جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
تفسیر‌ القشیری‌ المسمی‌ لطائف‌‌ الاشارات المجلد 1
نویسنده:
ابی‌القاسم‌ عبد‌الکریم‌ بن‌ هوازن‌ بن‌ عبد‌الملک‌ القشیری النیسابوری الشافعی؛ وضع حواشی و علی علیه عبداللطیف حسن عبدالرحمن
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار‌الکتب‌ العلمیه‏‫,
تفسیر‌ القشیری‌ المسمی‌ لطائف‌‌ الاشارات المجلد 2
نویسنده:
ابی‌القاسم‌ عبد‌الکریم‌ بن‌ هوازن‌ بن‌ عبد‌الملک‌ القشیری النیسابوری الشافعی؛ وضع حواشی و علی علیه عبداللطیف حسن عبدالرحمن
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار‌الکتب‌ العلمیه‏‫,
بحر المدید فی تفسیر القرآن‌ المجید المجلد 2
نویسنده:
ابی‌ العباس‌ احمد بن‌ محمد‌ بن‌ المهدی‌ ابن‌ عجیبه الحسینی؛ تحقیق و تعلیق احمد عبدالله القرشی رسلان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: بی نا,
بحر المدید فی تفسیر القرآن‌ المجید المجلد 3
نویسنده:
ابی‌ العباس‌ احمد بن‌ محمد‌ بن‌ المهدی‌ ابن‌ عجیبه الحسینی؛ تحقیق و تعلیق احمد عبدالله القرشی رسلان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: بی نا,
بحر المدید فی تفسیر القرآن‌ المجید المجلد 5
نویسنده:
ابی‌ العباس‌ احمد بن‌ محمد‌ بن‌ المهدی‌ ابن‌ عجیبه الحسینی؛ تحقیق و تعلیق احمد عبدالله القرشی رسلان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: بی نا,
بحر المدید فی تفسیر القرآن‌ المجید المجلد 4
نویسنده:
ابی‌ العباس‌ احمد بن‌ محمد‌ بن‌ المهدی‌ ابن‌ عجیبه الحسینی؛ تحقیق و تعلیق احمد عبدالله القرشی رسلان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: بی نا,
تفسیر‌ القشیری‌ المسمی‌ لطائف‌‌ الاشارات المجلد 3
نویسنده:
ابی‌القاسم‌ عبد‌الکریم‌ بن‌ هوازن‌ بن‌ عبد‌الملک‌ القشیری النیسابوری الشافعی؛ وضع حواشی و علی علیه عبداللطیف حسن عبدالرحمن
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار‌الکتب‌ العلمیه‏‫,
بحر المدید فی تفسیر القرآن‌ المجید المجلد 1
نویسنده:
ابی‌ العباس‌ احمد بن‌ محمد‌ بن‌ المهدی‌ ابن‌ عجیبه الحسینی؛ تحقیق و تعلیق احمد عبدالله القرشی رسلان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: بی نا,
التفسير المنير لمعالم التنزيل المسفر عن وجوه محاسن التاويل: مراح لبيد لكشف معنى القرآن المجيد - المجلد 2 (مریم - الناس)
نویسنده:
محمد بن عمر نووي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
المطبعة العثمانیة,
چکیده :
اين تفسير كه نام كامل آن« مراح لبيد لكشف معنى القرآن المجيد» است از تفاسير صوفيه به شمار مى‌آيد كه مؤلف در نگارش آن بسيار از فتوحات مكيه محيى الدين بن عربى متأثر بوده است. . به رغم ديگر آثار صوفيه، با رويكرد اشاره‌اى نگارش نيافته است، بلكه مؤلف در سراسر تفسير خود كه شامل تمامى سوره‌هاى قرآن است، به معناى ظاهرى مفردات و عبارات قرآنى پايبند است. موجز و در دو جلد، به زبان عربى نگارش يافته است. اين تفسير با مقدمه‌اى مختصر در بيان اهداف و انگيزه تأليف اثر، آغاز شده و مباحث معمول علوم قرآنى را متعرض نگشته است، مصادر خود و كتب مورد استفاده را بيان مى‌دارد. روش كلى نووى در اين اثر به اين شكل است كه، پس از ذكر نام سوره اطلاعات كلى درباره آن از قبيل، مكى، مدنى بودن، شماره آيات و تعداد كلمات، ارائه مى‌نمايد. آنگاه به شرح و بيان تك واژگان مى‌پردازد. سبك نگارش مؤلف آسان، قابل فهم و موجز است، وى در تطبيق آيات با مصاديق گاه به افراط مى‌گرايد و روايات و شأن نزولهاى غير متقن، بسيار در تفسيرش ديده مى‌شود. در نقل روايات، سند آنها را ذكر نكرده، اشاره‌اى به منبع آنها نيز ندارد، بين صحيح و ضعيف آنها تمييز قائل نمى‌شود، بدين جهت از نقل اسرائيليات و قصه‌هاى جعلى يهود اجتناب نمى‌ورزد. از آن جمله نقل قصه شرك همسر سليمان( ع) و جهل حضرت به آن و عدم تدبر ايشان در اداره حكومت، ذيل آيه 102 سوره بقره. مصنف در مواردى به مسائل حرفى كلمات قرآنى و اعراب و تركيب آنها در جملات مى‌پردازد مانند ذيل آيه 40 سوره اعراف بحث صرفى درباره كلمه« غواش». در قرائت به وجوه مختلف آن و مرويات از تابعين و غير آنها، مى‌پردازد و بدون ترجيح قرائتى معين، بحث را بسط مى‌دهد. و گاه وجوه قرائت را متذكر مى‌شود. درباره رسم الخط برخى كلمات نيز اشارتى دارد مانند ذيل آيه 9 سوره بقره كلمه« يخادعون». مباحث فقهى بر اساس مذهب مشخص مؤلف( شافعى) در ذيل آيات احكام قرآن بدون استدلال و بسط آنها و گاهى با نقل ديدگاه ديگر مذاهب اسلامى، بيان شده است، گاهى نيز به ذكر حكمت احكام مبادرت مى‌ورزد، مانند ذيل آيه 3 سوره مائده درباره حرمت گوشت خنزير. در مسائل اعتقادى و كلامى ديدگاه ايشان، ديدگاه اهل سنت و جماعت است مباحثى نظير، رؤيت خداوند، عرش، گناهان كبيره، جبر و اختيار و- بر اساس آن ديدگاه بيان شده است. با اينكه تفسير نووى، موجز مى‌باشد ولى نقل داستانهاى تاريخ در آن نمايان است مانند ذيل آيه 30 سوره توبه. مفسر، ذيل آيه 61 سوره آل عمران( آيه مباهله) به نقل داستان مباهله پيامبر صلى الله عليه و آله با مسيحيان نجران پرداخته و نام مبارك پنج تن پيامبر( ص)، امام على( ع)، فاطمه( س) و حسنين( ع) را به عنوان شركت كنندگان در مباهله را ذكر مى‌نمايد. ذيل آيه 33 سوره احزاب نيز در نام مبارك حضرت على( ع) و فاطمه( س) و حسنين( ع) را به عنوان مصداق اهل بيت، بيان مى‌دارد. به طور خلاصه بايد گفت كه اين تفسير از تفاسير موجز و مختصرى بوده كه اهتمام مؤلف آن به اين بوده كه از سياق لفظ و بيان مدلول آيه و تفسير آن، ذكر قرائتها و فضل تلاوت آيات و نقل آثار و روايات وارده در معانى آيات و اسباب نزول آنها، خارج نگردد. نووى به سال 1305 ق. از نوشتن اين تفسير فراغت يافت.
تفسیر مهایمی - تبصیر الرحمن و تیسیر المنان ببعض ما یشیر الی اعجاز القرآن
نویسنده:
علی المهایمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تفسير القرآن المسمى تبصير الرحمن و تيسير المنان، اثر على بن احمد مهائمى، تفسيرى است كه در آن، به نظم قرآن و روابط ميان آيات و سوره‌ها با يكديگر، پرداخته شده است. اين كتاب، به «تفسير رحمانى» يا «تفسير مهائمى» معروف است..[۱] كتاب به زبان عربى و در قرن نهم هجرى نوشته شده است. علماى بزرگى از اين تفسير تجليل كرده‌اند؛ از جمله شيخ عبدالحق محدث دهلوى مى‌نويسد: «تفسير رحمانى به هفت ايجاز و تدقيق موصوف است و تفسير را به قرآن امتزاج داده است». مولانا عبدالحى نيز در اين باره مى‌نويسد: «اين تفسير بر ساير تفاسير، برجستگى دارد. ويژگى اين تفسير آن است كه آيات را چنان به همديگر ارتباط داده است كه انسان بدون خستگى، تمام مجلدات تفسير را مى‌خواند و لذت مى‌برد».
  • تعداد رکورد ها : 28