جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
تبیین معنا و مفهوم جامعیت دین
نویسنده:
عباس یوسفی تازه کندی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
در سده های اخیر با دگرگون شدن نگرش انسان، برداشت های متفاوتی از «جامعیت» دین شده است. در این زمینه اندیشمندان سه نظر عنوان کرده اند؛ بعضی دچار افراط شده و ابراز داشته اند که دین تمام مسائل، حتی جزئیات را بیان کرده است. در مقابل برخی در این زمینه تفریط کرده و محدوده دین را فقط به مسائل اخروی مختص کرده اند. طبق دیدگاه سوم جامعیت دین را باید نسبت به هدف و رسالت دین مورد تحقیق و بررسی قرار داد. نگارنده در این مقاله به نقد و رد نظریه اول و دوم و به اثبات دیدگاه سوم از طریق عقل و نقل پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 159 تا 184
اسلام دین الوسطیة و الاعتدال
نویسنده:
کاظم رهیف بهادلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الرافد للمطبوعات,
چکیده :
کتاب «الاسلام دین الوسطیة و الاعتدال» نوشته شیخ کاظم رهیف البهادلی به زبان عربی در مورد این است که اسلام دین وسط و اعتدال می باشد. نویسنده در این کتاب ابتدا به واژه شناسی لغت «وسطیه» می پردازد و حدود افراط و تفریط را بیان می کند و نتیجه می گیرد که اسلام دین اعتدال است. در بخش دیگر کتاب به ادله وسطی بودن دین اسلام از دیدگاه قرآن کریم، سنت و استقراء می پردازد. در این نوشتار سعی شده دلایل قرآنی و روایی تسامح و تساهل از منظر دین اسلام مطرح شود و دیدگاه قائلان به سمعه و سهله بودن شریعت اسلام تشریح گردد. نگارنده امت اسلامی را به نص صریح قرآن، امت وسط معرفی می‌ کند که دارای خشونت در رفتار و افکار نیست و همواره مسیر اعتدال را می‌ پیماید و هر گاه از این مسیر منحرف شود ضررهای زیادی را متوجه خود و جامعه خویش می‌ کند. وی به نمونه‌ هایی از اعتدال در امور مختلف دینی، عبادی، اعتقادی و اخلاقی با استناد به آیات و روایات اشاره کرده است. در این مسیر به شبهه هایی که نسبت به اعتدالی بودن اسلامی وارد شده است پاسخ گفته شده است.
مقصود از جامعیت دین چیست؟ نظریات پیرامون آن را بررسی نمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
قبل از پاسخ به سؤال فوق، لازم است ابتدا مفهوم دين تبيين وتعريف شود؛ تا مشخص گردد مقصود از جامعيت دين، كدام دين است. مفهوم دين دربارة مفهوم دين، تعاريف بسيار متفاوت و گاه متعارض و چند پهلو ذكر مي‌شود و گاه حتي مرام‌هاي ماده‌گرا و آيين‌هاي انسان پرستا بیشتر ...
از چه طرقی می‌توان جامعیت دین خاتم را اثبات نمود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جامعيت دين خاتم را مي‌توان از دو راه اثبات كرد: الف. دليل عقلي؛[1] كه آن را با بيان چند مقدمه توضيح مي‌دهيم: 1. خداوند حكيم آدمي را براي رسيدن به كمال نهايي و سعادت جاودانه آفريده است. 2. زندگي دنيا مقدمه زندگي آخرت است و سعادت و شقاوت ابدي در گرو چگ بیشتر ...
چه ویژگی­هایی در اسلام وجود دارد که موجب شده است که اختصاص به زمان یا مکان خاصی نداشته باشد بلکه جاودانی باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به عنوان مقدمه بايد بگوييم كه همه اديان الهي كه توسط پيامبران براي سعادت و تكامل بشر نازل شدند فقط در ظرف زماني خودشان حق‌اند و با آمدن شريعت جديد، پيروان دين سابق موظف به پذيرش دين جديد بودند و به اصطلاح شرايع پيشين نسخ مي‌شدند و عمل بر طبق آنها مور بیشتر ...
راز جامعیت دین اسلام در چیست؟ و اصولاً چرا باید این دین جامع باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از مهمترين ويژگيهاي دين اسلام كه به عنوان آخرين دين براي هدايت و سعادت بشر تا روز قيامت معرفي شده، مسئله «جامعيت» آن است. بر اساس حكم عقل واضح است كه دين خاتم نمي تواند ناقص باشد، چرا كه خاتمه دادن به اديان با ديني كه كامل نيست باعث نقض غرض در هد بیشتر ...
چرا دین کامل و جامعی که ما آن را اسلام می‌نامیم از همان اول بر انسان عرضه نشد؟ چرا باید این همه سال بگذرد تا کامل‌ترین دین در زمان پیامبر از طرف خدا بیاید مگر انسان‌های اولیه حق به کمال رسیدن و سعادتمند شدن نداشتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به سؤال مذكور لازم است ابتدا مقدمه‌اي ذكر شود: اديان توحيدي كه همان اديان آسماني و حقيقي هستند داراي سه اصل كلي مشترك مي‌باشند: اعتقاد به خداي يگانه، اعتقاد به زندگي ابدي براي هر فرد در عالم آخرت و دريافت پاداش و كيفر اعمالي كه در اين جهان بیشتر ...
مراد از این که گفته می­شود اسلام جامع ادیان است چیست؟ و آیا اسلام درباره تمام کلیات و جزئیات زندگی انسان سخن گفته است یا خیر؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقصود از جامعيت دين آن است كه در راستاي هدف و رسالت خود ـ تأمين سعادت واقعي انسان، يعني سعادت دنيا و آخرت ـ رئوس كلي همه معارف لازم را براي تحقق اين هدف در اختيار بشر قرار دهد. به گونه‌اي كه بشر با تطبيق آن اصول كلي به صورت نظام‌مند بتواند همه معارف بیشتر ...
آیا در دین اسلام پاسخ همه پرسش ها از قبل داده شده است یا اینکه با توجه به اصول کلی اسلام و با تحقیق و اجتهاد پاسخ های تازه ارایه می گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همان طور که مي دانيد انسان، به خاطر برخورداري از نيروي عقل، ابتکار و اختيار، همواره به دنبال زندگاني بهتر است. و در اين راستا براي رفع نيازهاي خود (اعم از اجتماعي ـ اقتصادي ـ معنوي و...) به دنبال وسائل و ابزارهاي متکامل تري است. که اين روند منجر به ت بیشتر ...
با توجه به این که دین پس از سال‌های متوالی به دست ما رسیده است چگونه می‌توان به این دین عقیده داشت یا چگونه بفهمیم که تحریفی صورت نگرفته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در يك تقسيم كلي تحريف را مي‌توان به دو نوع معنوي و لفظي تقسيم مي‌کرد كه مقصود از تحريف معنوي، برداشت انحرافي و تفسير و توجيه سخن برخلاف مقصود گوينده است كه اين نوع تحريف، قطعاً در مورد قرآن رخ داده است كه امام علي ـ عليه السّلام ـ از وقوع چنين تحريفي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 28