جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ح. قرن هشتم هجری قمری
>
سید حیدر آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 97
عنوان :
تاثیر ابن عربی بر تصوف اسلامی
نویسنده:
مرتضی مبلغ، مجتبی زروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی, بهار و تابستان/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
سید حیدر آملی
,
فصوص الحکم
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عرفان ابن عربی
,
فلسفه ملاصدرا و عرفان ابن عربی
,
ابن عربی
,
مکتب ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
تصوف ایرانی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
عرفان و فلسفه
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
مکتب های تصوف
,
تاریخ تصوف
,
عرفان شیعی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
تاثیر ابن عربی بر تصوف
,
آثار ابن عربی
,
اندیشه ابن عربی
,
تصوف در قرن هشتم
,
تصوف در قرن دهم
,
تصوف در قرن نهم
,
مجتبی زروانی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادراک شنیداری متافیزیکی از منظر ملاصدرا
نویسنده:
عبداله صلواتی، شهناز شایان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, بهار و تابستان/ 1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
انسان شناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
کشف صوری
,
حکمت متعالیه
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
مظهر حضرت احدیت
,
ادراک شنیداری متافیزیکی
,
سمع(ادراک)
,
آراء و اندیشه های ملاصدرا
,
ادراک از دیدگاه ملاصدرا
,
اندیشه فلسفی ملاصدرا
,
ادراک شنیداری از نظر ملاصدرا
,
شهناز شایان فر
,
عبدالله صلواتی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاتمیت در ولایت از منظر عرفان و دین، با تکیه بر آراء ابن عربی
نویسنده:
مهین عرب
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, پاییز/1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولایت شیعی
,
ولایت مقیده
,
ابن عربی
,
ختم ولایت
,
مراتب ولایت
,
خلافت معنوی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
دین خاتم
,
امامت
,
ولایت خاصه
,
ولایت عامه
,
ولایت مطلقه
,
اهل بیت(ع)
,
رؤیت قلبی خدا
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
انسان کامل (کلام)
,
عرفان اسلامی
,
علامه مجلسی
,
ابن سینا
,
قرآن
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
عرفان و شریعت
,
عرفان نظری
,
حضرت عیسی(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
,
مهین عرب
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-3238
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه حدیث «قرب نوافل» در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن
نویسنده:
مجید معارف، مصطفی آذرخشی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, تابستان و پاییز/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حدیث قدسی
,
امداد غیبی
,
اهل بیت(ع)
,
رضای الهی
,
اعتبار حدیث
,
احادیث شیعه
,
احادیث فریقین
,
علامه مجلسی
,
شیخ حر عاملی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
وحدت وجود
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فقه الحَدیث
,
راویان
,
قرآن
,
قرب نوافل
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابوبکر بیهقی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ابن جوزی بغدادی
,
مجید معارف
,
عارفان (مسلمان)
,
صوفیان (صوفیه)
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
شیخ محمود شبستری
,
مولوی
,
حضرت نوح(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
مصطفی آذرخشی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«عقل» و «تجربه دینى» از نگاه امام على (علیه السلام)
نویسنده:
مسعود امید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, آبان/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اسقاط تکلیف
,
حالات دینی
,
محبت
,
انبیاء(ع)
,
اهل بیت(ع)
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
اول المؤمنین ایماناً
,
زیارت جامعه کبیره
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
وحی الهی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
مرتضی مطهری
,
علامه جعفری
,
خشیت
,
کرامت نفس
,
خشوع قلب
,
امام خمینی
,
عرفان عملی
,
سالک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
شطحیات
,
فلسفه دین
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
مولوی
,
عرفان نظری
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
ملامتی گری
,
مناجات شعبانیه
,
حالات معنوی
,
تجربه عقلانی
,
عرفان انزواطلبانه
,
مسعود امید
,
ملاصدرا شیرازی
,
ویلیام جیمز (William James)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاههای امام خمینی در باب هلیت وجود حق
نویسنده:
پریسا گودرزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود حقیقی
,
فیض مقدس
,
واجب الوجود
,
اسماء الهی
,
هستی شناسی عرفانی
,
وجود مطلق
,
صرف الوجود
,
حقیقت واجب
,
معانی وجود
,
قرآن
,
حق تعالی
,
امام خمینی
,
وجود بشرط لا
,
وجود بحت
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
حق تعالی (اسماء ذات)
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
وجود حق مطلق (اسماء ذات)
,
قرآن
,
سوره حمد
,
امام خمینی
,
وجود لابشرط
,
سید حیدر آملی
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
هلیت وجود حق
,
مصباح الانس
,
اطلاق انبساطی وجود حق
,
براهین هلیت مطلق حق
,
مفتاح الغیب و الوجود
,
وجود مجازی
,
الرسالة الهادیة
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
قونوی در تفسیر سورة فاتحه، هلیت مطلق حق، را عبارت از اطلاق انبساطی وجود که عاری از هرگونه قید و ترکیب و کثرت است میداند. وجود حق از دیدگاه وی عبارت است از صرف وجود به طوری که نه کثرتی در آن اعتبار میشود و نه ترکیبی، نه صفتی و نه نعتی، نه اسمی و نه رسمی، نه نسبتی و نه حکمی، بلکه وجودش وجودی بحت است. فناری، شارح مفتاح، وجود بحت را به معنای وجود مطلق درنظر میگیرد یعنى وجودی که هیچگونه قیدی در آن اعتبار نمیشود هرچند میتوان آن را با قیود و بدون آنها اخذ کرد. این وجود بحت همان وجود مأخوذ بلاشرط است نه وجودی که مقید به قید اطلاق شده باشد. قونوی برای اثبات اینکه واجبالوجود، همان وجود مطلق است، پنج برهان اقامه کرده و سپس به طرح شبهات و انتقاداتی دست زده که بر این براهین وارد ساختهاند. امام خمینی نیز در تعلیقات خود بر مصباح الانس، درصدد پاسخ به شبهات برآمده، جز براهین اول تا سوم با براهین دیگر مخالفت دارد و آنها را اثباتکنندة مدعا نمیداند و خطای آنها را ناشی از خلط مفهوم با مصداق و حمل اولی با حمل شایع صناعی یا خلط مفهوم ذهنی با حقیقت خارجی یا خلط وجود مطلق با مطلق وجود میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب کمال وجودی انسان در حضرت محمد (ص)
نویسنده:
مریم صانع پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اسماء
,
نبوت
,
معراج
,
جبروت
,
ملکوت
,
ناسوت
,
الولایه
,
عین ثابت نفس
,
حقیقت محمدی (ص)
,
خلافت الهی
,
عالم غیب
,
ولایت الله
,
تجلی خدا در انسان کامل
,
کمال نهایی نفس
,
صفات الهی
,
خلافت الهی
,
عالم ملکوت
,
علم نفس
,
نبوت
,
معراج پیامبر(ص)
,
مقام رسالت
,
وحی الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
وحی
,
صفات خدا
,
پیامبر
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
عقل(منطق)
,
امام خمینی
,
سید جلال آشتیانی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
ظهور حقیقت محمدیه
,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت)
,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت)
,
مقام رسالت(قسیم مقام نبوت و ولایت و خلافت)
,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
وجوه کمالی نفس
,
مکاشفات نبوی
,
قوس نازل
,
قوس ساعد
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حضرت محمد (ص) بهعنوان انسان کامل و مظهر تام اسما و صفات حضرت حق، در سه مرتبهٴ جبروتی، ملکوتی و ناسوتی، واجد سه مقام ولایت، نبوت و رسالت است و هر مقامی متناسب با مرتبهای است. مقام خلافتاللهی ایشان در زمین، تحقق و تعین مراتب عالی در مرتبهٴ دانی است. مقاله حاضر مسئلهٴ مزبور را از چشمانداز عقل و نقل برمیرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزۀ تسلیم، مبنایی برای اخلاق جهانی با موردپژوهی در اسلام و آیین هندو
نویسنده:
علی موحدیان عطار، محمدجواد دانیالی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
پوچ انگاری
,
بهگود گیتا
,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع)
,
تسلیم
,
تساهل و تسامح دینی
,
اخلاق سکولار
,
اخلاق جهانی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
علامه مجلسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
کریشنَه
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
احد فرامرز قراملکی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
سید حیدر آملی
,
حضرت یوسف(ع)
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
بهاگوته پورانه
,
فلسفه اخلاق تطبیقی
,
همگرایی اخلاقی
,
آموزه تسلیم در اسلام
,
مفهوم تسلیم در روایات
,
آموزه تسلیم در هندوئیسم
,
تسلیم و مبنای اخلاق جهانی
,
تسلیم در مقابل حق
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2383-3025
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باز خوانی عبارت «اقرب الناس الیه علی بن ابی طالب...» در باب ششم فتوحات
نویسنده:
حسین سید موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
فتوحات مکیه
,
وهابیت
,
مرگ پیغمبر ص
,
مخلوق اول
,
قرآن
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
غایت آفرینش
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
قرآن
,
هباء
,
سید جلال آشتیانی
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
حضرت عیسی(ع)
,
حضرت خِضر(ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
عالَم هباء(مقابل عالم طبیعت کلی)
,
خلقت نوری پیامبر اکرم
,
اقرب الناس الیه علی بن ابی طالب
,
امام علی از نظر ابن عربی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
در این مقاله ضمن طرح عبارت «اقرب الناس الیه علی بیابی طالب...» اختلاف مهم در ادامه عبارت را مطرح میکنیم و دیدگاه هر یک از موافقان و مخالفان را مورد بررسی قرار میدهیم، سپس به نتیجهگیری از این نزاع پرداخته و این طرح را توضیح میدهیم که: عبارتهای مختلف از سوی ابن عربی نقل شده است، چه بسا این اختلاف به خاطر به سرقت رفتن اولین نسخه فتوحات توسط راهزنان و یا استنساخ ناسخان و نوشته شدن دوباره آن توسط ابن عربی در آسیای صغیر باشد. نیز نتیجه عبارتها یکی است چرا که در تمامی نقلها بخش اول آنکه «اقرب الناس الیه علی بیابی طالب» است، مورد اتفاق میباشد.<br /> چه عبارت به صورت امام العالم و سر الانبیاء باشد و چه عبارت به صورت اسرار الانبیاء اجمعین و یا امام العالم و سر الانبیاء اجمعین در اصل استفاده و دلالت عبارت ابن عربی خللی وارد نمیکند، حداکثر ویژگی که لفظ امام العالم دارد، تاکید بر قرابت و شایستگیهای ذاتی علی (ع) دارد که نه ابن عربی و نه هیچ یک از اندیشمندان منصف اهل سنت آن را انکار نمیکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل حقیقت اصحاب سر پیشوایان معصوم (ع) و نسبت آن با عرفان
نویسنده:
محمد عیسی جعفری، یدالله یزدان پناه
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
علوم باطنی
,
ساحت دین
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
,
معارف اهل بیت (ع)
,
عرفان اسلامی
,
اصحاب سر
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
سلمان فارسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
امام خمینی
,
معرفت باطنی
,
عرفان اسلامى
,
عبدالله جوادی آملی
,
فخر رازی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع)
,
سید حیدر آملی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
فهم دین
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
علوم ظاهری
,
اصحاب سر و عرفان
,
بازشناسی اصحاب سر
,
سرّ آل محمد (ص)
,
سید یدالله یزدان پناه
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
شواهد متقن نقلی و عقلی، دین را برخوردار از سطوح مختلف ظاهری و باطنی معرفی میکند؛ و پیامبر و به تبع وی، دیگر پیشوایان معصوم، این دین را به میزان فهم و درک افراد عرضه میدارند. بدین ترتیب، زمینۀ بهرهمندی افراد مختلف از آن به فراخور استعدادشان فراهم میآید. روشن است که همگان به همۀ سطوح دین دسترسی ندارند و تنها افراد خاصی بنا بر ظرفیت وجودیشان شایستگی ارتباط با همۀ این سطوح را پیدا میکنند. پیشتر و بیشتر از همه، آورندۀ دین و مفسر واقعی آن، حضرت ختمی مرتبت(ص) با همۀ سطوح ظاهری و باطنی آن مرتبط است و در مرحلۀ بعد کسانی که ساختار وجودیشان همانند او است و باب و میراثدار علم او هستند، از ویژگی یادشده برخوردارند. دستۀ دیگر، کسانیاند که هرچند همانند دستۀ دوم نیستند، در این زمینه با آنان مشابهت دارند و از قابلیتهای خاصی برای ارتباط و پیوند با ساحتهای باطنی دین برخوردارند. تعدادی از آنها در زمان حضور پیشوایان معصوم و از طریق آنان به این ساحت ها راه یافتهاند و احیاناً خود واسطۀ اتصال و پیوند دیگران به آن پیشوایان و ساحتهای دین شدهاند. حال، اینان چه کسانیاند و چه ویژگیهایی دارند؟ این نوشتار با توصیف شخصیتی و تحلیل دادههای تاریخی نشان میدهد که آنان دستهای از اصحاب و یاران معنوی پیشوایان معصوم بودهاند که از تیزبینی و خوشفهمی خاص و ظرفیت درونی ویژهای برای فراگیری علوم و معارف باطنی دین برخوردار بودهاند و آن پیشوایان، برای این امر ایشان را برگزیده بودند. به ایشان اصطلاحاً اصحاب سرّ گفته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 97
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید