جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای غیرانتفاعی
>
دانشگاه ادیان و مذاهب، قم
>
دانشکده مذاهب
>
مهدی فرمانیان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 100
عنوان :
روش شناسی سلفیه در برخورد با مسائل اعتقادی با تمرکز بر دیدگاه ابن تیمیه
نویسنده:
صفدر رجب زاده ، مجتبی مرادی ، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائلی که سلفیه امروزه به آن میپردازند، مسئلۀ روششناسی در برخورد با مسائل اعتقادی است. در واقع، آنان با ابداع چنین روشی کوشیدهاند برای مشروعیت بخشیدن به عقاید خود، مسئلۀ مخالفت با سلف را مطرح نمایند تا بدینوسیله عقاید خود را به دیگر مسلمانان تحمیل نموده و تنها خود را میداندار اندیشه و تفکر اسلامی معرفی کنند. ازاینرو شناخت روش و مبانی آنان در مسائل اعتقادی برای روشن ساختن ابعاد تفکرات این فرقه، ضروری است. این جریان فکری معتقد است عقل در فهم معارف، شایسته نبوده و بنابراین باید به نقل مراجعه نمود. در باور آنان، فهم سلف صالح از همة فهمها برتر بوده و به واقعیت نزدیکتر است. نویسندگان میکوشند در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، روش سلفیه در برخورد با مسائل اعتقادی را بیان نمایند. در پایان این نتیجه به دست آمد که سلفیه برای تبیین مسائل اعتقادی، روشهایی را اتخاذ نمودند که مهمترین آن به این شرح است: در شناخت معارف، فقط نقل را قبول دارند؛ برای علوم عقلی جایگاهی قائل نبوده و توجه تام به فهم سلف دارند؛ در معناشناسی تأویل در آیات و روایات را به شدت انکار میکنند. روش سلفیه در برخورد با مسائل اعتقادی، پیامدهایی تلخی به همراه دارد؛ نظیر ارزشستیزی از علوم عقلی، نوعی انحصارگرایی و مطلقگرایی در فهم سلف صالح، پذیرش تشبیه و تجسیم در آیات و روایات.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کنکاشی بر مفهوم نومعتزله هندی و مصری با تکیه بر آرای گلدزیهر
نویسنده:
محمد حسن بهشتی ، مهدی فرمانیان ، مصطفی سلطانی ، هادی بیگی ملک آباد
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
اگرچه نومعتزله با خوانشی که از اسلام دارد، پیامدهای مهمی را در پی داشته است، اما در چیستی و تبار آن ابهام و التباس وجود دارد. برخی متفکران از نومعتزله متقدم و متاخر سخن گفتهاند. نومعتزلۀ متقدم را به سردمداری سید جمال و عبده و نومعتزله متاخر را عموماً به افراد چند دهه اخیر مصری اختصاص دادهاند؛ در حالی که نوعاً از جریان نومعتزله هندی غفلت ورزیده و موطن اصلی جریان اعتزال نو را مصر معرفی میکنند. به همین جهت مسئله اصلی، تبیین ابعاد مفهومی و عینی نومعتزله هندی و مصری متقدم و رابطه هر یک با دیگری است. این نوشتار از طریق مراجعه به منابع کتابخانهای با روش تبیینی و تحلیلی به آثار گلدزیهر یعنی اولین نفری که عنوان نومعتزله را بکار برده و به جریانشناسی این دو طیف پرداخته مراجعه میکند. وی، معاصر دو جریان مصری و هندی بوده، آثار و منابع علمی آنان را مورد مطالعه قرار داده و جلساتی را نیز با سید جمال داشته است. نامبرده معتقد است، اگرچه میان این دوجریان، قرابت هایی وجود دارد، اما نمیتوان آن دو را کنار یکدیگر قرار داد. به همین منظور، نسبت به نومعتزلی بودن مصریان دیدگاهی انکاری اتخاذ کرد و بیشتر تمایل دارد تا آنان را جریانی نزدیک به وهابیت توصیف کند؛ اگرچه شواهدی نیز بر خلاف این توصیف ارائه میکند. ارزیابیها نشان میدهد، فرقگذاری میان جریان هندی و مصری امر صحیحی است، اما با توجه به گسست عمیق جریان هندی با معتزله قدیم، نامیدن این جریان با عنوان نومعتزله قابل خدشه است. چنانچه این جریان نومعتزله نامیده شود، با توجه به قرابتی که با اندیشه های نومعتزله چند دهه اخیر مانند ابوزید دارند، میتوان از آنان با عنوان تبار این افراد یاد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه مخالفان قیام عاشورا در اهلسنت
نویسنده:
سید جعفر مسئله گو ، مهدی فرمانیان ، مصطفی جعفرطیاری دهاقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
علمای اهلسنت در مسئله قیام عاشورا، اعم از اصل قیام، خاستگاه، علل و اسباب و اهداف مترتب بر آن، دیدگاه یکسانی ندارند. اختلاف دیدگاه علمای اهلسنت در سه رویکرد مخالف قیام، موافق قیام و رویکرد خنثی قابل طبقهبندی است. بررسیها نشان میدهد رویکرد مخالف قیام عاشورا صرفاً متعلق به اقلیتی در میان اهلسنت است که واقعه را با محوریت پذیرش مشروعیت خلافت یزید میآورند و اینگونه تحلیل میکنند که وی دارای خلافت و بیعت بوده و امام در شرایطی قیام کرده که هیچیک از بیعت و خلافت را نداشته است. به همین دلیل، اقدام ایشان مخالفت صحابه و همراهنشدن ایشان را در پی دارد. آنان حرکت امام را شقّ عصای مسلمانان و گامی در جهت ایجاد تفرقه و فتنه تعبیر میکنند و معتقدند که روایات حرمت خروج بر عدم جواز قیام دلالت میکند. در پژوهش پیشرو با تبیین و نقد رویکرد مخالف قیام و دلایل حاکم بر آن به روش توصیفی - تحلیلی روشن شده است که طرفداران این رویکرد اولاً به بیراهه رفتهاند و ثانیاً در اقلیت هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خالدین در جهنم از دیدگاه اشاعره
نویسنده:
زهرا ابن علی ، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از جمله مباحث اساسی دین اسلام و متکلمان اسلامی، خلود در جهنم است. اعتقاد به این امر در زمره عقاید اخروی مسلمانان است و قرآن بر جاودانهبودن عذاب کفار دلالت تام و صریح دارد. خلود به معنای باقیماندن در حالتی است؛ همچنین میتوان واژه خلود را به معنای بقای همیشگی چه در بهشت یا جهنم دانست. این پژوهش با روش کتابخانهای و تحلیلی به دنبال بررسی خالدین در جهنم از دیدگاه اشاعره است؛ بنابراین ابتدا ضمن توجه به آیات الهی در جایگاه منبع مشترک مسلمانان، دیدگاه بزرگان و متکلمان اشاعره را در اینباره بیان میدارد؛ سپس این نتیجه میرسد که از دید ایشان کافران مستحق خلود و استمرار ابدی در جهنم هستند و مؤمن گنهکار نیز بعد از گذراندن یک دوره عذاب با شفاعت پیامبر نجات مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی و آسیبشناسی پروژههای تقریبی
نویسنده:
مرتضی علیزاده نجار ، محمدتقی سبحانی، سید ابوالحسن نواب ، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در طول تاریخ همواره کنشگران سیاسی، اجتماعی و جریانهای مذهبی و عالمان دینی با انگیزههای گوناگون برای ایجاد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی کوشیدهاند و در برخی دوران پروژههایی را پی گرفتهاند که حرکت نادرشاه و سید جمالالدین اسدآبادی، و پایهگذاری «دار التقریب» و «مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی» را میتوان از مهمترین آنها شمرد. پروژههای تقریبی هماره با آسیبهایی از جمله: ابهام در اهداف و معنا، و چالشهای مدیریتی و ساختاری روبرو بوده یا از نبود نظریهای روشن رنج بردهاند. همچنین به مسائل معرفتی و اختلافات مذهبی که نقطه اساسی تفرقه است کمتر توجه نمودهاند. این آسیبها به همراه وجود موانعی همچون ناهماهنگی عناصر سیاسی یا دخالت بیگانگان، وجود جریانهای افراطی و رادیکال دست به دست هم داده و پروژههای تقریبی و همبستگیهای اسلامی را ناکام گذاشتند. از این رو باید به دنبال طرحی نو با رویکردی جامع بود که بتواند از این چالشها و آسیبها نیز عبور کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آموزه دونادون در آیین یارسان و تناسخ
نویسنده:
جواد لطفی ، مصطفی سلطانی ، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«دونادون» دومین اصل از اصول اعتقادی یارسان و از چالشبرانگیزترین عقاید ایشان است. در طول تاریخ و در سیر تطور آیین یارسان، پیروان آن در تفسیر دونادون با هم اختلاف دارند. این اندیشه همواره مورد انتقاد غیر یارسانیان بوده است و بسیاری از محققان دونادون را تناسخ محدود میدانند. برخی از سرسپردگان آیین یارسان بهصراحت دونادون را همان تناسخ میدانند. برخی دیگر هرچند از به کار بردن واژه تناسخ برای دونادون آشفته میشوند، این دو اندیشه را جدای از هم میدانند، اما تفسیرشان از ماهیت دونادون همان معنا و مفهوم تناسخ است. پیشفرض ضروری تحقیق این است که سرسپردگان آیین یارسان در طول تاریخ با هم در عقاید و آداب و رسوم، از جمله دونادون، اختلاف نظر داشتهاند. سؤال پیشِ روی این تحقیق این است که دونادون چیست و چه نسبتی با تناسخ دارد. در این پژوهش بر آنیم با جمعآوری اطلاعات کتابخانهای با روش توصیفی تحلیلی و تطبیقی ابتدا ماهیت دونادون را مشخص، سپس رابطه آن با تناسخ را تبیین کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 264
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی انتقادی انعکاس روایات نبوی نسب مهدی در منابع فریقین تا قرن هفتم
نویسنده:
فرزانه حکیمزاده ، حامد منتظری مقدم ، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تلاش محدثان و مورخان در جهت ثبت و ضبط گزارشهای مهدوی از قرن سوم تاکنون گنجینه گرانبهایی از احادیث مهدوی را در اختیار ما نهاده است. چگونگی نگارش اخبار مهدوی از شرایط سیاسی و فرهنگی زمانه و افکار نویسنده متأثر بوده است. بازنمایی تأثیر باورها و گرایشهای فکری در انعکاس اخبار مهدوی نسب مهدی؟ع؟ تا قرن هفتم، با استفاده از منابع روایی، تاریخی و تفسیری، هدف پژوهش پیش رو است. روش تحقیق حاضر توصیفی _ تحلیلی با رویکرد تاریخی است. احادیث مهدوی نسب مهدی؟ع؟ ذیل هفت گونه در منابع شیعه و اهلسنت، بازتاب گستردهای داشت. برآیند مجموع احادیث منابع شیعه دوازده امامی این است که امام مهدی؟عج؟ از نوادگان رسول خدا؟ص؟ و علی؟ع؟ و فاطمه؟س؟ وپدرش نهمین نواده امام حسین؟ع؟ یعنی امام حسن عسکری؟ع؟ است. منابع اهلسنت و برخی از گرایشهای فرقهای غیر دوازده امامی، مهدی؟ع؟ را فردی از اهلبیت میدانند. با توجه به توسع معنایی اهلبیت؟عهم؟ که شامل شخصی از نسل رسول خدا؟ص؟ از طریق فاطمه؟س؟ و یا فردی از آل علی؟ع؟، آل عقیل، آل جعفر و آل عباس است، مهدی موعود؟عج؟، لزوماً محمدبن الحسن العسکری نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصوف در مصر
نویسنده:
مهدی فرمانیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
کلیدواژههای اصلی :
ادیان مصر باستان (ادیان خاموش)
,
اصطلاحنامه تصوف
شابک (isbn):
978-600-673090-5
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ظرفیتهای عملی تقریب بین شیعیان و صوفیه اهل سنت پاکستان، بهویژه بریلویه
نویسنده:
محمد بهزاد ، علیرضا ابراهیم ، مهدی فرمانیان ، تقی صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
افراطگرایی و خشونت از جمله آسیبهای جدی است که باعث گسست میان کشورهای اسلامی میشود و افزون بر دشوارکردنِ همزیستی، سرمایههای اقتصادی و فرهنگی را نیز به نابودی میکشاند. در این بین، پاکستان به عنوان دومین کشور پُرجمعیت اسلامی که سابقه تعامل پنجهزارساله تمدنی با ایران دارد، مدتها است گرفتار تفرقه مذهبی است و این بر روابط سازنده آن با همسایه غربیاش، ایران، هم تأثیر منفی گذاشته است. با توجه به گرایشها و ویژگیهای تشیع ایرانی و تسنن صوفیانه پاکستان، به نظر میرسد یکی از راههای تقریب و وحدت، همانا توجه بیشتر به باورها و سنن مشابه و مشترک در منطقه، خصوصاً محوریت اهل بیت (ع)، است که هم در تشیع و هم در تصوف این مناطق وجود دارد. تأکید سلاسل صوفیه بر اتصال خرقه خویش به اشخاصی از اهل بیت (ع)، توسل به ایشان، زیارت قبور سادات و اولیا، و ... نشان از ظرفیت تقریب فراوان محبت اهل بیت (ع) در بین تمامی فِرَق دارد. بریلویه جماعت اصلی صوفیه پاکستان است که ظرفیتهای خاصی برای ارتباط با تشیع دارند. در این مقاله راهبردهای بهرهگیری از ظرفیت محبت به اهل بیت (ع)، گرایشهای صوفیانه آنان، رویکرد ضدتکفیری و وهابیتستیز و ظرفیت دیپلماسی علمی حوزوی و دینی بریلویها به همراه راهکارهای عملی تحقق آن، که حاصل تعاملات و مشاهدات نزدیک میدانی با جامعه هدف بوده، بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 263
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات امامت حضرت علی(ع) از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت
نویسنده:
استاد راهنما:حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان؛ استاد مشاور:حجتالاسلام و المسلمین سمیر هندالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
مقدمه
کلیدواژههای اصلی :
حدیث منزلت
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
حدیث منزلت
چکیده :
یکی از اعتقادات مستدل شیعه این است که رسول خدا بعد از خود فردی را به عنوان جانشین خود معرفی نموده است. در قرآن کریم و نیز در سنت نبوی برای اثبات این مدعا ادله متعدد و بیشماری وجود دارد. یکی از ادله مهم در مورد اثبات حقانیت اهل بیت و یا به عبارت درستتر اثبات حقانیت رهبری امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب، حدیث صحیح و متواتر «منزلت» است که رسول خدا علی بن ابی طالب را نسبت به خود همانند نسبت هارون و حضرت موسی تشبیه نموده است. ویژگی ممتاز این حدیث از بسیاری احادیث دیگر، این است که آن را بخاری و مسلم در کنار سایر محدثان، نقل نمودهاند و به اصطلاح اهل سنت، آن دو بر این حدیث، اتفاق دارند. پرسمان اصلی در تحقیق پیشرو، این است که آیا حدیث منزلت، دلالت بر امامت بلافصل علی ابن ابیطالب بعد از پیامبر میکند؟ این حدیث از چند جهت بر امامت امیرالمؤمنین دلالت میکند که با توجه به ظهور فرقهی ضالهی وهابیت و ایجاد شبهات در ادله قرآنی و روایی امامت امام علی از جمله دلالت این حدیث شریف بر امامت بلافصل امام علی بیان شود و به برخی از شبهاتی که اهل سنت بر دلالت حدیث مطرح کردهاند، پاسخ داده شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 100
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید