جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
مبانی نظری هستی‌شناسی حکمت سیاسی متعالیه
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، محمدقاسم الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , توحید , تدبیر منزل , حکمت متعالیه , وجود حقیقی , اصالت وجود , سعادت , ملکات نفسانی , وجود شناسی ملاصدرا , توحید ذاتی , الوجود , بساطت وجود , قرآن , مارکسیسم , سیاست متعالیه , حکمت سیاسی متعالیه , رابطه دنیا و آخرت , مسایل جدید هستی شناسی , خیریت وجود , بساطت واجب , سعادت در حکمت متعالیه , علامه طباطبایی , حکمت متعالیه , خلق , ماهیت سعادت حقیقی , اصالت وجود , بساطت وجود , بساطت واجب(امور عامه) , وحدت تشکیکی وجود , سعادت اخروی , توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) , توحید ذاتی , توحید صفاتی(فلسفه)) , سیاست مدن , قرآن , توحید(اخلاق اسلامی) , حکمت سیاسی , عبدالله جوادی آملی , فلسفه سیاست , مارکسیسم , کارل مارکس , لودویگ فویرباخ , وجود (اسماء اول عرفان نظری) , وجود ظلّی , تشکیک‌ در وجود , توحید افعالى , توحید صفاتى , حقانیت وجود , توحید تکوینی , توحید تشریعی , حیات سیاسی - اجتماعی , پارادایم قدرت محوری , پارادایم سعادت محوری , توحید ربوبیت تکوینی , توحید ربوبیت تشریعی , حاکمیت توحیدی , حکومت پیامبری , محمدمهدی گرجیان عربی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
پژوهش حاضر مبانی و مبادی را به عنوان سرچشمه‌های نخستین و اصول بنیادین هر علم و دانش قلمداد می‌کند. از‌این‌رو، به این پرسش پاسخ می‌دهد که کدام مبانی و اصول فلسفی هستی­شناسی و روش بنیادین در حکمت سیاسی متعالیه وجود دارد. برای رسیدن به پاسخ این پرسش، مبانی هستی‌شناسی حکمت سیاسی متعالیه را در نسبت با روش بنیادین بررسی کرده، رابطه آن را با حکمت سیاسی متعالیه نشان می­دهیم.<br /> در این پژوهش، با مبانی گونه‌گونی مانند: اصالت وجود، تشکیکی بودن وجود، خیریت وجود، حقانیت وجود، وحدانیت وجود، بساطت وجود، توحید افعالی و توحید تکوینی و تشریعی خداوند در ارتباط با حکمت سیاسی متعالیه روبرو هستیم. مجموع این مبانی می‌تواند به راحتی روش بنیادینی را برای تولید حکمت سیاسی متعالیه پدید آورد که حیات سیاسی ـ اجتماعی آدمیان را با تبیین عقلانی تأمین نماید و سعادت دنیا و آخرت‌شان را تضمین کند. مفاهیمی مانند عزت، تدبیر، عدالت، آزادی، حکمت، حکومت و حاکمیت، اقتدار و مشروعیت تنها با شناختن اصول برآمده از این مبانی امکان تحقق دارند. این مبانی و لایه­های معرفتی آن می­توانند شناختی حقیقی را به جای شناختی پنداری در حکمت سیاسی ارائه کنند و جامعه را مظهر عالم ربوبی سازند.
صفحات :
از صفحه 119 تا 145
دسته‏ بندى و بررسى تعريف‏ هاى دين
نویسنده:
محمدرضا موسوى‏ فراز
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره, شهریور/1395
صفحات :
از صفحه 13 تا 30
خداباوری، خودیابی یا ازخودبیگانگی
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، مهدی گنجور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار/1389
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
تعریف دین
عنوان :
نویسنده:
علی رضا شجاعی زند
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1388
چکیده :
وجود تعدد و تنوع در تعاریف دین،نه به معنی غیر محصل بودن تلاش‌های‌ نظری دین‌پژوهان سلف در این راه است و نه مانع از ادامه‌ی آن توسط دین- پژوهان بعد از ایشان می‌شود.مهم،حصول اشراف بر فحوا و غلبه بر تکثر آن‌ها است که از طریق گونه‌شناسی به دست می‌آید.رایج‌ترین گونه‌شناسی از تعاریف‌ دین،جداسازی آن‌ها برحسب جوهری یا کارکردی بودن تعریف است که چون‌ نمی‌توانست انواع موجود و متصور را به خوبی پوشش دهد،کنار گذاشته شد و مبنای دیگری ذیل عنوان تحویلی-غیر تحویلی اتخاذ گردید.این‌گونه‌شناسی‌ علاوه بر کمک فوق،امکان و شرایط لازم برای عرضه‌ی تعریف دیگری از دین را فراهم می‌آورد که از شمول و تطابق بیشتری نسبت به تعاریف موجود برخوردار است.دین به مثابه‌ی عامل انگیزه‌بخش و نشان دهنده‌ی راه و مقصد فراروی، تعریف مختار این مقال است که اعتبارش را علاوه بر براهین و قیاسات‌ مبناشناختی،از تعابیر قریب المعنای دین‌پژوهان درباره‌ی دین گرفته است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
توحید و شرک در معرفت و علوم انسانی با تکیه بر آثار و اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری
نویسنده:
علی اصغر خندان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره, زمستان 1389
صفحات :
از صفحه 143 تا 178
تحلیل و نقد حرکت دیالکتیکی هگل و ماتریالیسم دیالکتیک با تأکید بر آرای شهید مطهری
نویسنده:
زینب شاوردی، طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , حرکت جوهری , ملاصدرا , اصالت وجود , ابن سینا: ابوعلی سینا , ذهن و عین , جهان شناسی اسلامی , ترکیب از وجود و عدم , مارکس , وجود و عدم , منشا حرکت انواع طبیعی , هگل , 02. جهان شناسی Religious cosmology , جهان شناسی فلسفی , جهان شناسی مذهبی , تز , آنتی تز , سنتز , جهان شناسی , مارکسیسم , این همانی یا هو هویت. , هستی محض , تضاد , ‌دیالکتیک , سید محمدباقر صدر , ماتریالیسم دیالکتیک , ماتریالیسم دیالکتیکی , سید محمدباقر صدر , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , ماتریالیسم , ماتریالیسم دیالکتیک , فلسفه هگل , حکمت متعالیه , محرک , حرکت جوهری , اصالت وجود , تناقض وجود و عدم , حرکت , رابطه هو هویت مصداقی , جهان بینی ملاصدرا , تغیر , عبدالله جوادی آملی , ارسطو , طوبی کرمانی , مارکسیسم , کارل مارکس , فریدریش هگل , دیوید هیوم , فریدریش شلینگ , یوهان گوتلیب فیشته , لودویگ فویرباخ , اصول دیالکتیک , اصل تضاد , اصل جهش , علت درونی حرکت , عینیت در حرکت , اعتبارات عدم , نقد مارکسیسم , ملاصدرا شیرازی , درباره مرتضی مطهری
چکیده :
هگل و صدرالمتألهین، هر دو حرکت را در کل طبیعت تعمیم داده‌اند؛ اما دقت در این نتیجه واحد و مقدمات آن، حاکی از اختلاف عمدهٔ این دو فیلسوف در مسئله حرکت است. صدرالمتألهین بر مبنای اصول حکمت متعالیه تحولات عمده‌ای را در بحث حرکت ایجاد کرد و بیشترین سهم در این تحولات، مربوط به اصل «اصالت وجود» است. هگل نیز با مبانی خاص خود به بحث حرکت پرداخته و در این زمینه آرای جدیدی ارائه داده است. مارکسیست‌ها با اَخذ برخی از اصول هگل و در آمیختن آنها با نظرات فوئرباخ، قرائت جدیدی از حرکت مطرح ساختند. شهید مطهری نیز از رهگذر تحلیل و نقد مارکسیست‌ها به بحث تطبیقی حرکت در فلسفهٔ اسلامی و غربی پرداخت.<br /> این نوشتار که با رویکردی انتقادی به حرکت دیالکتیکی هگل و ماتریالیسم دیالکتیک پرداخته است، از سه بخش تشکیل می‌گردد: بخش اول حرکت دیالکتیکی هگل، بخش دوم ماتریالیسم دیالکتیک و در قسمت سوم نقد دو بخش اول و دوم براساس اندیشه‌های استاد شهید مطهری، بررسی شده است. گفتنی است که استاد مطهری به مقتضای هر بحثی به تحلیل و نقد پرداخته است، به همین دلیل مباحث فوق در آثار استاد سیر منظم و منسجمی ندارد. در این مقاله سعی شده است که آرای ایشان به نحو منظم و منسجم استخراج و تنظیم شود.
صفحات :
از صفحه 109 تا 141
  • تعداد رکورد ها : 7