جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
پردیس فارابی دانشگاه تهران (قم)
>
1.دانشکده الهیات
>
حسن قنبری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
الهیاتِ عشق: گذر از آگاپه به اروس و لوازمِ خداشناسانهیِ آن
نویسنده:
حسین فرهادی ، حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کتابِ مقدس، بر آمیختگیِ ایمان و عشق، گواهی میدهد؛ اما هیچگاه عشق محور الهیات قرار نگرفت و الهیدانها به آن بیتوجهی کردند. در این نوشتار ابتدا عواملِ بیتوجهی به مفهومِ عشق در الهیات بررسی شد. این امر ناشی از پذیرش تصویری از عشق است که دو گونهی آن را جدا میکند: عشق آگاپیک که ریشه در ویژگیهایِ جذابِ معشوق ندارند و عشق اروتیک که بهسبب ویژگیهایِ معشوق انگیخته میشود. نوع اولِ عشق در الهیاتِ کلاسیک پذیرفته شد و عشق در نسبت با خدا و همسایه بر همین اساس تبیین شد اما از نوع دوم معمولا نهی میشد. الهیاتِ عشق در این نوشتار، با تجدیدنظر در این تقسیمبندی، تعریفِ سنتِ اروتیک از عشق را در الهیات میپذیرد؛ زیرا آن را تصویر نارازوار و تبیینپذیری از عشق میداند. در نقد نگرش رایج در باب عشق، از دیدگاهِ آلن سوبل، فیلسوفِ معاصر، استفاده شد؛ براین اساس، نشان داده شد که عشق در نسبت با خدا، در سنت اروتیک تبیینپذیر است و میتواند به چالشها پاسخ دهد. این نگرش لوازم مختلفی دارد، در این نوشتار صرفا به لوازمِ خداشناسانه پرداخته شد که عبارت اند از: خدا شخصوار، انسانوار و دارایِ عواطف است. خداوند حاضر در جهان و در اتحاد با انسان است و از صفتِ مراقبت برخوردار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی دلایل طرفداران حجیت معرفت شناختی تجربه ی دینی
نویسنده:
حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
در این مقاله این پرسش را مورد بررسی قرار می دهیم که آیا تجربه دینی معرفت بخش است؟ برای پاسخ دادن به این پرسش ابتدا به ماهیت تجربه دینی از منظر قایلین به آن به نحو مختصراشاره می کنیم.تعریف تجربه را بر اساس آرای شلایرماخر، ویلیام آلستون و ریچارد سوین برن دنبال می کنیم. سپس سه نوع دلیل آنها را چنین خلاصه می کنیم(1) یکسان انگاری تجربه دینی با تجربه حسی(آلستون) (2) تمسک به اصول آسان باوری، گواهی و وثاقت(سوین برن) (3) یکسان انگاری شرایط پذیرش تجربه دینی و تجربه حسی(آلستون، جروم جلمان و گری کتینگ). در ادامه هر سه دلیل را نقد کرده و بیان می کینم که با توجه به تعریف "معرفت" به باور صدق موجه، معرفت پدیده ای همگانی، تکرارپذیر و قابل انتقال در قالب گزاره های واضح و متمایز است. در حالی که تحربه دینی نوعی احساس یا درک شخصی، تکرارناپذیر و غیرقابل انتقال است بنابراین نمی تواند معرفت بخش باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریۀ سوین برن دربارۀ معناداری گزارههای الهیاتی
نویسنده:
حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ ما در این مقاله از مهمترین مسائل فلسفۀ دین معاصر است؛ آیا جملات و گزارههایی که در کتابهای ادیان و مذاهب بهکار رفتهاند، همان معنای زبان عادی و عرفی را دارند یا معنای خاص و جدیدی دارند. در دورۀ جدید با پیدایش تفکر پوزیتیویستی تلقی جدیدی از این مسئله بهوجود آمد که به بیمعنایی زبان دین معروف شد. ریچارد سوین برن از جمله فیلسوفان دین معاصر، معتقد است گزارههای الهیاتی، همان معنای زبان عادی را دارند. وی ضمن نقد نگاه پوزیتیویستی، دیدگاه خود را بر انسجام منطقی مبتنی میکند. در این مقاله نظریۀ انسجام منطقی سوین برن را بررسی و نقد میکنیم و به این نتیجه میرسیم که اساساً بحث معناداری و بیمعنایی زبان دین بهویژه از منظر پوزیتیویستی، بحث فهم و عدم فهم است و ارتباطی به انسجام منطقی ندارد؛ بهعبارت دیگر در نگاه پوزیتیویستها ادعا این است که نمیتوان فهم محصلی از مفاد گزارههایی دینی داشت و بنابراین در جایی که فهمی در کار نیست، طبعاً بحث از انسجام مطرح نمیشود. البته در اینجا قصد دفاع از رویکرد پوزیتیویستی نداریم، بلکه ادعا میکنیم که با نظریۀ انسجام منطقی نمیتوان نظریۀ بیمعنایی را جواب داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 501 تا 509
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی رابطۀ ایمان و اراده، با تأکید بر آرای پلنتینگا و ویلیام جیمز
نویسنده:
فائزه برزگر تبریزی ، حسن قنبری ، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این نوشتار، تلاشی است برای نشان دادن این نکته که قرینهگراییِ مبتنی بر عقلگرایی حداکثری، در طول تاریخ فلسفه چه در حوزۀ معرفتشناسی و چه در حوزۀ اخلاقباور، سازوکار حقیقی شکلگیری ایمان به خدا را، به شکل مبالغهآمیزی تحت تأثیر قرار داده و در سایۀ نوعی جزماندیشی، نقش عوامل دیگری مانند عواطف، امیال و بهخصوص اراده را که در چارچوب فهم عرفی به شکلگیری ایمان در خداباوران منجر میشود، نادیده گرفته است. در میان متفکران معاصر، ویلیام جیمز و پلنتینگا تلاش کردهاند این رویکرد جزمگرایانه را تعدیل کرده و آن دسته از جنبههای عملی شکلگیری ایمان را که همواره از نظر دور ماندهاند، احیا کنند. مهمترین نقطۀ اشتراک در نظریهپردازی این دو، توجه به جنبههای عملی ایمان در چارچوب فهم عرفی و تأکید بر نقش مهم اراده در کنار عقل در شکلگیری ایمان است. به این ترتیب میتوان نشان داد که آرای ویلیام جیمز و پلنتینگا مکمل یکدیگر در زمینۀ نحوۀ شکلگیری سازوکار ایمان به خداوند است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل یونانی و الاهیات مسیحی در سدههای اولیه و میانه
نویسنده:
حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات قدیم مسیحی
چکیده :
در جهان اندیشه برای نخستین بار در یونان باستان از زمان پیش سقراطیها، عقل به مثابه تنها ابزار شناخت آدمی در مقابل نگاههای اسطورهای و رازآلود به جهان قرار گرفت و در نزد ارسطو سازوکار عینی یافت. به همین جهت ما ارسطو را مصداق بارز و نهایی عقل یونانی تلقی میکنیم و در این نوشتار مواجه الاهی دانان اولیه مسیحی با عقل یونایی و نسبت آن با ایمان مسیحی را بررسی میکنیم. فرضیه ما این است که عقل عرفی به مثابه تنها ابزار عادی و عرفی شناخت آدمی که ما از آن به عقل یونانی تعبیر میکنیم نزد الاهی دانان دورههای اولیه و میانه مسیحی با همین وصف شناخته شده بود و آنان نیز آن را با همین وصف به رسمیت میشناختند. بر این اساس به سراغ الاهی دانان بزرگ و تأثیرگذار دوره آباء رفتهایم و تلقی آنها از مواجهه و تقابل ایمان مسیحی با عقل یونانی را پی گرفتهایم تا از این رهگذر تلقی آنان از عقل را دریابیم. در نهایت به این نتیجه رسیدهایم که الاهی دانان دوره اولیه و میانه مسیحی از عقل یونانی به حکمت بشری، فلسفه و حکمت این جهانی تعبیر میکردند و همان تلقی یونانی - ارسطویی یعنی به عنوان تنها ابزار عادی و عرفی شناخت از آن داشتند و در مقابل، ایمان یا وحی مسیحی را نوعی فیض فوق طبیعی یا فوق عقلی میدانستند. در نتیجه همیشه محدوده و حوزه کارکرد این دو را از هم متمایز دانستهاند؛ این بررسی و نتیجهگیری به جهت مواجهه ما با مباحث عقل و ایمان میتواند راهگشا و مفید باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 485 تا 501
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسن قنبری: عادت به خام خواری پیآمد فلسفه خوانی
نویسنده:
حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و شرح کتاب "فلسفه دین افلاطونی از منظر پویشی"
نویسنده:
پدیدآور: طیبه حجتزاده ؛ استاد راهنما: علیرضا حسنپور ؛ استاد مشاور: حسن قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
در قرن بیستم،آلفرد نورث وایتهد فیلسوف انگلیسی با توجه به پیشینهی حرکت و تغییر، واقعیت راجریانی از پویش یافت و فلسفه پویشی را با استفاده از اصول جهانشناسی هراکلیتوس بنیان نهاد و درصدد برآمد تا شکاف میان علم و دین را از طریق فلسفه دین پویشی پرکند. اینکتاب با عنوان «فلسفه دین افلاطونی از منظر پویشی» نوشتهی دنیل ای دامبروفسکی درصدد است تا میان تلقیهای پیشین از اندیشههای افلاطون درباره خدا، با تمرکز بر محاورات پایانی او، توازن ایجاد کند. نویسنده، سعی میکند تا شکاف میان دو دیدگاه را پر کند: دیدگاه اندیشمندان پویشی چون وایتهد و هارتس هورنکه تنها، دیدگاه افلاطون درباره خدا را می پذیرند، اما تحلیل مفصلی از قطعات مربوطه ارائه نمی دهند و نظر متخصصان متون کلاسیک که تنها به تحلیل مفصل متون افلاطونی میپردازند.آنچه از ترجمه این کتاب به دست میآید، اهمیت نفس جهانی و حضور مطلق و فراگیر خداوند، تعریف افلاطون از هستی بهعنوان دونامیس یا نیروی پویا و بررسی رابطه بین خدا و مُثُل است. و سپس از این اتهام که افلاطون به پرستش هستی در مقابل صیرورت اعتقاد داشته است، دفاع میشود. و همچنین، بر مهمترین تمایز هارتس هورن میان وجود مجرد خدا (این امر که خدا وجود دارد) و فعلیت امکانی خدا (کیفیت وجود خدا و نحوهی وجود او) تمرکز کرده، و با عنوان تشبه به خدا به این مهم می پردازدکه هدف نهایی از خلقت انسان شبیه شدن تا حد امکان به خداست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کنش دینی در پدیدارشناسی دین ماکس شلر
نویسنده:
حمیدرضا عرفانی فر؛ حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
پدیدار شناسی دین
چکیده :
فلسفۀ دین ماکس شلر در واقع پدیدارشناسی ذاتنگرِ دین است. محور مباحث او دربارۀ دین مفهومی تحت عنوان «کنش دینی» است، که شلر آن را نوعی «دادگی» معرفی میکند، که در آن امر الوهی/قدسی داده میشود. او معتقد است «شخص» در کنش دینی با خدا ارتباط برقرار میکند، و تجربۀ این ارتباط منحصربهفرد و تحویلناپذیر است. این کنش بداهتی دارد که متفاوت با بداهت مورد نظر در منطق است و از شهود پدیدارشناسانه مایه میگیرد. از نظر شلر، کنش دینی بُعدی بنیادین و ذاتی از ابعاد وجودی انسان است. او سه مشخصۀ ذاتی کنش دینی را برمیشمرد، که مختص به این کنش هستند، و عبارتاند از فراروی از جهان، پر شدن با امر الوهی، و لزوم پذیرش از جانب امر الوهی. به این منظور، ابتدا نگاهی به شناخت شهودی و نقش عاطفه در آن از نظر شلر میاندازیم. آنگاه پس از تبیین مفهوم کنش دینی و دادگی امر الوهی و مشخصات آن از نظر شلر، با بررسی و ارزیابی ویژگیهای طرحشدۀ کنش دینی، به چند اشکال میرسیم: ارتباط کنش دینی با «خدا» - به مفهوم ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی - وضوح ندارد؛ ویژگیِ فراروی از جهان نیز مستلزم پذیرشِ پیشینیِ «فراجهان» است؛ و روش شلر در تعیین بُعد بنیادیِ انسان با وظیفۀ پدیدارشناسی فاصلهای پرناشدنی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسیحیت و مدرنیته به روایت هانس کونگ
نویسنده:
حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی روابط و مناسبات اخلاقی انسانی در عهدین و قرآن
نویسنده:
روح الله احمدی، محمدرضا رضوان طلب، حسن قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
جهان امروز با مواجه شدن با جهانی شدن شرایط خاصی را تجربه می کند در این زمان نقش ادیان برای تبدیل تهدیدی های احتمالی جهانی شدن به فرصت ها بسیار کلیدی است. یکی از عناصر نجات بخش بشریت در طول تاریخ اخلاق بوده و امروز هم اصلی ترین انتظار بشر از دین ارائه ی اخلاق است. در این پژوهش مباحثی از اخلاق که انسان ها بدون توجه به گرایش دینی همدیگر باید رعایت کنند مورد بررسی تطبیقی در قرآن و عهدین قرار گرفته و در پنج بخش ارائه شده است. در بخش اول کلیات( مفهوم شناسایی واژه های اخلاق، انسان و معرفی قرآن و عهدین) بخش دوم کرامت انسان بخش سوم مدارا،عفو و گذشت بخش چهارم پرهیز از خشونت بخش پنجم احسان این پژوهش تحت عنوان بررسی تطبیقی روابط و مناسبات اخلاقی انسانی در قرآن و عهدین به بررسی آیات قرآن وعهدین در موضوع کرامت انسان ، مدرا ،خشونت، و احسان و ارائه ی نقاط همسو و نا همسوی آن پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید