جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ل:قرن ششم قبل از میلاد
>
فیثاغورث
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 17
عنوان :
بررسی تطبیقی وجود خارجی حرکت از نظر میرداماد و ملاصدرا
نویسنده:
سعید نظری توکلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
تغییر و ثبات
,
قوه و فعل
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
زمان
,
چیستی حرکت
,
وجود حرکت
,
مقولات حرکت
,
حرکت قطعی
,
حدوث تدریجی
,
حرکت توسطی
,
عالم دهر
,
وجود نقطه ای حرکت
,
طفره
,
وجودی بودن حرکت
,
ثبات مطلق عالم
,
تغییر ذاتی اجسام
,
تعریف ناپذیری حرکت
,
انوع حرکت
,
نسبت زمان و حرکت
,
اعتبار وحدت در حرکت
,
اعتبار کثرت در حرکت
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فیثاغورث
,
هری اوسترین ولفسن
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
چیستی حرکت و چگونگی وجود آن در جهان خارج از جمله مهمترین مباحث فلسفی است که از یونان باستان تا دورهی اسلامی،فکر حکیمان را به خود مشغول کرده است.در پاسخ به این پرسش که حرکت با حفظ وحدت،در جهان خارج،امری گسسته است یا متصل،چهار نظریه میان فیلسوفان مطرح شده است.میر داماد،برخلاف فیلسوفان پیش از خود،نخستین فیلسوف مسلمان است که آشکارا از تحقق خارجی حرکت،به هر دو شکل آن،سخن گفته است و صدر المتألهین نیز،نه به صراحت استاد خود،با نقد دلایل منکران حرکت قطعی، از این نظریه دفاع کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه تطبیقی: ریشه های نوافلاطونی تفکر صوفیگری
نویسنده:
کامران گادلگ
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, فروردین/1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ و زندگی
,
الهیات عرفانی
,
حقیقت روح
,
حقیقت بدن
,
زیبایی در وجود الهی
,
صفات الهی
,
خیر ( خیر و شرّ )
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه یونان
,
فلسفه نوافلاطونی
,
فلسفه افلاطون
,
جسم
,
مُثُل
,
فیثاغورث
,
فلوطین(افلوطین)
,
افلاطون
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
الاحد (اسماء حسنی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیرى در مسئله حدوث و قدم زمانى عالم در تاریخ فلسفه
نویسنده:
محمدحسین فاریاب، رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
قوه و فعل
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
صقع ربوبی
,
حدوث
,
حدوث و قدم
,
حدوث تجددی اجزای عالم
,
دوام فیض الهی
,
جوهر و عرض
,
حدوث اسمی
,
اکوان ثلاثه
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
حدوث
,
قدم
,
حدوث دهری
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
صانع ازلی
,
قدم ذاتی
,
قدم عالم
,
ابداع
,
احداث
,
تکوین
,
قدم زمانی عالم
,
حدوث زمانی عالم
,
حدوث ذاتی عالم
,
اراده فاعل مختار
,
فرازمانی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ماهیت
,
نوع مادی
,
افلاک
,
اعیان ثابته
,
اعتباریت ماهیت
,
وحدت تشکیکی وجود
,
احکام علت فاعلی
,
تسلسل
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
تجلی
,
فیض الهی
,
صنع الهی
,
جواد محض (اسماء فعل)
,
جواد مطلق (اسماء فعل)
,
کلی طبیعی
,
حرکت
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
فلوطین(افلوطین)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
رضا برنجکار (دانشگاه تهران)
,
تعیّنات (عرفان نظری)
,
فرفوریوس
,
ابن رشد
,
پروکلس لیکایوس
,
احدیت(تعین اول)
,
اسم مبدع
,
حقیقت واحدیت((تعین ثانی)، مقابل حقیقت احدیت)
,
حرکت سرمدی
,
تقدم و تأخر ذاتی
,
وجود امکانی
,
حرکت فلکی
,
نظریه افلاطون در حدوث عالم
,
نظریه ارسطو در حدوث عالم
,
نظریه فلوطین در حدوث عالم
,
نظریه برقلس (پروکلس) در حدوث عالم
,
نظریه فارابی در حدوث عالم
,
نظریه ابن سینا در حدوث عالم
,
نظریه کندی در حدوث عالم
,
نظریه شیخ اشراق در حدوث عالم
,
قدیم بودن زمان
,
ابدیت کیهان
,
قدیم بودن فیض الهی
,
قدیم بودن فعل خدا
,
تقدم و تأخر زمانی
,
معلول دائم الوجود
,
افاضه جاعل
,
مسبوقیت بالدهر
,
جواهر ثابت در دهر
,
مرجح ازلی
,
طبیعت ساری در جسم
,
متبدل الذات
,
واحد بالعدد
,
انتزاعی بودن زمان
,
نظریه حکمای معاصر در مورد حدوث عالم
,
ذاتی بودن حدوث زمانی برای جهان
,
جدلی الطرفین
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«مُثُل» در نگاه شیخ اشراق و تطبیق اجمالی آن با اندیشه افلاطون
نویسنده:
مرتضی رضایی، یداللّه یزدانپناه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره, تابستان/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه مُثُل
,
افلاطون
,
سهروردی
,
ادله نقلی و وحیانی
,
عالم مثال
,
قاعده امکان اشرف
,
خیر محض
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
نورالانوار
,
عالم محسوسات
,
شهودات عرفانی
,
مفهوم کلی
,
انوار قاهره
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه اشراقی
,
مُثُل
,
وحدت تشکیکی وجود
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
افلاطون
,
امپدوکلس
,
سقراط
,
سید یدالله یزدان پناه
,
مرتضی رضایی
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن سینا در چالش با نظریه مثل افلاطون
نویسنده:
زهره توازیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع) , پاییز و زمستان/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
بهره مندی
,
نسبت فضیلت و معرفت
,
ادراک حسی
,
عالم عقول
,
کلیات
,
امکان شناخت
,
رابطه وحدت و کثرت
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
احکام وحدت
,
احکام کثرت
,
انواع عدد
,
ماهیت کلی
,
مُثُل
,
علیت
,
شی ء محسوس
,
خیر محض
,
فیثاغورث
,
ارسطو
,
افلاطون
,
علم
,
نظریه مطابقت
,
عینیت شناخت
,
وجود مبادی تعلیم
,
سنخیت معقول و محسوس
,
علیت طبیعی
,
زهره توازیانی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 24 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه افلاک و تأثیر آن بر فلسفه اسلامی
نویسنده:
سعید انواری,اصغر دادبه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع), پاییز و زمستان/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امتناع صدور کثرت از وحدت
,
معراج جسمانی
,
نفوس فلکی
,
سید ابوالحسن رفیعی قزوینی
,
ابن سینا
,
علم طبیعی
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
علت حرکت قسری
,
عقول عشره
,
عقل فعال
,
افلاک
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
مبدع
,
فیض الهی
,
علم فلک
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
ارسطو
,
ابن رشد
,
مولوی
,
اتکاء الهیات به طبیعیات
,
آفرینش تعقلی
,
حرکت افلاک
,
خمسه متحیره
,
حرکت ارادی افلاک
,
تشبه افلاک به عقول
,
اثبات کثرت عقول
,
موسیقی افلاک
,
تعداد عقول مجرد
,
دین و فلکیات
,
سعید انواری
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و چگونگی تجارب مینوی : سال 3، شماره 7 : الهیات تطبیقی
نویسنده:
رضا حیدری نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
اعیان ثابته
,
مکاشفه
,
حکمت اشراق
,
المشارع و المطارحات
,
نفس ناطقه
,
فنا
,
کشف و شهود
,
رویت قلبی خداوند
,
صورت ادراکی
,
حقیقت علم
,
شهود باطنی
,
انوار اسپهبدیه
,
سکینه
,
اشراق
,
رؤیت قلبی خدا
,
حقیقت نفس انسانی
,
اتحاد خدا با عارفین
,
قرآن
,
نورالانوار
,
اشراق
,
نفس انسانی
,
تجارب مینوی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
مُثُل
,
قرآن
,
سکینه
,
مکاشفه عرفانی
,
اتحاد با خدا
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
ارسطو
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
فنا
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
حقیقت علم
,
تخیل(راه های معرفت)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
نظریه ذات گرایی
,
دیدگاه ساخت گرایی
,
اتحاد با نور
,
شهود در حکمت مشاء
,
مراتب کشف باطنی
,
نور سافل
,
التلویحات
,
احوال سالک
,
سید حسین نصر
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
حقیقت تجارب شهودی و چگونگی تحقق آنها، از جمله مسائلی است که همه افراد، فرهنگها و آیینها با آن مواجه بوده و در خصوص آن دیدگاههایی ابراز داشتهاند. دو دیدگاه عمده در خصوص حقیقت چنین تجاربی مطرح شده است: نظریه ذاتگرایی که بر انسجام این تجارب و مشترک بودن آن بین افراد و اقوام تأکید داشته و دیگری دیدگاه ساختگرایی که ایدهها و تفکرات مکاشفهگر را در تکوین و شکل دهی تجارب پر رنگ دانسته است و لذا بین افراد و فرهنگها تفاوتی ماهوی در این تجارب وجود دارد. نظام فکری اشراقی، که با مطارحات حکیم سهروردی تنسیق شد، در این زمینه، دیدگاه خاص و ارزندهای دارد. در چنین تفکری اتحاد با نور زمینه ساز مکاشفه عرفانی است و دیدگاه خاص نفسشناسانه این نظام در تحقق این تجارب دخیل است که با اشراق و مشاهده همراه بوده، با اتحاد و فنا پایان میپذیرد. گرچه در این تفکر ویژگیهای ذوقی و اشراقی نقش اساسی دارد، ولی مجموعه ویژگیهای تجارب مینوی از نگاه سهروردی، بیانگر نوعی ذاتگرایی در مکاشفات عرفانی است، نه اینکه وحدت شخصی تجارب بر اساس نوع تفکر حاکم بر افراد، هر تجربهای را از دیگر تجارب جدا کند؛ بلکه همه آنها دارای مشترکات و زمینههای واحدند. پژوهش حاضر ضمن اشاره به دیدگاههای مطرح در این خصوص به توضیح چیستی و چگونگی تجارب مینوی از نگاه سهروردی پرداخته و به مجهولاتی در این زمینه پاسخ داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دعوی تاثیرپذیری حکمت صدرایی در بحث حرکت جوهری از آراء هراکلیتوس و زنون الیایی
نویسنده:
مریم خوشدل روحانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اسفار
,
حرکت جوهری
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
انبیا
,
کثرت موجود
,
الوجود
,
هراکلیتوس
,
حرکت
,
صیرورت و سیلان
,
فلسفه یونان
,
کثرات
,
سیلان
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
فلسفه یونان
,
فلسفه هراکلیتوس
,
نحله الیایی
,
ماتریالیسم
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
هرقل حکیم
,
هیروکلس
,
زنون اکبر
,
زنون رواقی
,
تغیر
,
سید جلال آشتیانی
,
سید محمد خامنه ای
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
ارسطو
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
پارمنیدس
,
برتراند راسل
,
مارتین هایدگر
,
هراکلیتوس
,
کثرت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
حرکت دیالکتیکی
,
انکار حرکت
,
نظریه شمول حرکت
,
زنون الیایی
,
تفکر پیش صدرایی
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
طرح نظریه پیشینیان و پرسش از وضعیت نهایی آنان، در تفکر ملاصدرا و شاگردان و شارحان وی، نقش مهمی در شکلگیری و طرح نظریه حرکت ایفا میکند. ذکر اسامی و طرح نظریات فلاسفه یونان باستان، به عنوان شواهد صدقی در بحث حرکت جوهری و حدوث عالم، نمایانگر آشنایی و یا تأثیر پذیری احتمالی وی از آراء ایشان است. به باور این تحقیق، عدم دسترسی ملاصدرا به آثار یونانیان باستان و بهره برداری از منابع تاریخی محدود، باعث بروز اشکالاتی در نقل بیانات تاریخی در بحث حرکت جوهری شده است. ذکر مطالبی از هرقل حکیم و زنون اکبر در مباحث حرکت، گواهی بر این مدعاست. ملاصدرا به ذکر اندکی از آراء هرقل حکیم میپردازد و هیچ داعیهای در آشنایی با آراء هراکلیتوس ندارد. به دلیل وجود تشابه ظاهری در اسامی هرقل حکیم (معرب هیروکلس، فیلسوف قرن 5 میلادی) و هرقلیطوس (معرب هراکلیتوس، فیلسوف معاصر سقراط)، برخی از معاصرین گمان کردهاند که هرقل حکیم همان هراکلیتوس (فیلسوف معاصر سقراط) است. ملاصدرا به طرح نظریه زنون الیایی در ضمن مباحث حرکت جوهری میپردازد. وی در صدد توجیه بیانات زنون الیایی (منکر حرکت) است. به باور این تحقیق، آراء طرح شده توسط ملاصدرا و فیض کاشانی، منتسب به زنون الیایی نیست. این مقاله ضمن بازشناسی تاریخی این دو حکیم (هراکلیتوس و زنون اکبر)، به بطلان هر دو گمان فوق میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رساله مثالیه نوریه (شیخ بهاء الدین محمد بن علی لاهیجی) : سال 1، شماره 1 : حکمت اسراء
نویسنده:
احسان فتاحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
معاد
,
بدن مثالی
,
عالم مثال ها
,
نفس ناطقه
,
عالم البرزخ
,
التناسخ
,
قیامت
,
عالم غیب
,
اشراقیون
,
نور اسفهبدیه
,
عالم غیب(کلام)
,
عالم برزخ
,
قرآن
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
بدن مثالی
,
مُثُل
,
احوال معاد
,
قیامت
,
تناسخ
,
حشر نفوس انسانیه
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
سید جلال آشتیانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
ارسطو
,
افلاطون
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
ابن عربی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
عالم ارواح(قسیم عالم مثال و اجسام و معانی)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
رساله مثالیه نوریه
,
میرداماد
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
رساله مثالیه در مسئله عالم مثال و به قلم شیخ بهاء الدین محمد لاهیجی است. به گفته محدث ارموی او همان قطب الدین محمد بن علی اشکوری است که کتاب محبوب القلوب را نوشت. در این رساله از ویژگی.های عالم مثال، شواهد اثبات آن از آیات و روایات و عقل، چگونگی تعلّق نفس به بدن مثالی، مُثُل افلاطونی، تناسخ و امر معاد جسمانی بحث شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای چگونگی پیدایش عالم در آراء افلوطین و ملاصدرا
نویسنده:
فاطمه سلیمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع), پاييز و زمستان / 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احد
,
حکمای پیش سقراطی
,
خیر محض
,
بهره مندی
,
تشان
,
رابطه وحدت و کثرت
,
منشأ جهان
,
جهان شناسی یونانی
,
صدور ذاتی وجود
,
صدور عقل از واحد
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
جهان شناسی فلسفی
,
نظام هستی
,
خالق
,
هستی شناسی اسلامی
,
فلسفه الهی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه نوافلاطونی
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
احکام وحدت
,
احکام کثرت
,
عقول ابداعیه
,
عقل اول
,
علیت
,
اصالت وجود
,
وحدت وجود
,
برهان بسیط الحقیقه
,
فیض الهی
,
تجلی الهی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
فلوطین(افلوطین)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
امپدوکلس
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
پارمنیدس
,
هراکلیتوس
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
نظریه اضافه اشراقی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 54 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 17
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید