جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
تبیین فلسفی دعا در حکمت اسلامی
نویسنده:
محمد حسین عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پیوست در منابع دیجیتالی
مبداء و منتهای تربیت انسان
نویسنده:
محمد شریفانی، محسن قمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
چکیده :
هدف این تحقیق، بررسی نقطه آغاز و فرجام تربیت انسان به عنوان موضوع اصلی تربیت و پرورش است؛ زیرا دانشگاه اسلامی، به عنوان یکی از اصلی ترین جایگاهها برای پرورش نسلهای آینده، نیازمند الگویی جامع و مبتنی بر پیش فرضها، نظریه ها و گزاره های دینی در تربیت انسان است تا خروجی آن، دانش آموخته ای مطابق با معیارهای دین باشد.روش: روش تحلیلی ـ توصیفی با تکیه بر متون فلسفی ـ تربیتی اسلامی و نیز منابع دینی (کتاب و سنت) است.یافته ها: تربیت انسان یک مصداق روشن از «حرکت» است؛ یعنی سیر تدریجی از قوه به فعل. این حرکت، واجد لوازمی است که آغاز و انجام حرکت، از جمله آنهاست. توجه به این ابتدا و انتها؛ یعنی نحوه ورود و خروج در امر تربیت، از مهم ترین ارکان تربیت انسان است که علاوه بر انگیزش بخشی، راه را می نمایاند و لازمه های مسیر را بیان می کند.نتیجه گیری: نقطه شروع این حرکت، شناخت انسان از راههای سه گانه شناخت علت، شناخت عناصر و شناخت آثار اوست که با چهار ابزار وحی، فطرت، حس و عقل به دست می آید. نهایت حرکت تربیتی نیز در دو دسته اهداف متوسط (نظری و عملی) و غایی (قرب) خلاصه می شود.
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
هنگام نیایش چه می کنیم؟: در باب نیایش و سرشت ایمان [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Vincent Brümmer
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Routledge راتلج (Taylor & Francis Group),
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتاب کلاسیک وینسنت برومر در مورد نماز در سال 1984 یک تحلیل فلسفی جامع از مسائل اصلی در مورد ماهیت و عمل نماز ارائه می دهد. وقتی از دیگران چیزی می‌پرسیم، وقتی از آنها تشکر می‌کنیم یا از آنها تمجید می‌کنیم، وقتی از کاری که در حقشان کرده‌ایم ابراز پشیمانی می‌کنیم و از آنها طلب بخشش می‌کنیم، چه می‌کنیم؟ و انجام این کارها در رابطه با خدا با زمانی که ما آنها را در رابطه با دیگران انجام می دهیم، چه تفاوتی دارد؟ و این برای وجود و ماهیت خدایی که ما به او دعا می کنیم چیست؟ این نسخه جدید به طور قابل توجهی اصلاح و به روز شده است. سه فصل جدید اضافه شده است که به تفصیل اشاره ای توسط G.K. چسترتون که ایمان "چیزی شبیه یک نظریه نیست، بلکه چیزی شبیه یک رابطه عاشقانه است." از آنجا که دعا بیانگر این «عشق» است، سرنخی برای درک ماهیت ایمان نیز هست. این فصل‌ها با نشان دادن اینکه چگونه تحلیل برومر از دعا به ما کمک می‌کند ماهیت معنویت، ایمان و اعتقاد دینی و الهیات را درک کنیم، به میزان قابل توجهی به علاقه آکادمیک فعلی به معنویت کمک می‌کند. هدف معنویت دستیابی به «تجارب» دینی یا «معرفت» عرفانی درباره خداوند نیست. هدف اصلی آن رسیدن به شکل دینی زندگی و دیدن جهان در پرتو ایمان است. اعتقاد دینی صرفاً یک کار شناختی مانند علم نیست. نمی توان آن را از معنویت و حیات ایمانی جدا کرد و بنابراین اساساً وجودی است و صرفاً عقلی نیست. این کتاب به عنوان یک متن اصلی ارزشمند برای دانشجویان، به تعدادی از بحث‌های جاری در الهیات و فلسفه دین کمک می‌کند: بحث‌های واقع‌گرایی و باور دینی، در مورد عقلانیت ایمان و ماهیت الهیات، در مورد رابطه بین دین. اعتقاد و اخلاق، در مورد رابطه علم و دین و بحث پر جنب و جوش بین مسیحیان انجیلی در آمریکا در مورد "باز بودن خدا".
هستی هوشمند؛ تسبیح موجودات از منظر عقل و نقل
نویسنده:
محمد شیروانی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تبریز: انتشارات عاصم ,
کلیدواژه‌های اصلی :
Graus de Oração: E os Principais Fenômenos que os Acompanham
نویسنده:
Juan González Arintero, O.P.
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ed. Ecclesiae ,
کلیدواژه‌های اصلی :
دین انسانی یا انسان دینی
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، هاجر نیلی احمدآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
چکیده :
محوری ترین مساله در ادیان آسمانی رابطه انسان و خدا یا دین و انسان است. وجه غالب در جهان بینی دینی آن است که دین برای انسان آمده و آنچه خواسته شده «انسان دینی» است. سیطره نگرش انسان محوری در غرب برخی متفکران را بر آن داشت که «دین انسانی» را به جای «انسان دینی» مطرح کنند. دغدغه اصلی آنان این بود که اگر دین، انسانی نباشد و اقتضائات، امیال و گرایش های آدمی را مدنظر قرار ندهد و فقط تعالیمی از بالا به قامت روح و اندیشه او پوشانده شود، از خود تهی و بیگانه خواهد شد و لذا بر وصف انسانی بودن دین تاکید کردند. مهم ترین شاخصه های انسانی بودن یک حقیقت تکیه بر امیال اصیل انسانی از قبیل عقلانیت و حقیقت جویی، زیبایی دوستی، نیکی طلبی، میل به جاودانگی و کرامت و شرافت است. دین اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی، علاوه بر این که انسان را دینی خواسته است، انسانی هم هست. مقاله با تکیه بر دو محور، یکی فطرت و ابتنای اسلام بر آن و دیگری جامعیت و فراگیری همه جانبه اسلام، به اثبات این وصف متعالی می پردازد که دین انسانی یا انسان دینی منفصله مانعه الجمع نیست.
صفحات :
از صفحه 95 تا 123
عبادت‌های سلیمان نبی: همزمانی و چندزمانی در ترکیب متن اول پادشاه 8، 14-61
نویسنده:
Talstra, Eep
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Kok Pharos ,
معرفت در اندیشه عرفانی شیخ نجم الدین کبری
نویسنده:
احمد پاکت چی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
نجم الدين كبری (د 618 ق)، يكی از شخصيت های اثر گذار و نو انديش در حوزه عرفان نظری است كه تاملات او در حوزه های انسان شناسی، فلسفه ذهن و به خصوص معرفت، در تاريخ تصوف و تاريخ معرفت شناسی اسلامی حايز اهميت است. او در بحث پيرامون "خواطر"، گونه های مختلف خواطر نورانی و ظلمانی را مورد بحث قرار داده و آنگاه به گونه ای برتر از خواطر، يعنی الهام الهی پرداخته و تصويری كامل از نظريه يادآوری را ارايه داده است. نزد او، انسان برای زندگی خاكی خود به حواس و عقل نيازمند است، اما برای دست يافتن به معرفتی درباره حقايق جهان، در حالت كوری است، مگر آنكه با مجاهده پرده از پيش او بر افتد نجم الدين، عقل را به عنوان نعمتی الهی برای دستيابی به معرفت مورد ستايش قرار داده، اما از فريفته شدن آن به ادراكات حسی و دانايی های دنيوی نگران بوده است. او به حقيقتی عظيم در عالم نورانی به عنوان "عقل كبير" باور دارد كه تنها ابزار در يافتن آن، همان عقل فردی متعلق به انسان، يا "عقل صغير" است. به باور او هيچ گوهری جز جنس خود را نتواند ديد. در راستای برون آمدن از كوری، نجم الدين مبحث "غيبت" را گشوده است، حالتی برخاسته از تصفيه وجود كه سالك را قادر می سازد تا برخی از حقايق پنهان عالم را مشاهده كند. او به سه مرتبه از غيبت اشاره كرده است كه مرتبه نازل آن كه برای عموم مردم دست يافتنی است و والا ترين مرتبه اش، شهادت حقيقی است كه برای برترين انسان هاست. نجم الدين با سخن از "ذوق"، به مثابه گونه ای از حس غيبی كه قدرت تميز حقايق را به انسان می دهد، ذوق را در تقابل با مشاهده قرار داده و مباحثه معرفتی خود را بسط داده است؛ وی در اين تقابل بر آن است تا در برابر وضوح حاصل از مشاهده، معرفت حاصل از ذوق را معرفتی حقيقی و شايسته اعتبار، اما با گونه ای از ابهام و عدم وضوح برشمارد. نزد او سبب مشاهده گشوده شدن بصيرت به کنار رفتن پوشش ها از پيش روی، و سبب ذوق تبديل وجود و "ارواح" است.
صفحات :
از صفحه 15 تا 33
عبد؛ استعاره کانونی در انسان شناسی قرآن
نویسنده:
عادل عندلیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
این مقاله بر آن است که از میان استعارات به کارگرفته شده در قرآن کریم برای اشاره به انسان در ارتباطش با خدا، استعاره انسان به مثابه بنده نقشی کانونی و فرهنگ ساز داشته است. مقاله پس از معرفی ارزش شناختی استعارات، برای بازشناسی عناصر معنایی عبد، با نگاهی مردم شناختی رابطه عبد و رب را به عنوان یک نهاد اجتماعی می کاود و به تحلیل حوزه معنایی استعاره انسان به مثابه عبد در متن قرآن کریم می پردازد. سپس به چگونگی کاربرد نظام مند این استعاره در ساختمان مفاهیم قرآن و انسجام آن با سایر مفاهیم توجه می کند و در ادامه، ضمن بررسی تحولات معناشناختی این استعاره در سنت اسلامی، به واکاوی پیشینه فرهنگی چنین تلقی از انسان می پردازد.
صفحات :
از صفحه 129 تا 144