جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
4. سایر موضوعات وابسته
>
آموزههای ادیان
>
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
>
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 96
عنوان :
فرجام شناسی زردشتی
نویسنده:
مهدی حسن زاده، زهره زهانی زهان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
فرجام شناسی زردشتی
,
انسان شناسی زردشتی
کلیدواژههای فرعی :
سوشیانس ,
اوستا ,
اهورامزدا ,
مهر (میترا) ,
داوری نهایی ,
داوری فردی ,
چینود پل ,
منجی ها ,
فرشگرد ,
هوشیدر ,
بهشت ,
دوزخ زرتشتیان ,
فرجام جهان ,
فرجام جسمانی ,
فرجام روان فرد ,
سدوش ,
بهشت زردشتیان ,
موعود مزدیسنی ,
هوشیدرماه ,
چکیده :
آنچه تحت عنوان فرجام شناسی زردشتی مطرح می شود، در دو عنوان قابل بررسی است: فرجام روان آدمی پس از مرگ و فرجام نهایی جهان، که هر کدام از آنها به نوبه خود دارای زیرمجموعه های دیگری است؛ چنانکه پس از مرگ، روان انسان باید مراحلی نظیر سدوش، روانه شدن به طرف پل چینود، داوری فردی، و پادافره را از سر بگذراند، مراحلی که تا رستاخیز ادامه خواهد یافت. این در حالی است که فرجام نهایی جهان دربر دارنده ظهور موعودهای زردشتی، رستاخیز، داوری نهایی انسان، و فرشگرد است. آنچه تا رستاخیز واقع می شود تنها با روان آدمی مرتبط است، اما مراحل مربوط به فرجام نهایی اش جسمانی است. در نهایت، با فرشگرد و آفرینش دنیای نوین، بشر همواره با آرامش و سعادت زیست خواهد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 262
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرجام اندیشی در گرشاسب نامه اسدی طوسی
نویسنده:
محمود براتی، علی محمد محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گرشاسب نامه
,
اسدی طوسی
,
مرگ و معاد
,
فرجام اندیشی و آخرت
,
ادبیات حماسی ایران
,
احوال معاد
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
01. خداشناسی (کلام) ,
جهان شناسی فلسفی ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
علم نفس ,
مهدویت ,
معاد جسمانی ,
عدل الهی ,
غضب الهی ,
خلود ,
احوال بهشت ,
اهل دوزخ ,
قرآن ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
مکافات عمل ,
روز حساب ,
فرجام شناسی شاعرانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
آثار منظوم و منثور ادبیات فارسی دربر دارنده اندیشه ها و معارف گوناگون علمی و دینی است. از زمان رواج و پذیرش دین مبین اسلام در ایران تا برسد به قرن چهارم و پنجم هجری قمری که شعر فارسی نضج و رونق بیش از پیش گرفت، به خوبی می توان گره خوردگی شعر را با دین و شعائر آن دید. شاعران فارسی زبان ایران پس از آشنایی و تسلط بر زبان و پیام های قرآن، آغوش به سوی اندیشه های مندرج در این کتاب آسمانی گشودند و با طبع نازک خویش با زبان شعر به بیان هنرمندانه این گونه اندیشه ها همت گماشتند. تاثیرپذیری و استفاده از مضامین قرآن در اشعار شاعران قرن 4 و 5 هجری به صورت درج ترجمه و مفهوم آیات در اشعارشان جلوه گر شد. از میان کاروان شعر و ادبیات کهن ایران می توان کتاب حماسی - تعلیمی گرشاسب نامه اسدی طوسی را از این منظر بیشتر مورد توجه قرار داد. این شاعر شیعی که همشهری و هم پیشه فردوسی طوسی در سرودن اشعار حماسی و رزمی بوده است، در کتاب 8905 بیتی گرشاسب نامه به یکی از موضوعات مهم و اصیل دین اسلام بسیار توجه داشته است و آن پرداختن به موضوع مرگ و معاد انسان است. این شاعر حکیم، همچنین به موضوعات متفرع و بایسته فرجام اندیشی چون: آخرالزمان و ظهور مهدی (ع)، شفاعت پیامبر در آخرت، روز حساب، عدل الهی در محشر، بهشت و دوزخ و ... نیز پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کمال پذیری انسان؛ نقطه عزیمت در گفتمان ادیان
نویسنده:
محمدکاظم شاکر، فاطمه موسوی حرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال حقیقی انسان
,
انسان کامل (کلام)
,
انسان شناسی دینی
,
ادیان شرق (در مقابل ادیان غرب)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین کنفوسیوس(دامنه ادیان پیشرفته)
,
ادیان چین باستان (ادیان خاموش)
کلیدواژههای فرعی :
کرمه ,
حدیث من عرف نفسه ,
یوگا ,
صفات الهی ,
حیات ابدی ,
انجیل ,
تورات ,
انسان آرمانی ,
اهورامزدا ,
خداگونگی ,
کمال پذیری انسان ,
عرفان اسلامی ,
نیروانا ,
حکمت عملی ,
فلسفه یونان ,
خلود ,
قرآن ,
گناه ذاتی ,
تائو ,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی) ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
انسان آزاده ,
انسان قدیس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
کمال پذیری انسان به مثابه چهارراهی است که راه های اصلی مهم ترین ادیان شرقی و غربی، اعم از الهی و غیر الهی، را به هم پیوند می زند و، بنابراین، می تواند نقطه عزیمت درخوری برای گفت وگوی ادیان واقع شود. در ادیان معروف تعابیر مختلفی از کمال و انسان کامل وجود دارد. در آیین بودا از انسان کامل با نام های «ارهات» و «انسان آزاده»، در اندیشه مردم چین باستان و آیین کنفوسیوس، با نام های «تائو»، «انسان آزاده» و «انسان قدیس» و در زرتشت با نام «انسان آرمانی» تعبیر شده است. اما از منظر اسلام انسان نسبت به سایر اجزای عالم از اعتبار و اهمیت خاصی برخوردار است، به گونه ای که اگر به نهایت کمال خود برسد، از سایر آفریده ها، حتی کروبیان ملأ اعلی و فرشتگان عالم فراتر می رود. زیرا دیگر مخلوقات الهی دارای ظرفیت کمال پذیری محدودی هستند، اما انسان چون می تواند مظهر کل اسماء و صفات الهی شود کمال پذیری او نامحدود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جسم روحانی و زمی آسمانی در روز رستاخیز از ایران مزدائی تا ایران شیعی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Henry Corbin (هانری کوربن)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
جسم مثالی
,
بدن مثالی
,
بدن معاد
,
دین مجوس
,
دین ایرانی
,
بدن معاد
,
جسم مثالی
,
جسم لطیف مثالی
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ امامیه
,
معاد با جسم مثالی
,
عالَم مثالی(حکمت اشراق)
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
مَزدَیَسنا (مزداپرستی)
,
شیعه ایرانی
,
انسان مثالی
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
رستاخیز جسم مثالی عرفان ایران
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحلیل مضامین مرتبط با یکدیگر در دین ایرانی، از جمله فرشتهشناسی مزدائیسم و مفاهیم شیعی اسلامی از هویت روح-جسم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد سفرنامه نویسان خارجی نسبت به زردشتیان
نویسنده:
فرهاد صبوری فر ,محمود طاووسی ,کتایون مزداپور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشكده تاريخ اسلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زردشتیان
,
فرهنگ زردشتی
,
سفرنامه نویسان
,
تاریخ ایران (بعد از اسلام)
,
زرتشتیان دوره قاجار
,
زرتشتیان بعد از اسلام
,
سفرنامه نویس فرانسوی
,
سفرنامه نویسان انگلیسی
,
وضعیت زرتشتیان
,
درباره زرتشتیان
کلیدواژههای فرعی :
سرپرسی سایکس ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
آداب دین زردشتی (آیین ادیان) ,
کنت آرتور دو گوبینو ,
ژولین دو روششوار ,
ژان دیولافوا ,
مری شیل ,
ادوراد براون ,
جورج کرزن ,
مادام کارلا سرنا ,
ادوارد پولاک ,
چکیده :
دست یابی به نگرشی کلی در حوزه تاریخ فرهنگ، مستلزم شناخت اوضاع تاریخی و اجتماعی اقلیت های جوامع است. زردشتیان به مثابه بقایای پیروان آیینی باستانی، علی رغم تحولات تاریخی، هنوز در ایران و هند و دیگر کشورها زیست می کنند. آنان را در ایران «زردشتی» و در هند «پارسی» می نامند. این دو اقلیت دارای ریشه های فرهنگی مشترکی با یکدیگرند. شناخت اوضاع فرهنگی و اجتماعی آنان در گذشته و حال، مستلزم تتبعات تاریخی است. در این میان، توجه به آرای سیاحان و ماموران اعزامی به ایران جایگاهی خاص دارد. در دوره قاجار، به ویژه در زمان ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه، بسیاری از این سیاحان و ماموران، ضمن گفت و گو درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی ایران، بسته به رویکردهای مختلف خود، به بیان نظر راجع به زردشتیان پرداختند. در این نوشتار به آرا و رویکردهای سفرنامه نویسان خارجی عصر ناصری و مظفری در خصوص زردشتیان پرداخته می شود. همچنین، علل این رویکردهای غالبا مثبت مورد بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاوشی تاریخی در مفهوم و تطور معنایی بیضه اسلام
نویسنده:
حسین حاتمی ,سیدهاشم آقاجری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشكده تاريخ اسلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بیضه
,
ایران ویج
,
دفاع از بیضه اسلام
,
بیضه اسلام
کلیدواژههای فرعی :
آموزههای ادیان ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
بیضه البلد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
محمدحسین کاشف الغطاء
چکیده :
در پژوهش ها و مطالعات تاريخی بارها به اصطلاحات و مفاهيمی بر می خوريم كه كاربرد فراوانی در ادبيات تاريخی، جغرافيايی، سياسی، فقهی و ادبی ما دارد. اين مفاهيم و اصطلاحات هر كدام به فراخور بار معنايی كه در بردارند، از تاريخی كم و بيش شناخته شده برخوردارند. اما تعدادی از اين اصطلاحات به رغم كاربرد و اهميت تاريخی فراوان از گذشته ای روشن و شناخته شده بی بهره اند. يكي از اين مفاهيم، اصطلاح پركاربرد «بيضه اسلام» است كه با وجود استعمال قابل ملاحظه اش در ادبيات تاريخی، فقهی و سياسی ما به ويژه در دو سه سده اخير، به نظر می رسد هنوز تحقيق جامع و مشخصی پيرامون تطور تاريخی، خاستگاه اصلی و چرايی و چگونگی استعمالش صورت نگرفته است. از همين رو در پژوهش پيش رو تلاش گرديده با تكيه بر ريشه شناسی اين اصطلاح و بهره گيری از منابع تاريخ ايران باستان، كتب فقهی فقهای برجسته شيعه، متون نظم و نثر فارسی و منابع دست اول تاريخ معاصر ايران و ارائه ديدگاهی بديع ـ و البته قابل انتقاد و بحث و بررسی بيشتر ـ گامی در جهت شناخت بهتر تطور تاريخی و خاستگاه اصلی اين مفهوم فقهی ـ سياسی برداشته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرایند اسلامی شدن الگوی فرهنگی تطهیر در ایران تا پایان سده چهارم با رویکرد تاریخ فرهنگی
نویسنده:
مهناز عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشكده تاريخ اسلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تطهیر
,
جهان بینی
,
الگوهای فرهنگی
,
اعتقادات زرتشتی
,
اسلامی شدن
,
فرهنگ
,
نجاسات
,
آموزههای ادیان
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
مرگ در دین زردشتی
,
تاریخ ایران (بعد از اسلام)
,
طهارت در آیین زرتشت
,
دشتان
,
سگ در آیین زردتشت
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی زرتشت ,
فرایند ,
قداست آب ,
احکام حیض ,
مس میت ,
آب در دین زرتشت ,
برشنوم ,
هستی شناسی زرتشتیان ,
خرفستره ,
وضو در دین زرتشتی ,
احکام فقهی زرتشتی ,
چکیده :
از رخدادهای بزرگ تاريخ ايران، ظهور و گسترش اسلام، در سده های نخستين هجری بود. چگونگی اسلامی شدن شيوه زندگی مردم، به ويژه فرهنگ تطهير، مسئله پژوهش حاضر می باشد. مقاله پيش رو به دنبال فهم تحول نظام معنايي تطهير، نخست الگوهای فرهنگی بهداشت فردی، در ايران دوره پيشااسلامی را بررسی نموده، آن گاه چارچوب های تئوريكی كه درقالب مفاهيم (نجس و پاك ) نظام معنايي اسلامی را می سازد، شناسانده، سپس به بازنمايی نوع تعامل مردم ايران پرداخته تا در انتها فرايند توليد نظام معنايی «تطهير» را فهم كند. بررسی موضوع فرايند اسلامی شدن الگوی فرهنگی تطهير، با تاكيد بر رويكرد تاريخ فرهنگی، پژوهش را به بهره گيری از ديدگاه تفسيری و معناكاوانه «كليفورد گيرتز» رهنمون ساخته، تا طی آن، با ديدن دين به مثابه فرهنگ و نظام معنائی دانستن آن، و كاربست روش فرايندی، تحول فرهنگی سده های نخستين ايران دوره اسلامی را در مفاهيم نمادين فرهنگ و از جمله تطهير، بازآفرينی و بررسی كند. با ورود اسلام، مفهوم سازی جديدی از پاكی و پليدی ارائه می شود كه طی آن مفاهيم و كاربردهای نجس و پاك گاه تغيير يافته، گاه توسعه يافته و گاه محدود شده اند. كنش و رفتار مردم ايران در برابر مفاهيم و آموزه هاي جديد -كه بدون شك متاثر از همگرائی ها و همسازی هاو زمينه های قبلی موجود در ايران بود- فرهنگ نوين و نظام معنائی جديدی را خلق كرد كه با نام فرهنگ ايرانی- اسلامی تطهير مورد بررسی مقاله حاضر خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شادی در حکمت قدیم ایران و تاثیر آن در ایران اسلامی
نویسنده:
پروانه عروج نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شادی
,
آموزههای ادیان
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
شادی در ایران باستان
,
شادی و خرد
کلیدواژههای فرعی :
حکمت خسروانی ,
تعقل ,
مینوی خرد ,
خرد در شاهنامه ,
جشن ,
شعر خیام ,
شادی در دین زرتشت ,
شادی انسان ,
شادی جهان ,
اهمیت و ضرورت شادی ,
نصیحة الملوک (کتاب) ,
شادی در شعر خیام ,
چکیده :
حکمت قدیم ایرانیان که خود را بیشتر در «گاهان» زرتشت می نمایاند و بعدها حتی آثاری از آن در برخی اندرزنامه های پهلوی باقی مانده است، ویژگی هایی کم و بیش منحصر به فرد دارد. از نظر مولف این پژوهش مهم ترین مولفه این حکمت، نوعی خردورزی است که در بعد عاطفی منجر به شادی و طلب زندگی شادمانه و آسوده در دو جهان می گردد. این ویژگی که در عمل انسان را به راستی، آبادانی جهان، نیکی و طلب نیکنامی سوق می دهد در برخی از آثار نویسندگان و شاعران ایرانی تا قرن پنجم نیز جسته و گریخته وجود داشته و به حیات خود ادامه می داده است. در این پژوهش ضمن بیان مبانی این نوع از خردورزی و ارتباط آن با شادی و نتایج آن، به بازتاب بقایای این حکمت در آثار دوران اسلامی خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار پیامدگرایی، لذتگرایی و سرمایهگرایی در فلسفۀ اخلاق زردشتی
مدرس:
شیرزاد پیک حرفه
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان خاموش ایران باستان)
,
آموزههای زردشتی (ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
درسگفتار / سخنرانی اخلاق و فلسفه اخلاق
چکیده :
«ایران باستان» دارای «متنهای اخلاقی» و «اندرزنامه»های گوناگون است. این متنها و «اندرزنامه»ها تنها پندهای پراکنده، نامنسجم و ناسازگار اخلاقی نیستند و بسیاری از آنها بهگونهای معقول و منسجم «سنجه»ای «پیامدگرایانه» برای سنجش «کنش» و نیز «منش» آدمی ارائه میکنند. «فلسفۀ اخلاق زردشتی» گونهای از «پیامدگراییِ فایدهگرایِ لذتگرا» است که بر پایه دوگانهٔ «لذت و درد» و «خوشی و ناخوشی» بنا شده است. این دوگانه کاملاً مطابق با هستیشناسی، ما بعد الطبیعه، انسانشناسی و الهیات دوبُنیِ زردشتی است. تضاد بنیادین میان «نیک» و «بد»، «لذت» و «درد» و «نیروهای زندگی» و «نیروهای مرگ» در «فلسفۀ اخلاق زردشتی»، مبتنی بر تضاد بنیادین میان «خیر» و «شر»، «اهورا مزدا» و «اهریمن» و سپنته مینو و انگره مینو در اوستا است. متون اخلاقی پهلوی، مانند دینکرد ششم، نیز بر این نکته تأکید میکنند که تن را باید در رامش و خوشی داشت و از درد و رنج پرهیز کرد و کار نیک کردن برای کسی که درد را در تن راه دهد دشوار است. افزون بر این، «فلسفۀ اخلاق زردشتی» همه جنبههای فاعلیت، مانند خِرد، خوی، خیم و کردار فاعل، را بر اساس «پیامد» میسنجد و از این نظر، مانند برخی نظریههای جدید در «اخلاق هنجاری» همچون نظریههای پارفیت، پِتیت، اسمیت و درایور، گونهای از «پیامدگرایی فراگیر» است. ستایش این مفاهیم، در کنار مفاهیمی مانند ثروت، چابکی، نوآوری و سازندگی، از ویژگیهای یگانهٔ «فلسفۀ اخلاق زردشتی» است. در نتیجه، افزون بر «پیامدگرایی»، ریشهٔ «سرمایهگرایی» را نیز میتوان در «فلسفۀ اخلاق زردشتی» جُست. سالها پیش از «چرخش زبانی» و «تغییر بزرگ در افکار عمومی نسبت به زندگی، سازندگی و نوآوری» که در سدههای هفدهم و هجدهم در شمالغرب اروپا رخ داد و به «انقلاب صنعتی» و سپس «رشد اقتصادی در جهان مدرن» انجامید، بنیانهای اصلی «سرمایهگرایی» در «فلسفۀ اخلاق زردشتی» وجود داشتند. در تفاسیر برخی از ایرانشناسان مانند دارمِستِتِر، در سدهٔ نوزدهم و آغاز سدهٔ بیستم، اشاراتی به این ویژگی «فلسفۀ اخلاق زردشتی» دیده میشود، اما نسل جدیدِ ایرانشناسان، احتمالاً تحت تأثیر روششناسی رایج در تفسیر متون مقدّس بیبلیکال و نیز روح حاکم بر روشنفکری در میانهٔ سدهٔ بیستم، این ویژگی «فلسفۀ اخلاق زردشتی» را نادیده میگیرند و توضیحی برای این مفاهیم ارائه نمیکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیینی از الهیات قرآنی با نگاهی بر ابداعات فلسفی، کلامی
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
13. علم کلام
,
الهیات قرآنی
,
ابداعات فلسفی
,
ابداعات کلامی
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
ادیان ابراهیمی ,
عهد عتیق ,
جامعیت قرآن ,
وحدت فعل حق تعالی ,
نزول قرآن ,
امر بین امرین ,
صفات کمالیه ,
بنی اسرائیل ,
توحید ذاتی ,
انجیل ,
ادیان ابراهیمی ,
امر بین امرین ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
انجیل ,
اوستا ,
برهان امکان و وجوب (اثبات خدا) ,
اوستا ,
معاد(فلسفه) ,
برهان امکان ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید ذاتی ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
نزول قرآن ,
اعجاز جامعیت قرآن ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
توحید افعالى ,
معجزه قولی ,
نو بودن قرآن ,
امکان یقین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
این مقاله به نقش قرآن در عرصه الهیات و علم در دو بخش به هم مرتبط تنظیم گردیده است. بخش اول آن مربوط به نوآوری ها در علم کلام اسلامی و بخش دوم آن مربوط به نوآوری در فلسفه اسلامی است. نوآوری در علم کلام خود نیز دارای دو زیر مجموعه است. نوآوری در خود اصل قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی در کنار سایر کتب شرایع آسمانی دیگر مانند اوستا، تورات و انجیل، که حول شش موضوع میان کتاب های ذکر شده با قرآن مقایسه شده است. در این قسمت بحث هایی مانند: معجزه قولی، جامعیت محتوا، نو ماندن و عدم کهنگی قرآن، انتساب به پیامبران، تاریخ تالیف، و نوع نزول آن بررسی شده است. در قسمت دیگر این بخش مباحث مربوط به محتوای قرآن طرح گردیده است. محتوای قرآن موجب نوآوری موضوعاتی در علم کلام شده است، که به برخی از موارد آن پرداخته شده و به صورت مقایسه ای همین موضوعات در سایر شرایع الهی اهل کتاب به صورت مختصر مطرح شده است. در بخش دوم به پنج موضوع مهم و اساسی در فلسفه (تاسیس فلسفه اسلامی، امکان معرفت و یقین، وحدت حق تعالی، برهان وجوب و امکان و تجربه به عنوان یکی از راه های کسب یقین) اشاره شده است. موضوعاتی که بعضا در حقیقت از موضوعات عام فلسفه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 96
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید