جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
أبویعلی حمزة بن عبد العزیز «سَلّار» الدیلميّ النحويّ»  (/448 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث ، فقیه ومتکلم و نحوی . از بزرگان علمای شیعه همچون شیخ مفید و شریف مرتضی بهره مند شد. کتابی در رد ابو الحسین بصری دارد چرا که بصری ردی بر کتاب شافی شریف مرتضی نوشته بود و سلار به این کتاب پاسخ داده بود.
أبوالعبّاس أحمد بن محمّد الشِّقّانيّ الحسنويّ (/ت 458 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه. اصولی محدث صوفی و متکلم . از مشرب کلامی او چیزی به ما نرسیده است. عبدالغافر در "منتخب من السیاق" از یاد کرده است.
أبو عبدالله الحسین بن الحسین بن عليّ الأنماطيّ (351 هـ/439 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم
أبوالخیر برکة بن محمّد بن برکة الأسديّ (/ق 5 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه و متکلم شیعه. کتب حقائق الایمان ، کتاب الحجج در امامت و کتاب عمل الادیان و الابدان از اوست.
أبو عبد الرحمن بشر بن غیاث بن أبي کریمة المریسيّ العدويّ (/ت 218 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم معتزلی. رییس فرقه مریسیه. اصطناع خلق قرآن را به او نسبت می دهند و او را یکی از کسانی می دانند که در متقاعد کردن مامون به عقیده خلق قرآن نقش داشته است. همچنین او را مایل به جهم بن صفوان دانسته اند. فرقه او را گاه از مرجئه شمرده اند و همچنین گاهی آنان را در ضمن جبریه طبقه بندی کرده اند. نقل کرده اند که معتزله او را به سبب قول به جبر و خلق افعال بندگان از صفوفشان بیرون رانده اند. ابن حزم معتقد است که نزدیک ترین فرق معتزله به اهل سنت پیروان نجار و مریسی هستند و دورترین آنها اصحاب ابوالهذیل علاف است . از آراء اوست : 1 خلق قرآن 2 – خلق افعال بندگان 3 – ایمان، تصدیق قلبی و اقرار به زبان است و کفر سر سختی در انکار حق است . 4 – عدم رویت خداوند در قیامت 5 – عدم خلود اهل قبله در جهنم. 6 سجده بر خورشید و ماه و بت کفر نیست اما علامت کفر است .7 – انکار عذاب قبر و سوال دو ملک و عدم خلق بهشت و جهنم را به او نسبت می دهند. 8 – نگاه او به جنگ صفین مشابه نگاه نظام و بشر بن معتمر و دیگران بود.
أبو عليّ الحسن بن عليّ بن إبراهیم بن هرمز الأهوازيّ (362 هـ/446 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
الحسن بن عليّ بن یقطین بن موسی البغداديّ (/ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم از اصحاب خاص امام کاظم (ع) و امام رضا(ع). صاحب مناظراتی و محاوراتی کلامی است که اخبار آنها به ما نرسیده است.
أبوجعفر أحمد بن محمّد بن الحسین بن دُول القمّيّ (/ت 350 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مولف در حدیث و فقه و کلام. امامی. صاحب کتاب " الحدائق" و هو کتاب الاعتقاد الی ابنه محمد بن احمد فی التوحید"
أبوالفضل جعفر بن حرب الهمدانيّ البغداديّ (/ت 236 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم معتزلی و شیخ معتزله بغدادی.او اعتزال را از ابو الهذیل علاف و عیسی المردار و ظاهرا از بشر بن معتمر نیز دریافت کرد. کتب جعفر بن حرب نزد متکلمین معروف بود. کتابی در تکفیر نظام معتزلی و توبیخی نسبت به ابوهذیل علاف نیز به او نسبت داده اند. ابو محمد نوبختی کتابی در رد رای ابن حرب در باب امامت دارد. محمد بن عیسی برغوث معتزلی نیز کتاب در رد ابن حرب دارد. از آراء کلامی اوست : 1 – قول به جواز در محل نبودن اراده الهی و قاضی عبدالجبار او را اولین کسی می داند که قائل به این مساله شده است. 2- حکم به کفر مثبت رویت 3 – قول به اینکه ایمان مخلوق است 4 – بر آنکس که خداوند او را عاقل آفریده است واجب است که بداند که برای او و عالم صانعی است. 5- خداوند اراده کرده است که کفر مخالف ایمان باشد و قبیح غیر از حسن باشد بدین معنی که او حکم کرده است که این، آن باشد. 6- قول به عدم جواز تعبد به واسطه قیاس 7 – قول به اینکه علی(ع) فاضل ترین مردم بعد از رسول خدا بود.
أبوالحسین أحمد بن یحیی بن محمّد بن إسحاق المروروذيّ الراونديّ (205 هـ/298 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :