جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 19
بررسی و نقد دیدگاه ابن عربی در باب کیفیت عذاب اخروی با تکیه به آثار قرآنی و براهین عقلی
نویسنده:
محمدحسین بیات
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
وقتی نام "ابن عربی" به گوش می خورد، عرفان نظری در ذهن شنونده تداعی می گردد و آدمی می انگارد که جمیع مباحث کتاب های معروف وی صرفا متکفل بیان عرفان ناب اسلام است. مباحثی همچون عذاب نشئه آخرت، خلافت، امامت، ولایت و... لیکن بعد از ژرف نگری در آثار برجسته آن عارف نامدار، آدمی می بیند که بسیاری از مباحث کلامی و حتی فقهی در این کتاب ها به نحو برجسته ایی مطرح گردیده و با مباحث عرفانی خلط شده است. مساله وقوع عذاب در نشئه آخرت و ابدی یا غیر ابدی بودن آن، یکی از مباحث جنجال برانگیز دانش کلام است که هر یک از فرقه های کلام اسلامی طبق مشرب فکری خود در آن باب سخن رانده اند، لیکن هیچ یک از فرقه های گونه گون کلامی وقوع عذاب اخروی و نیز ابدی بودن عذاب دوزخ را برای عده ایی از گنهکاران مورد شک قرار نداده بل آن را قطعی دانسته اند و کاملا به نصوص و ظهورات آیات قرآنی پای بند مانده اند. ابن عربی نیز در آثار عرفانی خود، این مساله کلامی را با آب و رنگ عرفانی مطرح نموده لیکن به هیچ روی به تصریحات صدها آیه و حتی براهین عقلی پای بند نمانده و با صراحت لهجه، ابدی بودن عذاب بل تحقق خود عذاب و وعیدهای الهی را انکار نموده و مدعی شده که همه آدمیان در جهان بی پایان آخرت برای ابد از نعمات الهی بهره مند می شوند گرچه کیفیت نعمت های دوزخیان با بهشتیان در ظهور تجلیات الهی متباین باشند. نویسنده مقاله دیدگاه ابن عربی را مورد نقد قرار داده و با استناد به آیات و براهین عقلی آن را مردود دانسته است.
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
پیشگامان مسیر قرب الهی (2)
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله شرحی است بر «مناجات المریدین» امام سجاد علیه السلام. ادعیه مأثور از حضرات معصومان علیهم السلام و نیز بیانات قرآنی، برای رعایت افق فهم مردم، از تمثیل، استعارات و زبان مردم بهره برده اند تا نعمت های دنیوی و اخروی را برای آنان ملموس و عینی جلوه نمایند. هرچند ما اطلاعی از ادعیه حضرات معصومان علیهم السلام در خلوت با خدای خود نداریم، اما ادعیه ای که از آنان نقل شده و جنبه تعلیمی برای ما دارند، رعایت افق فهم مردم به خوبی در آنها رعایت شده است. از این رو، نعمت های بهشتی به زبان عامیانه مردم به زیبایی هرچه تمام تر معرفی شده اند.
نعمت‏هاي بهشتي در دنیا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين پرسش به نكاتي اشاره ميشود:1-منظور از دنياي واقعي چيست؟ اگر منظور از دنياي واقعي تنها همين دنياي مادي است كه در آن زندگي مي كنيم بايد گفت واقعيت منحصر به اين جهان خاكي مادي نيست بلكه جهان هاي ديگري مانند جهان برزخ ،جهان آخرت وجود دارد ك بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تازه شدن نعمت هاي بهشتي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تغییر یا تدریجی است یا دفعی . تغییر تدریجی را حرکت گویند ؛ وتغییر دفعی ــ مثل اتّصال وانفصال ــ نیز محقّق نمی شود مگر با حرکت ؛ و حرکت محقّق نمی شود مگر به واسطه قوّه ومادّه ( ر.ک : نهایة الحکمة مرحله 9 ، فصل 4 ) و از آنجایی که موجودات عالم برزخ و آخ بیشتر ...
نعمت‏هاي بهشتي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. انسان دارای دو گونه ادراک است : ادراک حصولی (مفهومی ) که از راه مفاهیم است ؛مثل ادراک مفهوم شیرینی و تلخی و سلامتی و مریضی و... و ادراک حضوری که از راه مفاهیم نیست ؛ مثل درک خود شیرینی و تلخی و سلامتی و مریضی نه مفهوم آنها . ما زمانی که عسل می خو بیشتر ...
چرا نعمات بهشت هم روحاني است و هم جسماني؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آيات بيشماري از قرآن مجيد اشاره به اين نعمات جسماني و روحاني دارد ( چنانچه در سؤال پيش آيات نعمات روحاني را بررسي نموديم ) و دليل اين امر، ( روحاني بودن و جسماني بودن نعمات ) يک امر طبيعي و روشن است چرا که « جسم » و « روح » دو همزاد به هم پيو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چرا از نعمات بهشتي براي مؤمنان و متقين به عنوان ارث ياد مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيات متعدد قرآن از نعمات بهشتي به عنوان ارث ياد شده است از جمله « وَنَودُو اَن تلکم الجنّه اوُرثتموها بما کنتم تعملون » (1) به بهشتيان ندا داده مي شود اين بهشت را به خاطر اعمال پاکتان به ارث برديد. و يا در جاي ديگر مي فرمايد : « الذّين يرث بیشتر ...
ميوه هاي بهشتي داراي چه خصوصياتي است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : الف - در تفسير آيه مبارکه « لکم فيها فاکهه کثيره فيها تأکلون »(1) براي شما در بهشت ميوه هاي فراواني است که از آنها تناول مي کنيد مي فرمايد : ميوه هاي بهشتي آنقدر فراوان است که شما تنها جزئي از آن را تناول مي کنيد و با آمدن لفظ «منها » اين را م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
اهم لذات روحاني در بهشت کدام است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيات قرآن مجيد گاهي از لذات و نعماتي ياد مي شود که از افق افکار همه انسانها و از دايره انديشه و تصور و خيال و وهم بيرون است چنانچه مي فرمايد « فلا تعلم نفس ما اُخفي لهم من قرّه اعين جزاءً بما کانوا يعملون »(1) هيچ کس نمي داند چه پاداشهايي ک بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
نعمات مادي بهشت براي چيست؟ آنجا كه محل لقا و وصلت الهي است؟ آيا براي عرفا حجاب است يا براي عوام مؤمنان؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از نظر قرآن كريم معاد هم جنبة جسماني دارد و هم جنبة روحاني، چرا كه انسان در آن صحنه با جسم و روح حاضر مي شود: "براي ما مثالي زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت: "چه كسي اين استخوان ها را زنده مي كند، در حالي كه پوسيده است؟" (اي پيامبر!) بگو: بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 19