جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
پ. قرن سیزدهم قمری
>
ملا عبدالله زنوزی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
تحلیلی از ویژگیهای صفات افعال الاهی
نویسنده:
جعفر شانظری، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
1-کلام(گزیده موضوعات کلام)
,
2- گزیده موضوعات فلسفه دین(مسایل جدید کلامی)
,
اسفار
,
صفات ثبوتی
,
امکان فقری نفس
,
البداء
,
صفات جمال
,
صفات زائد بر ذات
,
قدرت خداوند
,
صفات سلبی
,
صفات ذات اضافه
,
اضافه اشراقی خالق و مخلوق
,
صفات فعل زائد بر ذات
,
عینیت صفات فعل و فعل
,
اضافه اشراقیه قیومی
,
لحاظ ذاتی صفت فعلی
,
اتصاف صفات به قیود
,
صفات فعلی وجودی
,
صفات فعلی عدمی
,
نسبت اضلال به خداوند
,
صفات فعلی ممتنع السلب
,
صفات فعلی ممکن السلب
,
صفات فعلی مباشری
,
صفات فعلی مبدئی
,
صفات فعلی تابعی
,
صفات فعلی حقیقت ذات اضافه
,
صفات فعلی اضافه محضه
,
اکتناه صفات فعلی
,
صفات فعل با واسطه
,
کعناشناختی صفات
,
اضافه اشراقی صفات فعلی
,
صفت بصیر
,
جهات امکانی صفت
,
قدم صفات الهی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
صفات الهی
,
اراده الهی
,
حدوث صفات الهی
,
سمع الهی
,
قیوم (اسماء تنزیه الهی)
,
شناخت سلبی خدا
,
صفات خدا
,
ملا عبدالله زنوزی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
مهدی حائری یزدی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
صفات ذاتیه ( الهی )
,
قیومیت خداوند
,
قدرت واجب
,
بداء
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ملا مهدی نراقی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
صفات فعلی(مقابل صفات ذاتی)
,
ظهور کمال اسمائی(مقابل ظهور کمال ذاتی)
,
ظهور کمال ذاتی(مقابل ظهور کمال اسمائی)
,
جعفر شانظری
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
قاضی سعید قمی
شاپا (issn):
2251 6123
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم حضوری (پیشینه، حقیقت و ملاک تحقق)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عین الربط
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم خدا به خویش
,
مفاهیم ذهنی
,
اقسام اتحاد وجودی
,
علم حضوری حق به اشیاء
,
تجرد
,
فقر ذاتی
,
اشراق
,
علم اجمالی در عین کشف تفصیلی
,
مراتب علم الهی
,
اتحاد عالم و معلوم
,
طور وراء عقل
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
حلول (عینیت وجود فی نفسه و لغیره))
,
علم به علم
,
ملا عبدالله زنوزی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
شناخت حقایق اشیاء
,
ماهیت
,
ماهیت علم
,
علم فعلی(حکمت نظری)
,
تجلی
,
نظام علی و معلولی
,
ریاضت
,
علم معلول به علت
,
علامه حلی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ملا نعیما (عرفی) طالقانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقیقت علم
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
علم کسبی(معرفت شناسی)
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
بدیهیات اولیه
,
اصل امتناع تناقض
,
وجدانیات
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
وجدانیات(اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
علم نفس به ذات خود
,
خودآگاهی حیوان
,
معرفت حاضرانه
,
اتصال وجودی
,
علم به حالات و انفعالات نفسانی
,
علم به افعال جوانحی
,
معرفت فطری به خداوند
,
علم به صورتهای ذهنی
,
علم حیوانات به خود
,
غیر محجوب
,
اجسام و اعراض جسمانی
,
ادراک غیر اعتباری
,
علم انسان به قوای نفس
,
علم انسان به مبصرات جهان محسوس
,
تعریف علم حضوری
,
ثمثل حقیقت شیء
,
تمثل صورت شیء
,
ملاک تحقق علم حضوری
,
قیام فقری
,
عینیت در وجود
,
علم مجردات به ذات خود
,
سعه وجودی
,
ربط وجودی
,
ربط آلی
,
انحصار علم به حصولی و حضوری
,
محمد حسین زاده
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه«اصالت وجود» و نوآوری های فلسفی حاصل از آن نظریه در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، مھدی گنجور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
امکان فقری
,
اصالت وجود
,
وحدت در کثرت
,
ملا عبدالله زنوزی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
حکمت متعالیه
,
امکان فقری
,
اصالت وجود
,
وحدت در کثرت
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید جلال آشتیانی
,
تاثیر نظریه اصالت وجود در حکمت متعالیه
,
تعالی وجود
,
ابن عربی
,
علی ارشد ریاحی
,
مهدی گنجور
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
مسئلۀ اصالت وجود که از اساسیترین مسائل فلسفۀ اولی میباشد، یکی از شاخصههای اصلی فلسفۀ صدرالمتألهین است و اکثریت قریب به اتّفاق مباحث حکمت متعالیه، مبتنی بر آن قلمداد شده است. تا آنجا که متعالیه بودن حکمت ملاصدرا را به دلیل تعالی وجود و «وجود» را اولین و آخرین حرف او در این نظام فلسفی دانستهاند.<br /> ملاصدرا در کشف و یا برهانی کردن بسیاری از مسائل فلسفی از قبیل تشکیک وجود، امکان فقری، حرکت جوهری، سریان علم و قدرت در موجودات و بسیاری از مسائل مربوط به قوّه و فعل، و صنع و ابداع، مدّعی ابتکار و نوآوری است.<br /> نوشتار حاضر، ضمن بررسی جایگاه اصالت وجود در حکمت متعالیه، به بیان نتایج و برکاتی که از قول به اصالت وجود، عاید این مکتب شده و موجب نوآوریهایی در آن گردیده است، میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انقلاب صدرایی در ذهن شناسی و طرح نوینی در معرفت شناسی
نویسنده:
زهره قربانی، مهدی امام جمعه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
وجود ذهنی
,
ملاصدرا
,
اصالت وجود
,
مراتب هستی
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
وجود خاص
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
حمل حقیقت و رقیقت
,
نظام هستی
,
معلوم بالذات
,
معلوم بالعرض
,
انطباق
,
حمل شایع
,
تطابق ذهن و عین
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
ملا عبدالله زنوزی
,
سید رضی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
وجودی بودن علم
,
مطابقت ماهوی
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
مقولات عشر
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
شدت مرتبه وجود
,
حمل
,
حمل حقیقه و رقیقه
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
مقولات ده گانه ارسطویی
,
عبدالله جوادی آملی
,
وجود ذهنی
,
معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات)
,
معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض)
,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته)
,
تشکیک در وجود
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
ذهن شناسی ملاصدرا
,
ماهوی نبودن علم
,
رابطه علم و مقولات
,
انطباق عینی وجود
,
تمایز علم و وجود ذهنی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مسألۀ وجود ذهنی تا زمان ملّاصدرا یکی از پیچیدهترین مباحث فسلفۀ اسلامی بوده است که اکثر فلاسفه و متکلمان اسلامی دربارۀ آن اظهار نظر کردهاند؛ اما نتوانستند بر بر این مشکل فائق آیند. صدرالمتألهین با طرح حمل اولی و شایع و تمایز آن دو، توانست این مسأله را حل کند. وی با خروج علم از سنخ ماهیت و ورود آن به سنخ وجود، توانست رویکردی ابتکاری نسبت به این مسأله داشته باشد و دقیقترین اشکالات آن را برطرف کند.<br /> ملّاصدرا بر خلاف حکمای پیشین، علم را از تحت مقولات خارج میکند و آن را از سنخ وجود میشمارد. در نتیجه، این توانایی را پیدا میکند که بین علم و وجود ذهنی تمایز قائل شود و وجود ذهنی را ظلّ علم قلمداد کند. وی با طبقهبندی هستی در نظام تشکیکی وجود و با طرح حمل حقیقه و رقیقه، در تطابق ماهوی ذهن و عین، انطباق آن دو را ناشی از انطباق عینی وجود برتر ماهیت معلوم بر وجود خاص دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خیر و شر در فلسفه و آیات و روایات
نویسنده:
محمدمهدی مظاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حديث ايران, تابستان/1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
حدیث
,
فوائد شرور
,
جهان شناسی فلسفی
,
جهان شناسی مذهبی
,
صفات الهی
,
خیر ( خیر و شرّ )
,
آیات صفات الهی
,
اهل بیت(ع)
,
عدل الهی
,
عنایت الهی
,
شر عدمی
,
ملا عبدالله زنوزی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
شر بالذات
,
شر بالعرض
,
عالم ( امکانی )
,
نظام احسن
,
قرآن
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه دین
,
حضرت یعقوب(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
خیر و شر در قرآن
,
خیر و شر در روایات
,
ضرورت شرور
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نظریهی انکشاف در حکمت متعالیه
نویسنده:
منوچهر خادمی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
معاد جسمانی
,
اصالت وجود
,
وحدت شخصی وجود
,
خروج از قوه به فعل
,
وحدت تشکیکی وجود
,
وحدت حقه حقیقیه
,
بساطت وجود
,
شخصیت ها
,
ملا عبدالله زنوزی
,
مرتضی مطهری
,
مهدی حائری یزدی
,
حکمت متعالیه
,
نظریه انکشاف ملاصدرا
,
دوره های تغییر ملاصدرا
,
صدرای متقدم
,
صدرای متأخر
,
صرافت وجود
,
اصل تنویع انسان در معاد
,
اصل حضور باطن در موطن ظاهر
,
تقریر بساطت وجود
,
منشئیت نفس در ادراک ابتدایی
,
مساوقت وجود با فعلیت
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدرضا حکیمی (مکتب تفیک)
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
ابن عربی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
آیا میتوان برای افکار صدرالمتألهین، ادوار مختلف فکری در نظر گرفت؟ در صورت ممکن، آرای خاص حکمت متعالیه مربوط و منوط به کدام دوره از حیات عقلی وی میباشد؟ با این مبنا، نگارنده در این نوشتار سعی بر آن داشته است که با ابتنای بر دو رویکرد کلان و محوری وحدت تشکیکی و وحدت شخصی، خوانشی مجدد از اهمّ اصول صدرایی انجام دهد. در این میان، تفکر غالب در دورهی اول را که با محوریت نظام تشکیک وجود، سامان یافته است، به عنوان صدرای متقدم معرفی کرده که فحوای مطالب این دوره، عمدتاً مربوط به مشی با جمهور فلاسفه و جمعآوری عموم آرا بوده است؛ اما تفکر خاص صدرا را که مبیّن تعالی حکمت متعالی میباشد، مرتبط به دورهی تحوّل و تکامل آرای وی به مثابه صدرای متأخر دانسته است. سپس با اتخاذ رویکرد تأویلی و اجتهادی، نظریهی مختص این دوره را تحت عنوان «نظریه انکشاف» استنباط نموده و آن را معیار شناسایی غایت آرای صدرا و لوازم سخنانش قرار داده است. در بخش دیگر مقاله نیز به برخی تعارضات و ابهاماتی که در نتیجهی آمیزش این دو دوره از افکار صدرا حاصل شده، پرداخته است. مدعای مطرح شده برای حل و فصل این دسته مسائل نیز آن است که سنخ تفکر دورهی صدرای متقدم را سیر آموزشی تشکیل داده که مدخل حکمت متعالیه میباشد؛ اما نوع مباحث گفته شده توسط صدرای متأخر، همان معارف ویژهی حکمت متعالیه خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرگ اختیاری از دیدگاه ابنسینا و سید حیدر آملی
نویسنده:
محمدباقر عباسی، محسن مردانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
سید حیدر آملی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کتاب اسرار الشریعه
,
حیات طبیعی محض
,
توحید افعالی(کلام)
,
علم نفس
,
تلطیف سر
,
ابن سینا
,
تردد
,
علامه مجلسی
,
ملا عبدالله زنوزی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عقل فعال
,
بدن مادی
,
قیامت
,
موت ارادی
,
موت طبیعی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
قرآن
,
عقل بالملکه
,
فضایل اخلاقی
,
انابه
,
ریاضت
,
سالک
,
فنا
,
سید حیدر آملی
,
مولوی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
عقل هیولانی
,
عقل مستفاد
,
قیامت کبرای انفسی
,
مرگ اضطراری
,
مقام تردد
,
راه سیر و سلوک
,
قوای نفس ناطقه
,
تلبس به صفات الهی
,
مرتبه توغل
,
تغلغل
,
مراتب تجرد نفس
,
قیامت آفاقی
,
میراندن هوای نفس
,
بقاء بالله
,
فنا در توحید افعالی
,
فنا در توحید صفاتی
,
بقاء بعد از فناء
,
کثرت آفاق و انفس
,
محمدباقر عباسی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
6123 2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان فرجه
نویسنده:
محمدصفر جبرییلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی , بهار/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
زندیق
,
برهان تمانع
,
برهان فرجه
,
1- توحید خالقی (کلام)
,
3- توحید ربوبی
,
براهین خداشناسی
,
ملا عبدالله زنوزی
,
مرتضی مطهری
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
حدیث فرجه
,
برهان توحیدی
,
قدیم ذاتی
,
محمدصفر جبرییلی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت و کثرت وجود در فلسفه ابن سینا
نویسنده:
بیژن نوبخت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
اصالت ماهیت
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
نجات
,
معقولات
,
اشارات و تنبیهات
,
کثرت
,
موجود
,
تمایز وجود و ماهیت
,
موضوع فلسفه اولی
,
صادر اول
,
رابطه وجود و ماهیت
,
وحدت و کثرت در وجود
,
پیدایش کثرت از وحدت
,
عرضی
,
ابن سینا
,
وحدت گرایی
,
شخصیت ها
,
ملا عبدالله زنوزی
,
مرتضی مطهری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
وحدت گرایی در طبیعت
,
وحدت گرایی در شهود
,
کثرت در هستی
,
نسبت عقول و نفوس
,
المباحثات
,
جهان شناسی ابن سینا
,
ابن رشد
,
واحدیت واجب الوجود
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مسأله وحدت و کثرت و نحوه تبیین آن همواره مورد توجه فیلسوفان بوده است. در این راستا، وحدتگرایی یا فرو کاهش کثرت به وحدت از ویژگیهای مهم اندیشه فلسفی است. در عین حال ابن سینا در پی توجیه پیدایش کثرت و تبیین آن است و اصول و مبانی فلسفی او به گونهای است که نمیتوان مسألهای مانند "وحدت وجود" را با نظام فلسفی او سازگار دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید