جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
صوفیه برای مراحل کمال به این روایت استناد می کنند که پیامبر اسلام _صلی الله علیه و آله و سلم _ فرمود: «الشریعة اقوالی و الطریقة افعالی و الحقیقة احوالی» بنابراین شریعت، طریقت و حقیقت مورد تأیید اسلام است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مکتب تصوف در اواخر قرن دوم و اوائل قرن سوم قمري در ابتداء با پديدار شدن بعضي افراد به تبعيت و پيروي از فرهنگ رائج بين ترسايان، بودائيان و افلاطونيان جديد در سرزمين عراق، خراسان و آفريقا به عنوان صوفي و پشمينه پوش ظهور نموده و سپس به صورت يک مکتب جديد بیشتر ...
اگر تصوّف مخالف شیعه است چرا علمای شیعه، بر علیه آنها کتابی ننوشته‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ترديدي نيست كه تصوّف ريشه‌هاي غيراسلامي دارد و از خارج وارد جامعه اسلامي شده[1] و منشأ آن مسيحيّت، آداب و افكار هندي ماني[2] و فلسفه يونان مخصوصاً نوافلاطوني مي‌باشد.[3] و از اصول واقعي اسلام منحرف است. بنابراين فقهاي عظيم‌الشأن شيعه با پيروي از اهل بیشتر ...
اگر برخی از صوفیه که ادعای تشیع می‌کنند راست می‌گویند چرا اقطاب سنی دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آنجايي كه تصوف از خارج وارد جامعه اسلامي شده و منشأ آن، رهبانيت مسيحيت، افكار و آداب هندي،‌ ايراني و فلسفه يونان و مخصوصاً نوافلاطوني[1]مي‌باشد و ريشه‌هاي آن غالبا غيراسلامي است. و از اصول واقعي اسلام منحرف مي‌باشد. لذا در هيچ يك از مذاهب اسلامي، بیشتر ...
آیا می‌توان گفت که تصوف همان مفهوم زهد در فرهنگ اسلامی را دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن اينكه آيا تصوّف همان مفهوم زهد در فرهنگ اسلام است يا خير به ناچار بايد اين دو كلمه از جهات مختلف مورد بررسي قرار بگيرند. بنابراين بحث را در دو مطلب و يك نتيجه به ترتيب بيان مي‌كنيم. مطلب اول، حقيقت زهد و پارسائي در اسلام زهد ازنظر لغت بیشتر ...
آیا صوفیگری با اسلام سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
منابع مهم خارجي تصوف، عبارت است از: مسيحيت، رهبانيت، افكار و آداب هندي، و بودايي، ايراني و فلسفه يونان مخصوصاً نو افلاطوني. مي توان گفت كه تصوف اسلامي بيشتر از خارج به جهان اسلام راه يافته است و ريشه هاي آن كاملا غير اسلامي و از اصول واقعي اسلام منحر بیشتر ...
اگر تصوف مخالف تشیع است چرا علمای شیعه اقدامی بر علیه آنها انجام نداده‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آنچه مسلم است اين است كه در صدر اسلام، گروهي به نام عارف يا صوفي در ميان مسلمين وجود نداشته و نام صوفي در قرن دوم هجري پيدا شده است مي‌گويند اولين كسي كه به اين نام خوانده شد ابو هاشم كوفي است.[1] و اولين خانقاه را اميري ترسا در رمله شام بنا نهاده اس بیشتر ...
نگاهی گذرا به سیر تاریخی مهدویت در تصوف
نویسنده:
محمودرضا اسفندیار ,فائزه رحمان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
مهدویت بیشتر به عنوان آموزه ای شیعی در فرهنگ اسلامی ایرانی، نقش و جایگاه مهمی دارد. در این مقاله، پس از مروری گذرا بر مفهوم موعودگرایی در ادیان ابراهیمی، جایگاه مهدویت در تصوف سده های نخستین (قرون دوم تا پنجم) را بررسی کرده ایم. در ادامه، مهدویت در سده های ششم و هفتم (نیمه اول) تاریخ تصوف (دوره ظهور مهدویت در تصوف) و آن گاه در قرون هفتم (نیمه دوم)، هشتم و نهم (آغاز جریان نزدیکی بیشتر تصوف و تشیع) پی جسته ایم. در تعقیب این جریان، عصر صفویه (دوران استقرار تشیع به عنوان مذهب رسمی در ایران) و قاجار، آخرین بخش این پژوهش است.
صفحات :
از صفحه 11 تا 38
  • تعداد رکورد ها : 8