جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه تهران
>
1.دانشکده الهیات و معارف اسلامی
>
گروه فلسفه و حکمت اسلامی
>
حسن ابراهیمی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
هستیشناسی «معشوق معدوم» ابنعربی و ثمرات معرفتی و سلوکی آن
نویسنده:
احمد مرجانی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
, زمستان/1396
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دوام فیض الهی
,
عماء
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
عقل و ایمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
تجلی الهی
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
احکام ظهورات ذات
,
شؤون(تجلیات یا نسب متنزل)
,
مقام محبت
,
عشق و عرفان
,
حرکت حبی وجود
,
ابدیت معشوق
,
جمع اضداد در عرفان
,
حسن ابراهیمی
,
معشوق معدوم
,
مقام اَنَا
,
بعد معرفتی سلوک الی الله
,
ایمان و عشق
,
عشق حق به خلق
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلود از منظر مولانا جلال الدین بلخی و مقایسه آن با نظرگاه ملاصدرا : دوره 12، شماره 33 : انسان پژوهی دینی
نویسنده:
ملیحه محمودی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, تابستان و پاییز / 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
معاد
,
ملاهادی سبزواری
,
ملاصدرا
,
نعیم
,
الخلود فی الجنة و النار
,
سعادت اخروی
,
مولانا
,
بهشت و جهنم
,
تلاشی عالم اضداد
,
نبود اضداد در بهشت
,
خلقت تدریجی عالم آخرت
,
عینیت عالم آخرت و حیات
,
ادراکی بودن عالم اخرت
,
صفات جلال و جمال الهی
,
انقطاع عذاب دائم
,
مظاهر جمال و جلال حق
,
سبق رحمت بر غضب حق
,
شفاعت پیامبر (ص)
,
عقوبت دنیوی
,
انبساط رحمت حق
,
دلیل وجود عاصیان
,
معاد(کلام)
,
ابن عربی
,
ابن عربی
,
مولوی
,
حسن ابراهیمی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان انتزاع مفاهیم کثیر از حیثیت واحد در مسئله توحید صفات از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ملاصدرا
,
کثرت اسما و صفات
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عینیت
,
معقول ثانی
,
عینیت اسماء الله با ذات
,
توحید ذات
,
توحید صفات
,
مفهوم
,
مصداق
,
رابطه مفهوم و مصداق
,
کثرت اسمایی و صفاتی
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
نسب اربع
,
صفات خدا
,
هلیات بسیطه
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حیث تعلیلی
,
حیث تقییدی
,
حکمت متعالیه
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
عینیت صفات ذاتیه
,
معقول ثانیة فلسفی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
کثرت اسماء و صفات
,
کثرت صفات
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
هلیه بسیطه(مقابل هلیه مرکبه)
,
انتزاع مفهوم کثیر
,
انتزاع مفهوم کثیر
,
حیثیت اطلاقیه
,
حیثیت حکایتگری
,
کثرت مجازی
,
حسن ابراهیمی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
عینیت و توحید صفات الهی در کلمات صدرالمتألهین، برپایۀ انتزاع مفاهیم متعدد از حیثیّت واحد بنا نهاده شده است. این انگاره با مسئلۀ اتحاد مفهوم با مصداق و همچنین حیثیِت حکایتگری آن به راحتی سازگار نمی افتد. در این نوشتار، توحید صفات و ذات، اصلی مفروض در برابر پرسش از امکان انتزاع مفاهیم متعدد از حیثیّت واحد قرار داده شده و معیار صدرالمتألهین شیرازی در پاسخِ بدان تبیین می گردد. از این روی، در این جستار ابتدا دیدگاه او دربارۀ ارجاع صفات الهی به معنا و حیثیت واحد بیان گردیده و سپس به تشریح مناقشۀ انتزاع کثیر از واحد و تناقضی که صدرا نیز بدان ملتفت است، پرداخته می شود. در ادامه با مداقّه در حیثیات اطلاقی و تعلیلی و تقییدی و انواع آن ها از منظر حکیم ملاصدرا، امکان انتزاع مفاهیم کثیر از واحد بما هو واحد در بحث صفات باری تعالی، به شیوه ای تحلیلی توصیفی اثبات گردیده و کثرتِ صفات در خارج، به کثرتی مجازی با حیثیتی واحد در خارج، ارجاع داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت عقلانی نسبت به حق متعال از دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1380
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
الوهیت
,
قرآن
,
معرفت عقلی
,
الفتوحات المکیه
,
عقل ( جوهر )
,
برهان صدیقین
,
قرآن کریم
,
اسماء و صفات الهی
,
شناخت عقلانی خداوند از نظر ابن عربی
,
خداشناسی عقلی
,
ذخائر الاعلاق
,
دلالت وجود ممکنات بر وجود حق
,
علم به اسماء
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
حسن ابراهیمی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
در خداشناسی عارفان مسلمان، طریق عقل، مقام و منزلت شهود را ندارد؛ به همین جهت، عارفان کمتر به قابلیتهای شناخت عقلانی توجه کرده اند. امّا ابن عربی به این قابلیتها و تواناییها توجه نموده و حدود سیرآن را نشان داده است. در این مقاله امکان و عدم امکان معرفت عقلی به حق متعال از دیدگاه ابن عربی مورد پژوهش قرار گرفته و سعی شده تعارض و تهافت میان اقوال وی در باب امکان شناخت عقلانی خداوند حلّ گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 201
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدم ضرورت «قضیّه ضروریّه بتّاته سهروردی»
نویسنده:
سردار دکامی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان / 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
علوم حقیقی
,
منطق موجهات
,
جهت
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
قضیه موجهه
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
التلویحات اللوحیّة و العرشیّة
,
ضرورت منطقی از نظر سهروردی
,
قضیه ضروریه بتاته
,
ضروریت جهت
,
معنای اسمی جهات
,
دخول سلب ضروری در ایجاب
,
حسن ابراهیمی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
سهروردی در منطق حکمةالاشراق در یک نوآوری تمام جهات را به ضرورت برمیگرداند. وی جهات سهگانه ضرورت، امتناع، و امکان را جزء محمول قرار داده و بر آن است که در این صورت جهت در همهی قضایا ضرورت میشود. از آنجا که بحث از جهت در دیگر مباحث منطقی، مانند تناقض، عکس، و قیاسها نیز به میان میآید، طبعاً این نوآوری در این مباحث تأثیرگذار است. سهروردی بدین نکته واقف بوده و این تأثیرها را نشان داده است. به فرض تمامیّتِ این نوآوری، این نوشتار بر آن است که خواه مراد سهروردی اختصار در بحث باشد یا ضروری کردن قضایا در علوم حقیقی یا برهانی، اساساً نیازی بدین ضروریسازی و فرو کاستن همهی جهات در ضرورت نیست و این نوآوری مشکلی را حلّ نمیکند. لذا از سوی اکثریّت منطقدانان بعد از سهروردی مورد غفلت قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریۀ «توحید وجود» (ذوق التأله) از منظر جلالالدین دوانی متقدم و متأخر
نویسنده:
حسن ابراهیمی، کرامت ورزدار
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, تابستان و پاییز / 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
حکمت متعالیه
,
جلال الدین محمد دوانی
,
وحدت وجود
,
ذوق تأله
,
ملاصدرا
,
الاشاعره
,
رساله الزوراء
,
اصالت وجود در حق
,
نسبت ماهیات به حق
,
تحول در افکار جلال الدین دوانی
,
جمع بین نظرات عرفان و اشاعره
,
اشتراک وجود در واجب و ممکن
,
انتساب ماهیات به وجود
,
اشتراک لفظی وجود در واجب و ممکن
,
عدمیت ممکنات
,
انحصار وجود در خداوند
,
اضافه اشراقی عالم به حق
,
تقدم و تاخر ماهیات نسبت به حق
,
معنای موجودیت ممکنات
,
صدور وحدت از کثرت
,
عرفان اسلامی
,
مسایل جدید راهنما شناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
حسن ابراهیمی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2345-3761
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیّت تحلیلی و کاربردهای آن در حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی موسوی اعظم، حسن ابراهیمی، عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه پیام نور, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کثرت
,
علیت تحلیلی
,
علیت خارجی
,
ترکیب اتحادی
,
موجودیت
,
توقف
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
علیت
,
کثرت تحلیلی
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
کثرت وجودی(مقابل کثرت نسبی واحدی)
,
علیت جوهر برای عرض
,
علیت ماهیت برای عوارض خود
,
برهان اقترانی حملی
,
علیت عرض برای عرض
,
علیّت امکان برای احتیاج
,
علیّت ماده و صورت برای ذات
,
علیّت صورت برای ماده
,
حسن ابراهیمی
,
عبدالرسول کشفی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه ملاصدرا و جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن
نویسنده:
حسین محمدی، عبدالرسول کشفی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جان هیک
,
ملاصدرا
,
بدن
,
رابطه نفس و بدن
,
اتحاد نفس و بدن
,
حرکت اشتدادی نفس
,
حرکت اشتدادی
,
ماهیت نفس
,
نظریه رفتارگرایی
,
یگانه انگاری نفس و بدن
,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن)
,
کارکردگرایی
,
دوگانه انگاری
,
دوگانه انگاری جوهری
,
طبیعت گرایی
,
یگانه انگاری
,
ماده گرایی
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
نظریه پیامد جانبی
,
جوهر ذومراتب
,
تعامل نفس و بدن
,
نظریه این همانی نفس و بدن
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علم نفس
,
حقیقت نفس انسانی
,
اتحاد نفس و بدن
,
تأثیر متقابل نفس و بدن
,
علامه طباطبایی
,
ماتریالیسم
,
حکمت متعالیه
,
جوهر مجرد
,
بدن
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
جان هیک
,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی)
,
رفتارگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و کارکردگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی)
,
حسن ابراهیمی
,
عبدالرسول کشفی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
ارتباط نفس و بدن از مباحث مهم فلسفة ذهن است. دربارة این ارتباط دو دیدگاه وجود دارد: یگانهانگاری و دوگانهانگاری؛ دوگانهانگاری دیدگاهی است که انسان را متشکل از دو جنبة بدن مادی و نفس مجرد میداند. یگانهانگاری که در تقابل با دوگانهانگاری است دو شاخه دارد: یگانهانگاری مادیگرایانه که حقیقت انسان را مادة محض تلقی میکند و یگانهانگاری ایدئالیستی که حقیقت انسان را نفس محض میداند.<br /> ملاصدرا و جان هیک، که متعلق به دو سنت معرفتی متفاوتند، هر دو معتقدند که انسان دارای نفس مجرد و بدن مادی است. مقاله نشان میدهد که دیدگاه ملاصدرا در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاهی یگانهانگارانه است، اما نه به معنای مصطلح آن، بلکه دیدگاهی بدیع و منحصر به فرد که مبتنی بر اصول فلسفی و نفسشناسی اوست. جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاه دوگانهانگاری جوهری را اتخاذ کرده است که با نفی نظریههای اینهمانی و پیامد ثانوی از دیدگاه خود دفاع میکند. در عین حال، صرف نظر از دیدگاه او در باب نفس و بدن، بسیاری از نظریات او شبیه یا نزدیک به دیدگاههای ملاصدرا است. باور به دوساحتیبودن انسان و وجود نفس، کیفیت پیدایش نفس، تجرد، جسمانیهالحدوث بودن، حرکت اشتدادی، ذومراتببودن و تعامل نفس و بدن و تأثیر هر یک در دیگری از جملة آنهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عذاب دائم از دیدگاه ابن عربی : شماره 61 : مقالات و بررسیها
نویسنده:
حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/ 1376
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اسفار
,
تصوف (صوفیگری)
,
توحید
,
فصوص الحکم
,
حکمت متعالیه
,
فتوحات مکیه
,
وعده و وعید
,
شرک
,
صبغه
,
نعیم
,
فطرت توحیدی
,
شفیع
,
رحمت
,
بهشت و جهنم
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
غضب
,
فطرت(کلام)
,
نعیم
,
عقاب
,
رحمت الهی
,
شرک
,
قرآن
,
انقطاع عذاب
,
خلود در عذاب
,
صفات خدا
,
علامه مجلسی
,
حکمت متعالیه
,
عذاب آخرت
,
جهنم
,
بهشت
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
قرآن
,
وعده و وعید
,
شفیع
,
انقطاع عذاب جهنم از نظر ابن عربی
,
انقطاع عذاب جهنم از نظر ملاصدرا
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عذاب از نظر ابن عربی
,
حسن ابراهیمی
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
کیفر پاره ای از گناهان در اسلام ، خلود و جاودانگی در دوزخ است؛ اما ایم که خلود در دوزخ مستلزم عذاب دائم است و یا این که خلود با انقطاع عذاب نیز میتواند همراه باشد، مساله ای است که آراء مختلفی درباره آن اظهار شده است. عده ای از صوفیه که در رأس آنها عارف نامدار محیی الدین بن عربی قرار دارد، بر آنند که هیچ ملازمه ای بین خلود در دوزخ و عذاب دائم وجود ندارد، بلکه بنابر دلایلی عذاب اصحاب آتش و کسانی که جاودانه در دوزخ سکنی دارند، اجلی معین دارد و پس از سپری شدن این مدت، آنان از نعیمی که متفاوت با نعیم بهشتیان است، بهره مند می شوند. نوشتار حاضر به بحث و بررسی ادله ی که ابن عربی برای اثبات رأی و نظر خود فراهم آورده و بیان نقدهایی که بر این نظریه رفته است، می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل با تأکید بر کارکردهای دنیوی: بررسی دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا
نویسنده:
عباس بخشنده بالی؛ حسن ابراهیمی؛ زهرا مصطفوی؛ قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, زمستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
اسفار
,
قوس نزول و صعود
,
سلسله مراتب عالم
,
انسان شناسی عرفانی
,
کمال عقلی
,
خلافت الهی
,
انبیاء(ع)
,
اهل بیت(ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
,
قرآن
,
اخلاص عارفان
,
سیر فی الخلق بالحق
,
زهرا مصطفوی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ابن عربی
,
جهان شناسی عرفانی
,
عرفان نظری
,
حضرت موسی(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر)
,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر)
,
بعثت لمکارم الاخلاق
,
نقش تکوینی انسان کامل
,
نقش اجتماعی انسان کامل
,
نقش ارشادی انسان کامل
,
مرجعیت دینی انسان کامل
,
سیر نزولی به سوی خلق
,
سیاست متعالیه دینی
,
حسن ابراهیمی
,
عباس بخشنده بالی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید