جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ر.قرن چهارم قمری
>
ابونصر فارابی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 282
عنوان :
ارتباط عقل و دین در فارابی : حکمت معاصر
نویسنده:
مهری چنگی آشتیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
نفس ناطقه
,
عقاید دینی
,
نبی
,
ایمان و عقل
,
قوه ناطقه
,
قرآن
,
وحی
,
تاثیر ایمان بر عقل
,
مرتبه نفس ناطقه
,
رابطه عقل و دین در فارابی
,
تصرف در متخیله
,
مقاله درباره فارابی
,
مرتضی مطهری
,
نبوت
,
تجرد نفس ناطقه
,
وحی الهی
,
مرتضی مطهری
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
ابونصر فارابی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ایمان
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
سید حسین نصر
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
نقش عقل و کارکرد آن در مدعیات دینی بسیار حائز اهمیت است. رویکرد عقلگرایی در جهان اسلام بسیار متفاوت است. مشربهای مختلف فلسفی و کلامی و نزاعهای نظری در جهان همه ناشی از نقش عقل و فرایند عقلانیتاند. کندی، فارابی، بوعلیسینا، سهروردی، و ملاصدرا از بزرگترین فلاسفة مشرقزمیناند که رویکردهای مختلفی در ارتباط عقل و دین دارند. یکی از فیلسوفان مشهوری که در این زمینه درخشید فارابی است. فارابی در زمانی نظریات خود را عرضه کرد که دنیای اسلام درگیر نزاعها و مجادلات عقیدتی، فرقهای، کلامی، اختلافات سیاسی، و آشوبهای اجتماعی، بهخصوص جنگ بر سر قدرت و بهدستگرفتن قدرت، بود.<br /> جهان اسلام در آن موقع بهعلت فقدان اصالتهای دینی پریشان مانده بود و نیازمند این بود که برای رفع چالشهای موجود توجیهاتی علمی بیابد. در آن موقع بازار فلسفة یونانی گرم بود و دخالتدادن و التقاط اصول آن در تفکرات دینی میتوانست راهی برای دفع ابهامات و دودلیها و بنبستها باشد. لذا، میبینیم فارابی با استفاده از فلسفة یونانی و از طریق استدلال عقلی سعی دارد تا فهم بهتری از دین عرضه کند. او قوانین و اصول کلی اسلامی را، که متکی به وحیاند، متضمن سعادت در هر دو جهان میدانست و برای عقل انسان این توان را قائل بود که میتواند این قوانین و اصول کلی را بفهمد و تبیین عقلانی کند. به نظر او عقل ماهیتی جهانشمول دارد و قبول براهین آن، خصیصة مشترک و لایتغیر همة انسانهاست. فارابی بر آن است که آموزهها و تعلیمات دینی و فلسفی یکی است. هر دو از منشأ وحی و مفیض عقل فعالاند و به کمال و سعادت منتهی میشوند. لذا، فارابی بین تدین و تعقل تعارضی نمیبیند و برای عقل جایگاه ویژهای قائل است. بگذریم از مواردی که افراط در برخی نظریاتش مشهود است، ازجمله اینکه او فیلسوف را از نبی بالاتر میداند. او معتقد است فیلسوف با خواص سخن میگوید؛ روش او عقل است، ولی نبی از طریق تصرف در قوة متخیله و با خطابه مردم را اقناع و مجاب میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معنا و مفهوم قاعدهی «الواحد» از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
قاسم کاکایی، زهرا هوشمندی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت و کثرت
,
ملاصدرا
,
قاعده امکان اشرف
,
وجود منبسط
,
امتناع صدور کثرت از وحدت
,
براهین قاعده الواحد
,
فیض منبسط
,
صادر نخستین
,
نظام فیض
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
قاعده «الواحد»
,
ابن سینا
,
آفرینش نخستین
,
امر بسیط
,
پیدایش کثرت
,
مبانی قاعده الواحد
,
ربط کثیر به واحد
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
فلسفه بوعلی
,
عقل اول
,
علیت
,
وحدت وجود
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
قاسم کاکایی
,
ابن رشد
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در پژوهش حاضر، قاعدهی «الواحد لا یصدر عنه الاّ الواحد» با روشی تطبیقی-تحلیلی بین دو فیلسوف گرانقدر جهان اسلام، شیخ الرئیس ابوعلیسینا و صدرالمتألهین ملاصدرا، مورد بررسی قرارگرفته است. در آغاز، سعی شده تبیینی صحیح از معنای قاعده و ساختار آن و بداهت مفهوم وحدت و کثرت، منشأ ظهور قاعده و معتقدین و منکرین آن و دلایل اثبات قاعده و فروع قاعده ارائه شده، این نکته روشن گردد که جایگاه بحث از آن در فلسفهی اولی و ذیل مباحث مربوط به مفارقات و علت و معلول است. توضیح اینکه قاعدهی الواحد یکی از قواعد کلی و ثمربخش فلسفهی اسلامی است که نقشی اساسی در تفسیر مسألهی پیدایش منظم موجودات از همدیگر، بهویژه پیدایش نخستین معلول بر عهده دارد. فیلسوفان اسلامی با تحلیل و اثبات این قاعده، آفرینش نخستین معلول بهواسطهی واجب تعالی را اصلیترین مصداق این قاعده معرفی میکنند و معتقدند که بر اساس این قاعده، از واجب الوجود بسیط، تنها یک معلول به نحو بیواسطه صادر میشود. موضوع دیگری که در این مقاله از آن بحث میشود این است که این عالمِ (ماسوی الله) به ظاهر متکثر چگونه از ذات باریتعالی، که واحد من جمیعالجهات است، صادر یا ناشی شده است؟!
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم خدا
نویسنده:
حسن سعادت مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, زمستان / 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اتحاد عاقل و معقول
,
صفات الهی
,
معتزله (اهل سنت)
,
اراده الهی
,
خالق
,
علم ازلی الهی
,
علم حصولی واجب
,
علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد
,
علم حضوری واجب
,
علم حضوری واجب به حوادث
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
ماهیت علم
,
مُثُل
,
معدوم ثابت
,
احکام واجب الوجود
,
علم واجب
,
عنایت
,
رابطه اضافی عالم و معلوم
,
ابونصر فارابی
,
سید حسن سعادت مصطفوی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
افلاطون
,
فرفوریوس
,
علم خدا به مادی
,
صور مرتسم در ذات حق
,
علم حق به عقول
,
صفات حقیقت
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصالت وجود و اصالت ماهیت؛ مواجهه دو مسئله فلسفی یا دو نظام فلسفی؟
نویسنده:
رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حکمت متعالیه
,
ملاصدرا
,
اصالت ماهیت
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشارات و تنبیهات
,
کتاب المشاعر
,
حکمت مشاء
,
حرکت اشتدادی
,
نظام فلسفی
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
حرکت
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
اصالت وجود
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
اشتداد وجود
,
مسئله فلسفی
,
تصویر از عالم
,
رضا اکبری
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
مسئلة اصالت وجود و اصالت ماهیت در ابتدا ممکن است به صورت دو مسئلة مقابل هم جلوه نمایند ولی درواقع دو نظام با مجموعهای از اصول در تقابل با یکدیگر قرار گرفتهاند که در صف مقدم آن دو، اصالت وجود و اصالت ماهیت قرار دارند. برای مثال، توجه به دلیل مبتنیبر حرکت اشتدادی نشان میدهد که ملاصدرا نظام مبتنیبر اصول اصالت ماهیت، نفی حرکت اشتدادی در ماهیت، و تلقی خاص مشائیان از حرکت در کیف را مورد نقد قرار داده است. از سوی دیگر اصالت وجود بهتنهایی در مواجهه با حرکت اشتدادی کارایی ندارد و نیازمند قرارگرفتن در نظامی متشکل از نظریات اصالت وجود، وحدت وجود، و اشتداد وجود است. بنابراین ملاصدرا نوع نگاه خود به عالم و تصویر برآمده از آن را در مقابل نوع نگاه طرفداران اصالت ماهیت و تصویر برآمده از آن نگاه قرار داده و به صحت تصویر خود حکم کرده است هرچند که در مقام انتقال تصویر ذهنی خود از واقعیت به دیگران، مجبور به تقطیع بخشهای متفاوت این تصویر از یکدیگر و آوردن آنها در یک ترتیب خطی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شباهتهای دو فیلسوف مسلمان مشایی ( فارابی و ابن سینا )
نویسنده:
زهره توازیانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان / 1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مدینه فاضله
,
علم خدا به خویش
,
صور مرتسمه در ذات
,
امتناع صدور کثرت از وحدت
,
امکان معرفت خداوند
,
صفات الهی
,
نظام هستی
,
صادر اول
,
علم فعلی الهی ( مقابل انفعالی )
,
تجرد خداوند
,
قاعده «الواحد»
,
انسان و خدا
,
ابن سینا
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
عقول طولیه
,
افلاک
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
احکام واجب الوجود
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
حکمت الهی
,
علم واجب
,
فیض الهی
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
شوق اجسام به خدا
,
زهره توازیانی
,
مقاله درباره فارابی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 36 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی فضیلت از دیدگاه کانت و فارابی
نویسنده:
محمد کاظم علمی سولا، مهین فرخ زادگان صفی آباد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابو نصر فارابی
,
عادت
,
اختیار انسان
,
تمایل
,
مکتب اخلاقی کانت
,
تکلیف اخلاقی
,
اقسام فضیلت
,
افعال نفس
,
خیر اخلاقی
,
علم اخلاق
,
عقل(منطق)
,
رذایل اخلاقی
,
اعتدال
,
احترام
,
حکمت
,
تعلیم و تربیت و فضیلت
,
ابونصر فارابی
,
ایمانوئل کانت
,
ارسطو
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فضایل خلقی
,
فضایل نظری
,
فضایل فکری
,
فضایل عملی
,
فضایل نظری اخلاقی
,
کسب فضیلت
,
فضیلت فطری
,
فضیلت نسبی
,
فضیلت مطلق
,
منشا فضیلت
,
منشا تکلیف
,
محمدکاظم علمی سولا
,
مقاله درباره فارابی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیت از منظر تجربه گرایان غربی و نقد آن از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی, تابستان/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
اضافه اشراقیه
,
علت هستی بخش
,
خدا
,
تجربه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سنخیت
,
ادراکات فطری
,
وجوب
,
جهان ذهنی
,
حدوث بقا
,
اصالت و مراتب وجود
,
امکان و فقر وجودی
,
ضرورت فلسفی
,
ضرورت تجربی
,
علم مکانیک
,
فیلسوفان
,
فیزیک
,
انطباع
,
توالی
,
مجاورت
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حواس
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
جسم محسوس
,
کیفیات اولیه
,
علیت
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
دلیل ( برهان )
,
تقدم زمانی
,
منفعل
,
ابونصر فارابی
,
معقولات اولی وثانی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
جرج برکلی
,
جان لاک
,
اسحاق نیوتن
,
دیوید هیوم
,
میشل دو مونتنی
,
علم به جهان خارج
,
مراتب وجود(خاص)
,
امکان (احکام اعیان عرفان نظری)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
تجربه باور
,
تصور(مقابل تصدیق)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
قدرت الله قربانی (دانشگاه خوارزمی)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل متناقض نمایِ «ثبوت عقول مجرده درصقع ربوبی در عین اثبات ماهیت برای عقول»، از منظر صدرالمتالهین
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اسفار
,
توحید
,
علم الهی
,
ملاصدرا
,
عالم عقول
,
الله
,
صقع ربوبی
,
ممکن الوجود
,
جوهر (منطق)
,
عالم امر
,
اشارات و تنبیهات
,
امکان ذاتی
,
طبیعت وجود
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
جوهر
,
جوهر مجرد
,
عقل ( جوهر )
,
عقل ( جوهر )
,
ماهیت ممکن
,
امکان ذاتی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
علم واجب
,
عالم ( امکانی )
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
ماهیت حقیقی
,
ماهیت اعتباری
,
سید جلال آشتیانی
,
ابونصر فارابی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عالَم امر
,
اقسام جوهر
,
ماسِوی الله
,
قاعده ترکب
,
مطلق تعین وجودی
,
نوعیت مجردات
,
انقسام ماهیت
,
العرشیه
,
قاسمعلی کوچنانی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بنابر قاعدۀ ترکّب هر ممکنی از وجود و ماهیت، ماهیت به معنای منطقی خود یا همان "حدّ الشیء"، برای تمامی ماسوی الله که ممکن هستند ثابت است. همچنین برهان های اثبات توحید واجب الوجود نیز، غیر از واجب الوجود واحد را متّصف به امکان ذاتی می نمایند. با این حال و طبق تصریحات صدرالمتالهین، جایگاه عقول مجرّده در صقع ربوبی بوده که طبق اذعان ایشان، مقام «أمر» و خلوّ از امکانات ماهوی است.<br /> مسالۀ اصلی این پژوهش، تبیین دقیق این تناقض ظاهری بوده که بر اساس شیوۀ تحلیلی – توصیفی و در ضمن اشاره به کلماتی از صدرالمتالهین در اثبات و نفی ماهیت از مفارقات نوریه صورت می پذیرد. پس از تبیین تناقض ظاهری، سعی بر بیان رهیافتی برای جمع بین اثبات و نفی ماهیت از عقول مجرده می شود که همانا پیشنهاد معنایی متفاوت از ماهیت منطقی بوده که أعمّ از آن نیز می باشد. معنا مذکور "مطلق تعیّن وجودی" است که با استفاده از آن، مواضع اثبات و نفی ماهیت از عقول توجیه و تبیین می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیارهای تمایز دلالت تضمنی و التزامی از مجاز در لفظ
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، زینب برخورداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان / 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
منطق صوری
,
استعمال لفظ
,
حقیقت و مجاز
,
دلالت های سه گانه
,
دلالت لفظی
,
معنای موضوع له
,
مبحث الفاظ
,
دلالات لفظی
,
دلالات عقلی
,
انتقال از لفط به معنا
,
مبحث الفاظ در اصول فقه
,
اراده متکلم
,
شروط دلالات ثلاث
,
مجاز در علم اصول
,
تلازم بین بالمعنی الاخص
,
شروط مجاز
,
دلالت های تصوری محض
,
دلالت مجازی
,
دلالت حقیقی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
زینب برخورداری
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصویر زندگی پس از مرگ در فلسفه ابن سینا
نویسنده:
رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوای نفس
,
عقل نظری
,
نجات
,
اشارات و تنبیهات
,
کمال نفس ناطقه
,
ابن سینا
,
ملکه
,
نفوس بله
,
کتاب مبدأ و معاد
,
معاد با جسم مثالی
,
نفوس ساده
,
سعادت در معاد
,
لذت قوه وهم
,
لذت قوه حفظ
,
نظریه افلاک فارابی
,
قوای حیوانی نفس
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم نفس
,
معاد جسمانی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
افعال نفس
,
الم
,
لذت
,
ملکات رذیله
,
معاد(فلسفه)
,
شقاوت اخروی
,
معاد روحانی
,
عذاب
,
ابونصر فارابی
,
مراتب شقاوت(مقابل مراتب سعادت)
,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت)
,
حواس ظاهر(مقابل باطن)
,
حواس باطن(مقابل ظاهر)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
رضا اکبری
شاپا (issn):
2008-9422
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 282
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید