جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
پ. قرن سیزدهم قمری
>
شیخ مرتضی انصاری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
عنوان :
عقل و ایمان از دیدگاه ملاصدرا و پاپ ژان پل دوم
نویسنده:
محسن پورمحمد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
مفاتیح الغیب
,
ملاصدرا
,
کلیسای کاتولیک
,
عهد عتیق
,
شرح اصول کافی
,
درجات ایمان
,
معانی عقل
,
تفسیر قرآن ملاصدرا
,
انجیل
,
پاپ ژان پل دوم
,
معرفت ایمانی
,
عقل طبیعی
,
رازورزی دینی
,
معانی ایمان
,
فضیلت مافوق طبیعی
,
شرط نجات
,
کتاب احیاء علومالدین غزالی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
ظاهریه (فرق کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
حسن و قبح
,
معتزله (اهل سنت)
,
معاد جسمانی
,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه)
,
عقل و ایمان
,
شیخ مرتضی انصاری
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
حکمت متعالیه
,
عقل فعال
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
عقل بالفعل
,
عقل بالملکه
,
تیز هوشی
,
امام خمینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فخر رازی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
ابن حزم ظاهری
,
فلسفه دین
,
حضرت موسی(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
ایمان
,
عقل هیولانی
,
عقل مستفاد
,
عمرو بن عبید
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشبیه، تفویض و تأویل در مکتب اصحاب حدیث
نویسنده:
هادی حجت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
معتزله
,
اشاعره
,
تشبیه
,
اختیار انسان
,
تفویض
,
مکتب مشبهه
,
مفوضه
,
حنابله
,
صفات خبری
,
صفات خبری
,
آیات صفات
,
راسخان در علم
,
قرآن
,
اصحاب حدیث
,
تشبیه در مکتب اصحاب حدیث
,
تفویض در مکتب اصحاب حدیث
,
تاویل در مکتب اصحاب حدیث
,
ظنی بودن تاویل
,
ضرورت تأویل
,
تأویل در قرون اولیه
,
اختصاص تأویل به خداوند
,
سیره پیامبر (ص) در تأویل
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
صفات الهی
,
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
اصول اهل سنت
,
صفات خبریه
,
عقاید اهل سنت
,
آیات صفات الهی
,
تشبیه
,
اختیار انسان
,
صفات خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
علامه مجلسی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
علامه طباطبایی
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
محمد رشید رضا
,
نصر حامد ابوزید
,
سفیان ثوری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
آیات صفات بخشی از متشابهات قرآن به شمار میروند. مسلمانان در برابر این آ یات دیدگاه های مختلفی دارند، در واقع در این باره سه نظر عمده وجود<br /> دارد: تشبیه، تفویض و تأویل. تشبیه همانند ساختن خداوند در ذات یا صفات به مخلوقات و اسناد صفات خلق به خالق است. تفویض آن است که معنای صفات<br /> خبریه خداوند متعال برای ما معلوم نیست و لذا مسأله را بایستی به خداوند متعال تفویض و در این باره سکوت کرد. تأویل، تفسیر این آیات مطابق با شأن<br /> خداوند باری تعالی است گرچه با ظهور ابتدایی الفاظ مخالف باشد.<br /> اهل حدیث به شدت از تأویل این آیات و احادیث مشابه آن اجتناب کرده و به ناچار به تشبیه یا تفویض رو آورده اند. در این مقاله نشان داده ایم تأویل ضرورتی است که نه تنها امامان شیعه که جمعی از صحابه، تابعان و حتی برخی از<br /> بزرگان اصحاب حدیث نیز با بهره گیری از آن به تفسیر و تبیین آیات پرداخته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محقق طباطبایی و کتاب گرانسنگ «نهج البلاغه عبرالقرون»
نویسنده:
علی طباطبایی یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد نهج البلاغه, زمستان و بهار/ 1380 و 1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
نسخ نهج البلاغه
,
سیر تدوین نهج البلاغه
,
محقق طباطبایی
,
نهج البلاغه عبر القرون
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
عبدالحسین امینی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
عبدالحسین امینی
,
شیخ مفید
,
سید رضی
,
شیخ طوسی
,
سید ابوالقاسم خوئی
,
سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثر قرارداد در تعدیل احکام ضمان درک
نویسنده:
حسین داورزنی، محمد رضوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی, بهار و تابستان/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرط تشدید
,
شرط تخفیف
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
شیخ مرتضی انصاری
,
شیخ طوسی
,
حقوق اسلامی
,
عقد فضولی
,
بیع
,
ضمان ( اخص )
,
ضمان درک
,
ضمان بایع
,
بیع فضولی (عام)
,
اسقاط شرط
,
احکام ضمان
,
سید ابوالقاسم خوئی
,
حسین داور زنی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روش شناختی تطبیقی اندیشه کلامی صدوق و مفید
نویسنده:
محمد علی نیازی، احمد محمودی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ صدوق
,
تأویل
,
شیخ مفید
,
آموزه های دینی
,
عقل نظری
,
عقل عملی
,
البداء
,
اعتزال بغدادی
,
اخبار
,
عقلگرایی
,
عصر غیبت کبری
,
عقل استدلالی
,
قرآن
,
گزاره دینی
,
غیبت صغری
,
اصول کافی
,
مکتب عقل گرای بغداد
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
عقل گرایی کلامی
,
نقل گرایی کلامی
,
اثبات عقیده
,
مفهوم شناسی عقل
,
کشف حکم شرع
,
روش کلامی شیخ مفید
,
روش کلامی شیخ صدوق
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اهل بیت(ع)
,
معتزله بغداد
,
صدق گزارههای دینی
,
هرمنوتیک
,
علامه مجلسی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
عقل ( جوهر )
,
بداء
,
قرآن
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
عصر غیبت صغری
,
عصر غیبت کبری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
سید احمد محمودی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
متکلمان اسلامی در اثبات عقاید دینی و پاسخ به شبهات بر منهج واحد و روش خاصی سیر ننمودهاند. از اینرو، در این مقاله سعی شده است روش کلامی صدوق و مفید و مبانی روش کلامی این دو متکلم نامدار شیعی که یکی نماینده مکتب قم و دیگری نماینده مکتب بغداد بودهاند، بررسی و تطبیق گردد و بدین ترتیب، جایگاه عقل و نقل نزد این دو اندیشمند کلامی روشن شود. سپس، میزان بهرهگیری این دو متکلم از عقل و نقل در تبیین مسائل اعتقادی و پاسخ به شبهات ارزیابی و اثبات میشود که صدوق برخلاف مفید، روش نقلگرایی را در اثبات عقاید دینی ترجیح داده است، اما نه به این معنا که عقل را نادیده گرفته باشد، بلکه از احادیث و روایاتی که به نوعی از استدلالهای عقلانی برخوردار است، استفاده میکند، لکن مفید با توجه ویژه به عقل و رویکرد عقل گرایانه، به اثبات گزارههای دینی و دفاع از آن می پردازد. در اثبات این ادعا، از تمسک به کلیات پرهیز و با استناد به آثار این دو اندیشمند، این مدعا اثبات شده است .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی حسن و قبح و ثمرات آن در اندیشه شیعه، معتزله، اشاعره و ماتریدیه
نویسنده:
محمدکاظم عمادزاده، مسعود راعی، روح الله روح الهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فعل قبیح
,
حسن و قبح نقلی (شرعی)
,
قاعده قبح عقاب بلابیان
,
اخلاق عملی
,
کلما حکم به الشرع حکم به العقل
,
تکلیف بالایطاق
,
مدرک عقلی
,
مدرک نقلی
,
پایه اخلاق جاودان
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
عدلیه (مذاهب کلامی)
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
امر بین امرین
,
اهل بیت(ع)
,
حسن و قبح عقلی
,
عدل الهی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
محمدرضا مظفر
,
حسن و قبح ذاتی
,
علامه مجلسی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
آخوند خراسانی
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
محمد رضا مظفر
,
عدالت
,
دروغ
,
علامه حلی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
سید مصطفی محقق داماد
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
مسعود راعی
,
اخلاق عملی
,
فیاض لاهیجی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیوه های احراز وثاقت متن قرآن از دیدگاه دانشمندان مسلمان
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
تحریف قرآن
,
کتاب کافی
,
تحریف ناپذیری قرآن
,
عدم تحریف قرآن
,
عدم تحریف قرآن
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
اهل بیت(ع)
,
تحریف قرآن
,
ظواهر قرآن
,
اخبار عرض
,
شیخ مرتضی انصاری
,
آخوند خراسانی
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تحریف ناپذیری قرآن
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
روش احراز وثاقت متن قرآن
,
ابطال تغییر در متن
,
تدارک تغییر متن
,
تفکیک اجزای متن
,
اطمینان عرفی در انتساب متن
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
فتح الله نجارزادگان
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
احراز وثاقت هر متنی اعم از آسمانی و غیر آسمانی، شرط نخست برای اعتبار فهم مخاطب است. این احراز در گرو عناصری متعدد از جمله حصول اطمینان به بقای متن بدون کاهش و افزایش یا تغییر و تبدیل در اجزای آن است. وثاقت متن قرآن در مقام بقا، با سه شیوة «ابطال تغییر در متن» «تدارک تغییر متن» و «تفکیک در اجزای متن» احراز شده است. شیوة نخست با دو اهرم ایجایی در اثبات تحریف ناپذیری قرآن و سلبی در ابطال ادلة تحریف، شکل گرفته و نظریة رایج میان فریقین به شمار می آید. شیوة دوم «حجّیه بین الدفتین» را پیشنهاد می کند که در آن، احتمال تحریف متن موجود، با دستور معصومان (ع) برای رجوع به همین قرآن، تدارک می شود. در نظریة سوم وثاقت هر بخشی از قرآن به طور جداگانه و براساس نیاز مستنبط تحصیل می شود. شیوة اول و دوم پیشینة کهن دارند. شیوة سوم به طور سربسته در قرن 11 ق مطرح شده و سپس در قرون اخیر میان برخی از دانشمندان بزرگ علم اصول بسط یافته و ارکان آن مدلل شده است. احراز وثاقت متن قرآن در میان شیوه های مذکور جز یا ابطال احتمال تغییر متن، امکان پذیر نیست و در شیوة دیگر با چالشهای جدی روبروست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 273 تا 287
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا طریقه اخلاقیون نجف طریقهای عرفانی است؟
نویسنده:
هادی وکیلی، محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
حسنین (ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
قرآن
,
عرفان اسلامی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
علامه طباطبایی
,
علامه طهرانی
,
قرآن
,
سنت
,
امام معصوم (ع)
,
عرفان اسلامى
,
پ. حضرت فاطمه زهرا(س)
,
سید محمدمهدی بحرالعلوم
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
اخلاقیون نجف
,
بواطن دین الله
,
اخوت معنوی
,
رفاقت سلوکی
,
هادی وکیلی ( پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی (تهران))
,
هادی وکیلی ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (تهران))
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
در این مقاله کوشش شده که به این پرسش که آیا میتوان طریقة اخلاقیون را مدرسهای معنوی و تربیتی دانست، از سه منظر پاسخ داده شود؛ ابتدا با تکیهبر تعریف کلاسیک عرفان، سپس با بیان مشکلات تعریف کلاسیک برای چنین قضاوتی، با ارائة تعریفی از عرفان بر مبنای مفهوم سنت و تحلیل آن به دو مفهوم فرهنگ و ادبیات و تحلیل مفهوم فرهنگ به دانشها و نگرش و رفتارها، و نهایتاً با تکیهبر نگاه عمومی به مسئلة عارف و عرفان، عرفانی بودن طریقة اخلاقیون ثابت شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجیت ظواهر آیات قرآن کریم
نویسنده:
صدیقه میرشمسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان
,
یقین
,
کتاب بحارالانوار
,
نص
,
حدیث ثقلین
,
اعجاز قرآن
,
ظهور شخصی و ظهور نوعی
,
اصول کافی
,
حجیت آیات قرآن
,
حجیت ظواهر آیات قرآن
,
تحریف در قرآن
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نص(امامت)
,
حدیث ثقلین
,
خلافت شیخین
,
علامه مجلسی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
آخوند خراسانی
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عقل ( جوهر )
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
,
یقین
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
صدیقه میرشمسی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
بحث از حجیت ظواهر آیات در حقیقت گفتگو از اصل حجیت آیات است زیرا اگر ظواهر آیات حجت نباشد نظر به اینکه نصوص بسیار کم است از آیات بعنوان دلیل اصلی احکام چیزی باقی نمی ماند تا در استنباط احکام شرعی بدان استناد شود حجیت ظواهر آیات قران مجید همچون ظواهر سنت و سایر امارات ظنی به دلیل معتبر قطعی نیازمند است تا با ترتیب صغری و کبرای منطقی بتوانیم به مطلوب قطعی دست یابیم به عبارت دیگر ظواهر آیات دلیل ظنی است و دلیل ظنی مادامی که مستند به دلیل قطعی نباشد حجت نیست لذا باید دلیل قطعی بر حجیت آن وجود داشته باشد تا استناد به ظواهر آیات صحیح باشد مهمترین دلیل بر حجیت ظواهر سیره عقلاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تفسیری حبط عمل درآیه 65 زمر با تاکید بر تفسیر مجمع البیان
نویسنده:
حسن مهدی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, زمستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احباط
,
اعمال پیامبران
,
اعمال پیامبران
,
اعمال کافران
,
پیامدهای شرک
,
الآیة 65 من سورة الزمر
,
الإحباط
,
أعمال الأنبیاء
,
أعمال الکافرین
,
نتائج الشرک
,
مجمع البیان
,
آیه 65 زمر
,
پیامد شرک
,
معناشناسی حبط
,
امکان شرک پیامبران
,
متعلق حبط
,
ملاک حبط عمل
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
عصمت
,
احباط و تکفیر
,
اعمال کافران
,
اعمال کافران
,
معتزله (اهل سنت)
,
احباط
,
عصمت پیامبر (ص)
,
شرک
,
کفر موافات
,
آیه 065 زمر
,
ایمان موافات
,
محمدجواد مغنیه
,
علامه مجلسی
,
شیخ حر عاملی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
جعفر سبحانی
,
علامه طباطبایی
,
محمد جواد مغنیه
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
سوره زمر
,
طاعت
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
شاپا (issn):
2228-7256
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید