جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
05. گزیده متکلمان و فیلسوفان یهودی
>
الهیات یهودی در قرون وسطی
>
موسی بن میمون (Maimonides)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
عنوان :
بررسی دلایل معرفت شناختی و زبان شناختی الاهیات سلبی
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، فاطمه استثنایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), پاييز و زمستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
نظریه تعطیل
,
بیان ناپذیری خدای متعال
,
تنزیه الهی
,
شناخت سلبی خدا
,
الهیات ایجابی
,
دلیل معرفت شناختی الاهیات سلبی
,
دلیل زبان شناختی الاهیات سلبی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
شناخت ذات خدا
,
شناخت صفات خدا
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلوطین(افلوطین)
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
امیرعباس علیزمانی
,
05- دیونوسیوس مجعول
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
تعالی خدا
,
محدودیت قوای ادراکی
,
قاضی سعید قمی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى برهان «وجوب و امكان» در فلسفه غرب با تأكيد بر تقرير توماس آكوئيناس
نویسنده:
رؤيا بناكار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, فروردین/1396
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
قرون وسطی
,
آکوئیناس
,
بطلان دور و تسلسل
,
حدوث
,
برهان وجوب و امکان
,
براهین خداشناسی
,
الهیات مسیحی
,
ابن سینا
,
فلسفه غربی
,
فلسفه اسلامی
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
علیت
,
تسلسل
,
احکام امکان
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
مفهوم ممتنع الوجود
,
مفهوم ممکن الوجود
,
ابونصر فارابی
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
ایمانوئل کانت
,
فلسفه دین
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
جان هیک
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
توماس آکوئیناس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستارى در زبان دين
نویسنده:
اكبر حسينى قلعه بهمن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, بهمن/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرون وسطی
,
احساس گرایی
,
اثبات بلا تشبیه
,
معناداری گزاره های دینی
,
صفات الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
شناخت سلبی خدا
,
توصیه گرایی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان تمثیلی دین
,
ابطال ناپذیری گزارههای دینی
,
ابطال پذیری گزاره های دینی
,
صدق گزارههای دینی
,
هرمنوتیک
,
فلسفه پوزیتیویسم
,
وحدت تشکیکی وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
قرآن
,
تمثیل تنازلی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
فلوطین(افلوطین)
,
فلسفه دین
,
پل تیلیش
,
جان هیک
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
اشتراک معنوی صفات الهی
,
امرگرایی
,
زبان تک معنایی
,
زبان تشبیهی
,
زبان دین (فلسفه دین)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر فلسفی ابن رشد بر ابن میمون یهودی در اندلس قرون وسطا
نویسنده:
عباس بخشنده بالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره, مهر/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن رشد
,
قرون وسطی
,
دین یهود
,
عقل و دین
,
فلسفه غربی
,
فلسفه غربی
,
فلسفه نوافلاطونی
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه مشاء
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
ارسطو
,
تمدن اسلامی
,
ابن رشد
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
ابنمیمون
,
معرفت شناسی دوره قرون وسطی
,
دلالة الحائرین
,
تأثیر فلسفه اسلامی بر فلسفه یهودی
,
تاویلات دینی
,
عباس بخشنده بالی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشكيك و تشابه وجود نزد ابن سينا و توماس آكوئيناس
نویسنده:
رضا اكبريان، اصغر پوربهرامى، محمد سعيدى مهر، على افضلى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار/ 1396
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
خلق از عدم
,
اشتراک معنوی وجود
,
آکوئیناس
,
نظام هستی
,
اسکندر
,
موضوع مابعدالطبیعه
,
فرفوریوس
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
فلسفه الهی
,
فلسفه بوعلی
,
عرضی
,
اعتباریت ماهیت
,
مشابهت
,
علیت
,
امر مشکک
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
برهان صدیقین
,
نظام علت فاعلی
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
ارسطو
,
رضا اکبریان
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
عبدالرسول عبودیت
,
هری اوسترین ولفسن
,
ابن رشد
,
دانس اسکوتوس
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
ذاتی((اعم از ذات و جزءالذات)، مقابل عرضی)
,
عرضی لازم(مقابل عرضی مفارق)
,
نظریه کثرات متباین
,
تشکیک عرضی
,
تشابه وجود
,
متواطی
,
نظریه تشکیک
,
نظریه اشتراک لفظی
,
مشترک لفظی اشتقاقی
,
عروض مقولی
,
تشابه نسبت
,
تشابه تناسب
,
اصل بهره مندی
,
شباهت معلول به علت
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلایل وجودشناختی الاهیات سلبی
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، فاطمه استثنایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
توحید
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
وحدت و بساطت خداوند
,
خداشناسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تشبیه
,
تنزیه
,
الهیات سلبی
,
نفی صفات
,
تجلی خداوند
,
عدم ادراک ذات خدا
,
معناشناسی صفات
,
مرتبه ذات حق
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
الهیات ایجابی
,
وحدت مطلقه
,
ماهیت نداشتن خداوند
,
اطلاق ذات
,
تعینات ذات خدا
,
هستی شناسی الهیات سلبی
,
خلو ذات از کمالات
,
صفات خدا
,
پیامبر
,
علامه مجلسی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
امام خمینی
,
امام خمینی
,
سید جلال آشتیانی
,
فلوطین(افلوطین)
,
محمد امین استرآبادی
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
ابن عربی
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
الاهیات سلبی، در بعد معرفتی بر شناخت ناپذیری؛ و در بعد زبانی، بر بیان ناپذیری خدای متعال تاکید دارد. در بعد معرفتی، به دلایلی چون عدم توانایی احاطه بر خدای متعال، تعالی و فوق عقل بودن او، نقص معرفت معلول نسبت به علت و محدودیت قوای ادراکی انسان؛ و در بعد زبانی، به مفهوم ناپذیر بودن و صورت نداشتن امر متعالی و ... استناد می شود. منتقدان اشکالاتی چون تعطیل، ناکافی بودن معرفت سلبی، تعارض در گفتار و ... را بر این دیدگاه وارد کرده اند. در واقع، بیشتر طرفداران الاهیات سلبی، در عین تاکید بر نقص معرفت بشری، قائل به تعطیل نیستند و معرفت به خدای متعال را دارای مراتب می دانند. در الاهیات سلبی، سخن گفتن از او، به دلایلی چون سخن گفتن به واسطه اضطرار درونی، یا به قصد تعلیم دیگران است؛ و یا سخن ها و عبارات ایجابی ناظر است به تجلیات خدای متعال و آنچه پس از او هستند؛ هر کس به اندازه فهم خود و به همان میزان که آثار و ظهورات خدای متعال را یافته است، از او سخن می گوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر کلام معتزلی بر کلام قرائیمی
نویسنده:
قربان علمی، مریم ساجدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام قرائیمی
,
صدوقیان
,
کلام یهودی
,
تورات شفاهی
,
قرون وسطی
,
فلسفه یهودی
,
کلام معتزله
,
تفسیر کتاب مقدس
,
یهودیت ربانی
,
متکلم یهودی
,
یهودیت قرائیمی (کارائیت - قرائون)
,
عدل ( صفات )
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
وعد و وعید
,
منزلت بین منزلتین
,
نهی از منکر
,
تورات
,
یهودیان
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
امر به معروف
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
تثلیث مسیحی
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
قربان علمی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل مبانی اخلاقی عهد عتیق با توجه به آموزه معاد
نویسنده:
سمیه عمادی اندانی، اعظم پرچم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, پاییز و زمستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قداست
,
امانت الهی
,
هدایت الهی
,
تشبه به خدا
,
معاد(کلام)
,
انبیای بنی اسرائیل
,
تورات
,
یهودیان
,
برگزیدگی یهود
,
اخلاق یهودی
,
اسفار خمسه
,
خلق
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
عدالت(فقه)
,
تقوا
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
حضرت داود(ع)
,
ابن کمونه (Ibn Kammuna)
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
حضرت موسی(ع)
,
نظارت خدا
,
اخلاق در تورات
,
عدم جسمانیت خداوند
,
آبادانی حیات دنیا
,
ارزش اخلاقی در یهود
,
آموزه های عبادی تورات
,
آموزه های اخلاقی تورات
,
سرزمین اسرائیل
,
تجلی صفات الهی در انسان
,
برائت از شرک
,
عبادت غیر خدا
,
پادشاهان اسرائیل
,
عدالت قضات
,
عدالت میان مردم
,
تقوا بین مردم
,
تقوا بین انسان و خدا
,
اعظم پرچم
,
اخلاق یهودی
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلب یا سکوت؟ بررسی و نقد الهیات سلبی فلوطین
نویسنده:
امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
الهیات سلبی
,
فلسفه نو افلاطونی
,
سخن گفتن از خدا
,
مفهوم وجود
,
فلوطین
,
اسمای الهی
,
احد (اسماء تنزیه الهی)
,
بساطت ذات الهی
,
شناخت سلبی خدا
,
الهیات ایجابی
,
مفاهیم ماهوی
,
تعالی و تنزیه
,
الهیات تنزیهی
,
فلسفه نوافلاطونی
,
عدم تناهی
,
وحدت
,
بساطت
,
وحدت حقیقی
,
وحدت غیر حقیقی
,
مثال خیر
,
فلوطین(افلوطین)
,
افلاطون
,
امیرعباس علیزمانی
,
فرفوریوس
,
کارل یاسپرس
,
ابن عربی
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
وحدت عددی(مقابل وحدت حقیقی عام)
,
وحدت احدی(مقابل وحدت حقیقی ذاتی نفس رحمانی)
,
مفاهیم غیر ماهوی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
الهیات سلبی فلوطین ریشه در اندیشههای افلاطون دارد، او مثال خیر را فراتر از ذهن و زبان میدانست. فلوطین بیش از هر چیزی بر تعالی و تنزیه «احد» از همه ویژگیهای تعینآور و محدودکننده تأکید میکند. او معتقد است: «کسی که همه چیز را از او سلب کند و هیچ چیزی را به او نسبت ندهد سخن درست گفته است.» در نزد فلوطین هستی دارای صورت و تعین است و چون احد نامتعین و فاقد هرگونه صورتی است پس در «ورای وجود و عدم» قرار دارد و بنابراین قابل شناخت و قابل بیان نیست. او با صراحت میگوید: «... اگر بخواهیم سخن دقیق بگوییم، حق نداریم او را «او» بنامیم». بنابراین از دیدگاه فلوطین، احد نه چیزی است، نه چون، نه چند، نه عقل و نه روح، نه متحرک است و نه ساکن، نه در مکان و نه در زمان و نه... . در این مقاله کوشیدهایم تا با ارائه بیان روشنی از دیدگاه فلوطین، به بررسی و نقد آن نیز بپردازیم. لازمه منطقی دیدگاه فلوطین کنار نهادن هرگونه حکم ایجابی یا سلبی درباره احد و در واقع سکوت نسبت به آن است. در حالی که فلوطین خود به ناچار به سوی الهیات سلبی و حتی در برخی از موارد به سوی الهیات ایجابی نیز کشیده شده است. مبانی و پیشفرضهای دیدگاه فلوطین نیز قابل نقد و تردید است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درخواست دیدار خدا توسط حضرت موسی (ع) در تطبیق و مقایسه میان قرآن و تورات
نویسنده:
احسان پوراسماعیل
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهرن: انجمن علوم قرآن و حدیث, پاییز و زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
حضرت موسی (ع)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
رؤیت خدا
,
معتزله (اهل سنت)
,
اهل بیت(ع)
,
تشبیه
,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه)
,
تجسیم
,
تورات
,
سفر پیدایش
,
لن ترانی
,
علامه مجلسی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
حضرت موسی(ع)
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
تجلی خدا بر موسی (ع)
,
قرآن و تورات
,
آیات تشبیهی قرآن
,
آیات تنزیهی قرآن
,
عبارات تجسیمی تورات
,
عبارات تنزیهی تورات
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 283 تا 321
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید