جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
خ. قرن هفتم قمری
>
خواجه نصیرالدین طوسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 431
عنوان :
نقد و بررسی اندیشه تاثیرپذیری متکلمان قرن 4 و 5 امامیه از معتزله در عدل الهی
نویسنده:
محمدعلی احسانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), اسفند / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقادات شیعه
,
اصول مذهب شیعه
,
رابطه کلام شیعه و معتزله
,
عدم صدور قبیح از خداوند
,
مساوات در نعمت
,
عقلانیت معتزلی
,
مساوات در هدایت
,
توفیق الهی
,
تعبیر الهیاتی آلام
,
اصل وجوب عوض
,
تحابط
,
مشترکات شیعه و معتزله
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف
,
اشاعره (اهل سنت)
,
انتصاف
,
تکلیف (افعال الهی)
,
معتزله (اهل سنت)
,
وجوب قبول توبه
,
اراده معصیت
,
امر بین امرین
,
تفویض
,
استطاعت قبل الفعل
,
استطاعت مع الفعل
,
عدل الهی
,
خدا و اختیار انسان
,
حسن و قبح عقلی
,
عقلانیت دینی
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
شر
,
قدر
,
علامه حلی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ابو سهل بشر بن معتمر (موسس اعتزال بغداد)
,
ابو علی جبایی
,
قاضی عبد الجبار
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق دینی و واقعگرایی اخلاقی
نویسنده:
حاج محمد لگنهوسن، علی فتوتیان و مهدی صدفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, پاییز و زمستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
رئالیسم اخلاقی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
قوانین اخلاقی
,
سوبژکتیویسم
,
اشاعره (اهل سنت)
,
امر الهی
,
معتزله (اهل سنت)
,
فلسفه اخلاق غرب
,
شهود عقلانی
,
الزام اخلاقی
,
حس اخلاقی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
فلسفه پوزیتیویسم
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هیلاری پاتنم
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
معرفت شناسی اخلاقی
,
واقعگرایی اکید
,
برساختگراییاخلاقی
,
اخلاق دینی مشائی
,
فرا اخلاق شیعی
,
شهود اخلاقی
,
شناخت اخلاقی
,
نسبیگرایی هنجاری
,
پوچ گرایی اخلاقی (فرااخلاق / مکتب فلسفی)
,
واقع گرایی اخلاق معاصر
,
مغالطه طبیعت گرایی
,
اخلاق و قانون شرع
,
اراده گرایی الهی
,
اخلاق اسلامی و متافیزیک
,
شک گرایی اخلاقی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-3025
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 26 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی از ویژگیهای صفات افعال الاهی
نویسنده:
جعفر شانظری، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
1-کلام(گزیده موضوعات کلام)
,
2- گزیده موضوعات فلسفه دین(مسایل جدید کلامی)
,
اسفار
,
صفات ثبوتی
,
امکان فقری نفس
,
البداء
,
صفات جمال
,
صفات زائد بر ذات
,
قدرت خداوند
,
صفات سلبی
,
صفات ذات اضافه
,
اضافه اشراقی خالق و مخلوق
,
صفات فعل زائد بر ذات
,
عینیت صفات فعل و فعل
,
اضافه اشراقیه قیومی
,
لحاظ ذاتی صفت فعلی
,
اتصاف صفات به قیود
,
صفات فعلی وجودی
,
صفات فعلی عدمی
,
نسبت اضلال به خداوند
,
صفات فعلی ممتنع السلب
,
صفات فعلی ممکن السلب
,
صفات فعلی مباشری
,
صفات فعلی مبدئی
,
صفات فعلی تابعی
,
صفات فعلی حقیقت ذات اضافه
,
صفات فعلی اضافه محضه
,
اکتناه صفات فعلی
,
صفات فعل با واسطه
,
کعناشناختی صفات
,
اضافه اشراقی صفات فعلی
,
صفت بصیر
,
جهات امکانی صفت
,
قدم صفات الهی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
صفات الهی
,
اراده الهی
,
حدوث صفات الهی
,
سمع الهی
,
قیوم (اسماء تنزیه الهی)
,
شناخت سلبی خدا
,
صفات خدا
,
ملا عبدالله زنوزی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
مهدی حائری یزدی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
صفات ذاتیه ( الهی )
,
قیومیت خداوند
,
قدرت واجب
,
بداء
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ملا مهدی نراقی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
صفات فعلی(مقابل صفات ذاتی)
,
ظهور کمال اسمائی(مقابل ظهور کمال ذاتی)
,
ظهور کمال ذاتی(مقابل ظهور کمال اسمائی)
,
جعفر شانظری
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
قاضی سعید قمی
شاپا (issn):
2251 6123
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معنا و مفهوم قاعدهی «الواحد» از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
قاسم کاکایی، زهرا هوشمندی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت و کثرت
,
ملاصدرا
,
قاعده امکان اشرف
,
وجود منبسط
,
امتناع صدور کثرت از وحدت
,
براهین قاعده الواحد
,
فیض منبسط
,
صادر نخستین
,
نظام فیض
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
قاعده «الواحد»
,
ابن سینا
,
آفرینش نخستین
,
امر بسیط
,
پیدایش کثرت
,
مبانی قاعده الواحد
,
ربط کثیر به واحد
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
فلسفه بوعلی
,
عقل اول
,
علیت
,
وحدت وجود
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
قاسم کاکایی
,
ابن رشد
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در پژوهش حاضر، قاعدهی «الواحد لا یصدر عنه الاّ الواحد» با روشی تطبیقی-تحلیلی بین دو فیلسوف گرانقدر جهان اسلام، شیخ الرئیس ابوعلیسینا و صدرالمتألهین ملاصدرا، مورد بررسی قرارگرفته است. در آغاز، سعی شده تبیینی صحیح از معنای قاعده و ساختار آن و بداهت مفهوم وحدت و کثرت، منشأ ظهور قاعده و معتقدین و منکرین آن و دلایل اثبات قاعده و فروع قاعده ارائه شده، این نکته روشن گردد که جایگاه بحث از آن در فلسفهی اولی و ذیل مباحث مربوط به مفارقات و علت و معلول است. توضیح اینکه قاعدهی الواحد یکی از قواعد کلی و ثمربخش فلسفهی اسلامی است که نقشی اساسی در تفسیر مسألهی پیدایش منظم موجودات از همدیگر، بهویژه پیدایش نخستین معلول بر عهده دارد. فیلسوفان اسلامی با تحلیل و اثبات این قاعده، آفرینش نخستین معلول بهواسطهی واجب تعالی را اصلیترین مصداق این قاعده معرفی میکنند و معتقدند که بر اساس این قاعده، از واجب الوجود بسیط، تنها یک معلول به نحو بیواسطه صادر میشود. موضوع دیگری که در این مقاله از آن بحث میشود این است که این عالمِ (ماسوی الله) به ظاهر متکثر چگونه از ذات باریتعالی، که واحد من جمیعالجهات است، صادر یا ناشی شده است؟!
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم خدا
نویسنده:
حسن سعادت مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, زمستان / 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اتحاد عاقل و معقول
,
صفات الهی
,
معتزله (اهل سنت)
,
اراده الهی
,
خالق
,
علم ازلی الهی
,
علم حصولی واجب
,
علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد
,
علم حضوری واجب
,
علم حضوری واجب به حوادث
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
ماهیت علم
,
مُثُل
,
معدوم ثابت
,
احکام واجب الوجود
,
علم واجب
,
عنایت
,
رابطه اضافی عالم و معلوم
,
ابونصر فارابی
,
سید حسن سعادت مصطفوی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
افلاطون
,
فرفوریوس
,
علم خدا به مادی
,
صور مرتسم در ذات حق
,
علم حق به عقول
,
صفات حقیقت
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی
نویسنده:
ناصرالدین اوجاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDFمقاله
PDFمراجع
وضعیت نشر :
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
خواجه نصیر طوسی
,
کلام شیعه
,
کلام اسلامی
,
حسن و قبح عقلی
,
قاضی عبدالجبارمعتزلی
,
اشاعره
,
معرفت دینی
,
عدلیه
,
عبدالرزاق لاهیجی
,
رابطه عقل و دین
,
نظر
,
وجوب نظر
,
معرفت خدا
,
وجوب عقلی
,
وسیله دفع خوف
,
وجوب دفع خوف
,
وجوب معرفت خداوند
,
وجوب عقلی نظر
,
علامه حلی
,
ادله وجوب نظر
,
ثبوت دلیل شرعی
,
سمعی بودن وجوب نظر
,
عذاب
,
منشا پیدایش خوف
,
طریق خوف
,
طریق شکر منعم
,
طریق دفع خوف
,
تکیه بر اجماع
,
علم مکلف
,
وجوب سمعی
,
قرآن
,
پیامبر
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
17. فرق کلامی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
علامه حلی
,
ناصرالدین اوجاقی
,
جمل العلم و العمل: سید مرتضی
,
قَواعِدُ المَرام فی عِلمِ الکَلام: ابن میثم بحرانی
,
الذخیرة: سید مرتضی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بهره گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینی کانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت میشناسند، بهره گیری از عقل را در این زمینه واجب میدانند. متکلمان برای اثبات این امر استدلال هایی نیز ترتیب داده اند. البته دربارة اینکه وجوب نظر از احکام عقلی است یا سمعی، میان متکلمان عدلیه و اشاعره اختلاف نظر دیده میشود. در این مقاله استدلال های متکلمان مسلمان بر وجوب تمسک به عقل (وجوب نظر) در قلمرو معارف دینی، و عقلی یا سمعی بودن آن از نظر ایشان، ارزیابی شده است. روش کار به این گونه است که نخست داده ها با مراجعه به منابع دست اول کلامی جمع آوری میشود و سپس کانون تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با بررسیهای انجام شده به این نتیجه میرسیم که دربارة وجوب نظر تنها یکی از استدلال ها درست است و همچنین وجوب عقلی نظر، تأیید میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعده «ذوات الاسباب» در منطق در یک نگاه
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, زمستان / 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
برهان انی مطلق
,
برهان وجوب و امکان
,
شناخت تجربی انسان
,
یقین دائم
,
یقین موقت
,
برهان شبه لمی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
برهان امکان
,
اصطلاحنامه منطق
,
استقرا
,
حد اصغر ( قیاس )
,
حد اکبر ( قیاس )
,
برهان ان (منطق)
,
برهان لم
,
برهان ان مطلق(منطق)
,
یقین
,
ذوات الاسباب
,
نتیجه
,
اقسام برهان انی
,
عسکری سلیمانی امیری
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
حد وسط
,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ)
,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ)
,
دلیل (باب برهان)
,
بدیهیات اولیه
,
اصل علّیت
,
مجربات
,
بداهت((اولیات)، اصطلاح وابسته)
,
نفس الامر(اصطلاح وابسته)
,
حس(قوه حاسه)
,
قضایای نظری
,
قضیه غیر بدیهی
,
منشأ یقین در قضایا
,
قضایای غیر ذی سبب
,
برهان یقین آور
,
خلط میان ثبوت و اثبات
,
قانون نفی اتفاق
,
بیّن بنفسه
,
معرفت خدا از طریق معرفت فعل او
,
برهان و حد برای خداوند
,
وجود ربطی علت
,
برهان دائم
,
برهان موقت
,
ذوات الاسباب لاتعرف الا باسبابها: شناخت موجودات دارای سبب، تنها با شناخت سبب آنها ممکن است
,
1- قواعد فلسفی امور عامه
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصالت وجود و اصالت ماهیت؛ مواجهه دو مسئله فلسفی یا دو نظام فلسفی؟
نویسنده:
رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حکمت متعالیه
,
ملاصدرا
,
اصالت ماهیت
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشارات و تنبیهات
,
کتاب المشاعر
,
حکمت مشاء
,
حرکت اشتدادی
,
نظام فلسفی
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
حرکت
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
اصالت وجود
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
اشتداد وجود
,
مسئله فلسفی
,
تصویر از عالم
,
رضا اکبری
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
مسئلة اصالت وجود و اصالت ماهیت در ابتدا ممکن است به صورت دو مسئلة مقابل هم جلوه نمایند ولی درواقع دو نظام با مجموعهای از اصول در تقابل با یکدیگر قرار گرفتهاند که در صف مقدم آن دو، اصالت وجود و اصالت ماهیت قرار دارند. برای مثال، توجه به دلیل مبتنیبر حرکت اشتدادی نشان میدهد که ملاصدرا نظام مبتنیبر اصول اصالت ماهیت، نفی حرکت اشتدادی در ماهیت، و تلقی خاص مشائیان از حرکت در کیف را مورد نقد قرار داده است. از سوی دیگر اصالت وجود بهتنهایی در مواجهه با حرکت اشتدادی کارایی ندارد و نیازمند قرارگرفتن در نظامی متشکل از نظریات اصالت وجود، وحدت وجود، و اشتداد وجود است. بنابراین ملاصدرا نوع نگاه خود به عالم و تصویر برآمده از آن را در مقابل نوع نگاه طرفداران اصالت ماهیت و تصویر برآمده از آن نگاه قرار داده و به صحت تصویر خود حکم کرده است هرچند که در مقام انتقال تصویر ذهنی خود از واقعیت به دیگران، مجبور به تقطیع بخشهای متفاوت این تصویر از یکدیگر و آوردن آنها در یک ترتیب خطی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی «معشوق معدوم» ابنعربی و ثمرات معرفتی و سلوکی آن
نویسنده:
احمد مرجانی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
, زمستان/1396
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دوام فیض الهی
,
عماء
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
عقل و ایمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
تجلی الهی
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
احکام ظهورات ذات
,
شؤون(تجلیات یا نسب متنزل)
,
مقام محبت
,
عشق و عرفان
,
حرکت حبی وجود
,
ابدیت معشوق
,
جمع اضداد در عرفان
,
حسن ابراهیمی
,
معشوق معدوم
,
مقام اَنَا
,
بعد معرفتی سلوک الی الله
,
ایمان و عشق
,
عشق حق به خلق
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاهیات الاهی و الاهیات بشری: نقدی روششناختی
نویسنده:
سید حسن اسلامی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب, بهار / 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفوس فلکی
,
مخالفت با فلسفه
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
نقش عباسیان در نهضت ترجمه
,
قرآن و برهان
,
منابع معرفت دینی
,
فلسفه اسلامی معاصر
,
الهیات غیر فلسفی
,
اتحاد برهان و قرآن
,
جدایی برهان از قرآن
,
اصالت معرفت دینی
,
انتقادات فلاسفه از فلسفه
,
انگیزه نهضت ترجمه
,
جریان منتقد ملاصدرا
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
احیای معرفت دینی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
سید محمدباقر صدر
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابوالقاسم فندرسکی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
افلاک
,
محمدرضا حکیمی (مکتب تفیک)
,
فلسفه دین
,
مکتب تفکیک
,
سیدحسن اسلامی اردکانی
,
معرفت دینی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 431
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید