جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
خ. قرن هفتم قمری
>
طبرسی، حسن بن علی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
امامت
نویسنده:
طبري، حسن بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
زبان :
فارسی
کد کنگره:
BP 223
چکیده :
مشتمل بر اخبار و احاديث و حکايات در فضيلت ائمه اطهار عليهم السلام که در دو فصل برگزار شده است. فصل اول شامل بيست حديث در فضيلت ائمه اطهار عليهم السلام و فصل دوم شامل 23 خبر در فضائل خلفاء ثلاثه که مورد بررسي و نقد و اشکال قرار داده است. مقدمه کتاب که عين مقدمه « کامل بهائي » است به قلم عبدالملک بن اسحاق بن عبدالملک بن فتحان الواعظ القمي فراهم آمده که از سبب تأليف اين کتاب و ترجمه عبارات عربي آن به وسيله خودش سخن گفته است. مؤلف از سه کتاب خود مناقب الطاهرين، کامل بهائي و منهج بهائي نام برده است. اين کتاب با کتابهاي چاپي و خطي که از طبري دردست بود تطبيق داده شد ولي شناسائي نشد. چيزي شبيه ترجمه اسرار الائمه و يا ترجمه جوامع الدلائل است و يا مناقب الطاهرين في فضائل اهل البيت المعصومين مي باشد؟ مؤلف اين کتاب عمادالدين طبري، حسن بن علي بن محمد بن علي بن محمد بن حسن از معاصرين محقق حلي و خواجه نصيرالدين طوسي و زنده بسال 698 هـ. ق. در پشت صحفه اول آمده که شرح فارسي منهاج الکرامه علامه حلي است اين يادداشت درست نيست زيرا اولا منهاج الکرامه در شش فصل است (ر. ک فهرست رضوي 4/261) و اين کتاب شامل هشت باب و هر باب داراي چند فصل مي باشد ثانياً در فصل چهارم از مقدمه تصريح بنام مؤلف کرده و آمده است: « بدانکه ارباب اولوالالباب که موفق حضرت الوهيت بودند از مؤلف اين کتاب حسين (حسن) بن علي بن محمد بن حسن طبري بسبب آنکه درين باب اندک مهارت و غواصي داشت استدعاء تأليف کتابي به پارسي کردند در امامت ملتمس ايشان بغايت وضوح بجاي آورد تا فرداي قيامت به حجت شأنه بنابر تناصف و تصادق نهاده و اين فقير را ارتکاب آن لازم بود ... » در فصل اول از باب چهارم آمده: «در کتاب کامل نوشتم به بسط تمام ... » در همين باب آمده: «و در کتاب مؤلف طبري ... » در باب سيم آمده: «از زمان ما تا زمان رسول که هفتصد سال است هفتصد مذهب در اسلام بدعت نهادند. » باز در همين باب گويد: «در اصفهان ميان من و جمعي شافعي مذهب بحث واقع شد در امامت ... » نيز در اين باب مذکوراست: « چنانکه درين ايام اهل طبرستان و عراق والحال بدولت شاه عالم عراق و خراسان و اکثر بلاد در هندوستان همگي شيعه اميرالمؤمنين گرديده و بر منابر خطبه دوازده امام ميخوانند و لعن بر ظلمه اهل بيت مي کنند ... » اين کتاب شامل يک مقدمه در شش فصل و ده باب است. باب اول در بيان رسول و نبي و در بيان آنکه بناي نبوت بر چند چيز است و در بيان عصمت در سه فصل. باب دوم در آنکه لابدست خلايق را از امام معصوم مبني بر سه فصل. باب سيم در اسئله و اجوبه. باب چهارم درذکر انساب سيد المرسلين و ولادت و وفات امامان مشتمل بر سيزده فصل. باب پنجم در اثبات وجود صاحب الزمان و در غيبت. در سه فصل. باب ششم در بيان بلاد اسلام و بلاد کفر. در چهار فصل. باب هفتم در اخباري که بر رسول خدا افترا زده اند دريک مقدمه و سه فصل. باب هشتم در سئوالاتي که بر شيعه ايراد ميکنند و آنچه شيعه در جواب ايشان ميگويند در دو فصل. باب نهم در آنکه علماء سلف و خلفاء ايشان درحق صحابه گفته اند از صفات ذميمه در سه فصل. باب دهم در مسائل متفرقه مشتمل بر هشت فصل. (فاضل) متن از عماد الدين حسن فرزند علي طبري مازندراني همروزگار خواجه طوسي (د: 672ق/1273م) كتابي در امامت به نام «كامل بهائي» به دستور بهاء الدين محمد (الذريعه) نگاشته است. تحرير آن از واعظ كاشاني، رضي الدين عبدالملك شمس الدين اسحاق فرزند فتحان واعظ قمي كاشاني كه مي گويد: اين كتاب (كامل بهائي) ميان شيعيان متداول بود ولي چون بيشتر كتاب و روايت هايش عربي بود، آن را به فارسي ترجمه كرده و ضميمه متن گردانيده و ديباچه اي بر آن افزوده پس اين ويرايش در برگيرنده متن كار طبري از ديباچه تا پايان و ويرايش واعظ كاشاني. در پايان حديث ششم از يك مراسم عروسي ياد مي كند: مصنف اين كتاب حسن بن علي بن محمد بن الحسن الطبري المازندراني گويد، در (673) در شهر اصفهان در عشر محرم روز دهم، به وقت زوال ... كه به عروسي مي خراميدند. «احمد منزوي» آغاز كتاب: سبحان يکي پادشاهي که بساط عظمت او دراوهام انس وجان نگنجد که ولايحيطون به علمائ کيفيت وکميت درعتبه جلال او موهوم وممکن نباشد ... حمدنا معدود وثناء نا محدود مرواجب الوجود مطلقي است که مبدع بدايع ... [الذريعة 17/252؛ کتابخانه جامع گوهرشاد 3/1141؛ فهرستواره منزوي 9/127]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معتقد الامامية
نویسنده:
طبري، حسن بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
اين كتاب در حقيقت گزيده و ترجمه اي است از غنية النزوع ابن زهره سيد عزيز الدين حمزه حلبي (م 585) « منصور» گويا از عماد الدين حسن بن علي بن محمد بن علي بن محمد بن حسن طبري مازندراني آملي، گزيده اي است از غنية النزوع الي علمي الاصول و الفروع ابن زهره. (دانش پژوه) مجهول المؤلف. محتمل است كه تأليف عمادالدين حسن بن علي بن محمد بن علي طبري آملي مازندراني باشد، با وجود اختصار شباهت به ترجمه غنية النزوع إلي علمي الأصول و الفروع از سيد عزالدين ابي المكارم حمزة بن علي بن زهره دارد. در علم اصول و فروع، در چند باب، و هر باب در چند فصل است: با اول در توحيد، در دو فصل. دوم در عدالت، در سيزده فصل. سوم در نبوت، در هشت فصل. چهارم در امامت، در چهارده فصل. پنجم در اصول فقه، در يازده فصل. ششم در فقه، ركن اول از آن در صلات در بيست و هشت فصل، زكات در دوازده فصل، صوم پنج فصل، حج هجده فصل، جهاد در يك مفصل، بيوع در بيست و شش فصل، فرائض در دوازده فصل، و نكاح و غيره چهارده فصل، و جنايات هشت فصل، قضاء و آن چه بدان تعلق دارد. «الذريعه» اين كتاب در بيان اصول دين و فروع آن بر وفق مذهب تشيع نوشته شده، و سبك انشاء گواهي ميدهد كه از آثار گرانمايه قرن ششم است. مع الأسف مؤلف شناخته نشده، و كتابي هم بدين نام در فهرستهاي گوناگون كتب بنظر نرسيده، و در «الذريعه حرف ميم» نيز ثبت نشده است. وي دلايلي بر صحت مذهب شيعه بيان كرده و گويد: [ و چون درين كتاب، بيان اعتقاد اين طائفه خواهد كرد از أصول و فروع؛ چون باين موضع رسد در باب امامت باين اشارتي كرده شود، إن شاء ... فصل در بيان كردن اعتقاد ايشان در اصول ... ] درين فصل چند دليل مختصر از اعتقاد شيعه در اصول دين آورده و شروع بأبواب و فصول كتاب نموده، اعتقاد شيعه را درباره مطالب؛ يكان يكان شرح داده است. فهرس مطالب (پس از عناوين سابق) : [ باب 1 در توحيد. فصل 1 صفات باري. ف 2 نفي جسميت و جوهريت و رؤيت. باب 2 در عدل ف 1 واجبات و مقبحات عقلي و شعري. ف 2 نفي نسبتهاي ناروا. ف 3 نفي باز گرفتن ايمان. ف 4 تحقيق هدايت و ضلالت. ف 5 قضا و قدر. ف 6 اراده خدا بايمان آوردن كافران. ف 7 عذاب نكردن بي گناه. ف 8 أفعال باري و حكمت آنها. ف 9 حسن تكليف. ف 10 مكلف بودن كفار. ف 11 نفي تكليف ما لايطاق. ف 12 متكلم بودن باري. ف 13 حدوث كلام باري. باب 3 در نبوت. ف 1 عصمت پيغمبران. ف 2 أفضليت پيغمبر خاتم صل الله عليه و آله و سلم ف 3 عدم كفر أبوين پيغمبر صل الله عليه و آله و سلم ف 4 تأويل آيات بر عدم زلة پيغمبران (درين فصل از «تنزيه الأنبياء» سيد مرتضي علم الهدي، و «زلة الأنبياء» شهاب رازي مشاط ياد كرده). و إثبات پاك و منزه بودن حضرات آدم و نوح و ابراهيم و يوسف و أيوب و موسي و داود و سليمان و يونس و خاتم النبيين صلوات الله عليهم از گناهان. ف 5 موحد بودن پدران و مادران أنبياء عليهم السلام ف6 دلائل ايمان پدر و مادر رسول خاتم و أميرالمؤمنين سلام الله عليهم أجمعين و أشعار حضرت أبوطالب. ف 7 دلائل ايمان مادر أميرالمؤمنين عليه السلام. ف 8- پدر حضرت ابراهيم عليه السلام. باب 4 در امامت. ف 1 دلائل عقلي و نقلي بر امامت أئمه أطهار عليهم السلام. ف 2 عصمت إمامان. ف 3 أفضليت امام. ف 4 بطلان إختيار خلق. ف 5 دلائل امامت أميرالمؤمنين عليه السلام (13 دليل). ف 6 در امامت باقي أئمه تا بقائم عليهم السلام. ف 7 در غيبت امام صاحب الزمان عليه السلام. ف 8 در وعد و عيد. ف 9 پاداش رنج رسيده و مظلومان. ف 10 أجل حيوان. ف 11 روزي. ف 12 سؤال گور. ف 13 تعيين گروه رستگار (فرقه ناجيه) از 73 ملت. ف 14 سبب إختفاي علوم أئمه إطهار عليهم السلام. باب 5 در آنچه مذهب ايشانست در أصول فقه. ف 1 مدار أصول فقه بر خطابست. ف 2 أوامر. ف 3 نواهي. ف 4 عموم و خصوص. ف 5 در نسخ. ف 6 أخبار متواتر و آحاد و عدم حجيت خبر واحد. ف 7 اندر أفعال. ف 8 در إجماع. ف 9 اندر قياس. ف 10 اندر حظر و إباحه. ف 11 نفي حكم عقلي يا سمعي. باب 6 اندر فقه. ركن أول: نماز. (كتاب الصلوة، داراي 28 فصل) 20- كتاب الزكوة (12 فصل) 3- كتاب الصيام (5 فصل). 4- كتاب الحج (18 فصل) 5- كتاب الجهاد (1 فصل) 6- كتاب البيوع (26 فصل) 7- كتاب الفرايض (12 فصل) 8- كتاب النكاح و غيره (14 فصل) ف 1 نكاح غبطه (دوام). ف 2 تعدد زوجات. ف 3 نكاح متعه. ف 4 ملك يمين. ف 5 إيلاء. ف 6 ظهار. ف 7 طلاق. ف 8 لعان. ف 9 رده. ف 10 عده. ف 11 حكم أولاد. ف 12 عتق و تدبير. ف 13 يمين و عهد و نذر. ف 14 صيد و ذبايح 9- كتاب الجنايات (8 فصل) 10- كتاب القضاء و ما يتعلق به ]. پايان فهرست «معتقد الاماميه» مؤلف «معتقد الاماميه» در موارد مختلف بروايات أهلبيت عليهم السلام استناد نموده، و أسامي راويان را آورده، و هم از پيشوايان سنت مكرر ياد و آراء آنها را رد كرده است. و نيز از كتابهاي «مقاتل الطالبين» أبوالفرج و «تنزيه الأنبياء» علم الهدي و «زلة الأنبياء» مشاط و «عمل السنه» و «مصباح كبير» شيخ طوسي و «نزهة الزاهد» نام برده، و شيخ طوسي را خواجه أبوجعفر طوسي تعبير نموده است «روضاتي» اين اثر به كوشش مرحوم دانش پژوه در 1340هـ ش چاپ شده است. « نظري، محمود» آغاز كتاب: بسم ... شكر و سپاس خدائي را كه آفريننده جهانست، و داننده آشكار و نهانست. آنخدائير كه از ميان خلايق محمد بن عبدالله صل الله عليه و آله و سلم را برگزيده، و خلعت نبوت و امامت در وي پوشانيده، و تاج كرامت بر سرش نهاده، و بپيغمبري بجن و إنس فرستاده، و صد هزار صلوات و سلام بر او باد، و بر آلش و بر مصدقان أقوال و پيروان أفعالش. أما بعد، بدان اي جوينده راه و گوينده لا إله الا الله كه ديني كه خدايتعالي آنرا براي بندگان خود پسنديده؛ آن اسلام است ... در خبر است كه روزي رسول خدا صل الله عليه و آله و سلم در پيش خود خطي بكشيد ... و رسول صل الله عليه و آله خبر داد و گفت: ستفرق أمتي ... و آنچه خداي و رسول از آن خبر داد همه واقع شد ... . و ايشان متفرق شدند، و هر طايفه از ايشان خود را بر حق دانند ... و ديگري را ضال و گمراه خوانند ... چنانكه گفته اند كه: حنفيان جبري؛ حنفيان معتزلي را، و ايشان را با يك ديگر در اصول و فروع خلاف نيست مگر در مسئله چند در أصول كه خلاف است، باين قدر يكديگر را لعنت ميكنند و در كتابهاء خود مي نويسند، و معتزلي هم چنين و طايفه ديگرند كه ايشان را روافض نام نهاده اند، و بد دين و بد مذهبشان خوانند، و هر كجا كه نام ايشان برند و نويسنده؛ بريشان را باطل دانند، و بدترين أهل اسلام ايشان را گويند، و همكنان (همگان ؟) بر إنكار اين طايفه اتفاق كرده اند، و ايشان طائفه ئي اند كه ايشانرا اماميه گويند و إثنا عشريه خوانند؛ زيرا كه بامامت دوازده امام گويند ... و برين دعوي حجتهاء عقلي و نقلي آرند. بأندكي از آنچه گفته شد اشارتي كرده شود تا خواننده اين كتاب درآن نظر كند و بر آن واقف شود و حقيقت مذهب ايشان بداند، إن شاءالله تعالي ... انجام كتاب: و اگر بصلح راضي نشود سوگندش دهد، و چون سوگند خورد دعوي مدعي ساقط گردد، و الله اعلم بالصواب، و إليه المرجع و المأب. تم الكتاب بيد شهر شوال، بالظفر والاقبال، لسنة ست و ثلثين و تسعمائة هجريه، حامداً الله، مصلياً علي محمد و عترته أجمعين. [فيلم دانشگاه 1/198 و 2/110؛ چاپ دانش پژوه در 1339 خ؛ فهرست كتب خطي كتابخانه هاي اصفهان ص 33 ش 12؛ كتابخانه علامه روضاتي 1/159؛ فهرست مختصر مجلس 828؛ مجلس شورا 2/48/27؛ كتابخانه هاي اصفهان ص 33؛ فهرستواره منزوي 9/538]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعقبات الحافظ ابن کثير على الامام الطبري من خلال سورة النساء
نویسنده:
عاطف الخولي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 459 تا 606
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کامل البهائی
نویسنده:
حسن بن علی طبرسی، تحقیق: اکبر صفدری قزوینی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
فهرست
وضعیت نشر :
مرتضوی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
انتخاب(امامت)
,
بیعت سقیفه
,
امامت امام علی(ع)
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
فرق اسلامی (فرق)
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء (ملا محسن فیض)
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
فروع کافی
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
02- نهج البلاغه
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
میزان الحکمه: ریشهری
کلیدواژههای فرعی :
حجة الوداع ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
رؤیت خدا ,
صفات امام (ع ) ,
مرجئه قدریه ,
استواء الهی (صفات خبریه الهی) ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
خلفای چهارگانه ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
صفات امام علی(ع) ,
عدل الهی ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
حدیث غدیر ,
فضایل امام علی(ع) ,
تنزه الهی از رویت ,
افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین ,
قیام عاشورا ,
آیات امامت ,
آیات رؤیت الهی ,
آیات امامت امام علی (ع) ,
آیات فضائل علی (ع) ,
کد کنگره:
BP14/ط24ک2043
چکیده :
کامل بهائی، اثر عمادالدین حسن بن علیمحمد بن علی بن طبری، با تحقیق و تصحیح اکبر صفدری قزوینی، کتابی است در مورد سقیفه و مسائل مربوط به آن که به زبان فارسی و در قرن هفتم هجری نوشته شده است. نویسنده که از معاصران خواجه نصیر طوسى است، کتاب را به دستور وزیر بهاءالدین محمد، فرزند وزیر شمسالدین جوینى صاحب دیوان و حاکم اصفهان در دولت هولاکوخان نگاشته است و ازاینرو، به «کامل بهایى» شهرت یافته است. نام دیگر این کتاب «كامل السقيفة» است. این کتاب در مدت دوازده سال نگارش یافته و تاریخ پایان تألیف کتاب، سال 675ق، است. خوانساری در مورد این کتاب مینویسد: «کامل بهائی دارای سه هزار بیت است... و دارای اخبار معتبر به عربی و حکایات مفید به فارسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسرار الامامة
نویسنده:
عمادالدین حسن بن علی مازندرانی طبری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: آستان قدس رضوی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
دلایل امامت ,
فواید امام ,
کد کنگره:
BP 223 /ط2الف5
چکیده :
أسرار الإمامة، نوشته عمادالدین حسن بن علی طبرسی با موضوع کلام شیعی، کتابی است درباره مباحث پیرامون امامت و مسائل مرتبط با آن، از جمله اثبات امامت عقلا و نقلا، صفات امام، ضرورت وجود امام، عدد امامان، غیبت امام و رجعت ایشان، سیره انبیا در نصب امام و خلیفه، اسلوب تعیین امام، فضائل و مناقب امام، فائده امام و رد شبهات مربوط به امامت، با تکیه بر منابع اسلامی از آیات قرآن کریم و روایات شریفه. تحقیق این کتاب توسط بخش فلسفه و کلام مجمع بحوث اسلامی در مشهد مقدس صورت گرفته است. این کتاب به زبان عربی در قرن هفتم هجری و در یک جلد تألیف شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كامل البهائي المجلد 2
نویسنده:
حسن بن علي طبري؛ مترجم: محمد شعاع فاخر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: المکتبة الحیدریة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب کلام شیعه
,
کتب امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
صفات امام (ع ) ,
احقیت علی به خلافت ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
خلافت بنی هاشم ,
محبت به صحابه ,
امامت ابوبکر ,
خلافت عثمان بن عفان ,
جنگ صفین ,
جنگ جمل ,
کفر معاویه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تاریخ موضوعی (اسلام) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
قیام عاشورا ,
سیره حسینی (امام حسین ع) ,
خلافت قریشی ,
اعمال صحابه ,
شابک (isbn):
964-503-072-2
چکیده :
كامل البهائي تعریب کتاب «كامل بهائی» اثر عمادالدین طبری (متوفی 675ق) است که به قلم محمد شعاع فاخر، از فارسی به عربی ترجمه شده است. در ابتدای کتاب، دو مقدمه از مترجم و محدث قمی افزوده شده است. در مقدمه مترجم، ابتدا شرح حال مختصری از نویسنده ارائه و سپس، توضیح کوتاهی پیرامون کتاب ذکر شده است. مترجم به این نکته اشاره دارد که در اصل کتاب، با اشتباهات لغوی، تاریخی و حتی کلامی فراوانی مواجه شده و پس از تحقیق و تفحص بسیار، به تصحیح آن پرداخته است ازجمله اشکالاتی که مترجم به اصل فارسی کتاب گرفته، آن است که چرا کتاب مورد تحقیق صحیح قرار نگرفته و ناشر، به نسخهای که در طبع بدان اعتماد نموده، اشاره نکرده است؟ در مقدمه دوم نیز شرح حال مختصری از مؤلف ارائه و به آثار او، اشاره شده است. مطالب اصل کتاب دو مجلد در یک جلد سامان گرفته؛ اما مترجم، آنرا در دو جلد تنظیم کرده است. ازجمله ویژگیهای این ترجمه، علاوه بر سعی مترجم بر حفظ اصل رعایت امانت در ترجمه و بهکارگیری عبارات مناسب و تا حدی مسجع، شیوایی و رسایی متن است، بهگونهای که تا حد امکان، از واژهها و عبارات ثقیل و سنگین در آن استفاده نشده است. بهمنظور آشنایی با نوع ترجمه و مقدار توانایی مترجم، بخشی از متن فارسی به همراه ترجمه عربی آن، نقل میشود: «باب یازدهم؛ برپایی سقیفه: چون رسول(ص) را دفن کردند و خبر مرگ او در دیار عرب فاش شد و رؤسا و امراء و فقرا و قبائل عرب روی به تعزیت رسول نهادند و روزبهروز میآمدند و بنوهاشم به عزا مشغول شدند، صحابه چنان مصلحت دیدند که فرصت نگهدارند و گفتند که کار خلافت به زودی بباید ساخت یمکن که اگر بنوهاشم از عزا فارغ شوند این کار بر ما تمام نشود». «الباب الحادی عشر؛ فی بناء السقیفه: و لمّا انتشر خبر وفاة النبيّ(ص) في الأطراف و الأكناف من ديار العرب، أقبل الرؤساء و الأمراء و قبال العرب للعزاء بوفاة النبيّ(ص) و صاروا يتقاطرون على المدينة يعزّون بني هاشم، و كانوا مشغولين بإقامة العزاء عليه، فاغتنم الصحابة انشغالهم بالعزاء فرصة و قالوا: إذا فرغوا من العزاء فإنّ الأمر لا يتمّ لنا حتما، و ينبغي أن نسارع إلى اهتبال الفرصة لئلّا تضيع من أيدينا»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كامل البهائي المجلد 1
نویسنده:
حسن بن علي طبري؛ مترجم: محمد شعاع فاخر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: المکتبة الحیدریة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب کلام شیعه
,
کتب امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
حجة الوداع ,
فرقه ناجیه ,
احقیت علی به خلافت ,
حقیت امامت علی علیه السلام ,
خلافت عثمان بن عفان ,
بیعت سقیفه ,
حدیث غدیر ,
ولایت امام علی(ع) ,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع) ,
حجة الله علی خلقه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
افضلیت امام علی(ع) ,
امر پیامبر(ص) به احضار قلم و دوات ,
شابک (isbn):
964-503-071-4
چکیده :
كامل البهائي تعریب کتاب «كامل بهائی» اثر عمادالدین طبری (متوفی 675ق) است که به قلم محمد شعاع فاخر، از فارسی به عربی ترجمه شده است. در ابتدای کتاب، دو مقدمه از مترجم و محدث قمی افزوده شده است. در مقدمه مترجم، ابتدا شرح حال مختصری از نویسنده ارائه و سپس، توضیح کوتاهی پیرامون کتاب ذکر شده است. مترجم به این نکته اشاره دارد که در اصل کتاب، با اشتباهات لغوی، تاریخی و حتی کلامی فراوانی مواجه شده و پس از تحقیق و تفحص بسیار، به تصحیح آن پرداخته است ازجمله اشکالاتی که مترجم به اصل فارسی کتاب گرفته، آن است که چرا کتاب مورد تحقیق صحیح قرار نگرفته و ناشر، به نسخهای که در طبع بدان اعتماد نموده، اشاره نکرده است؟ در مقدمه دوم نیز شرح حال مختصری از مؤلف ارائه و به آثار او، اشاره شده است. مطالب اصل کتاب دو مجلد در یک جلد سامان گرفته؛ اما مترجم، آنرا در دو جلد تنظیم کرده است. ازجمله ویژگیهای این ترجمه، علاوه بر سعی مترجم بر حفظ اصل رعایت امانت در ترجمه و بهکارگیری عبارات مناسب و تا حدی مسجع، شیوایی و رسایی متن است، بهگونهای که تا حد امکان، از واژهها و عبارات ثقیل و سنگین در آن استفاده نشده است. بهمنظور آشنایی با نوع ترجمه و مقدار توانایی مترجم، بخشی از متن فارسی به همراه ترجمه عربی آن، نقل میشود: «باب یازدهم؛ برپایی سقیفه: چون رسول(ص) را دفن کردند و خبر مرگ او در دیار عرب فاش شد و رؤسا و امراء و فقرا و قبائل عرب روی به تعزیت رسول نهادند و روزبهروز میآمدند و بنوهاشم به عزا مشغول شدند، صحابه چنان مصلحت دیدند که فرصت نگهدارند و گفتند که کار خلافت به زودی بباید ساخت یمکن که اگر بنوهاشم از عزا فارغ شوند این کار بر ما تمام نشود». «الباب الحادی عشر؛ فی بناء السقیفه: و لمّا انتشر خبر وفاة النبيّ(ص) في الأطراف و الأكناف من ديار العرب، أقبل الرؤساء و الأمراء و قبال العرب للعزاء بوفاة النبيّ(ص) و صاروا يتقاطرون على المدينة يعزّون بني هاشم، و كانوا مشغولين بإقامة العزاء عليه، فاغتنم الصحابة انشغالهم بالعزاء فرصة و قالوا: إذا فرغوا من العزاء فإنّ الأمر لا يتمّ لنا حتما، و ينبغي أن نسارع إلى اهتبال الفرصة لئلّا تضيع من أيدينا»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل: کارکرد زبان قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
معصومه سالاری راد، رسول رسولی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان قرآن
,
تمثیل
,
مسلمانان
,
کارکردگرایی
,
گزاره های قرآنی
,
شناختاری و غیر شناختاری
,
نماد
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
پیامبر
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات
,
تمثیل(منطق)
,
معرفت
,
انسان در ادیان (آموزههای ادیان)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
متون دینی ,
جامعه ,
ثواب و عقاب ,
عالم آخرت(کلام اسلامی) ,
ملائکه ,
عبادت خدا ,
فقهی ,
زبان شناختی ,
انتقادی ,
ساحت هستی شناسانه ,
بعد عاطفی ,
خلق ( ایجاد ) ,
آموزه تربیتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در حوزه زبان قرآن، قرآن پژوهان دیدگاههای متعددی ارایه کرده اند که جامع ترین و مانع ترین آنها، نظریه علامه طباطبایی است. ایشان معتقد است زبان قرآن ترکیبی از زبانهای متعدد است، زبان برخی از گزاره های قرآن، اخباری و توصیف گر وقایع عینی، اعم از عینی محسوس و یا غیرمحسوس است که پنج دسته از آیات قرآن اینگونه اند:ـ آیات طبیعت شناسانه: بیانگر وقایع و عوامل طبیعی اند.ـ آیات جامعه شناسانه: گویای قوانین اجتماعی و مقوله های جامع شناختی اند.ـ آیاتی که بیانگر وقایع و سنتهای تاریخی اند.ـ آیات هستی شناسانه: در بردارنده مضامین فلسفی و ماورای طبیعی اند.ـ آیاتی که به ذکر قیامت، بهشت و جهنم می پردازند.زبان برخی دیگر از گزاره های قرآن توصیف گر یا غیر شناختاری هستند. بیان احکام و دستورات، عبادت و پرستش، ذکر ثواب و عقاب و ... از آن جمله اند و برخی از گزاره های قرآن هم دارای زبان نمادین و تمثیلی می باشند. اما طبق شواهد و علل متعدد می توان گفت زبان تمام گزاره های قرآن، شناختاری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عصمت اهلبیت(ع) در تفاسیر معروف اهل سنت (طبرسی، فخر رازی، زمخشری، آلوسی، رشیدرضا، سید قطب)
نویسنده:
مرتضی گداعلی، علی مطهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تفسیر
,
عصمت امام (ع)
چکیده :
موضوع تحقیق با عنوان بررسی عصمت اهل بیت (ع) در تفاسیر معروف اهل سنت می باشد که این موضوع در پنج فصل بیان میشود. فصل اول در باره کلیات است که شامل تبیین موضوع (عصمت اهل بیت (ع)) ضرورت تحقیق ، اهمیت و ضرورت عصمت برای حضرات ائمه معصومین (ع) مثل اهمیت آن برای انبیای الهی (ع) است. زیرا آنها ادامهدهندگان راه انبیاء الهی (ع) و کامل کننده رسالت هستند. سوالات اصلی و فرعیتحقیق ، فرضیه تحقیق، عصمت اهل بیت (ع) عمدتا مورد انکار مفسران معروف اهل سنت میباشد. روش تحقیق و مفهومشناسی عصمت، معنی عصمت در لغت، معنای عصمت در قرآن و نزد مفسران، عصمت در کلمات دانشمندان شیعه و عصمت در کلمات دانشمندان سنی، تاریخچه و پیشینه عصمت میباشد. فصل دوم در باره آشنایی با تفاسیر مورد تحقیق است که این تفاسیر شش تا میباشند، 1- تفسیر جامعالبیان فی تاویل آی القرآن، مصنف محمد بن جریر طبری . 2- تفسیر کشاف، مصنف محمود بن عمر زمخشری 3- تفسیر کبیر، مصنف محمد بن فخر رازی. 4- تفسیر روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع الثمانی، مصنف سید محمود آلوسی. 5- تفسیر المنار، مصنف رشید رضا. 6- تفسیر فی ظلال القرآن، مصنف سید قطب. و در باره روش و سبک تفسیر بحث شده است. فصل سوم: این فصل در باره آیه (اولی الامر) است. در این فصل از اطاعت، از جهت معنای لغوی و اصطلاحی، اقسام اطاعت، اطاعت اولی الامر آیا مطلق است یا مقید است؟ و مراد از اولی الامر کیست؟ و آیا آیه اولی الامر بر عصمت اولی الامر دلالت میکند؟ بحث شده و در آخر تحلیل و بررسی شده است. فصل چهارم: در باره آیه (امامت) است. در این فصل در باره امام و امامت از جهت لغت واژه امام در قرآن امامت در اصطلاح و امامت از دیدگاه اهل سنت و از دیدگاه اهل تشیع و امامت نزد مفسران اهل سنت و در باره ذریه، در لغت و در قرآن و نزد مفسران اهل سنت و در باره عهد در لغت و در قرآن و عهد نزد مفسران اهل سنت و در باره ظلم، در لغت و نزد مفسران اهل سنت و ظلم در قرآن بحث شده است. فصل پنجم در باره آیه تطهیر است، در این فصل اراده در لغت و در اصطلاح و انواع اراده نزد اهل سنت، و رجس، در لغت و رجس نزد مفسران و طهارت در لغت و طهارت نزد مفسران و مراد از اهل بیت نزد مفسران اهل سنت کیست؟ بحث شده و تحلیل و بررسی نیز شده است. و در خاتمه (جمعبندی و نتیجهگیری) و کتابنامه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تاریخی-تحلیلی نظریه تجلی در عرفان اسلامی
نویسنده:
نگین مشرفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
تجلی
,
ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
وحدت وجود
,
عرفان اسلامى
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
نظریه تجلی
کلیدواژههای فرعی :
اعیان ثابته ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تفسیر کشف الاسرار (میبدی) ,
ظهور ,
جهان بینی عرفانی ,
انکشاف ,
تجلی خدا در قلب عارف ,
مرتبه ذات حق ,
جهان بینی عرفانی ,
اهل بیت(ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
قرآن ,
اشراق ,
پیامبر ,
کشف المحجوب هجویری ,
قرآن ,
اعیان ثابته ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
حضرت غیب مطلق ,
ظهور عالم ,
مراتب تجلی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
نظریه تجلی در قرآن ,
نظریه تجلی در روایات ,
پنج عالم ,
مرتبه غیب ثانی ,
مرتبه ارواح ,
مرتبه حس و شهادت ,
مرتبه جامع جمیع مراتب ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
یکی از مهمترین نظریه های تبیین نظام هستی، نظریه تجلی است. اهمیت نظریه تجلی از آن جهت است که یکی از مسائل اساسی در عرفان نظری که وحدت وجود است از طریق آن قابل تبیین است؛ و همچنین در عرفان عملی منشأ احوال و مقامات عرفانی است. موضوع این مقاله، بررسی سیر تاریخی نظریه تجلی از آغاز دوره اسلامی تا کنون است. ما در این نوشتار ابتدا به بررسی معانی لغوی و اصطلاحی واژه «تجلی» و سپس به نظریه تجلی از دیدگاه ابن عربی و پیروانش پرداخته و مراتب آن را تبیین می نماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید