جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
چ. قرن نهم قمری
>
علامه حلی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 234
عنوان :
نقد و بررسی اندیشه تاثیرپذیری متکلمان قرن 4 و 5 امامیه از معتزله در عدل الهی
نویسنده:
محمدعلی احسانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), اسفند / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقادات شیعه
,
اصول مذهب شیعه
,
رابطه کلام شیعه و معتزله
,
عدم صدور قبیح از خداوند
,
مساوات در نعمت
,
عقلانیت معتزلی
,
مساوات در هدایت
,
توفیق الهی
,
تعبیر الهیاتی آلام
,
اصل وجوب عوض
,
تحابط
,
مشترکات شیعه و معتزله
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف
,
اشاعره (اهل سنت)
,
انتصاف
,
تکلیف (افعال الهی)
,
معتزله (اهل سنت)
,
وجوب قبول توبه
,
اراده معصیت
,
امر بین امرین
,
تفویض
,
استطاعت قبل الفعل
,
استطاعت مع الفعل
,
عدل الهی
,
خدا و اختیار انسان
,
حسن و قبح عقلی
,
عقلانیت دینی
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
شر
,
قدر
,
علامه حلی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ابو سهل بشر بن معتمر (موسس اعتزال بغداد)
,
ابو علی جبایی
,
قاضی عبد الجبار
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لوازم الدین ترجمه و شرح فارسی باب حادی عشر علامه حلی نوشته ادهم خلخالی
نویسنده:
عبدالله نورانی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1375
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
حسن و قبح عقلی
,
علم الهی
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
صفات ثبوتی
,
علامه حلی
,
عدل
,
احکام اولیه
,
واجب الوجود
,
اختیار انسان
,
استغفار
,
مباهله
,
عقائد امامیه
,
حسن و قبح عقلی و شرعی
,
بهشت و جهنم
,
آیه مباهله
,
عصمت امام
,
قرآن
,
صفات سلبی
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
لوازم الدین
,
ادهم خلخالی
,
احد لاشریک
,
درباره علامه حلی
,
علامه حلی
,
توبه
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
معاد(کلام)
,
آیه مباهله
,
اهل بیت(ع)
,
حسن و قبح عقلی
,
عقاید شیعه امامیه
,
معاد روحانی
,
اختیار انسان
,
عدل الهی
,
مباهله رسول صلی الله علیه و آله
,
حسن و قبح شرعی
,
معاد جسمانی
,
معاد حقیقی
,
جهنم
,
بهشت
,
صفات ثبوتیه حقیقیه محضه
,
علم واجب
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
علامه حلی
,
13. علم کلام
,
ادهم خلخالی
,
عبدالله نورانی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
صفات سلبی(عرفان نظری)
,
باب حادی عشر: علامه حلی
,
مقالات (باب حادی عشر)
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
در این مقاله پس از شرح احوال ادهم خلخالی واعظ و شاعر صافی ضمیر سده یازدهم و معرفی تألیفات متعدد و متنوع وی در زمینه های اخلاق ، تفسیر ، کلام و عرفان ، متن رساله لوازم لادین که ترجمه و توضیح باب یازدهم از کتاب منهاج الصلاح ( مشهور به باب حادی عشر ) علامه حلی است ، به طور کامل آمده . در این رساله فارسی مسائل کلام و اصول عقاید امامیه بر وجهی که اکثر مردم از آن بهره گیرند مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی
نویسنده:
ناصرالدین اوجاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDFمقاله
PDFمراجع
وضعیت نشر :
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
خواجه نصیر طوسی
,
کلام شیعه
,
کلام اسلامی
,
حسن و قبح عقلی
,
قاضی عبدالجبارمعتزلی
,
اشاعره
,
معرفت دینی
,
عدلیه
,
عبدالرزاق لاهیجی
,
رابطه عقل و دین
,
نظر
,
وجوب نظر
,
معرفت خدا
,
وجوب عقلی
,
وسیله دفع خوف
,
وجوب دفع خوف
,
وجوب معرفت خداوند
,
وجوب عقلی نظر
,
علامه حلی
,
ادله وجوب نظر
,
ثبوت دلیل شرعی
,
سمعی بودن وجوب نظر
,
عذاب
,
منشا پیدایش خوف
,
طریق خوف
,
طریق شکر منعم
,
طریق دفع خوف
,
تکیه بر اجماع
,
علم مکلف
,
وجوب سمعی
,
قرآن
,
پیامبر
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
17. فرق کلامی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
علامه حلی
,
ناصرالدین اوجاقی
,
جمل العلم و العمل: سید مرتضی
,
قَواعِدُ المَرام فی عِلمِ الکَلام: ابن میثم بحرانی
,
الذخیرة: سید مرتضی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بهره گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینی کانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت میشناسند، بهره گیری از عقل را در این زمینه واجب میدانند. متکلمان برای اثبات این امر استدلال هایی نیز ترتیب داده اند. البته دربارة اینکه وجوب نظر از احکام عقلی است یا سمعی، میان متکلمان عدلیه و اشاعره اختلاف نظر دیده میشود. در این مقاله استدلال های متکلمان مسلمان بر وجوب تمسک به عقل (وجوب نظر) در قلمرو معارف دینی، و عقلی یا سمعی بودن آن از نظر ایشان، ارزیابی شده است. روش کار به این گونه است که نخست داده ها با مراجعه به منابع دست اول کلامی جمع آوری میشود و سپس کانون تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با بررسیهای انجام شده به این نتیجه میرسیم که دربارة وجوب نظر تنها یکی از استدلال ها درست است و همچنین وجوب عقلی نظر، تأیید میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت در روش کلامی ابن میثم و شواهد آن
نویسنده:
احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حديث ايران, تابستان/1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ کلام امامیه
,
اولویت
,
ابن میثم بحرانی
,
تناهی حوادث
,
تاویل
,
کلام جدلی
,
اتکا به عقل
,
ضابطه جدال
,
مناط نیاز به موثر
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
ابوالصلاح حلبی: تقی بن نجم بن عبیدالله
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
16. کلام عقلی
,
15. کلام نقلی
,
بقا
,
حدوث
,
صفات الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
معتزله (اهل سنت)
,
تجرد نفس ناطقه
,
ضرورت نبوت
,
علم ازلی الهی
,
معاد جسمانی
,
ابن میثم بحرانی
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علیت
,
اعاده معدوم
,
ترجیح بلا مرجح
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
شناخت ذات خدا
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
علامه حلی
,
13. علم کلام
,
احمد بهشتی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ضرورت
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات خبری در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
تأویل
,
مجسمه
,
دلالت(منطق)
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
برهان
,
الله
,
نظریه تنزیه
,
تشبیه
,
تنزیه
,
مکتب مشبهه
,
کرامت انسان
,
صفات خبریه
,
صفات خبری
,
محکم و متشابه
,
تجسیم
,
دلالات لفظی
,
قاعده بلاکیف
,
پذیرش بلاکیف صفات
,
عقل استدلالی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
خلافت الهی
,
صفات خبریه
,
عقیده تجسیم
,
مشبهه (صفاتیه)
,
اهل بیت(ع)
,
تشبیه
,
تفویض
,
حشویه (مرجئه شکاک)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
تنزیه الهی
,
تجسیم
,
قرآن
,
فرقه حشویه
,
سلفی گری
,
صفات حقیقی
,
توقیف
,
خلیفة الله الاعظم
,
صفات خدا
,
اثبات بلاکیف
,
اثبات بلاکیف
,
هرمنوتیک
,
علامه طباطبایی
,
صفات ثبوتیه حقیقیه
,
قرآن
,
محکم و متشابه
,
دلالات
,
دلیل ( برهان )
,
کرامت نفس
,
ید الله
,
علامه حلی
,
تجسیم خدا
,
عبدالله جوادی آملی
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
فخر رازی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
اسماء و صفات خدا در قرآن
,
بلکفه
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
تعارض عقل و نقل
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
نظریه اثبات با تأویل
,
نظریه عینیت صفات با ذات
,
دلالت لفظیه
,
اقتدا به ائمه (ع)
,
تشابه زدایی
,
قاعده بلاتکلیف
,
بلاکیف
,
مصطفی سلطانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بحث صفات خبری، همگام با نزول وحی پا به عرصهٴ علم کلام و تفسیر نهاده است. در فهم آیات خبری و چگونگی انتساب این صفات به خداوند، دیدگاههایی چون تشبیه و تجسیم (اثبات بلاتأویل)، توقف و تفویض، اثبات بلاکیف، و اثبات باتأویل، به متکلمان و مفسران نسبت داده شده است. دیدگاههای فوق در مقام ارائهٴ پاسخی به این پرسش شکل گرفت که چگونه خداوند خود را متصف به صفات خبری کرده است حال آنکه لازمهٴ حمل و انتساب این صفات به خداوند، نسبت صفات غیر الهی (تشبیه، تجسیم و...) به خداوند است؟ استاد جوادی آملی در مقام پاسخ به این پرسش، قائل به نظریهٴ «اثبات با تأویل» بوده، نظریهٴ «عینیت صفات و ذات» و نظریهٴ «تنزیه» را پایهٴ تفسیر صفات خبری قرار دادهاند. ایشان با ارجاع متشابهات به محکمات و تقدم عقل برهانی بر ظواهر نقلی و با بهره وری از دلالت لفظیه و تصدیقیه، صفات خبری را فهم و تفسیر میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل مواجهه با علم کلام در فرهنگ اسلامی
نویسنده:
محمد حسن گنجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرق کلامی
,
معتزله
,
بدعت
,
راه مستقیم
,
استکمال نفس
,
تابعین
,
روایات و پیامبر اکرم (ص)
,
علوم عقلی
,
کمال انسانی
,
قرآن
,
جدال
,
مروج الذهب
,
علم کلام
,
صحابه پیامبر(ص)
,
شک زدایی قرآن
,
علوم معقول
,
کلام و تفرقه
,
کلام و بدعت
,
اتباع از مشتبهات
,
علوم اوایل
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
17. فرق کلامی
,
معتزله (اهل سنت)
,
بدعت
,
کمال نفوس انسانی
,
علامه طباطبایی
,
صراط
,
قرآن
,
جدال
,
علامه حلی
,
13. علم کلام
,
فخر رازی
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
قاضی عضدالدین ایجی
,
ابن جوزی بغدادی
,
ابن خلدون
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
علوم عقلی
,
مراء
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
دانشهای عقلیای چون کلام، منطق و فلسفه از آغاز پیدایی خود در میان مسلمانان، همچنان که موافقان و مروجانی داشته، با مخالفتهای شدیدی نیز در میان قشری از متدینان مواجه بوده است. این موضع موافق و مخالف البته منحصر به دیانت اسلام نبوده و در دیگر ادیان چون یهودیت و مسیحیت نیز وجود داشته است. مقالة حاضر کندوکاوی است مختصر در علل و دلایل مخالفت با علم کلام در بین مسلمانان و عمدتا اهل سنت. شیوة بررسی در این مقاله، استقرائی- تاریخی است. ضمن این که پاسخهای اجمالی به دلایل مخالفان نیز ارائه و به محورهای کلی و اساسی و برانگیزانندة موافقت و مخالفت با علم کلام اشاره میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه مذهب راوی در توثیقات رجالی شیعه
نویسنده:
مریم قبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه حلی
,
حدیث
,
ایمان
,
حدیث صحیح
,
واقفیه
,
غلات (اعم، مذاهب کلامی)
,
واقفیه (فرق کلامی)
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
فطحیه
,
جرح و تعدیل
,
فطحیه
,
حدیث صحیح ( قدما )
,
عدالت(فقه)
,
ثقه
,
علامه حلی
,
ثقه
,
مذهب راوی و توثیقات رجالی شیعه
,
شرط راوی
,
اقسام خبر
,
فرق انحرافی شیعه
,
رجال نجاشی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
سیدحسین مدرسی طباطبایی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
استواری مبانی فقهی شیعه وامدار پویشها و کوششهای بی وقفة مجتهدان و تلاشگران این عرصه است. بحث شروط راوی یکی از مباحث عمده و محوری در زمینه مقبول یا غیر مقبول بودن حدیث است. نوشتار حاضر در پی مطالعه و بررسی شرط «ایمان» یا «مذهب» است.<br /> نگارنده در این مقال نشان داده است که در اشتراط این شرط نسبتاً نوپدید و به تعبیر صریح تر در پای بندی به این شرط حتی در میان متقدمان اولیه نیز اتفاق نظر وجود ندارد، دلیل این امر هم وجود شماری راوی با مذهبی غیر از مذهب امامی در میان راویان شیعه است که اگر چه در خصوص توثیق آنها میان رجالیان اختلاف نظر است اما در عمل، بسیاری از فقها- که عمدتاً حدیث شناس و عالم به علوم حدیث بوده اند- با علم به این شرط، با استناد به روایات چنین افرادی حکم و فتوای خود را صادر نموده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نهج البلاغه، منشور جاودان
نویسنده:
جمال الدین دین پرور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد نهج البلاغه, زمستان و بهار/ 1380 و 1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه حلی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علم حدیث
,
عهدنامه امام علی به مالک اشتر
,
علم امام علی(ع)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
مقابله
,
نسخه برداری
,
نسخه شناسی نهج البلاغه
,
ترجمه نهج البلاغه
,
علی بن حسین مسعودی
,
قطب راوندی
,
ابن میثم بحرانی
,
علامه مجلسی
,
آقا جمال خوانساری
,
ابن عباس(عبدالله بن عباس)
,
سید رضی
,
ابن زهره
,
اجازات
,
بلاغ ( قرآن )
,
علامه حلی
,
سید محمد سعید طباطبایی حکیم
,
شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه
,
نسخ نهج البلاغه
,
ابوبکر بیهقی
,
ابن قُتَیبه دینوری
,
بلاغت نهج البلاغه
,
ابن ابی الحدید
,
واقدی
,
هشام بن محمد بن سائب کلبی
,
علامه شریف رضی
,
سیر تدوین نهج البلاغه
,
معاویة بن ابیسفیان
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
شرح نهج البلاغه
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 42 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیه شرایط مقدمات برهان
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
برهان
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
برهان انی
,
قیاس (منطق)
,
برهان لمی (منطق)
,
ذاتی
,
انسان
,
ضروری
,
اولی
,
معلوم
,
مجهول
,
مقدمات
,
حیوان ناطق
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
محمد رضا مظفر
,
عرض ذاتی(حکمت نظری)
,
اولی
,
کلی
,
قیاس
,
برهان ان (منطق)
,
برهان لم
,
دلیل ( برهان )
,
یقین
,
علامه حلی
,
اقسام برهان انی
,
عسکری سلیمانی امیری
,
ضروریه
,
ذاتی((اعم از ذات و جزءالذات)، مقابل عرضی)
,
معلوم((اصطلاح وابسته)، مقابل عالم)
,
مقدمات برهان
,
اقدم
,
اعرف
,
علوم برهانی
,
مسائل برهانی
,
علم برهانی
,
اعرف بودن از نتیجه
,
مناسب بودن مقدمات
,
ذاتی بودن مقدمات
,
اولی بودن مقدمات
,
کلی بودن مقدمات
,
ضروری بودن مقدمات
,
قاعدة ذوات الاسباب
شاپا (issn):
0
چکیده :
منطقدانان برای مقدمات برهان علاوه بر یقینی بودن، شش شرط دیگر ذکر کردهاند. پرسشی که در این تحقیق بدان پاسخ داده میشود، این است که چرا منطقدانان علاوه بر یقینی بودن مقدمات، شروط دیگری را مطرح کردهاند. آیا آنان در افزودن این شرایط درصدد تحقق برهان بودن هر برهانی بودهاند یا اهداف دیگری را در نظر داشتهاند؟ بهنظر میرسد منطقدانان در بیان این شرایط، چند هدف متفاوت را تعقیب مینمودهاند. برخی از آنها برای محقق ساختن برهانها و برخی دیگر برای محقق ساختن مسائل برهانی در یک علم برهانی بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکثر گرایی و مشارکت سیاسی در جامعه مدنی و دولت اسلامی
نویسنده:
داوود فیرحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, تابستان/ 1377
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه حلی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
مشارکت سیاسی
,
آیه 59 سوره نساء
,
کثرت گرایی دینی
,
کثرت گرایی سیاسی
,
کثرت گرایی درون دینی
,
دین و سیاست
,
علامه جعفری
,
علامه حلی
,
نظریه سیاسی اسلام
,
داوود فیرحی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
آیه 29 کهف
,
آیه 30 کهف
,
آیه 29 توبه
,
تکثرگرایی در اسلام
,
آیه 256 بقره
,
آیه 199 یونس
,
احزاب و گروههای اسلامی
,
عوارض تکثرگرایی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 76 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 234
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید