جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 38
شفاعت از نظر قرآن کریم
نویسنده:
محمد خیاط
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث این پایان نامه در چهار بخش نوشته شده اند:در بخش اول تعریف لغوی و اصطلاحی شفاعت، انواع شفاعت شامل شفاعت تکوینی، هدایتی و اصطلاحی ودر بخش دوم شفاعت از نظر آیات بررسی شده است.بخش سوم به خصوصیات سلبی و ایجابی شفاعت کنندگان و شفاعت شوندگان اختصاص دارد و بخش چهارم ایرادات وارده بر شفاعت پاسخ داده شده است
شفاعت در قرآن و احادیث
نویسنده:
نهله غروی نائینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه موضوعات ذیل مورد بحث قرارگرفته اند: تعریف لغوی و اصطلاحی شفاعت، شفاعت تکوینی و تشریعی، بررسی تعارض آیات نافی و مثبت شفاعت، شرایط شفاعت و معرفی شفاعت کنندگان نظیرقرآن، پیامبر (ص)، ائمه (ع)، انبیاء، ملائکه، علماءشهداء و مومنان؛ کسانی که مورد شفاعت قرار نمی گیرند،شفاعت در دنیا، برزخ و قیامت، آثار تربیتی شفاعت،شفاعت از دیدگاه سایر ملل و ادیان و مذاهب،درخواست شفاعت از چه کسی و در چه زمانی جایزاست؟ نظر وهابیها در مورد عموم مسلمانان، رد گفتار ابن تیمیه و وهابیها، و درخواست شفاعت در احادیث وسیره صحابه.
شاهد و شهادت اخروی در قرآن
نویسنده:
زهرا رجبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق « شاهد و شهادت اخروی در قرآن » است. هدف تحقیق ، ایجاد روحیه ی خدا محور، و کم کردن انحرافات روزانه است و به وجود آوردن انسانی است که به درجه ی شهادت رسیده و خود شاهد دیگران گردد. دامنه ی این تحقیق گواهانی را شامل می شود که از طریق منابع قرآنی به معرفی آنها پرداخته شده است و گواهانی که به وسیله ی منابع روایی معرفی شده اند از دایره ی این تحقیق بیرون هستند، در این ضمن حیطه ی این تحقیق شاهدان اخروی را شامل می شود که در بحث قضاوت و وکالت به شهادت می پردازند. از این رو، این تحقیق با توجه به نوع، از سنخ تحقیق های کاربردی است زیرا با آگاهی دادن به جامعه سعی در رفع انحرافات و ایجاد جامعه ای بهتر دارد. و با در نظر گرفتن جهت گیری کلی ، از سنخ یک پژوهش توصیفی – علی است. زیرا از یک سو به توصیف شاهدان می پردازد واز سوی دیگر در پی یافتن راهی است که چگونه یک انسان که همچون، هم نوعان در یک محیط زندگی می کند به مقام گواه بودن و شهادت می رسد. فعالیت انجام شده در روند تحقیق از سنخ تحقیق های کتابخانه ای است که به توصیف و تحلیل موضوع در 5 فصل پرداخته است. در فصل اول بیان شده که هرجا که قلمرو و احاطه ی حسی و علمی انسان است عالم شهود است و آنچه ماوراء آن است عالم غیب محسوب می گردد و تفاوت عوالم شهودی بررسی گردیده، در فصل دوم، حقیقت شهادت اخروی را بیان کرده و اعراف را به عنوان مکان شهادت شاهدان معرفی نموده و اصل تکلم و اصل دروغ در قیامت را بازگو می نماید. در فصل سوم به ترتیب مراتب شهود ، به عنوان کردن شاهدانی پرداخته که در عقاید ما ایشان شهود همه جانبه بر اعمال ما دارند مانند: خداوند، پیامبر خاتم ? ، ائمه معصومین، شهدا و ملائکه. در فصل چهارم به بررسی شاهدانی پرداخته شده که در این دنیا شهود ایشان از دید ما مخفی و پوشیده است، مانند: اعضای بدن، وجدان، اعمال انسان، زمین، معبودان، اموال غصب شده، زمان. در فصل پنجم در تعریف شهید بیان شده که هر کسی که در راه حق باشد و عقیده ی حق داشته باشد و در این راه از دنیا برود شهید است؛ سپس امتیازات او را بر شمرده و به راهکار رسیدن به این مرتبه ی عالی پرداخته شده است . از جمع بندی مطالب ، به دست می آید که ما نیز به عنوان یک فرد عادی می توانیم به درجه ی شهادت نائل آئیم ، فقط باید حضور همه جانبه ی هود را در اعمال خود احاساس و از همین حضور به محبت واقعی و عشق خدا برسیم و در زمره ی شهدا قرار گیریم. که با اهتمام به این مطالب می توانیم ما نیز از شاهدان قرآنی باشیم.
معاد شناسی جلد ۹
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: انتشارات علامه طباطبایی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معاد شناسی»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می‌ رود. دوره کتاب های «معاد شناسی» نگارش سخنرانی های مجالسی است که توسط علامه طهرانی با عنوان معاد برگزار می شده است. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه‌ السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده‌ اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان‌ های جذاب و شیرینی اشاره می‌ کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوین و مباحث جلد نهم عبارتند از: عمومیّت‌ معاد برای‌ تمام‌ موجودات‌ زمین‌ و آسمان، شفاعت و مسائل کلی آن، شفاعت‌ کنندگانِ روز قیامت، اصناف‌ شفیعان‌ در روز قیامت، کسانی‌ که‌ مورد شفاعت‌ واقع‌ می‌ شوند، حقیقت‌ شفاعت‌ و ثبوت‌ آن. منبرِ وسیله‌ و پرچم‌ حمد، در روز قیامت‌ از آنِ رسول‌ الله‌ و آل‌ اوست. ساقی‌ حوض‌ کوثر و نهرهای‌ بهشت.
شفاعت كنندگان‏ قيامت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به مفهوم گسترده شفاعت، تمام اسباب و علّت‏هاى مادى و معنوى، شفيعان درگاه الهى‏اند؛ چون واسطه فيض خداوند به مخلوقات هستند. امّا در خصوص شفاعت مغفرت (شفاعتى كه نتيجه آن آمرزش گناهان است)، شفيعان درگاه الهى عبارت‏اند از: 1. توبه‏ قرآن كريم مى‏فرم بیشتر ...
پیامدهای باور به شهود شاهدان و اشتیاق به دیدار خداوند در حیات بشر از منظر قرآن و زیارت امین اله
نویسنده:
اعظم پرچم، نازیلا عادل فر، مهدی مطیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
خداوند بصير، خود در همه حال شاهد تمام اعمال و افكار مخلوقاتش است؛ اما برای اتمام حجت بر بشر، شاهدان ديگری برايشان قرار داده است. برخی از آن شهود كه دارای علم اند، اجازه شفاعت نيز دارند. از اين رو باور به شهادت آنها در زندگی دنيوی و اخروی انسان ها نقش بيشتری دارد. اين نوشتار در صدد است ضمن معرفی اجمالی شاهدان قيامت، پيامدهای باور به آنها را در حيات بشر و تربيت دينی افراد به روش تحليلی بيان نمايد. از منظر قرآن و با استفاده از زيارت امين الله ارتباطی بين باور به شهود، با كاهش گناه و افزايش اعمال صالح به دست مي آيد. به تبع آن ازدياد اميد به ملاقات خدا با شادی نتيجه گيری می شود. پيامدهای اين افزايش اميد عبارت است از رضايت به سرنوشت، شكرگزاری و صبوری. موارد ياد شده، به بهبود زندگی فردی و اجتماعی كمك می كند؛ اميد به زندگی را بالا برده و تحمل سختی های آن را آسان می نمايد.
صفحات :
از صفحه 95 تا 123
صاحب بهشت رضوان بودن چگونه با شفاعت ملائکه براى آنها سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قرآن کریم می‌فرماید: خداوند از کسانی راضی است که این ویژگی‌ها را داشته باشند: 1. ایمان و عمل صالح؛ 2. تبعیت بی‌چون و چرا از خدا و رسول(ص) و اولوالامر(امام)(ع)؛ 3. برائت از کفار و مشرکان و منافقان؛ 4. وفاى به عهد و پیمانى که با خدا یا رسول(ص) یا امام( بیشتر ...
اهل توحید چه کسانی را شفاعت می‌کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
روايت «و ان اهل التوحيد ليشفعون فيشفعون» به يكى از دو معنا قابل حمل است. يا مراد از اهل توحيد كملين از موحدين و علما همه است، به دلالت آيه كريمه‌ «وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 شفاعت شهیدان شامل چه کسانی می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سلسله شفاعت بعد از خداوند وقرآن عبارتند از انبياء، اولياء،علماء و شهدا. اما درمورد اينکه از چه کسي مي¬توانند شفاعت کنند؟ رابطه¬ها ئي که دردنيا وجود دارد در آنجا حاکم نيست يعني اين انساب و نسبتها ( برادر و خواهر و قوم و خويشي) برداشته مي¬شوند. آن کسي بیشتر ...
جایگاه شفاعت در قیامت چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروری است: 1. معنای شفاعت: شفاعت به معنای تقویت و نیرو بخشیدن به شخص ضعیف است و شفیع به کسی گفته می‌شود که نیازمند را کمک کند و او را به اعتدال و عدم نیازمندی برساند.[1] 2. شفاعت كنندگان: الف. شفاعت کنندگان بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 38