جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
نظریه امور غیرجسمانی در رواقی‌گری باستان [کتاب به فرانسه]
نویسنده:
امیل بریه
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Librairie Philosophique J Vrin,
چکیده :
ماترياليسم رواقيون بر اين اصل بديهي متکي است: «هر آنچه وجود دارد جسم است». پس چگونه است که رواقيون، علاوه بر «اجسام»، از اموري «غيرجسماني» نيز سخن مي‌گويند و مصاديق آنها را خلأ، زمان، مکان و امر «بيان‌ناپدير» به شمار مي‌آورند. اما امر «غيرجسماني» به راستي چيست؟ و اگر تنها «جسم» وجود دارد، آيا بايد نتيجه بگيريم که امر غيرجسماني «وجود» ندارد؟ دراين‌صورت، «نظريه امور غيرجسماني» چه نقشي را در منطق آنها ايفا مي‌کند؟ و سرانجام اينکه امر «بيان‌پذير» چيست و چه جايگاهي در اين نظريه دارد؟ اميل بريه در کتاب حاضر مي‌کوشد به پرسش‌هايي از اين دست پاسخ دهد و نظريه رواقيون درباره امور غيرجسماني را از ابعاد مختلف بررسي کند. اين کتاب از زمان انتشار نخست خود در سال 1907 تاکنون، منبعي دست اول براي فهم منطق رواقي و الهام‌بخش متفکران بزرگي از جمله ژيل دلوز بوده است.
تاریخ فلسفه قرن نوزدهم، دوره نظام‌ها (1800 - 1850)
نویسنده:
امیل بریه؛ ترجمه: اسماعیل سعادت
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: هرمس,
چکیده :
از سال 1800 تا این زمان می توان سه دوره بزرگ کاملا مشخص در تاریخ فلسفه بازشناخت : از 1800 تا 1850 شکوفایی فوق العاده مذاهب فلسفی کاتولیکی که دو مستر و دو بونالد د رواکنش به قرن هجدهم بنا می نهد . . . به نظر می آید که به طور کلی، در این قرن،ذوق و قوت تحلیل،که مشخصه قرن هجدهم بود، روی در کاهش دارد.حتی پیش از پایان قرن هجدهم، ملاحظه می کنیم که روسو و بسیاری از اشراقیان از روشهای تحلیلی خسته شده اند و در کار تحقیق،به وسایلی فراتر از تحلیل روی می آورند، از قبیل ایمان،غریزه،وجدان،احساس،شهود،صیرورت تاریخی.برای فهم وحدت واقعی این جنبش وسیع که نمایندگان آن اغلب از یکدیگر بی خبرند، باید مخصوصا به ارتباط میان رونق مجدد «فلسفه دینی»و«اهمیت مابعد الطبیعی ای،که به تاریخ داده میشود» توجه کرد.
نظریه امور غیرجسمانی در رواقی‌گری باستان
نویسنده:
امیل بریه؛ ترجمه: شروین اولیایی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: حکمت,
چکیده :
ماترياليسم رواقيون بر اين اصل بديهي متکي است: «هر آنچه وجود دارد جسم است». پس چگونه است که رواقيون، علاوه بر «اجسام»، از اموري «غيرجسماني» نيز سخن مي‌گويند و مصاديق آنها را خلأ، زمان، مکان و امر «بيان‌ناپدير» به شمار مي‌آورند. اما امر «غيرجسماني» به راستي چيست؟ و اگر تنها «جسم» وجود دارد، آيا بايد نتيجه بگيريم که امر غيرجسماني «وجود» ندارد؟ دراين‌صورت، «نظريه امور غيرجسماني» چه نقشي را در منطق آنها ايفا مي‌کند؟ و سرانجام اينکه امر «بيان‌پذير» چيست و چه جايگاهي در اين نظريه دارد؟ اميل بريه در کتاب حاضر مي‌کوشد به پرسش‌هايي از اين دست پاسخ دهد و نظريه رواقيون درباره امور غيرجسماني را از ابعاد مختلف بررسي کند. اين کتاب از زمان انتشار نخست خود در سال 1907 تاکنون، منبعي دست اول براي فهم منطق رواقي و الهام‌بخش متفکران بزرگي از جمله ژيل دلوز بوده است.
تاریخ فلسفه قرن هجدهم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
امیل بریه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Chicago and London: University of Chicago Press ,
چکیده :
کتاب حاضر، جلد پنجم از مجموعه هفت جلدی «تاریخ فلسفه (ی) امیل بریه» است، که در آن به شرح زندگی، معرفی آثار و تحلیل اندیشه های فیلسوفان و اندیشمندان جهان یعنی: «نیوتن»؛ «جان لاک»؛ «کلود بوفیه»؛ «بارکلی»؛ «آرتور کولیر»؛ «لایبنیتس»؛ «کریستیان وولف»؛ «باتیستا ویکو»؛ «مونتسکو»؛ «کندیاک»؛ «شارل بونه»؛ «دیوید هارتلی»؛ «هیوم»؛ «روژناگ»؛ «دیدرو»؛ «دالامتبر»؛ «ولتر»؛ «ژان ژاک روسو»؛ «سن مارتن»؛ «تامس رید» و «کانت» پرداخته شده است. بدین ترتیب با توجه به اندیشمندان معرفی شده در این مجلد، از میان اندیشه های مطرح می توان به: اخلاق مبتنی بر احساس درونی؛ نظریه رویت؛ اخلاق و سیاست؛ نظریه قرارداد اجتماعی و... اشاره کرد...
تاریخ فلسفه قرن هجدهم
نویسنده:
امیل بریه؛ ترجمه: اسماعیل سعادت
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: هرمس,
چکیده :
کتاب حاضر، جلد پنجم از مجموعه هفت جلدی «تاریخ فلسفه (ی) امیل بریه» است، که در آن به شرح زندگی، معرفی آثار و تحلیل اندیشه های فیلسوفان و اندیشمندان جهان یعنی: «نیوتن»؛ «جان لاک»؛ «کلود بوفیه»؛ «بارکلی»؛ «آرتور کولیر»؛ «لایبنیتس»؛ «کریستیان وولف»؛ «باتیستا ویکو»؛ «مونتسکو»؛ «کندیاک»؛ «شارل بونه»؛ «دیوید هارتلی»؛ «هیوم»؛ «روژناگ»؛ «دیدرو»؛ «دالامتبر»؛ «ولتر»؛ «ژان ژاک روسو»؛ «سن مارتن»؛ «تامس رید» و «کانت» پرداخته شده است. بدین ترتیب با توجه به اندیشمندان معرفی شده در این مجلد، از میان اندیشه های مطرح می توان به: اخلاق مبتنی بر احساس درونی؛ نظریه رویت؛ اخلاق و سیاست؛ نظریه قرارداد اجتماعی و... اشاره کرد...
تاریخ فلسفه در دوره انتشار فرهنگ یونانی و دوره رومی
نویسنده:
امیل بریه؛ ترجمه: علی مراد داوودی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران,
چکیده :
در تاریخ فلسفه چنان‌که سقراط را منشأ نهضت فکری مخصوصی که به فلسفه مفاهیم کلی موسوم است می‌دانند، تعدادی از حوزه‌های دیگر فلسفی همان عصر را که به حوزه‌های سقراطی معروف است نیز به همین حکیم منسوب می‌دارند. اصحاب این حوزه‌ها اگرچه مجادلاتی با یکدیگر داشتند، همگی در مخالفت با پیروان فلسفه مفاهیم کلی جازم بودند. در این کتاب در هشت فصل درباره تاریخ فلسفه در دوره انتشار فرهنگ یونانی و دوره رومی سخن گفته است؛ عناوین فصول بدین ترتیب است: سقراطیان، حوزه رواقی قدیم، حوزه اپیکوری در قرن سوم قبل از میلاد، وعظ اخلاقی و مذهب شک و آکادمیای جدید در سده‌های دوم و سوم ق.م، جریان افکار در قرن اول قبل از میلاد، جریان افکار در دو قرن اول میلادی، گسترش حوزه نوافلاطونی، فرهنگ یونانی و دین مسیح در قرون اولیه میلادی.
تاریخ فلسفه قرن هجدهم [کتاب به فرانسه]
نویسنده:
امیل بریه
نوع منبع :
کتاب
چکیده :
کتاب حاضر، جلد پنجم از مجموعه هفت جلدی «تاریخ فلسفه (ی) امیل بریه» است، که در آن به شرح زندگی، معرفی آثار و تحلیل اندیشه های فیلسوفان و اندیشمندان جهان یعنی: «نیوتن»؛ «جان لاک»؛ «کلود بوفیه»؛ «بارکلی»؛ «آرتور کولیر»؛ «لایبنیتس»؛ «کریستیان وولف»؛ «باتیستا ویکو»؛ «مونتسکو»؛ «کندیاک»؛ «شارل بونه»؛ «دیوید هارتلی»؛ «هیوم»؛ «روژناگ»؛ «دیدرو»؛ «دالامتبر»؛ «ولتر»؛ «ژان ژاک روسو»؛ «سن مارتن»؛ «تامس رید» و «کانت» پرداخته شده است. بدین ترتیب با توجه به اندیشمندان معرفی شده در این مجلد، از میان اندیشه های مطرح می توان به: اخلاق مبتنی بر احساس درونی؛ نظریه رویت؛ اخلاق و سیاست؛ نظریه قرارداد اجتماعی و... اشاره کرد...
شرطیه پاسکال؛ آیا نظریه معقولیت یک برهان است؟
نویسنده:
محمد محمدرضایی، مصطفی حسینی گلکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
چکیده :
بحث درباره مقصود پاسکال از ارائه شرطیه هنوز به جواب مقبول همه نرسیده است! آیا پاسکال در پی ارائه یک برهان است و یا تنها می خواهد دعوتی به محفل انس خود نماید؟ آیا مخاطب او ملحد است و یا درصدد تقویت ایمان مسیحی است؟ ریشه های قبلی شرطیه پاسکال کجاست؟ در مقاله حاضر ضمن بررسی تاملات پاسکال و مهم ترین شرح های آن تا حد امکان کوشش شده است ابتدا گفتار او ایضاح و سپس با روشنتر کردن پرسش های فوق، اقوال متعارض در این باره تبیین شود، لذا ابتدا قرائت دینی از معقولیت ارائه شده و سپس ضمن بررسی ریشه های تاریخی بحث و تحلیل پیشفرض ها و مقدمات شرطیه پاسکال، با رجوع به اهم نقادی های درباره آن، وجوه تعارض برداشت از معقولیت مشخص شده و به برخی توسعه ها و تحولاتی که در خلال این مباحث به ویژه در اندیشه معاصر پدید آمده، پرداخته شده است. مهم ترین نتیجه بحث این است که بسیاری ایرادات وارد شده بر معقولیت پاسکال حاصل جدا کردن آن از مقدمات و مفروضاتش بوده است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مفهوم خدا در اندیشه و فلسفه فیلون
نویسنده:
سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
چکیده :
این مقاله درصدد طرح و حل تعارض ظاهر شده در کلام فیلون در باب خداشناسی است. تعارضی که در واقع، ناشی از دو جنبه شخصیت او، یعنی علاقه به دین یهود و فلسفه افلاطونی است. مؤلف بر این اعتقاد است که مسلک تنزیهی (خداوند بدون صفات) فیلون که خداوند را ماورای مثل افلاطونی و حتی فراتر از مثال اعلا می‌داند، تحولی در مفهوم خدا در نزد فیلسوفان یونانی به وجود آورده است. او در عین حال، از مذهب رواقی و آیین مضمونی برای جمع بین حضور همگانی و هر جایی (تشبیه) حق در عین تعالی (تنزیه) و برتری او از خلق بهره جسته است. بر طبق نظر بریه دو جهت فوق الذکر ناظر به یک سطح نیست، بلکه یکی برتر از دیگری است؛ یعنی خداوند به لحاظ واقع و در حقیقت خویش، مطلق است، اما هنگامی که از او به خالق و مانند آن تعبیر می‌کنیم، او را با نوعی ارتباط و علقه لحاظ می‌کنیم و صفاتی تشبیهی به او نسبت می‌دهیم.
صفحات :
از صفحه 62 تا 71
تأملاتی در فلسفه مسیحی
نویسنده:
محمد رضا بیات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
چکیده :
مسئله اساسی در این مقاله جست‌وجوی پاسخی در خور این پرسش است که آیا می‌توان به درستی از فلسفه‌ای با وصف مسیحی سخن گفت؟ نویسنده با بیان سابقه این مسئله در میان متفکران مسیحی و طرح آرا و انظار موافق و مخالف آن تلاش می‌کند تا با ارائه تصویر درستی از مسئله، به ارزیابی دیدگاه‌های مختلف در این زمینه، به‌ویژه دیدگاه پلانتینگا بپردارد. به نظر می‌رسد مباحث این مقاله برای علاقه‌مندان به فلسفه اسلامی سودمند باشد.
صفحات :
از صفحه 77 تا 102
  • تعداد رکورد ها : 11