جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
چ. قرن نهم قمری
>
حسن بن سلیمان حلی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی
نویسنده:
ناصرالدین اوجاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDFمقاله
PDFمراجع
وضعیت نشر :
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
خواجه نصیر طوسی
,
کلام شیعه
,
کلام اسلامی
,
حسن و قبح عقلی
,
قاضی عبدالجبارمعتزلی
,
اشاعره
,
معرفت دینی
,
عدلیه
,
عبدالرزاق لاهیجی
,
رابطه عقل و دین
,
نظر
,
وجوب نظر
,
معرفت خدا
,
وجوب عقلی
,
وسیله دفع خوف
,
وجوب دفع خوف
,
وجوب معرفت خداوند
,
وجوب عقلی نظر
,
علامه حلی
,
ادله وجوب نظر
,
ثبوت دلیل شرعی
,
سمعی بودن وجوب نظر
,
عذاب
,
منشا پیدایش خوف
,
طریق خوف
,
طریق شکر منعم
,
طریق دفع خوف
,
تکیه بر اجماع
,
علم مکلف
,
وجوب سمعی
,
قرآن
,
پیامبر
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
17. فرق کلامی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
علامه حلی
,
ناصرالدین اوجاقی
,
جمل العلم و العمل: سید مرتضی
,
قَواعِدُ المَرام فی عِلمِ الکَلام: ابن میثم بحرانی
,
الذخیرة: سید مرتضی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بهره گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینی کانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت میشناسند، بهره گیری از عقل را در این زمینه واجب میدانند. متکلمان برای اثبات این امر استدلال هایی نیز ترتیب داده اند. البته دربارة اینکه وجوب نظر از احکام عقلی است یا سمعی، میان متکلمان عدلیه و اشاعره اختلاف نظر دیده میشود. در این مقاله استدلال های متکلمان مسلمان بر وجوب تمسک به عقل (وجوب نظر) در قلمرو معارف دینی، و عقلی یا سمعی بودن آن از نظر ایشان، ارزیابی شده است. روش کار به این گونه است که نخست داده ها با مراجعه به منابع دست اول کلامی جمع آوری میشود و سپس کانون تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با بررسیهای انجام شده به این نتیجه میرسیم که دربارة وجوب نظر تنها یکی از استدلال ها درست است و همچنین وجوب عقلی نظر، تأیید میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعده قبح نقض غرض در کلام اسلامی
نویسنده:
محمدجواد دکامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شهید بهشتی, پاییز / 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
علامه طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
معتزله
,
نبوت
,
معجزه
,
الله
,
اشاعره
,
فاعلیت الهی
,
عدلیه
,
قاعده نقض غرض
,
لطف
,
فعل الهی
,
غرض
,
قباحت نقض غرض
,
ضرورت نصب امام
,
حکمت
,
کمال ذاتی
,
قاعده العالی لایلتفت الی السائل
,
کاربرد قاعده نقض غرض
,
متکلمان شیعه
,
برهان لطف
,
برهان قانون گذاری
,
حسن و قبح
,
ضرورت عصمت
,
ضرورت معاد
,
ابوالحسن شعرانی
,
عبدالرزاق لاهیجی
,
قرآن
,
ارسطو
,
ابن سینا
,
صفات خدا
,
پیامبر
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
حیات اخروی
,
شیخ مفید
,
حسن بن سلیمان حلی
,
مرتضی مطهری
,
ابوالحسن شعرانی
,
علامه طباطبایی
,
علامه حلی
,
محمدجواد دکامی
شاپا (issn):
0
چکیده :
میان متکلمان و حکمای مسلمان در خصوص وجود یا عدم غایت و غرض در افعال باری تعالی اختلاف نظر وجود دارد. اشاعره وجود هر گونه غایت و غرض در افعال الهی را با کمال ذاتی او متعارض می دانند و آن را انکار می کنند. در مقابل، حکمای الهی و متکلمان عدلیه معتقدند که حضرت باری تعالی در افعالش غایت و غرض دارد و هیچ فعلی از او سر نمی زند مگر اینکه متوجه غایت و غرض خاصی باشد، اما در اینکه غایت و غرض در افعال الهی به چه کسی یا چه چیزی بر می گردد میان این اندیشمندان اختلاف نظر وجود دارد. متکلمان عدلیه معتقدند که غرض باید به غیر خدا برگردد تا او از هر گونه نقص و کاستی مبرا باشد، اما حکما می گویند غرض باید به خود خدا برگردد تا با قاعده «العالی لا یلتفت الی السافل و لا یستکمل بِه» در تعارض نباشد. آنچه همه صاحب نظران بر آن اتفاق نظر دارند این است که «نقض غرض قبیح است»، زیرا منجر به اجتماع خواستن و نخواستن فعل واحد می شود که محال است. قاعده قباحت نقض غرض» در کلام عقلی کاربرد زیادی دارد و کمتر قاعده ای از لحاظ کاربرد به پای این قاعده می رسد. اهمیت این قاعده تا بدان حد است که در تمام اصول دین از آن بحث می شود. اصل وجود غایت در افعال الهی در مباحث مربوط به توحید اثبات می شود و سپس به عنوان مقدمه در اثبات اصول دیگر یعنی عدل، نبوت، امامت و معاد به کار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه امکان فقری در مبحث علیت و سازگاری یا عدم سازگاری آن با تشکیک یا وحدت شخصی وجود
نویسنده:
طوبی لعل صاحبی، عباس جوارشکیان، محمد کاظم علمی سولا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
معتزله
,
علیت
,
حکمت متعالیه
,
شواهد الربوبیه
,
امکان ماهوی
,
امکان فقری
,
نیازمندی معلول به علت
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
وجود رابط و مستقل
,
سنخیت
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
امکان فقری نفس
,
امکان فقری نفس
,
حدوث
,
وحدت شخصی وجود
,
امکان فقری وجود
,
قرآن
,
درجات معرفت
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اصل ضرورت علی و معلولی
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
عباس جوارشکیان
,
محمدکاظم علمی سولا
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
مسألهی علیت از جمله ابتدائیترین مسائل ذهن بشر واساس چراجوییهای انسان را تشکیل داده است. این مسأله متفکران وفلاسفهی مختلف را به نحو خاص به خود مشغول داشته است. در بین فلاسفهی اسلامی پذیرش اصل کلی علیت همواره از مفروضات بوده است. با وجود این اختلافات متفکرین اسلامی در فروع این اصل به ویژه در مسألهی ملاک نیازمندی معلول به علت به چشم میخورد. آنچه مسلم است این است که متکلمین ملاک نیازمندی را در حدوث، فلاسفه مشاء، امکان ماهوی و ملاصدرا و پیروان وی در امکان فقری میدانند. اما گاهی به نظر میرسد تفاسیر متفاوتی از نظریهی امکان فقری ارائه میگردد که نتایج متعارضی را در پی داشته است. این پژوهش در صدد بیان این امر است که تحلیل جایگاه امکان فقری، وحدت شخصی وجود را نتیجه میدهد و اگر چه در یک نظراولیه و ابتدایی دیدگاه برخی متفکرین صدرایی نظیر استاد مطهری به تشکیک در حقیقت وجود منجر گردیده است؛ اما در نهایت رویکرد وی با نظریهی وحدت شخصی وجود و تفسیر استاد جوادیآملی همجهت میشود؛ در این راستا تلاش این نوشتار بر این است که چگونگی و چرایی این تفاسیر را در نظام صدرایی مورد واکاوی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی اراده الهی در اندیشه فلاسفه و متکلمان اسلامی با تأکید بر مدرسه کلامی بغداد و حله
نویسنده:
مهدی فرمانیان، حسین حجت خواه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی, بهار /1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
معتزله
,
علم الهی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشاعره
,
ذات (منطق)
,
کلام امامیه
,
اراده
,
صفات فعل
,
صفات ذات
,
مشیت الهی
,
قضاء و قدر
,
داعی
,
صفت فعل
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
صفت ذات
,
حب (محبت)
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
مدرسه حله
,
امضای الهی
,
کیفیات نفسانی
,
اراده حتمی
,
فعل خارجی حق
,
مرتبه کُن
,
رابطه اراده حق با ذات
,
مرید بودن خداوند
,
معتزله بغداد
,
فلاسفه مشا
,
ذات واجب
,
رابطه اراده الهی با مشیت
,
امامیه نخستین
,
رابطه اراده حق با علم
,
رابطه اراده حق با قدرت
,
حدوث و قدم اراده الهی
,
روایات اهل بیت (ع)
,
شخصیت ها
,
فاضل مقداد
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علامه حلی
,
13. علم کلام
,
اراده
,
مهدی فرمانیان
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نخستین واجب اعتقادی
نویسنده:
رضا برنجکار، مهدی نصرتیان اهور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت عقلی
,
قاعده دفع ضرر محتمل
,
وجوب شکر منعم
,
علامه حلی
,
معتزله
,
خداشناسی
,
خداشناسی
,
اشاعره
,
نظر
,
وجوب نظر
,
تبلیغ دین
,
اراده
,
واجب اعتقادی
,
اجماع
,
وجوب شک
,
وجوب مقدمی نظر
,
افحام در تبلیغ دین
,
خداجویی
,
شک دستوری
,
عقل و دین
,
عقل و ایمان
,
شیخ مرتضی انصاری
,
حسن بن سلیمان حلی
,
علامه حلی
,
رضا برنجکار (دانشگاه تهران)
,
اراده
,
اجماع
,
رضا برنجکار (دانشگاه قرآن و حدیث)
,
مهدی نصرتیان اهور
,
ابو هاشم جبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
نخستین واجب اعتقادی یکی از مسائل چالش برانگیز علم کلام است. شک، قصد، اراده، نظر، استدلال، و معرفتالله از مهترین نظریه های این بحث می باشد. اگر مقصود از نخستین واجب، نخستین واجب به حسب مقصوداصلی باشد باید معرفت الله را مصداق آن معرفی نمود و اگر مقصود از نخستین، اولین بههر عنوان باشد، قصد و اراده، نخستین واجب اعتقادی است. البته اگر به معرفت فطری و قلبی خدا معتقد باشیم، اعتقاد و ایمان به خدا نخستین واجب خواهد بود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه فقهی ابن ابی عقیل و مکتب متکلمان متقدم امامیه
نویسنده:
احمد پاکتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابوسهل نوبختی
,
معتزله
,
امامیه
,
ابن راوندی
,
ادله نقلی و وحیانی
,
ردیه نویسی
,
ابن ابی عقیل
,
مکتب متکلمان متقدم امامیه
,
آل رسول
,
اصول عقلی
,
حجیت خبر واحد
,
ظواهر کتاب
,
متکلمان متقدم
,
ابن قبه رازی
,
فقه متقدم معتزله
,
قیاس (منطق)
,
عقلگرایی در فقه
,
محدود کردن دامنه نص
,
افزودن دامنه اصول عقلی
,
زمینه های اندیشه فقهی در مکتب متکلمان
,
شاخص فقاهت در مکتب متکلمان
,
زمینه های فقه ابن ابی عقیل در اندیشه متکلمان
,
جایگاه آل الرسول در فقه ابن ابی عقیل
,
نظام فقهی ابن ابی عقیل
,
جایگاه سنت در نظام فقهی ابن ابی عقیل
,
مبانی استنباط ابن ابی عقیل
,
قرآن
,
فقه شیعه
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه حلی
,
17. فرق کلامی
,
شخصیت ها
,
ابن قبه رازی
,
ابن ابی عقیل
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
علامه حلی
,
13. علم کلام
,
فلوطین(افلوطین)
,
احمد پاکتچی
,
ابن راوندی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
ابن ابی عقیل به عنوان فقیهی تأثیر گذار در میا ن امامیه، آثاری را بر جای نهاد که پس از گذشت چند سده، به عنوان نوشته هایی «قدیم»، فقط قابل قرائت بود. در حالی که اطلاعات روشنی دربارة بافت موضعگیری ها و نیز گفتمان عصر تألیف در دست نبوده است. از همین روست که کاستی روشنی در فهم دقیق اندیشة فقهی وی دیده می شود و این نکته نه تنها در سده های اخیر که دربارة حلیان سده های میانه اسلامی نیز صادق است. در این پژوهش کوشش شده است تا با استفاده از تعلق مکتبی ابن ابی عقیل به مکتب متکلمان امامی نیمة نخست سدة 4 ق، زمینه ای برای تحلیل موضعگیری بازمانده و بازسازی اندیشه های اساسی ابن ابی عقیل فراهم شود. فقه مکتب متکلمان و از جمله فقه ابن ابی عقیل با فقه متقدم معتزله در مبانی اندیشه قرابتی بسیار دارد. گسترش کاربرد ظواهر کتاب و باور به عدم حجیت خبر واحد، مشخصة برخورد او با ادلة نقلی است. او با قیاس، سخت مخالفت دارد و وجه بارز عقلگرایی در فقه او و همفکرانش، محدود کردن دامنة نص، افزودن دامنة «اصول عقلی» و در نتیجه کاستن از دامنة موضوعاتی است که شریعت نسبت به آن حکم کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطور تاریخی قضایای ثلاث
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
ملاهادی سبزواری
,
فخر رازی
,
سهروردی
,
خواجه نصیر طوسی
,
مرتضی مطهری
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
قطب الدین شیرازی
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
تفتازانی
,
علامه حلی
,
ابن ترکه
,
میر سیدشریف جرجانی
,
شهرزوری
,
قضایای ثلاث
,
طبقه بندی مثنی
,
طبقه بندی مثلث
,
قضیه خارجیه
,
افضل الدین خونجی
,
تقسیم بندی قضایا
,
قضیه محصور حقیقی
,
قضیه محصور خارجی
,
اثیرالدین ابهری
,
نجم الدین کاتبی قزوینی
,
قضیه محصور
,
ابن سینا
,
شیخ مرتضی انصاری
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
بستر معرفتی قضایای ثلاث
,
علامه حلی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
احد فرامرز قراملکی
,
اثیرالدین ابهری
,
احمد عبادی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
خونجی و پیروان وی، با اثرپذیری از فخر رازی، قضیه محصور را به دو قسم حقیقی و خارجی تقسیم کردهاند. ابهری قسم سومی را تحت عنوان «ذهنی» به دو قسم پیشگفته اضافه میکند. خواجه طوسی و پیروان وی با طرح دیدگاه رقیب به ردّ دیدگاه خونجی میپردازند. تحلیل و تبیین تطوّر تاریخی طبقه بندی گزاره حملی به حقیقی، خارجی، و ذهنی مسئله تحقیق حاضر است. در پرتو تحلیل و تبیین تاریخی این تقسیمبندی، روشن می شود که در این مسئله دو طبقهبندی تحت عنوانی واحد مطرح شدهاند. طبقهبندی نخستْ تقسیم ثنایی، و طبقهبندی دومْ تقسیم ثلاثی نامیده میشود. این پژوهش سهم منطقنگاران دوبخشی قرن هفتم را در بسط و توسع? دانش منطق، با عطف توجّه به مسئلهای معیّن، نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و مقایسه آراء معتزله و لایب نیتس در مسأله عدل الهی
نویسنده:
امراله معین
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
هدفداری عالم
,
حسن و قبح عقلی
,
اشاعره
,
عدلیه
,
جبریت
,
اختیار انسان
,
کسب
,
اراده آزاد
,
بهترین جهان ممکن
,
17. فرق کلامی
,
اختیار انسان
,
قرآن
,
علم پیشین الهی
,
اصل جهت کافی
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور اخلاقی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
مرتضی مطهری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
شر
,
نظر معتزله در مورد عدل الهی
,
نظر لایب نیتس در مورد عدل الهی
,
وجوب نظام اصلح
,
اراده گزافی
,
غرض فعل الهی
,
نفی شر از خداوند
,
خیر و شر عالم
,
فعل اصلح الهی
,
اصل هم امکانی
,
منشأ شر
,
علامه حلی
,
گوتفرید لایب نیتس
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
نظریه عدل الهی در اسلام با فرقه کلامی معتزله شناخته می شود . این گروه به همراه فرقه کلامی امامیه به عدلیه نیز معروفند. مهم ترین نظریات این گروه دفاع از اراده ی آزاد در خدا وانسان ، حسن وقبح ذاتی افعال، نفی شر وظلم از ساحت الهی ، نفی اراده گزافی از خداوند، وجوب نظام اصلح و موارد دیگری است که مقدمه اثبات عدل الهی قرار می گیرند. بر طبق نظر معتزله اعلام اینکه خدا عادل است مرادف با این است که بگوئیم او نه بد است ونه بد را انتخاب می کند. تمام اعمال خدا خیر است . خدا باید بهترین حالت ممکن را برای مخلوقاتش فراهم کند. از طرف دیگرلایب نیتس در غرب با کتاب عدل الهی (تئودیسه) به دنبال توجیه عدالت الهی است . نظریات او هم در این قسمت به معتزله بسیار نزدیک است. در مورد اراده آزاد واختیار او به مشابهت خدا وانسان نظر دارد. عقیده به حسن وقبح ذاتی افعال ، نفی اراده گزافی از خدا، بهترین جهان ممکن ونظام خوش بینی از جمله نظراتی است که او در آثار خود بیان می کند. در این مقاله به مقایسه این دو طرز تفکر پرداخته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل آراء فیلسوفان مسلمان در مورد تعریف علم از ابن سینا تا صدرالمتالهین
نویسنده:
مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
فخر رازی
,
سهروردی
,
وجود ذهنی
,
خواجه نصیر طوسی
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ابو نصر فارابی
,
علاءالدین علی بن محمد سمرقندی
,
تعریف علم
,
تاریخ علم شناسی فلاسفه مسلمان
,
سازگاری
,
ملا رجبعلی تبریزی
,
پیش فرض
,
علامه میرصدرالدین دشتکی
,
تمثل حقیقت شیء
,
اشکال اجتماع جوهر و عرض
,
نظریه کیفیت ذات اضافه
,
نظریه شَبَح
,
نظریه ماهوی
,
ظهور ظلی
,
ثبوت ماهیت در ذهن
,
علامه جلال الدین دوانی
,
انکار وجود ذهنی
,
صورت ادراکی
,
شبهه استلزام فرض محل واحد
,
دبیران کاتبی
,
مطابقت ادراک با عالم خارج
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شخصیت ها
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه بوعلی
,
علامه حلی
,
13. علم کلام
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
مرتضی حاج حسینی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
تبیین حقیقت علم و چگونگی دسترسی به واقع از جمله مباحث عمیق و پر ماجرائی است که فیلسوفان از آغاز پیدایش فلسفه تاکنون به آن توجه داشته اند و سنگینی آن را بر دوش خود احساس نموده اند و هنوز نیز از معماهای ناگشوده فلسفی به شمار می آید. در فلسفه اسلامی این موضوع از جهت رابطه ادراک با شیء ادراک شده و رابطه ادراک با شخص ادراک کننده مورد توجه قرار گرفته است .این بحث با توجه به تعریف علم به تمثّل حقیقت شیء یاحضور ماهیت شیء در نزد مدرک همواره با اشکال معروف اجتماع جوهر و عرض مواجه بوده است و به آراء گوناگونی انجامیده است :1)نظریه کیفیت ذات اضافه 2)نظریه شبح 3)نظریه ماهوی در تبیین های مختلف.<br /> در این مقاله پس از بیان چگونگی تحول آراء فیلسوفان مسلمان در این موضوع به بررسی ‘ تحلیل و ارزیابی هر یک از این نظریات پرداخته ‘ پیش فرض ها ‘ عوامل مؤثر بر شکل گیری آنها ‘ همچنین اشکالات وارد بر آنها را بر اساس ملاک های سازگاری (consistency)‘استقلال(independence)‘تمامیت(completeness)ومیزان مقاومت آنها در برابر حملات شکاکانه بیان می نمائیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعده لطف در کلام اسلامی
نویسنده:
رضا فرشچیان - احمد جمالی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شهید باهنر کرمان, بهار / 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
امامیه
,
علامه حلی
,
قاعده لطف
,
لطف مقرب
,
لطف محصل
,
جود و کرم الهی
,
ضرورت امامت
,
اثبات عقاید دینی
,
شیعه امامیه
,
رحمت الهی
,
شرایط لطف
,
دلایل وجوب لطف
,
محال بودن نقض غرض
,
وجوب اصلح
,
انسان مکلف
,
توفیق
,
ضرورت بعثت انبیا
,
نصب امام
,
صفات خدا
,
علم کلام
,
عدل الهی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
,
17. فرق کلامی
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
صفات الهی
,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف
,
امامت
,
تعلیم آموزه های دینی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
شخصیت ها
,
شیخ مفید
,
حسن بن سلیمان حلی
,
علامه حلی
,
رضا فرشچیان
,
احمد جمالی زاده
شاپا (issn):
0
چکیده :
قاعده لطف پیشینه ای طولانی در مباحث استدلالی علم کلام دارد و همواره مورد استناد متکلمان در استدلال و اثبات عقاید دینی قرار گرفته و می گیرد؛ شایسته است در تبیین جایگاه این قاعده در تاریخ علم کلام، دیدگاه متکلمان نامدار مورد توجه قرار گیرد و پیشینه این قاعده شناخته شود. مقاله حاضر مروری تاریخی بر دیدگاه متکلمان معتزلی، امامیه و اشاعره دارد و موارد استدلال و استناد به آن را در اثبات پاره ای از مبانی اعتقادی بیان می دارد، مناقشات پیرامون این قاعده بیانگر توجه و تحرک عقلانی متکلمان اسلامی و مباحثه و مناظره آنان در استدلال بر مبانی اعتقادی می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید