جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب.قرن چهاردهم قمری
>
آخوند خراسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
عنوان :
جستاری در تفکر سیاسی علمای شیعه از مشروطیت تا سال 1320
نویسنده:
جلال درخشه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1380
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ عبدالکریم حائری
,
اندیشه سیاسی شیعه
,
علامه نائینی
,
انقلاب مشروطه
,
علمای مشروطه خواه
,
شیخ فضل الله نوری
,
آخوند خراسانی
,
محمد حسین (غروی) نائینی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
امام خمینی
,
حکومت مردمی
,
اندیشه سیاسی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
شیخ فضلالله نوری
,
روحانیان و مشروطیت
,
نقش علما در سیاست
,
سید حسن مدرس
,
نائینی و مشروطه
,
دلیل انقلاب مشروطه
,
علمای دوره مشروطه
,
مبانی نظری مشروطه
,
میرزای نایینی و ولایت فقیه
,
فضل الله نوری و مشروطه
,
اندیشه های سید حسن مدرس
,
جلال درخشه
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاههای هرمنوتیکی شلایرماخر و علمای علم اصول
نویسنده:
مهدی ذاکری، جابر موسوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, سال یازدهم زمستان 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقدمات حکمت
,
تفسیر دستوری
,
تفسیر فنی
,
نیت مولف
,
دور هرمنوتیکی
,
دلالت تصوری
,
دلالت تصدیقی
,
دلالت تصدیقی جدی
,
بازسازی تجربه ذهنی مؤلف
,
سیاق کلمات
,
تجربه اعمال ذهنی مولف
,
فهم روشن کلمات
,
محدوده مؤلف
,
فردیت مؤلف
,
درک شهودی نیت مولف
,
اختلاف هرمنوتیکی
,
شروط دلالت تصوری
,
تطابق اراده استعمالی و جدی
,
اصالت حقیقت در علم اصول
,
اصالت عموم
,
اصالت اطلاق
,
اصالت عدم تقدیر
,
ناصر مکارم شیرازی
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
هرمنوتیک شلایرماخر
,
هرمنوتیک فلسفی
,
هرمنوتیک نسبی گرایانه
,
آخوند خراسانی
,
محمد حسین (غروی) نائینی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
نص
,
سید ابوالقاسم خوئی
,
فلسفه اصول
,
پل ریکور
,
فریدریش شلایرماخر
,
هانس-گئورگ گادامر
,
ظاهر (درمقابل نص)
,
هرمنوتیک (فلسفه)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 645 تا 664
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی انکار علم دینی
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, تابستان/ 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
تمایز علوم
,
علم دینی
,
اسلامی سازی علوم
,
علم نافع
,
تعریف موضوع علم
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
آخوند خراسانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
عبدالحسین خسروپناه
,
دین پژوهی
,
علوم انسانی (سایر)
,
علم دینی از نظر جوادی آملی
,
ابن خلدون
,
هنرهای اسلامی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
علم شناسی فلسفی(اصطلاح وابسته)
,
علم در اسلام
,
علم دینی از نظر دکتر سروش
,
نظریات عبد الکریم سروش
,
اندیشه های دکتر سروش
,
انکار علم دینی
,
تاریخچه علم دینی
,
مخالفان علم دینی
,
علم شناسی دکتر سروش
,
علم ضار
,
ویژگی معرفت تجربی
,
علوم انسانی دینی
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
,
عبدالکریم سروش
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حق تشریع
نویسنده:
عبدالله امیدی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم , زمستان / 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انحصار تشریع در خداوند
,
بسط تجربه نبوی
,
تشریع ائمه
,
تفویض امر عالم به ائمه
,
روایات تفویض
,
فرض النبی
,
نقصان دین
,
تشریع در قرآن
,
تغییر عبادات توسط پیامبر
,
روایت تفویض در تشریع
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
تشریع
,
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
امامت
,
غلات شیعه
,
معتزله (اهل سنت)
,
نبوت
,
اراده الهی
,
تفویض
,
توحید در امر
,
نبوت تشریعی
,
علامه مجلسی
,
آخوند خراسانی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
علامه طباطبایی
,
قاعدة اصل عدم ولایت (قواعد فقهی جعفری)
,
امام خمینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
عبدالله امیدی فرد
,
عبدالله امیدیفرد (اصول و فقه)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 243
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تبعیت دلالت از اراده از منظر ابنسینا و خواجه نصیر طوسی
نویسنده:
فردین جمشیدی مهر، علیرضا کهنسال
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اراده
,
دلالت تصوری
,
دلالت تصدیقی
,
آخوند خراسانی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
محمد رضا مظفر
,
دلالت لفظی
,
امام خمینی
,
علامه حلی
,
دلالت (دلالت مطابقی، تضمنی و التزامی
,
ابونصر فارابی
,
اراده
,
تبعیت دلالت اراده از نظر ابن سینا
,
تبعیت دلالت اراده از نظر خواجه نصیر طوسی
,
تبعیت دلالت از علم
,
لفظ مستعمل
,
علیرضا کهنسال
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
برخی از منطقدانان بر این باورند که دلالت تابع اراده است و تا ارادهای محقق نشود، دلالتی صورت نمیگیرد. ابنسینا، خواجه نصیر طوسی و دبیران کاتبی از این دستهاند. برخی دیگر از بزرگان منطق نظیر قطبالدین رازی در این امر به مخالفت برخاسته و دلالت را تنها تابع علم به وضع دانستهاند. تتبعات تاریخی نشان میدهد که این مسئله از زمان ابنسینا و بهتوسط شخص وی مطرح شده است. از این رو تلاش کردهایم که نظر ابنسینا به صورت کامل، تقریر و دربارۀ اختلافات دو تن از شارحین بزرگ کلام وی یعنی خواجه نصیر طوسی و قطب رازی داوری شود. عدهای از اصولیون بهنام نیز که در یک مسئلۀ اصولی اختلاف نظر داشتهاند، استطراداً به این بحث پرداخته و تفسیر دیگری را بیان کردهاند و مدعی شدهاند که مراد عَلَمین (ابنسینا و خواجه نصیر) چیزی جز تفسیر آنان نبوده است. این نوشتار در صدد مقایسۀ نظر اصولیان و منطقدانان نیست و ذکر پارهای از نظرات در اصول فقه تنها نشاندهندۀ وجودِ برداشتها و تفسیرهای دیگر از کلام ابنسینا و خواجه نصیر میباشد. در این مقاله به شرح و جرح اقوال مشهور پرداخته و نتیجه گرفتهایم که در این باب نظر صائب همان قول قطبالدین رازی صاحب محاکمات است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت و علم معیار تمایز معنویت در اسلام از معنویت در سایر مکاتب
نویسنده:
محمدرسول آهنگران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
معنویت
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اهل بیت(ع)
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
احکام شرعی
,
سعادت بخشی همه ادیان (مسائل جدید کلامی)
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی دین
,
عقل در اسلام
,
شیخ حر عاملی
,
آخوند خراسانی
,
جایگاه عقل در اسلام
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
سعادت اخروی
,
قرآن
,
عقل(فقه)
,
علامه حلی
,
1. ادیان religions
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ادیان توحیدی (ادیان الهی)
,
ادیان تحریف شده (در مقابل ادیان تحریف نشده)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
فلسفه دین
,
کارل گوستاو یونگ
,
حضرت آدم(ع)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
مکاتب بشری
,
ایمان
,
خیالات
,
دین و آرامش
,
نیاز بشر به دین
,
معنویت و علم
,
معنویت و عقل
,
باور به غیب
,
احساس مذهبی
,
مبنای معنویت در اسلام
,
احکام حدسی
,
محمدرسول آهنگران
,
فیاض لاهیجی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی حسن و قبح و ثمرات آن در اندیشه شیعه، معتزله، اشاعره و ماتریدیه
نویسنده:
محمدکاظم عمادزاده، مسعود راعی، روح الله روح الهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
فعل قبیح
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
عدلیه (مذاهب کلامی)
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
امر بین امرین
,
اهل بیت(ع)
,
حسن و قبح عقلی
,
عدل الهی
,
حسن و قبح نقلی (شرعی)
,
قاعده قبح عقاب بلابیان
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اخلاق عملی
,
محمدرضا مظفر
,
حسن و قبح ذاتی
,
علامه مجلسی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
آخوند خراسانی
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
محمد رضا مظفر
,
عدالت
,
دروغ
,
علامه حلی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
سید مصطفی محقق داماد
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
کلما حکم به الشرع حکم به العقل
,
تکلیف بالایطاق
,
مدرک عقلی
,
مدرک نقلی
,
پایه اخلاق جاودان
,
مسعود راعی
,
اخلاق عملی
,
فیاض لاهیجی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کاربرد قاعدۀ «الواحد» در مکتب اصولی آخوندخراسانی و پیامدهای اعتقادی آن
نویسنده:
نسرین هژبری، محمدرضا کاظمی گلوردی، جمشید سمیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة, بهار و تابستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان
,
آخوند خراسانی
,
علوم اعتباری
,
براهین قاعده الواحد
,
حقیقی
,
گزاره حقیقی
,
گزاره اعتباری
,
جدل
,
قاعده «الواحد»
,
ابطال تسلسل
,
اعتبار
,
کفایه الاصول
,
دور و تسلسل
,
صحیح و اعم
,
مکتب اصولی
,
عمل انسان
,
وضع مرکبات
,
تعدد شرط و وحدت جزا
,
علت بسیط
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اهل بیت(ع)
,
محمدرضا مظفر
,
آخوند خراسانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
محمد رضا مظفر
,
فلسفه الهی
,
عقل اول
,
علیت
,
تسلسل
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
قدرت واجب
,
قرآن
,
اصطلاحنامه فقه
,
علامه حلی
,
13. علم کلام
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
سید جلال آشتیانی
,
فخر رازی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
مفاهیم حقیقی(مقابل مفاهیم غیر حقیقی)
,
اعتباری((مفاهیم ارزشی)، مقابل مفاهیم وهمی)
,
اعتباری((مفاهیم وهمی)، مقابل مفاهیم ارزشی)
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت معرفت امام
نویسنده:
حیدر مظفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت, پاییز/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
آیات امامت
,
امامت
,
وجوب امامت
,
شناخت امام
,
وجوب معرفت امام
,
آیه 071 اسراء
,
آیه اطاعت
,
آیه فطرت
,
شناخت فطری
,
علامه مجلسی
,
آخوند خراسانی
,
شیخ مفید
,
علامه طباطبایی
,
آیه 100 نساء
,
آیه 59 نساء
,
مذاهب اسلامی
,
تعداد امامان
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
ضرورت عقلی امامت
,
ضرورت معرفت امام
,
ضرورت جعل امامت
,
مراتب معرفت امام
,
اهمیت و جایگاه معرفت امام
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیوه های احراز وثاقت متن قرآن از دیدگاه دانشمندان مسلمان
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
تحریف قرآن
,
کتاب کافی
,
تحریف ناپذیری قرآن
,
عدم تحریف قرآن
,
عدم تحریف قرآن
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
اهل بیت(ع)
,
تحریف قرآن
,
ظواهر قرآن
,
اخبار عرض
,
شیخ مرتضی انصاری
,
آخوند خراسانی
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تحریف ناپذیری قرآن
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
روش احراز وثاقت متن قرآن
,
ابطال تغییر در متن
,
تدارک تغییر متن
,
تفکیک اجزای متن
,
اطمینان عرفی در انتساب متن
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
فتح الله نجارزادگان
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
احراز وثاقت هر متنی اعم از آسمانی و غیر آسمانی، شرط نخست برای اعتبار فهم مخاطب است. این احراز در گرو عناصری متعدد از جمله حصول اطمینان به بقای متن بدون کاهش و افزایش یا تغییر و تبدیل در اجزای آن است. وثاقت متن قرآن در مقام بقا، با سه شیوة «ابطال تغییر در متن» «تدارک تغییر متن» و «تفکیک در اجزای متن» احراز شده است. شیوة نخست با دو اهرم ایجایی در اثبات تحریف ناپذیری قرآن و سلبی در ابطال ادلة تحریف، شکل گرفته و نظریة رایج میان فریقین به شمار می آید. شیوة دوم «حجّیه بین الدفتین» را پیشنهاد می کند که در آن، احتمال تحریف متن موجود، با دستور معصومان (ع) برای رجوع به همین قرآن، تدارک می شود. در نظریة سوم وثاقت هر بخشی از قرآن به طور جداگانه و براساس نیاز مستنبط تحصیل می شود. شیوة اول و دوم پیشینة کهن دارند. شیوة سوم به طور سربسته در قرن 11 ق مطرح شده و سپس در قرون اخیر میان برخی از دانشمندان بزرگ علم اصول بسط یافته و ارکان آن مدلل شده است. احراز وثاقت متن قرآن در میان شیوه های مذکور جز یا ابطال احتمال تغییر متن، امکان پذیر نیست و در شیوة دیگر با چالشهای جدی روبروست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 273 تا 287
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید