جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
الارده الالهیه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
طرحى نو در طبقه بندى اسمای الهى و ارتباط بین آنها
نویسنده:
مهدی افتخار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
هویت ذاتى
,
امهات اسما
,
حدوث اسمی
,
تعین صفات
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
صفات خدا
,
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی ,
الارده الالهیه ,
یگانگی خدا ,
صفات جلال و جمال الهی ,
فیض اقدس ,
حضرت احدیت ,
احصای اسماء الهی ,
تعلق به اسمای الهی ,
رابطه اسم و صفت الهی ,
مرتبه ذات حق ,
ترتیب عوالم الهی ,
رحمانیت ,
ترتیب ظهوری اسماء ,
روابط اسمای الهی ,
اسم مستاثر ,
ترکیب اسماء الله ,
واحدیت اولی ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مساله تطبیق نظام پیوسته ظهور عوالم با نظام کمالات الهی، که در قالب اسمای الهی از آن سخن گفته می شود، از قدیمی ترین مسایل حکمت الهی و عرفان بوده و سعی اهل عرفان در شناسایی پدیده ها، بر شناخت ارتباط آن ها با صفتی از صفات علیای خداوند متمرکز شده که مبدا ظهور آن بوده است. این مقاله در پی جمع آوری و طراحی اصول و بیان مفاهیمی است که درک بهتر معانی اسمای الهی و ارتباط بین آن ها و ترتیب تنزل آن ها را امکان پذیر نموده، بازخوانی جدیدی از نور، حیات و جایگاه جلال و جمال و طبقات اسمای الهی و ترتیب نزول آن ها را با جمع بندی بین کلمات اهل عرفان و قرآن مجید و کلام اهل بیت علیهم السلام ارایه می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اوصاف الهی از منظر «التوحید» شیخصدوق و ملاصدرا
نویسنده:
عسکر دیرباز، سکینه دشتکی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: جامعه المصطفی العالمیه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
شیخ صدوق
,
ملاصدرا
,
الله
,
توحید صدوق
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
صفات خدا
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
هدفداری عالم ,
برهان صدیقین (اثبات خدا) ,
وحدت و بساطت خداوند ,
الارده الالهیه ,
عینیت ذات و صفات ,
وجود شناسی صفات ,
اتقان صنع ,
کلام الهی ,
رابطه ذات و صفات ,
علم خداوند به ذات خویش ,
علم خدا به اشیاء قبل از ایجاد ,
علم فعلی ,
عینیت اراده و تحقق فعل ,
سرمدیت الهی ,
حیات الهی ,
سمع و بصر الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
این مقاله اوصاف الهی را از منظر شیخ صدوق با مراجعه به کتاب «التوحید» ایشان و صدرالمتألهین مورد بررسی قرار داده است. شیخ صدوق و ملاصدرا از جمله متفکرانی هستند که با رویکردهای متفاوتی به بحث اوصاف الهی به صورت گسترده، پرداختهاند. شیخ صدوق، روایاتی را که در مورد اوصاف الهی از معصومین: مطرح شده است، در کتاب «التوحید» گردآوری و متناسب با نظام فکری خود، گزینش نموده است. ملاصدرا نیز بر اساس مبانی فلسفی خود که متناسب با قرآن و روایات است، مبحث اوصاف الهی را مطرح و ارائه نموده است. اساس بحث اوصاف الهی در نظریات شیخ صدوق و حکمت صدرایی، بر پایه توحید و عینیت ذات و صفات، مبتنی شده است. به این ترتیب، این دو دیدگاه، اوصاف کمالی ذاتی مانند: علم، ارادهو قدرت را عین ذات الهی دانستهاند و هر آنچه را که با ذات حق تعالی، ناسازگار است از ساحت مقدسش مبرّا نمودهاند. بنابراین با بررسی تطبیقی و نشان دادن نزدیکی نکات مطرح شده در روایات معصومین: و دیدگاههای مؤسس حکمت متعالیه که در اصل، تشریح سخنان معصومین: در قالب نظام فلسفی خود است و همچنین با صرف نظر از اختلاف دیدگاههای شیخ صدوق و ملاصدرا، تبیینی جامع از اوصاف الهی ارائه شده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر دعا در نظام آفرینش از منظر سه فیلسوف (ابنسینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی)
نویسنده:
علی محمد ساجدی، فاطمه زارع
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
تأثیر دعا در نظام آفرینش از نظر ابن سینا
,
تأثیر دعا در نظام آفرینش از نظر ملاصدرا
,
تأثیر دعا در نظام آفرینش از نظر علامه طباطبایی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
علم الهی ,
نظام طولی عالم ,
الارده الالهیه ,
حکمت الهی ,
قوانین کلی الهی ,
علم عنایی ,
نظام علت و معلول ,
صحیفه کامله سجادیه ,
نفوس فلکی ,
قرآن ,
نظام عالم وجود ,
لازمه پذیرش دعا ,
معلولیت دعا ,
وجود نفس الامری علم فعلی ,
انفعال ذات الهی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
دعا و نیایش وسیلهی اظهار عجز و نیاز بنده به خالق و زیباترین جلوهی سرسپردگی و عبودیت در آستان قدس ربوبی است. ابعاد معنوی دعا متفکران را از تحلیل و بررسیهای نظری بینیاز نساخته است؛ بلکه در خصوص رابطهی آن با قضا و قدر الاهی، نظام علی و معلولی، علم و ارادهی خدا و اینکه آیا تأثیر دعا سبب انفعال در ذات خدا میگردد یا نه، فیلسوفان اسلامی را به تأمل فراخوانده است. در این جستار، از نگاه سه فیلسوف نامبرده در عنوان مقاله، به نکات ذیل دست یافتیم: اولاً دعا خود بخشی از قضا و قدر الاهی در نظام اسباب و مسببات بوده، بهمنزلهی وسائط و اسبابی است که سبب وصول داعی به مقصد میگردد. ثانیاً فعل انسان با همهی ویژگیهایش، ازجمله اختیاری بودنش، معلوم و مراد حقتعالی بوده، نقشآفرینی عوامل معنوی در تعیین سرنوشت بشر در همین راستا ارزیابی میگردد. ثالثاً لازمهی پذیرش دعای بنده انفعال در ذات و علم معبود نیست؛ زیرا به اعتقاد ابنسینا، مؤثر حقیقی در امر دعا، اعم از حال تضرع و نیاز بنده و نیز آثار آن، تنها همان مبدأ نخستین است. دعا معلول ذات حقتعالی است و عالی از دانی منفعل نمیشود؛ اما به اعتقاد ملاصدرا، این نفوس سماوی هستند که از احوال زمینیان تأثیر پذیرفته و دچار انفعال میگردند، نه ذات یا ارادهی حقتعالی. سرانجام، به اعتقاد علامه طباطبایی، علم خدای تعالی به موجودات و رویدادهای جهان، مطابق وجود نفس الامری آنهاست و علم خداوند علم فعلی است که منشأ صدور موجودات است. از آنجا که علم خداوند با ذات او یکی است، دعا مستلزم انفعال در ذات و علم حقتعالی نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هماهنگی شفاعت با توحید در مقارنه دیدگاه علامه طباطبایی و رشید رضا
نویسنده:
محمدرضا مسعودزاده، حسنعلی نوروزی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
علامه طباطبایی
,
شفاعت
,
محمد رشید رضا
,
معاد(کلام)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
شیخ طوسی ,
فخر رازی ,
شیخ مفید ,
الارده الالهیه ,
ابن تیمیه ,
توبه ,
وهابیت ,
شفیع ,
تفسیر المنار ,
محمد عبده ,
قرآن ,
علامه محمدباقر مجلسی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از سنتهای فراگیر الاهی مسئله شفاعت میباشد که براساس قرآن و روایات، اصل شفاعت و واسطه بین خدا و خلق امری مسلم بوده و وجود انبیا و اولیا الهی، حلقه وصل مردم به سوی خدای سبحان بوده که به خاطر قرب و مقام و منزلتشان نه تنها در دنیا که در آخرت نیز، به اذن او به امداد و شفاعت انسانها اقدام مینمایند. و لذا اصل برخورداری انبیا و اولیا از مقام شفاعت در روز قیامت مورد وفاق همه مذاهب اسلامی بوده است؛ لکن محمد رشید رضا در تفسیر المنار به تبع ابنتیمیه و وهابیت، شفاعتطلبی از اولیاء الهی را حرام و آن را عملی مشرکانه و به انکار اصل شفاعت در قرآن میپردازد. در مقابل، علامه طباطبائی در تفسیر المیزان با تعریض به نظرات وی به اثبات شفاعت ازدیدگاه قرآن وروایات می پردازد. مقاله حاضر ضمن بیان مفهوم، ماهیت شفاعت و گسترهی آن در نظام توحیدی به انعکاس آراء رشید رضا و علامه طباطبائی در تفسیر المنار و المیزان، درباره شفاعت پرداخته و در نهایت به نقد اجمالی و نتیجهگیری میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 169
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزه بدا در اندیشه امامیه از آغاز غیبت تا پایان مدرسه بغداد
نویسنده:
سیدجمال الدین موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
البداء
,
تغییر در اراده خدا
,
صفات الهی
,
اعتقاد به بدا
,
بداء
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
معتزله ,
علم الهی ,
اشاعره ,
الارده الالهیه ,
صدق خبر خداوند ,
بداء در امامت اسماعیل ,
تغییر در علم خداوند ,
تقدیر ,
علم فعلی ,
بدا در اخبار ,
بداء در اوامر و نواهی ,
تفاوت بداء و نسخ ,
متکلمان عقل گرای شیعه ,
شرایط بدا ,
آموزه بداء در شیعه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
محمد بن علی کراجکی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت
شاپا (issn):
0
چکیده :
اندیشه ناب و توحیدی بدا گرچه در جامعه مسلمانان نخستین وجود داشت، اما بنا به دلایلی تنها در جامعه شیعی استمرار یافت. تا پایان عصر حضور ائمه علیهم السلام میان متکلمان شیعه اختلافی در تبیین بدا وجود نداشت. بعد از این دوره و در زمانی که کلام شیعه دوران رکود و فترت را پشت سر می گذاشت، گروهی از معتزلیان شیعه شده و متکلمان عقل گرای شیعه تبیین جدید از بدا را ارایه داده و آن را هم وزن نسخ دانستند. این اندیشه جدید که در ابتدا گروه اندکی طرفدار آن بودند، رفته رفته جایگاه مهمی در میان متکلمان شیعه پیدا کرد، به گونه ای که در اواسط قرن پنجم تقریبا همه گیر شد. تبیین این اندیشه جدید با شیخ مفید ادامه یافت و شاگردان وی نیز ادامه دهنده همین مسیر بودند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه ایمانِ اشاعره
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه عقل و شرع
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
اشاعره (اهل سنت)
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
حقیقت ایمان
,
عقل و ایمان
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
عقل
,
معرفت خدا
,
نظریه ایمان
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
الارده الالهیه ,
اقرار لسانی ,
عادت الله ,
حدود عقل ,
ایمان گزاره ای ,
حدوث اعراض ,
حدوث انسان ,
حدوث جواهر ,
طریق عقلی معرفت خدا ,
معتزله (اهل سنت) ,
رؤیت قلبی خدا ,
علم ازلی الهی ,
تصدیق ایمانی ,
حقیقت ایمان ,
ایمان حقیقی ,
معجزه باقیه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ,
ایمان مجازی ,
عمل جوارحی ,
دلالت معجزه بر پیام آوری معجزه گر ,
دلالت معجزه بر وجود خدا ,
حدوث تخصیص اعراض به جواهر ,
حدوث تقدیم و تاخیر موجودات ,
لطف خدا ,
فضل خدا ,
تداوم ایمان ,
سببیت خدا در ایمان ,
چکیده :
جایگاه ویژه ایمان در میان مفاهیم دینی، سبب شده است که هریک از سنت های دینی دیدگاهی تفصیلی را درباره معرفت شناسی ایمان، ماهیت ایمان و ویژگیهای آن بپرورانند. امروزه چنین دیدگاهی را نظریه ایمان می نامند. هدف از نگارش این مقاله، استخراج مؤلفه های اصلی نظریه ایمان متکلمان اشعری متقدم است. با مرور دیدگاه های جمعی از مهم ترین متکلمان اشعری متقدم (از ابوالحسن اشعری تا پیش از غزالی) و تحلیل آن می توان به نظریه ای با این ویژگیها مختصات زیر دست یافت: در نظر اشاعره منشأ ایمان، یقین درونی به اخبار رسول است؛ ماهیت ایمان، حقیقتی قلبی و ارادی است؛ متعلَّق ایمان از سنخ گزاره هاست و آنچه آدمی را به سوی آن میانگیزاند، امید به فضل خدا در ثواب و عقاب است؛ علت بیرونی تحقق ایمان، اراده خداست؛ مسلمان بودن با مؤمن بودن تفاوت دارد؛ ایمان، تحتِ عقل (عقلِ مأمور و مؤید با شرع) و فوقِ علم است؛ معرفت، شرط لازم ولی غیرکافی ایمان، و حس درونی و تسلیم قلبی شرط کافی آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابوالهذیل علاف (226-135ه=840-752 م) فیلسوف معتزله
نویسنده:
محسن جهانگیری
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
ابولهذیل
,
معتزله
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
اخلاق دینی
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
نهضت ترجمه ,
یعقوب بن اسحاق کندی ,
الارده الالهیه ,
بنی عباس ,
جوهر (منطق) ,
استطاعت (کلامی) ,
صفات فعل ,
امام محمد غزالی ,
ذات خدا ,
عرض ,
معارف ضروری ,
جزء لایتجزی ,
فعل اصلح ,
حنین بن اسحاق ,
صالح بن قدوس ,
فرقه هذلیه ,
خلفای عباسی ,
بیت الحکمه ,
تشیع ابوالهذیل ,
صفات ذات ,
کلام خداوند ,
قدرت خدا و فعل اصلح ,
تناهی معلومات و مقدورات الهی ,
آفرینش انسان ,
حد قدرت انسان ,
خواطر ,
مسئولیت دینی انسان ,
افعال متولد و غیر مستقیم انسان ,
قصد و نیت انسان ,
رویت اجسام و اعراض ,
انقطاع حرکت اهل خلدین ,
ابن عربی ,
جوهرفرد ,
مسئولیت اخلاقی انسان ,
اساتید ابوالهذیل ,
شاگردان ابوالهذیل ,
انقطاع حرکت ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
صفات خدا ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
ابوالهذیل، اولین متفکر و متکلم مسلمان است که از طریق مطالعه ترجمه های عربی آثار فیلسوفان یونان از اصول و قواعد فلسفه اطلاع یافته و در مسائل فلسفی عصرش تامل کرده و کتاب و رساله نوشته و به لقب با شکوه «فیلسوف معتزله» مشهور شده است، اما آثار وی از بین رفته و آنچه ما از عقاید و افکارش می دانیم از نوشته های دیگران است. ابوالهذیل، متفکری نیرومند و جامع بوده و علاوه بر مسائل کلامی به مسائل مربوط به انسان و طبیعت نیز اهتمام ورزیده و درباره اختیار و آزادی انسان و اجسام و اعراض و حرکت و سکون و سایر مسائل فلسفی اندیشیده و به اظهار نظر پرداخته است. او اولین متفکر شناخته شده در عالم اسلام است که از «جزء لایتجزی» و یا «جوهرفرد» سخن گفته و جسم را مرکب از جواهر فرد دانسته است. او علاوه بر قدرت و قوت اندیشه، مناظر و مجادلی بسیار نیرومند و قوی بوده و در این فن، کمتر کسی یارای برابری با وی را داشته است. ابوالهذیل پیروانی یافت که به «فرقه هذلیه یا هذیلیه» معروف شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اعتقاد به توحید افعالی بر پذیرش علیت از دیدگاه محمد غزالی و ابنعربی
نویسنده:
قاسم کاکایی، آمنه یزدان پناه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
رابطه توحید و علیت
,
امام محمد غزالی
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
معجزات
,
ابن عربی
,
شخصیت ها
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
سید جلال الدین آشتیانی ,
اشاعره ,
الارده الالهیه ,
تجلی و ظهور ,
اقتران ,
تحلیل جهان ,
انگیزه نفی علیت ,
وقوع معجزات ,
سریان عادت الله ,
نظام عادت الله ,
نظام اسماء الله ,
نفی ضرورت و ضابطه مندی در جهان ,
استعداد ذاتی موجودات ,
یجب عن الله ,
تاثیر و تاثر بین مخلوقات ,
صور نوعیه ,
سنخیت ,
سلب اختیار ,
نظریه وحدت وجود ,
نظام علی معلولی ,
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
فتوحات مکیه ,
هستی جلوه حق ,
فریب عقل توسط حس ,
الاقتصاد فی الاعتقاد ,
تهافت الفلاسفه ,
قرآن ,
سنت الله ,
توحید افعالى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
توحید افعالی به معنای نفی تأثیر از غیر خداست. از سوی دیگر اصل علیت مستلزم پذیرش تأثیر و تأثر میان مخلوقات است که این دو امر ظاهراً با یکدیگر سازگار به نظر نمیرسند. این مقاله بر آن است که با بررسی افکار ابن عربی و غزالی به عنوان دو تن از مدافعان توحیدافعالی، به بررسی تطبیقی موضع آنها در قبال بحث علیت بپردازد. آنها تقریر فلاسفه از علیت را رد میکنند و هر یک سعی دارند جایگزینی برای بحث علیت ارائه دهند که قادر به توضیح منطقی رابطهی خدا و مخلوقات از یک سو و رابطهی مخلوقات با یکدیگر از سوی دیگر باشد. اقتران پیشنهاد مشترک آنها به عنوان جایگزین علیت است؛ اما برداشت هر یک از اقتران لزوماً یکسان نیست که این امر نشأت گرفته از مبانی متفاوت فکری آنهاست. این نکته سبب میشود که ابنعربی راه حل نهایی رفع این تعارض را در بحث تجلی و ظهور بداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شفاعت عقوبت و نجات در قرآن و عهدین
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
شفاعت
,
عقوبت
,
معاد(کلام)
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
مرتضی مطهری ,
حضرت موسی (ع) ,
مسیحیت ,
نجات در مسیحیت ,
مسیح ,
الارده الالهیه ,
یهوه ,
یهودیت ,
عهد عتیق ,
کتب آسمانی ,
معصیت ,
پولس ,
توبه ,
بنی اسرائیل ,
دین اسلام ,
شفیع ,
یوئیل ,
ارمیا ,
شفاعت تکوینی ,
شفاعت تشریعی ,
مشفوع فیه ,
مشفوع له ,
تجرّی ,
صفات خدا ,
توحید افعالى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
در مطالعات بین ادیانی شفاعت عقوبت و نجات یکی از موضوعات مشترک در کتابهای ادیان بزرگ الهی است. بدین معنی که مرتکبین گناه با عمل شفیع، از مجازات الهی بخشیده شوند. این موضوع در کتاب مقدس یهودیان به عنوان مثال در کتاب اشعیاء (باب 53 فقره12)، عهد جدید، رومیان (باب5، فقره 15) و در قرآن مجید، سوره انبیاء (آیه 28) اشاره شده است. شفاعت عقوبت در عهد عتیق به صفت رحمت خدا (اعداد، باب 14) و در قرآن مجید به صفات رحمانیت (زمر/ 53 و انبیاء/107)، رحیم بودن (طه/ و 109 مریم/87) و غفاریت خداوند (زمر/53) نسبت داده شده است. اما تفسیر شفاعت، کیفیت تأثیر عمل شفیع (مستقل یا وابسته) در مجازات، رابطه شفاعت با توحید افعالی، نقض اراده الهی، تجرّی گناهکار، عدل الهی و پیامهای مربوط به این موضوع خوب تبیین نگردیده است. در تحقیق حاضر تفاسیر مختلف از موضوع و مسایل پیرامون آن از منظر ادیان تبیین شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و بررسی تقریرهای نظریه امر الهی (با تأکید بر نگرش اُکام)
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اخلاق اسلامی
,
نظریه امر الهی (فرا اخلاق)
,
نظریه امر الهی درباره اخلاق
,
ویلیام اکام
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
نسبت اخلاق و عقل ,
الله ,
الارده الالهیه ,
قانون الهی ,
اراده الهی ,
خدا (اسماء ذات الهی) ,
قرون وسطا ,
معرفت اخلاقی ,
شرط ضروری ,
شرط کافی ,
ارزش اخلاقی ,
حکم اخلاقی ,
شر اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
خدای مطلق ,
شر اخلاقی ,
وجود شناسی اخلاق ,
معرفت شناسی اخلاق ,
معیار احکام اخلاقی ,
منشأ ارزش اخلاقی ,
معنا شناسی امر الهی ,
اخلاق خدامحور ,
مواعظ اخلاقی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
بر اساس نظریه امر الهی که پیشینهای بس طولانی در تاریخ اندیشه بشری دارد تنها معیار در احکام اخلاقی، شرع مقدس و اوامر و نواهی خداوند است. این نظریه، در تاریخ اندیشه، تقریرهای مختلف معرفتشناختی، وجودشناختی، انگیزشی و ... را به خود گرفته است، به گونهای که امروزه باید به جای نظریه امر الهی از نظریههای امر الهی سخن گفت. ویلیام اُکام از جمله کسانی است که به این نظریه توجه جدی داشته، بر اساس آن، منشأ ارزشهای اخلاقی را اوامر خداوند میداند و تقریری وجودشناختی از این نظریه ارائه میکند. او اوامر الهی را شرط ضروری و نیز شرط کافی برای اخلاق دانسته، معتقد است تنها معیار ارزش اخلاقی اراده یا قانون الهی است. چنین دیدگاهی، البته، انکار عقلانیت اخلاقی را در پی خواهد داشت، عقلانیتی که آدمی را به عدالت و انصاف فرا میخواند. این مقاله، ضمن تبیین نظریه امر الهی و بیان تقریرهای مختلف از این نظریه، به تبیین و بررسی رویکرد وجودشناختی ویلیام اکام در این باب پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید