جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 12
كنوز الحكمة
نویسنده:
اعداد هیئه محمد الامین برنامج الموعظه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: هیئه الامین,
چکیده :
کتاب حاضر که بنام کنوز الحکمه نام گذاری شده است دربردارنده بیش از 1000 حکمت، موعظه، قصه و... درباره صفات مومنین از زبان مبارک رسول الله ص و ائمه اطهار و علمای اعلام می باشد.
مرآة الرشاد فی الوصیة الى الأحبة والذریة والأولاد
نویسنده:
الشیخ عبدالله المامقانی؛ علقه علیه و حققه و ضبط مصادره نجله الشیخ محیی الدین المامقانی؛ باشراف و مراجعه الشیخ محمدرضا المامقانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
چکیده :
مرآة الرشاد، اثر عبدالله مامقانى، مشتمل بر آداب و سنن و مكارم اخلاقى، به زبان عربى است. اين كتاب، به همت محيى‌الدين مامقانى، تحقيق و حاشيه‌نگارى شده است. نام كامل اين كتاب، چنان‌كه مؤلف خود تصريح كرده، عبارت است از: «مرآة الرشاد في الوصية إلى الأحبة و الذرية و الأولاد» مؤلف درباره انگيزه نگارش اثر خويش، مى‌نويسد: «چون عمر، كوتاه و بى‌اعتبار است و مشخص نيست اجل چه زمانى به سراغ انسان مى‌آيد، وقتى هم آمد، هيچ جاى درنگ نيست، بر خود ترسيدم كه مرگ فرارسد و ثمره عمرم محمدحسين را تربيت نكرده باشم؛ ازاين‌روى بر آن شدم اين اثر را به‌عنوان وصيت‌نامه اخلاقى، تربيتى و آموزشى براى فرزند خود و مؤمنان بنگارم تا مايه كمال و صلاح دنيا و آخرت آنان باشد»
خمسون درساً فی الأخلاق
نویسنده:
الشیخ عباس القمی؛ تحقیق نزار الحسن
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کویت: مکتبه الامین,
چکیده :
کتاب متضمن پنجاه درس در حوزه اخلاق اسلامی است که در آن پاره‌ای از فضایل و رذایل اخلاقی به زبان عربی تشریح می‌شود؛ از جمله موضوعاتی همچون: خوف، رجا، غیرت و حمیت، غضب، حلم، عفو، رفق، خودپسندی، قساوت، حرص، طمع، بخل، و غیبت.
جنود العقل و الجهل
نویسنده:
روح الله الخمینی؛ تعریب: احمد الفهری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این کتاب، که به زبان عربی تدوین شده، برخی صفات مربوط به جهل و عقل انسان با استناد به آیات قرآن کریم، روایات و برخی نظرات عرفانی علمای اسلامی تشریح می‌شود .مخاطبان کتاب را با این مباحث مطالعه می‌کنند :تواضع، تقوا، حلم و بردباری، غضب، عجله کردن، کبر و غرور، تسلیم و شک، مراحل سیر و سلوک عرفانی، و خوف و رجاء .
جعفریات المجلد2
نویسنده:
تالیف: محمد بن اشعث کوفی ؛ تحقیق مشتاق صالح المظفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
چکیده :
الجعفریات کتابی است از محمد بن اشعث کوفی که روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در خود جای داده است. این کتاب یکی از اصول بر جای مانده از اصول چهارصدگانه شیعه امامیه است. با توجه به اینکه بیشتر روایات این کتاب به امام جعفر صادق - علیه السلام - برمی گردد، به آن جعفریات می گویند؛ و به دلیل اینکه راوی آن محمد بن محمد بن اشعث می باشد، «الاشعثیات» نیز نامیده می شود. محتوای جلد دوم: کتاب آداب و سیر ، کتاب تفسیر، کتاب الجنائز، کتاب دعا، کتاب الطب و... می باشد.
أخلاق للشباب والطلاب والناشئة
نویسنده:
علی شریعتی؛ ترجمه موسی قصیر؛ حققه و حرزه للنشر محمد حسین بزی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نظریه انقطاع عذاب در آخر تشناسی عرفانی ابن عربی
نویسنده:
هاتف سیاه کوهیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده جاودانگی عذاب اخروی به عنوان یکی از مباحث اصلی آخر ت شناسی اسلامی به دلیل ارتباط با بحث جایگاه مهمی در اغلب مکاتب کلامی با رویکردها و تفاسیر مختلف داشته است . ظاهر اً « مرتکب کبیره » محی الدین بن عربی در عالم اسلام نخستین کسی است که بر خلاف مشهور، اعتقادی به سرمدیت عذاب نداشته، جهنم را پدیده ای دگرگون شونده و امری نسبی م ی داند. بنابر تلقی وی، عذاب - از ریشه عذب - نسبت به گروه های مختلف از دوزخیان، متناسب با استعدادها و قابلیت های متفا وت آنها و در اشکال و عذاب دوزخیان را به « تمثیل رویا » کیفیات متنوع تبدیل به امری گوارا و عذب می گردد. ابن عربی با بیان خواب شیرینی تشبیه می کند که ماهیت حقیقی آن چیزی جز گرفتاری در غفلت از واقعیت تاریک و رنج آور خود آنها نیست . از جمله دلایل اب ن عربی برای توجیه نظریه خود جواز خلف وعید از سوی خدا، رحمت بیکران الهی، تناسب کیفر با عمل و عرضیت اعمال در برابر جوهریت فطرت است.
صفحات :
از صفحه 87 تا 116
بررسی دیدگاههای فخر رازی: پیرامون آیه 54 سوره مائده
نویسنده:
علی اصغر ایماندوست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مجله مکتب وحی نبوی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این نوشتار پیرامون آیه 54 سوره مائده می باشد. فخر رازی در تفسیر خود کسانی که از پرداخت زکات خودداری کرده اند به همراه از دین برگشتگان مصداق مرتدان می داند و به استناد اینکه تنها ابی بکر بوده که به انان وارد جنگ شده او را مصداق گروهی می داند که خدا آن ها رو دوست دارد و آنها خدا را. سپس می گوید کلیه اوصافی که در آیه بیان شده اوصاف ابی بکر است و بر صحت امامت او دلالت دارد. نویسنده این مقاله با بیان شواهد قلی و نقلی نظر فخر رازی را مردود شمرده و ثابت می کند قومی که خداوند به آمدنشان بشارت داده حضرت علی و ائمه معصومین اند.
صفحات :
از صفحه 67 تا 92
غضب عامل تباهی قلب
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
قوه دافعه انسان در برابر ناملایمات و امور مضار را غضب گویند که به ممدوح و مذموم تقسیم میشود؛ اگر انسان با استضائه از نور عقل در مسیر حق قدم برداشته و غضب را تعدیل نماید پسندیده و ممدوح بوده، صفاتی چون شجاعت، غیرت و بسیاری از فضائل انسانی ثمره اش خواهد بود؛ ولی سرپیچی از قوه عاقله و افراط و تفریط در آن انسان را از حق مداری به خودمحوری میکشاند و محصولش تهور و ترس خواهد بود که هر دو مذموم اند.عوامل غضب دنیاگرایی، خودپسندی و زمینه های تربیتی ناسالم قبل از بروز غضب و نیز مهار نفس به محض بروز خشم و قبل از هیجان غضب از راه های درمان این رذیله اخلاقی است.هنر مهار خشم به دو قسم باطنی (تفکر در عواقب ناپسند طغیان خشم، یادآوری خشم خدای سبحان و ...) و ظاهری (وضو گرفتن، ترک کردن محل، تحریک عاطفی مثبت و ...) تقسیم میگردد.
صفحات :
از صفحه 9 تا 34
عذاب دائم از دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
کیفر پاره ای از گناهان در اسلام، خلود و جاودانگی در دوزخ است؛ اما این که خلود در دوزخ مستلزم عذاب دائم است و یا این که خلود با انقطاع عذاب نیز میتواند همراه باشد، مساله ای است که آراء مختلفی درباره آن اظهار شده است. عده ای از صوفیه که در رأس آنها عارف نامدار محیی الدین بن عربی قرار دارد، بر آنند که هیچ ملازمه ای بین خلود در دوزخ و عذاب دائم وجود ندارد، بلکه بنابر دلایلی عذاب اصحاب آتش و کسانی که جاودانه در دوزخ سکنی دارند، اجلی معین دارد و پس از سپری شدن این مدت، آنان از نعیمی که متفاوت با نعیم بهشتیان است، بهره مند می شوند. نوشتار حاضر به بحث و بررسی ادله ای که ابن عربی برای اثبات رأی و نظر خود فراهم آورده و بیان نقدهایی که بر این نظریه رفته است، می پردازد.
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
  • تعداد رکورد ها : 12