جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال خارق العاده
>
فعل خارق العاده غیر الهی
>
شعبده
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 3
عنوان :
خرائج و الجرائح المجلد3 : فی ام المعجزات و الفرق بینها و بین الحیل و نوادرها
نویسنده:
قطب الدین الرّاوندي، تحقیق: موسسه امام مهدی عج
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه امام مهدی عج,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
07. افعال Acts
,
افعال خارق العاده
,
فعل خارق العاده الهی
,
معجزات
,
معجزات حضرت محمد(ص)
,
معجزه باقیه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
اعجاز قرآن
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تاریخ طبری
,
سیره ابن هشام
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
,
إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات (حر عاملی)
کلیدواژههای فرعی :
امتناع خلو زمان از امام ,
تحدی قرآن ,
دلایل امامت ,
علایم ظهور امام زمان (عج) ,
کرامت ,
مهدویت ,
شعبده ,
شناخت معجزه ,
صدق صاحب معجزه ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
تحدی حضرت محمد (ص) به قرآن ,
شناخت امام زمان(عج) ,
قیام امام زمان (عج) ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
معجزه کتاب ,
معجزه و عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
اثبات معجزه ,
حقانیت معجزه ,
علم و معجزه ,
عقلانیت معجزه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
اعجاز بیانی قرآن ,
اعجاز نظم قرآن ,
اعجاز غیبی قرآن ,
کسب به شعبده ,
امکان معجزه ,
ضرورت اعجاز ,
آیات معجزه ( قرآن ) ,
آیات مهدوی ,
فصاحت قرآن ,
چکیده :
الخرائج و الجرائح تأليف قطبالدين راوندى، سعيد بن هبةالله، متوفاى 573ق و در موضوع معجزات پيامبر و ائمه(ع) است. اين كتاب از بزرگترين و بهترين كتابهایى است كه پيرامون معجزات پيامبر و ائمه(ع) نوشته شده؛ زيرا خصوصياتى در آن جمع شده، از جمله: انواع مختلف معجزات را آورده و به يك نوع اكتفا نكرده كه مثلاًفقط معجزات علمى يا كلامى را بيان كرده باشد؛ در روايات بهقدر حاجت اكتفا كرده و مقدمات و توضيحات غير مرتبط با مطلب اصلى كه مسئله معجزات و كرامات است را حذف نموده است؛ ملحقات پنجگانهاى به آخر كتاب افزوده كه بسيار جالب و خواندنى هستند. محتوای جلد سوم: نوادر المعجزات، كه كتابى روايى صرف است و هيچ بحث كلامى و... ندارد. كتاب أمّ المعجزات، كه بحثى مفصل در وجوه مختلف اعجاز قرآن دارد و شبهات مختلف را در مورد قرآن مطرح كرده و جواب داده است. كتاب الفرق بين الحيل و المعجزات كه راه تشخيص معجزه را از شعبده و...بيان كرده.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالم السحر و الشعوذة
نویسنده:
عمر سليمان أشقر
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
اردن: دار النفائس,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
سِحر
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
شعبده ,
طلسم ,
علم شعبده ,
تمایز سحر از معجزه ,
جادوگری ,
فال و سحر و جادو ,
رابطه دین و جادو ,
طلسم در اسلام ,
حکم سحر و جادو در اسلام ,
کتب کلام اهل سنت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دعوى السفارة في الغيبة الكبرى
نویسنده:
محمد سند
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بحرین/ جدحفص، لبنان/ بیروت: مکتبة فخراوی، دار البلاغة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
کتب مهدویت
کلیدواژههای فرعی :
ظهور مهدی (ع) ,
ادعای نیابت امام زمان (عج) ,
نایب عام ,
نظریه نیابت ,
بابیه (فرق کلامی) ,
حدوث معجزه ,
علایم ظهور امام زمان (عج) ,
سِحر ,
شعبده ,
شناخت معجزه ,
مهدویت امام مهدی علیه السلام ,
مدعیان دروغین وکالت ,
شبهات مهدویت ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
مدعیان مهدویت ,
نیابت در عصر غیبت ,
غیبت امام مهدی(ع) ,
ارتباط با امام زمان ,
نائبان امام زمان ,
چکیده :
دعوی السفارة في الغيبة الكبری، شيخ محمد سند، كتابى است به زبان عربى در رد ادعاى مدعيان سفارت و نيابت خاصه از طرف حضرت حجت عليهالسلام پس از پايان دوران غيبت صغرى. اين كتاب اولين اثرى بود كه شيخ محمد سند به نگارش آن پرداخت. انگيزه وى از تألیف اين كتاب اين بود كه او مىديد، در بحرين و ساير شهرهاى شيعهنشين، و حتى لبنان و عراق اين شبهه ايجاد شده بود كه بعضى از افراد با امام زمان(عج) ارتباط دارند و حالت پيغامرسان از سوى او به مردم و از سوى مردم به آن حضرت مىباشند، در واقع يك نوع ادعاى وساطت داشتند. اين شبهه و شبهههاى مشابه ديگرى كه مطرح بود، باعث شد كه اين كتاب را بنويسد. در واقع اين كتاب در خصوص دعوى سفارت نيست؛ بلكه درباره مطلق بحثهاى اتصال به غيب، مكاشفات و ارتباط با نشئات ديگر است. اين كتاب پژوهشى است، مستند در شناسايى مدعيان دروغين ارتباط با امام مهدى(ع) و احكام آنها و نقد و بررسى نظرات آنان. به گفته مؤلف در هر زمانى افرادى پيدا مىشوند كه با توسل به شعبده و سحر و يا با استناد به خواب و غيره،، ادعاى سفارت و ارتباط با امام عصر(ع) مىكنند و بدين وسيله، عوام شيعه را به هيجان انداخته به انحراف مىكشانند. وى در بخش نخست كتاب پس از بيان فرق بين سحر و كرامت و معجزه، در فصلى طولانى، معناى نيابت امام، انقطاع نيابت خاصه در نزد شيعه، عدم حجيت خواب، نيابت عمومى فقها، مدعيان دروغين سفارت و نيابت و معناى ابدال و اوتاد را توضيح داده و نظر شيعه را در اين باره بيان كرده است. در دو فصل بعدى اجمالى از تاريخ بهاييت و بابيت در ايران و نيز فرقههاى انحرافى شيعه در رابطه با مهدویت از ابتدا تاكنون تشريح شده است. در پايان بخش اول كتاب نيز درباره علائم ظهور امام زمان مطالبى بيان شده است. در بخش دوم كتاب ابتدا مؤلف به بيان جايگاه عقل از منظر آيات و روايات پرداخته و محدوده حجيت ادراكات عقل را بيان نموده است. به گفته مؤلف حوزه بديهيات، محدوده حجيت عقل به شمار مىرود و خود بديهيات عقلى، سرمايه ارزشمندى در شناخت مبدأ آفرينش؛ يعنى خداوند متعال مىباشد؛ اما به هر صورت حوزه حجيت ادراكات عقلى محدود به بديهيات است و به گفته مؤلف فِرَق منحرف با انكار بديهيات عقلى گام در وادى خطرناكى گذاردهاند و خود و ديگران را به گمراهى و انحطاط كشاندهاند. سپس فصلى را با عنوان «منظومه معارف دينى» گشوده و ضمن آن با استفاده از آيات و روايات، شش محور را براى منظومه تشريع و معرفت دينى ترسيم مىكند كه عبارتند از: دين، ملت، شريعت، روش، طريقه و حكمت. در انتهاى اين فصل به برخى شبهات سكولارها درباره دين اشاره مىكند. در فصل سوم كه «فتنه بصيرت» نام گرفته به اهميت اين موضوع؛ يعنى آزمايش و امتحان مردمان در عرصه بصيرت و شناخت، اشاره كرده و آن را شديدترين نوع امتحان برشمرده و در اين زمينه به تفاوت بصيرتها اشاره كرده و نمونههايى از اين نوع فتنهها كه امّتهاى پيشين؛ مانند بنىاسرائيل در داستان گوساله سامرى و...بدان گرفتار آمدهاند، را يادآور مىشود و حكمت ابتلاء بندگان بدين نوع از فتنه را نيز بيان مىكند. مؤلف در ادامه با استفاده از آيات شريفه قرآن، توسل به پيامبر اكرم و اهلبيت طاهرينش را، از جمله مواردى مىداند كه در آن بصيرت بندگان به آزمايش گذارده شده و درجه بصيرت آنها سنجيده مىگردد. وى همچنين روش به سلامت خارج شدن از اين نوع فتنه را بيان مىدارد. در فصل چهارم با عنوان «حقيقت و مراتب حجج» ابتدا به حقيقت شناخت حجتهاى الهى اشاره كرده و بدين نكته نيز اشاره مىكند كه منظومه حجج الهى عبارت است از، مجموعهاى كه به شكلى خاص و بر اساس اصول خاصى مرتب و بر اساس هندسه الهى منظم گرديده و داراى ويژگىهاى خاصى است. وى به عنوان نمونه به حجيت نواب خاص حضرت صاحب الزمان(ع) اشاره كرده و مىگويد كه حجيت اين نواب با حجيت فقها؛ يعنى نواب عام حضرت، هيچ گونه تنافى و تضادى ندارد و به عبارت بهتر اين دو نوع حجيت به هيچ وجه يكديگر را قطع نمىنمايند. در ادامه مؤلف به دوام و ثبات حجيت فقها در عصر ظهور حضرت حجت(ع) اشاره كرده و در اين رابطه به آيه نَفر كه به حجيت قول فقها همعصر با رسول اكرم(ص) تصريح دارد، اشاره مىكند. وى با استفاده از اين مطلب به مسئوليتهاى مشخص سفراى حضرت در دوران غيبت صغرى و نيز نواب عام حضرت در دوران غيبت كبرى اشاره كرده كه هيچ كدام با مسئوليتهاى امام(ع) تنافى و برخوردى نداشتهاند و با اين سخن به شبهاتى كسانى كه با استناد به روايات فاقد سند روشن مىگويند، حضرت حجت به هنگام ظهور به كشتار عالمان و فقيهان دست مىزند، پاسخ مىگويد. در فصل پنجم با عنوان «قواعد اصلى شناخت» از بديهيات عقلى به عنوان اولين قاعده در شناخت ياد كرده و در مراتب بعدى از ضروريات دين، سنتهاى انبياء الهى، فرمايشات و سيره فاطمه زهرا(س) و روش امامان معصوم(ع)، به عنوان ساير قواعد شناخت ياد مىكند. وى در ادامه به سخن درباره كسانى چون ابن ابىالعزاقر شلمغانى و احمد بن هلال عبرتائى كه با تخلف از اين قواعد و موازين به ادعاى نيابت خاصه و سفارت پرداختند، مىپردازد. فصل ششم به «نيابت خاصه» اختصاص يافته و ضمن آن از اصحاب سرّ حضرات معصومين(ع) ياد كرده و اين نكته را يادآور مىشود كه صاحب سرّ بودن اين گونه افراد بدين معنا نيست كه آنان از بديهيات عقلى يا ضروريات دين و ساير قواعد اصلى شناخت، كه قبلا بدانها اشاره شد، دست كشيده باشند، چرا كه هيچ يك از علوم و اسرارى كه ايشان بدانها واقف بودهاند، هيچ گونه تصادم و تقاطعى با قواعد مذكور نداشته است. از اينرو به گفته مؤلف شايسته است كه ما هيچ گاه فريب عناوينى؛ چون: علوم باطن، اسرار، علم بلايا و منايا و... را نخورده و به قواعد اصلى شناخت بىاعتنا نگرديم. وى با استفاده از اين نكته مهم به ردّ دعاوى صوفيه و برخى از عرفا كه ظاهر و باطن شريعت مقدس را از يكديگر جدا مىدانند، پرداخته است. از جمله نكاتى كه مؤلف در اين فصل بدان اشاره مىكند، امكان انحراف نائب خاص از وظيفه نيابت و سفارت است كه در اين خصوص به انحراف يكى از نواب خاص امام صادق(ع) به نام محمد بن ابى زينب مقلاص از وظيفه خود اشاره مىكند. فصل هفتم به «حقيقت نيابت خاصه و سفارت» اختصاص يافته و به بيان دلائل انقطاع اين نوع از نيابت، پس از دوران غيبت صغرى و نيز حدود نيابت خاصه و همچنين كفر مدعى اين نوع از نيابت و سفارت پرداخته شده است. در فصل هشتم به بيان «مفهوم غيبت، ميان افراط و تفريط» پرداخته شده و از حقيقت دو مفهوم غيبت و ظهور سخن به ميان آمده است. فصل نهم به موضوع «توقيت و ظهور» اختصاص يافته و ضمن آن مؤلف با استفاده از روايات وارده از معصومان(ع)، به تكذيب كسانى پرداخته كه براى ظهور حضرت حجت(ع) وقت معين و حتمىاى را مشخص مىنمايند؛ در حالى كه علم به وقت ظهور تنها از آن خداست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 3
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید