جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
بیم و امید
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 2
عنوان :
روش قرآن در زدودن رذائل و تثبیت فضائل بر اساس ترتیب نزول
نویسنده:
وحیده باباییان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
بیم و امید
,
فضایل
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
رذایل
,
إعطای بینش
چکیده :
- پژوهش حاضر با هدف دستیابی به روش کاربردی قرآن در تثبیت فضائل و زدودن رذائل به بررسی سیر نزول آیات قرآن در محو رذائلی چون: تکبّر، بخل، حسد، دروغ و ریا، و تثبیت فضائلی مانند: عفو، سخاوت، صداقت و وفای به عهد پرداخته و به چهار روش تربیتی مشترک در تمام صفات یاد شده دست یافته است؛ که عبارتند از: إعطای بینش، ایجاد بیم و امید، ارائه الگو و تداوم وتکرار.- بینش و نگرش صحیح مقدمه و لازمهی عمل صحیح است و بینش و نگرش غلط منجر به عمل ناروا میشود.- قرآن برای تغییر تلقّی انسان و ایجاد نگرش صحیح در مورد امور مختلف مجموعه بینشهایی مطرح کرده است که به دو گروه «اعتقادی» و «اخلاقی- رفتاری» تقسیم میشوند؛ بینشهای اعتقادی شامل مجموعه باورها و اعتقادات دربارهی خالق جهان، انسان و جهان هستی، فرجام و عاقبت خلقت و چگونگی ارتباط و تعامل موارد مذکور با یکدیگر است، و بینشهای اخلاقی شامل شناخت حقیقت یک صفت خاص و بیان ویژگیها و پیامدهای اخلاقی-رفتاری ناشی از آن میباشد.- خداوند به عنوان مبدأ و خالق هستی و به عنوان مدبّر امور عالم، دارای ویژگیها و صفاتی است، جهل انسان به چنین خدایی یا غفلت از آن یکی از عوامل بروز صفات ناپسند در وی است و معرفت و شناخت صفات ذات و افعال خداوند عاملی موثر در تخلّق به صفات نیکو و ربوبی شدن است- قرآن خداوند را خالق هستی که عالِم بر هر غیب و شهود، مالک و خالق همه چیز، قادر مطلق و صاحب فضل و رحمت و حکمت بیمنتها معرفی میکند. چنین بینشی افق کوتاه دید آدمی را وسعت میدهد و حصارها و حجابها را کنار میزند، خود را در محضر خدای قادر می بیند، یا از ارتکاب رذائل شرم میکند و یا از بیم عقوبت و مواخذهی قادر متعال دست از گناه میشوید و با اتّکا و توکّل بر او هر رنج و زحمتی را در راه کسب فضائل بر خود هموار میکند، چرا که میداند خداوندی توانمند و مهربان او را میبیند و یاری میکند و همهی نیازهای او را مرتفع میکند. بنابراین تلقّی و ارزیابی انسان از امور دگرگون میشود و آمادهی به ظهور رساندن رفتارها و اعمال تازهای میشود.- قرآن وجود خاکی انسان را به وی میشناساند و بیان میکند غرایز و تمایلات مادی هرچند برای بقا و حیات انسان ضروری هستند، اما اصل و هدف نیستند بلکه نقطهی عظیمتاند و وصال به سعادت جز با مهار خواهشهای افراطی نفس (دشمن درون) و پرهیز از وسوسههای شیطان (دشمن برون) ممکن نمیباشد؛ تن دادن به خواهشهای نفس و بسنده کردن به برآوردن نیازهای وجود مادی، حاصلی جز ماندن در حضیض حیوانی ندارد.- قرآن همگام با توصیف وجود خاکی، بعد افلاکی انسان را مینمایاند که وجودی کرامت یافته از نفخهی الهی است و جانشین خدا بر زمین. بالاترین ظرفیت علمی به او عطا شده و عالم هستی مسخّر او قرار گرفته است تا بار امانت الهی را بر دوش گیرد.- انسان یگانه موجودی است که قانون خلقت، قلم ترسیم چهرهی او را به دست خودش داده است. راه هدایت و ضلالت به او نشان داده شده و بعد در انتخاب راه آزاد گذارده شده است، تا با انتخابگری و عمل خویش، خود را مشمول نعمت و غفران یا نقمت و عذاب گرداند.- با چنین شناختی از خود احساس شرافت و کرامت میکند و خود را از تندادن به پستیها برتر میشمارد و مقدسات اخلاقی و اجتماعی برایش معنا پیدا میکند؛ وتمام تلاش خود را در رسیدن به سعادت و کسب کمال شایستهی خویش مبذول میدارد.- براساس قرآن دنیا زینتکدهای است که کالای ناچیز آن در زرورق پیچیده شده و بهرهمندی از آن کوتاه و محدود است و باید با فرارسیدن مرگ، آن را ترک کرد و به سرایی باقی و جاودانی کوچ کرد که بهرهمندی و آسایشش ابدی و رنج و عذابش بیمنتهاست ؛ تنها راه برخوردار شدن از این آسایش و رهایی از آن عذاب، غنیمت دانستن فرصت دنیا، انجام عمل صالح و فریفته نشدن به آن است؛ چنین نگرشی، سبب هوشیاری انسان میشود تا برای زخارف دنیا، بهای گزاف نپردازد و جلوههای آن را به جدّ نگیرد و به گرفتن نصیب خویش اکتفا کند و تمام توان خویش را بر اندوختن ذخیره گذارد و دنیا، این مزرعهی آخرت را با بذر عمل صالح پر بار کند و ثمرهی باقی و پایدار آن را در آخرت برداشت نماید.- اگر چه انسان بر اساس آموزههای قرآن فطرتاً حسن و قبح اعمال را درک میکند، اما از آن جا که همیشه در معرض غفلت و نسیان قرار دارد، قرآن از باب تذکر و اتمام حجّت و برای هدایت و دستگیری بشر به ارائهی مجموعه بینشهایی دربارهی حقیقت صفات و پیامدها و ویژگیهای اخلاقی- رفتاری ناشی از آن میپردازد.- مدح و ستایش کارهای پسندیده و نشان دادن زیبایی آنها و نیز مذمّت و سرزنش کردار زشت و پدیدار نمودن زشتیها، برای جذب انسانها به سوی ارزشها و دور نگه داشتن از زشتیها به شکل عاملی درونی، انسان را به سوی انجام نیکیها و پرهیز از بدیها سوق میدهد.- شناسایی ویژگیها و خصوصیات افراد متخلّق به اخلاق حمیده و یا گرفتار به صفات رذیله و نیز آگاهی نسبت به پیامدهای اخلاقی- رفتاری صفات مختلف، با بالا بردن بصیرت و شناخت اخلاقی متربّی وی را کمک میکند تا با مقایسهی آن ویژگیها، با خصوصیات خود، میزان گرفتاری خود به رذائل و یا تخلّق خود به فضائل را تشخیص دهد و متناسب با آن اقدامات لازم برای حرکت در مسیر کمال را به انجام رساند.- اگر چه بینش و شناخت صحیح شرط لازم و ضروری برای تخلّق به اخلاق حمیده و انجام اعمال صالح و دوری از اخلاق رذیله و انجام عمل ناشایست است، اما کافی نیست و لزوماً به بروز رفتارهای مطلوب نمیانجامد؛ از این رو باید با بکارگیری شیوههایی موجبات رغبت و تلاش برای تخلّق و آراسته شدن به صفات و افعال نیکو و دوری و کراهت از صفات و افعال رذیله را فراهم آورد. قرآن برای دستیابی بدین مقصود از راهکار ایجاد بیم و امید (انذار و تبشیر) بهره گرفته است.- قرآن برای ترغیب و تشویق بندگان بر ترک رذائل و اتّصاف و پرداختن به فضائل با شیوههایی چون وعده عفو و غفران و پذیرش توبه، وعدهی نصرت و یاری، بیان پیامدها و مواهب دنیوی و اخروی به امیدآفرینی میپردازد، و به آنان که در راه کسب رضای الهی و انجام عمل صالح گام مینهند، وعدهی پاداش بهتر و بیشتر از عملشان را میدهد.- فضل و رحمت بیمنتهای خداوند مانع آن است که بنده را به محض ارتکاب خطا مواخذه و مجازات کند، بلکه مشفقانه و خیرخواهانه بندگان را مورد عفو و مغفرت قرار میدهد و حتی بدیهایشان را به نیکی بدل میکند تا با روشن کردن چراغ امید انگیزهی ترک رذائل و تخلّق به فضائل را در ایشان ایجاد نماید.- انسان به کسب منفعت و خیرعلاقمند است؛ از این رو خداوند برای ترغیب بندگان، با در نظر گرفتن سعهی وجودی متفاوت افراد، به بیان مواهب مادی ومعنوی صفات و اعمال شایسته میپردازد. همچنین خداوند از سر فضل و رحمت وعدهی پاداش بیشتر و شایستهتر از عمل میدهد. واضح است که چنین فضل و بخشایشی به نحو بسیار مطلوبی در ترغیب متربّی در انجام عمل شایسته و تخلّق به اخلاق حمیده موثر خواهد بود.- اصولاً انجام رفتارهای پسندیده برای انسان دشوار و مشقتبار است چرا که تقیّد به فضائل معمولاً با محدودیتهایی همراه است و انسان طبیعتاً تمایلی به محدودیت ندارد و دوست دارد هر آن چه را مایل است انجام دهد. به سبب همین مشقت و سختی خداوند برای ترغیب و ایجاد انگیزه و امید برای تخلّق به فضائل، ضمن فراخواندن انسان به انجام اعمال پسندیده و دوری از رذائل وعده میدهد که در این راه او را تنها نمیگذارد و یاریش مینماید.- قرآن برای ترهیب و تحذیر بندگان از رذائل و اعمال ناپسند با شیوههایی چون دعوت به عبرتگیری و بیان پیامدها و عواقب دنیوی و اخروی اعمال رذیله، ایشان را بیم میدهد و با یادآوری کوتاهی فرصت توبه و انجام عمل صالح انسانها را به ترک رذائل و کسب فضائل تحریک میکند.- مشاهده و یادآوری عواقب و پیامدهایی که گریبانگیر خاطیان در گذشته شده است با ایجاد بیم از دچار شدن به سرنوشتی چون سرنوشت ایشان موجب پرهیز از عملکردی شبیه عملکرد ایشان میشود.- انسان به حکم فطرت از آنچه ضرری را متوجه او کند گریزان است؛ از این رو قرآن با عنایت به تطوّر وسع و تفاوتهای افراد به بیان پیامدهای منفی و عواقب مادی و معنوی اعمال و صفات ناپسند در دنیا و آخرت پرداخته و بدین وسیله موجبات بیم و پرهیز از آنها را فراهم آورده است.- قرآن برای پرهیز دادن از رذائل اخلاقی و دعوت به توبه و جبران مافات و همچنین برای دعوت به فضائل و اعمال نیکو همواره هشدار میدهد که فرصت عمل و اصلاح کوتاه است، چرا که حداکثر به اندازهی چند روزهی عمر دنیا فرصت دارید و دنیای پس از مرگ و سرای آخرت جای عمل کردن نیست بلکه جایگاه کسب نتیجهی اعمال است.- قرآن به شکل گسترده و فراوان از ارائهی الگو بهره برده است، و با ارائهی الگوهای عملی و مثبت، اولاً، نحوهی رفتار صحیح را به انسان مینمایاند تا بتواند آن چه را در مقام نظر آموخته است، در عمل نیز مشاهده نماید و آن را سرلوحهی عملکرد خویش قرار دهد تا در عرصهی رفتار موفق باشد و کمتر دچار خطا شود، ثانیاً، موجب تقویت اعتماد به نفس وی میشود؛ زیرا اگر انسان ببیند افرادی از بشر توانستهاند به قلّههای معرفت و اخلاق دست یابند، این امید و انگیزه در وجودش بیدار میشود که او نیز به عنوان یکی از افراد بشر با شناختن ظرفیتهای خود و تلاش کافی میتواند بدان کمال و مقامات عالی دست یابد. همچنین قرآن با ترسیم چهرهی زشت الگوهای منفی و نمایاندن عاقبت ناگوار ایشان زمینهی عبرتآموزی را برای بشر فراهم میآورد و سبب میشود نوعی دلزدگی و نگرش منفی نسبت به آنها در متربّی پدید آید.- اعمال و رفتار و افکار و نیات انسان در تأثیر و تأثّر پیوسته و مستمر خود، در عمق جان انسان شکل و طرحی پایدار را به وجود میآورند که این طرح پایدار تمام اعمال و رفتار بعدی انسان را تنظیم میکند و جهت میدهد. در فرهنگ قرآن از این طرح پایدار باطنی به «شاکله» تعبیر شده است. از آنجا که ایجاد شاکله امری تدریجی است، قرآن به منظور حذف شاکلهی منفی و ایجاد شاکلهی مثبت به شکل مستمر و مکرر به بیان معارف و حقایق پرداخته است.- قرآن برای زدودن رذائل و تثبیت فضائل به شکلی هماهنگ و پیوسته در تمام طول نزول از روشهای اعطای بینش، ایجاد بیم و امید و ارائه الگو بهره برده است.- قرآن در اولین برخورد با رذائل به شدت عکس العمل نشان میدهد تا هرچه بیشتر زشتی آن را بنمایاند.- خداوند پیش از آنکه بندگان را به اعمال و صفات نیکو دعوت کند، خود را متخلّق به آن صفات معرفی میکند.- قرآن هنگام زدودن رذائل، برخلاف تثبیت فضائل، با بسامد بالایی از روشهای ارائه الگوی منفی و بیمدهی بهره برده، در صورتی که از این روشها در تثبیت فضائل بدینگونه عمل نکرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا باید از خدا ترسید یا او را دوست داشت؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ترس و امید و محبت امورى وجدانى و بی نیاز از تعریف هستند. انسان در مقابل امورى چند ممکن است دچار ترس و هراس گردد، مثل: الف. احساس خطر و آسیب بر جان، مال، عرض و... خود؛ ب. درک عظمت و هیبت امرى یا چیزى؛ ج. جهل به عواقب و تبعات کارى و یا سرانجام خویش؛ و.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خوف از خدا
,
حب به خدا
,
رجا
کلیدواژههای فرعی :
خوف خدا ,
خوف و رجاء ,
بیم و امید ,
محبت به خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 2
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید