جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 32
خلق از عدم
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسئله خلقت از نیستی، یکی از مباحث مهم کلامی، فلسفی و روایی است. نخست تذکر این نکته ضروری است که این بحث یکی از شاخه‌های بحث دیگری با عنوان حدوث و قدم عالم است. اندیشمندان اسلامی همگی اتفاق نظر دارند که عالم، قدیمِ ذاتی نیست، بلکه حدوث ذاتی دارد؛ زیرا بیشتر ...
ویلیام کریگ و تبیین ازلیت خداوند
نویسنده:
محمد سعیدی مهر، فاطمه ملاحسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ازلیت خداوند، غالبا به یکی از دو معنای زمان مندی (جاودانگی در زمان) یا بی زمانی (فرازمان بودن خداوند) تفسیر شده است. در دوره معاصر، ویلیام کریگ کوشیده است تا به نوعی میان این دو معنای رایج از ازلیت خدا (بی زمانی و زمان مندی) جمع کند. در نظر وی، خداوند بدون خلقت، بی زمان است؛ اما پس از خلقت، به دلیل صدق نسبت واقعی خدا با جهان زمانی و نیز علم او به حوادث زمانی، زمان مند می شود. نظریه کریگ در باب ازلیت الهی، بر مبانی متافیزیکی خاصی استوار است: مانند این که او، از سویی نظریه نسبی زمان؛ و از سوی دیگر، نظریه ترتیبی زمان را پذیرفته است. در بادی امر ممکن است چنین به نظر آید که دیدگاه کریگ، نظریه ای منسجم و گامی در جهت تلفیق دو معنای ازلیت است، اما با تامل و دقت درمی یابیم که اشکالاتی بر این دیدگاه وارد است که قبول آن را به عنوان نظریه ای موجه برای تفسیر ازلیت الهی دشوار می سازد. برخی از مهم ترین اشکال های دیدگاه او عبارت اند از: لزوم وقوع تغییر در ذات خدا، تاثر حق تعالی از فعل خود، و تعطیل فیض در وضعیت عدم خلقت.
صفحات :
از صفحه 5 تا 31
آفرینش از هیچ: کاوشی در کتاب مقدس، فلسفه و علم [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
by Paul Copan (Author), William Lane Craig (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Baker Academic,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کلیسای مسیحی از نظر تاریخی معتقد است که خداوند جهان را از هیچ خلق کرده است. اما برخی از متکلمان و گروه های غیر مسیحی معتقدند که جهان همیشه همراه با خدا وجود داشته است. چه کسی درست می گوید؟ آیا این مهم است؟ در کتاب خلقت از هیچ، نویسندگان پل کوپن و ویلیام لین کریگ، موارد کتاب مقدس، فلسفی و علمی را برای خلقت از هیچ بررسی می کنند. علاوه بر این، آنها روشن می کنند که چیزی کمتر از یکتایی و حاکمیت خداوند در خطر نیست. این کتاب همه مسیحیان متفکر را به چالش می‌کشد تا بفهمند چرا اعتقاد به آموزه خلقت از هیچ مهم است.
آفرینش: از هیچ تا کنون [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
W. Drees (Willem B. Drees) (ویلم بی دریس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتاب «آفرینش: از هیچ تا کنون»، کاوشی تخیلی و شاعرانه از وجود ما از منظر تکاملی، از بیگ بنگ تا کنون، با ارائه مروری کوتاه و قابل دسترس بر اندیشه علمی معاصر است. نویسنده تأثیر مذهبی و فلسفی تحولات علمی را بر درک ما از تکامل و جهان طبیعی ارزیابی می‌کند و رابطه متغیر بین ما و سیاره ما را بررسی می‌کند. ویلم بی دریس فیزیکدان، الهی‌دان و فیلسوف است. او دارای کرسی فلسفه دین و اخلاق در گروه الهیات دانشگاه لیدن هلند است.
بررسی نظریه متکلمین درباره خلقت از عدم
شخص محوری:
محمدحسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , مناظره،گفتگو و میزگرد
بررسی تقریر اشاعره از نظریه خلق از عدم
نویسنده:
براتی مرتضی
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آفرینش از مفاهیم اساسی در جهان بینی اسلامی است که نقشی برجسته در همه ابعاد اندیشه دینی ایفا می کند. در این میان متکلمان اشعری به منظور تعظیم خداوند، با وسعت بخشیدن به قلمرو قدرت و اراده الهی، نظریه خلق از عدم را برگزیده اند. این دیدگاه مبتنی بر پیش فرضها و لوازم خاصی است و از برخی مشکلات عقلی رنج می برد. در این مقاله سعی شده است مبانی این نظریه بررسی و مشکلات و لوازم عقلی آن مطرح شود و سپس مورد نقد قرار گیرد. ترکیب نظریه اشاعره با وجود شناسی ملاصدرا پیشنهادی است که می تواند تصویری قابل دفاع از خالقیت الهی پدید آورد.
صفحات :
از صفحه 11 تا 33
خلق جهان از عدم!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پرسش فوق یکى از اشکالات مادّیون است. از آن جا که آنان مادّه را قدیم و ازلى مى دانند و مى گویند که مادّه مسبوق به عدم نبوده، از این راه خود را از اشکال مزبور نجات داده و سؤال را متوجّه ما نموده، مى گویند: هرگاه مادّه اجسام وجود نداشته و بعداً به وجود بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نظريه «خلق از عدم» در حکمت متعاليه
نویسنده:
اکبر افراسیاب پور علی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
نظريه «خلق از عدم» يکي از مباحث محوري در هستي شناسي ملاصدرا است. او بر اساس حرکت جوهري و با استناد به قرآن، برهان و عرفان، عالم را حادث زماني مي داند. اين در حالي است که در فلسفه مشاء، عالم قديم زماني و حادث ذاتي است در فلسفه اشراق عالم تجلي و ظهور نورالانوار و ذاتا متاخر از خداوند دانسته شده است و در عرفان نيز با استناد به اعيان ثابته، خلق از عدم پذيرفته و تفسير مي گردد. در حکمت متعاليه با نقد و بررسي آراء متکلمين و فلاسفه بر اساس نظريه خلق مدام، با استدلال عقلي و شهود اشراقي ثابت ميشود که جز خداي واحد هيچ موجودي قديم ذاتي و قديم زماني نيست و اعتقاد به توحيد خالص تنها با نظريه خلق از عدم و حدوث ذاتي و زماني عالم امکانپذير است.
خلق از عدم (لا من شی) از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
مرضیه محمودی, حسین خاکپور
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
خلقت به معنای آفرینش، یکی از افعال الهی است واز جمله مفاهیم اساسی در جهان بینی اسلامی است که نقش بسیار برجسته ای در همه ی ابعاد اندیشه دینی ایفا می کند. در قرآن کریم وروایات معصومین (ع) مطالب فراوانی درباره آن آمده است. در کلام و فلسفه اسلامی این مسأله بیشتر به صورت تقابل میان حدوث و قدم بررسی شده است. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی با رویکرد قرآنی روایی دیدگاه مفسران و متکلمان شیعه را به عنوان منبعی برای کشف نظرخلق از عدم، بیان می کند و نتیجه می گیرد که عالم بر طبق علم خداوند خلق شده است، پس خلقت فعل آزاد است، تنها غایتی که می توان بر اراده خدا تصور کرد، وجود خاص اوست. با این حساب، خلقت، احسان خداست. خلق عالم ازعدم به معنای «خلق لا من شیء» می باشد و در ضمن مباحث صفات الهی و حدوث عالم به آن پرداخته شده است.
  • تعداد رکورد ها : 32