جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 21
بررسی زبانی نسبت دوستی و ریاست در اندیشه سیاسی فارابی
نویسنده:
بحرانی مرتضی, شکوری ابوالفضل
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی زبانی آثار فارابی، رابطه میان ریاست و دوستی یا به بیان دیگر، میان شیوه حکومت (یعنی نوع نظام) و سبک روابط بین اشخاص، مورد بررسی قرار گیرد. دوستی از جمله مقولاتی است که در تاریخ اندیشه سیاسی، همواره جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. این مقوله از دیرباز در یونان با مقولات دیگری چون عدالت، برابری و برادری، جزء فضایل انسانی محسوب می شده است و در ساخت جامعه آرمانی موردنظر اندیشمند سیاسی مورد توجه بوده است به نحوی که دوستی و پولیس با یکدیگر پیوندی تنگاتنگ داشته اند. همچنین، ریاست به معنای تدبیر و هدایت یک جمع بر اساس یک نظام از پیش تعریف شده است که غایت آن، رساندن افراد تحت رهبری به مقصدی است که بر سر آن تامل فلسفی شده است؛ با استفاده از روش هرمنوتیک مولف - زمینه اسکینر، در اندیشه سیاسی فارابی، می توان گفت که میان ریاست و محبت نسبت مستقیم وارگانیک برقرار است. به دیگر سخن، ریاست مدینه فاضله وقتی می تواند کارآمد و موفق باشد که در بین اتباع، اعضا و طبقات مدینه رابطه دوستی حاکم باشد. از این منظر، رابطه دوستی یک رابطه یک طرفه نیست؛ دوستی رئیس نسبت به اتباع و به عکس و نیز دوستی اتباع نسبت به یکدیگر.
صفحات :
از صفحه 143 تا 158
دوستی در اندیشه سیاسی و روان درمانی
نویسنده:
علوی پور سیدمحسن
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
اندیشه سیاسی، معرفتی هنجاری است که سامان سیاسی نیک را به ما نشان می دهد. در تاریخ اندیشه، «دوستی» از جمله مقولاتی است که در شکل گیری جامعه مطلوب نقش به سزایی داشته است. با این حال، تحولات اندیشه سیاسی در دوران مدرن، با به حاشیه رانده شدن «دوستی» همراه بود. اما در دوران معاصر، «دوستی» در چارچوب مقولاتی چون «همبستگی» در اندیشه سیاسی احیا شده است. بررسی اندیشه ورزی متفکران معاصر نشان می دهد که در احیای اهمیت آن، کمک های معرفت های علمی چون روان درمانی بسیار موثر است. اندیشه های یورگن هابرماس و همچنین نظریه «جامعه سالم» اریک فروم نشان می دهد که بصیرت هایی که روان درمانی در اختیار می نهد تا چه اندازه بر توجه دوباره اندیشه سیاسی به مقوله «دوستی» تاثیرگذار بوده است.
صفحات :
از صفحه 47 تا 76
تضمنات سیاسی سینمای «عباس کیارستمی»
نویسنده:
علوی پور سیدمحسن, منوچهری عباس
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 1 تا 27
سه قطره خون یا سه گانه یک درد
نویسنده:
شهرتاش امیرسعید
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در میان داستان های کوتاه صادق هدایت سه قطره خون (از مجموعه ای به همین عنوان) یکی از پیچیده ترین و همگون ترین نوشته های وی از حیث قالب و محتوا در مقایسه با بوف کور است؛ به گونه ای که آن یک را می توان «طرح اولیه» این یک به حساب آورد. من راوی سه قطره خون، همچون من راوی بوف کور، هیچ سنخیتی میان خود و آدم ها و محیط اطرافش نمی بیند؛ از این رو نیازی شدید به تک گویی درونی از طریق نگارش در خود احساس می کند. از میان تمام خطوط در هم و بر هم روی کاغذ تنها چیزی که می توان خواند این است: «سه قطره خون». تمام داستان و تمام شخصیت ها حول همین محور شکل گرفته اند و شبکه ای از ارتباطات و دگرگونی ها را پدید آورده اند. سه قطره خون اثری است بغایت نمادین و دشوار فهم. از این رو ما در این مقاله - که عنوان سه قطره خون یا سه گانه ی یک درد را برای آن برگزیده ایم – می کوشیم تا با تحلیل نمادهای داستان، آنچه زندگی روانی و اجتماعی من راوی را تحمل ناپذیر و او را «دیوانه» کرده است بررسی کنیم.
صفحات :
از صفحه 1 تا 16
ولایت در بیان: رمزگشایی از نکته‌های ناب ولایی
نویسنده:
محمد مهدی آصفی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : نباء,
چکیده :
این اثر بیست و دومین جلد از مجموعه سخن آشنا به شمار می‌آید و محتوای آن به رابطه توحید دو جانبه در دایره ولایت توجه دارد. دراين كتاب درباره گروهی از كلمات مرتبط با ولايـت و وابسـتگي سخن گفته و می کوشد كـه ايـن كلمـات را عمـدتاً از متـون زيارتی كه خاص اهل بيت نوشته شده، اسـتخراج كند. ايـن متون سرشار از حقايق ومفاهيم بسياري درباة ولايت و برائت است. اثر حاضر به مضامینی درباره ارادت، آگاهی از ولایت، اسوه و نمونه، همراهی و اطاعت، یاری و انتقام، برائت، غم و شادی، آیه تطهیر، زیارت، میراث و انتظار، رستگاری و پیروزی، مشارکت با شهدا به سبب ولایت و برائت و میراث و انتظار می‌پردازد. در حقیقت این کتاب در تلاش است که اثبات نماید کسی که ولایت خداوند را بپذیرد، ولایت اهل بیت(ع) را می‌پذیرد و کسی که از خداوند پیروی کرد، از آن‌ها پیروی می‌کند. و کسی که خداوند را دوست دارد، آن‌ها را نیز دوست دارد. این یک طرف معادله توحیدی است. طرف دیگر، هر کس ولایت اهل بیت(ع) را بپذیرد، ولایت خدا را پذیرفته است و هر کس از آن‌ها اطاعت کند، از خداوند اطاعت کرده است. هر کس آن‌ها را دوست بدارد، خداوند را دوست داشته است. بدین سان معادله توحیدی در ارتباط و ولایت و توحی دو طرفه شکل می‌گیرد.
عشق و علاقه به همجنس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مطمئنًا با فردي معتقد همراه فطرت پاك و طالب پاكي و نورانيت روبرو هستيم و اين صفات خوب شما را مي ستاييم.اميدواريم راهنماي خوبي براي تصميم گيري در رابطه با اين موضوع براي شما باشيم. اساس و پايه دوستي ها در سن نوجواني و جواني که با جذبه و شور زيادي همرا بیشتر ...
دوستی از منظر قرآن و سنت، عوامل و ریشه های پیدایش آن، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی ْ آن
نویسنده:
مهدیه همتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
انسان ذاتا موجودی اجتماعی و نوع گراست لذا نیاز دارد در جمع باشد و در نهایت برای خود دوستانی انتخاب نماید، انسان از این رهگذر مهارت های لازم و تجارب فراوانی فرا می گیرد و پایه های سعادت دنیوی و اخروی یعنی سرنوشت خود را پی ریزی می نماید. ارتباط با دیگران موجب می شود انسان از انزوا و تنهایی رها و به نشاط و شادکامی دست یابد چه آنکه اساس حیات بر پایه محبت و مودت متقابل استوار است. مهرورزی و مهر طلبی از جمله نیازهای روحی – روانی، عاطفی و عقلانی زندگی آدمیان است دوستان با سرنوشت ما سرو کار دارند، شریک زندگی روحی – روانی ما می باشند. و چون جریان خون در کالبد، در تمام ابعاد زندگی ما جریان پیدا می کنند. تأثیرگذاری دوستان در انسان تدریجی، اندک اندک، پنهان و نامرئی می باشد، بدین جهت نباید انتخاب دوستان بر اساس معیارهای نادرست و یا بدست تصادف سپرد. موضوع اهمیت گزینش همنشین و مصاحب در آیات قرآن و بویژه در روایات نبوی و روایات ائمه اطهار بسیار گسترده و جدی مطرح شده است. مهرورزی و مهرطلبی و ارتباط عاطفی و دوستان که و در نتیجه تسکین آرامش منحصر به چند نفرو یا افراد خاص نیست بلکه این فرآیند گستره بسیار وسیع و پردامنه ای دارد از قبیل ارتباط بین انسان و طبیعت، انسان و حیوانات، و یا انسان و عالم ماوراءالطبیعه، انسان و خالق و یا بین زن و شوهر، والدین و فرزندان و بین دو جنس مخالف. اولیاء گرامی اسلام پیروان خود را به ارتباط دوستان و با افرادی که امتیازات ویژه ای دارند یا حداقل یک قدم جلوترند تشویق می نماید. باید یادآوری کرد که گزینش موفق فقط در پرتو معرفت امکان پذیر است گو آنکه شناخت و معرفت صحیح افراد نیز مانند شناخت دیگر پدیده ها از راه های مختلفی چون آزمودن، تحقیق کردن و .. صورت می گیرد. انگیزه دوست یابی و گزینش دوست در افراد متفاوت است و به انگیز ه هایی همچون با هم نجوا کردن عشق و محبت، تسکین و آرامش، مشورت و نظرخواهی، خودآزمائی و اندازه گیری میزان مقبولیت خود در چشم انداز دیگران، سودای اقتصادی، سودای جسمی و جنسی، تکثیر نسل و ادامه حیات و .. صورت می گیرد. اما آنچه مسلم است ارتباطی پایدار و ماندنی است که بر اساس ارزش های جاودانه و کرامت انسانی استوار باشد و نه منافع فردی و یا منافعی حیوانی و خودخواهانه. ارتباط هائی پایدار و ماندنی هستند که بر اساس میثاق، احترام متقابل، گذشت و بزرگواری، از خود گذشتگی و خودفراموشی سرانجام بگیرد و نه بر اساس استثمار و بهره کشی، هر گاه در ارتباط ها بوی استثمار و بهره کشی به مشام برسد ارتباط های عاطفی همچون یخ ذوب و به سردی و حتی عداوت می گراید. هنگامی که افراد با یکدیگر میثاق دوستی و ارتباط عاطفی را در عالم معنا و در لوح خمیر انسانیت به امضاء رساندند لازم می آید که طرفین در جهت تحکیم پایه های آن، حقوق طرف مقابل و آدابی که شارع حکیم آنها را لازم دانسته است مراعات نمایند. ناگفته نماند که رابطه های دوستانه مراحل و مراتبی دارند که کاملترین آنها و بلکه محور همه ی رابطه ای دیگر، مرحله رابطه خالق و مخلوق است و این مرحله از رابطه دوستانه است که مراحل و مراتب دیگر روابط را معنادار، پایدار، عمیق و لذت بخش می نماید. اگر این مرحله از روابط محور قرار بگیرد سایر مراحل ارزشمند و جاودانه خواهند شد وگرنه روزی سرانجام به بن بست خواهند رسید. گوهر محبت و مهرورزی و مهرطلبی که خود از کمالات انسانی و بلکه مقدم و سازنده عنصر انسانیت اند باید از همان آغاز کودکی و حتی قبل از تولد کودک و قبل از شکل گیری بعد فیزیکی کودک توسط والدین پی ریزی شوند که چنین کاری به نوبه خود راه ها و شیوه ها و نگرش ها و بینش های بخصوصی را می طلبد و در این صورت است که ما می توانیم نتیجه مثبت آن را در دوران بزرگسالی کودکان نظاره گر باشیم. البته تمام این موارد زمانی تحقق پیدا می کنند که خود والدین رابطه دوستانه و فراخودی داشته باشند و به عبارت دیگر خانواده متعادل و موفق به حساب بیایند. و در پایان این مقاله باید از رابطه ای سخن برانیم که جداً باید محتاطانه انجام بگیرد یعنی رابطه دو جنس مخالف، زمانی این رابطه مقبول و پذیرفته است که به انگیزه ی هدف مقدس ازدواج صورت بگیرد آن هم در قالب و کادر معینی و محدود شده، و اگر انگیزه آن ازدواج نباشد باید به همان قالب ارائه شده ی شریعت بسنده کرد.
دوستی از منظر قرآن و سنت، عوامل و ریشه های پیدایش آن، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
مریم شهریاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
دوستی یکی از مهمترین مواردی است که به آن سفارش شده است و از وظایف مسلمین به همدیگر به شمار می رود. همانطور که می دانیم انسان موجودی اجتماعی است و برای ادامه ی حیات ، احتیاج به همنشین دارد. موضوع این تحقیق دوستی از منظر قرآن و سنت و عوامل و ریشه های پیدایش آن همچنین آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن است. در دنیایی که ما زندگی می کنیم پر است از انسان های به ظاهر دوست، افرادی که با اشکال مختلف اذهان ما را به خود متمرکز می کنند و در بسیاری از موارد ما را در منجلاب فساد و گناه که خود نیز گرفتار هستند اسیر می کنند. انسان هم موجودی اجتماعی است و نمی تواند به تنهایی زندگی کند و برای ادامه ی حیات احتیاج به دوست دارد. در اهمیت نقش دوست همین بس که در علوم مختلف بشری از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و نیز در کتاب های آسمانی و متکی به وحی، مطالب بی شماری درباره ی آن گفته اند و توصیه ها و هشدارهایی که در این زمینه آمده ، کمتر در موضوعات دیگر بیان شده است. در نهج البلاغه هم حضرت علی ( ع) غریب را کسی دانسته اند که برای او دوستی نیست. شیوه تحقیق، توصیفی – کتابخانه ای است و جمع آوری اطلاعات با استفاده از منابع اصیل و مهمی مانند قرآن و بعضی از گفته های بزرگان بوده است. در این تحقیق به سؤالاتی از قبیل دوستی یعنی چه؟ چرا دوست شویم و با که دوست شویم؟ دیدگاه قرآن و سنت در مورد دوستی چیست؟ علل بوجود آمدن دوستی چیست؟ دوستی چه آثار و فوائد فردی و اجتماعی دارد؟ تنهایی و عزلت طلبی چه ضررها و چه فوائدی دارد؟ و آیا دوستی کردن پاداش دارد یا خیر؟ پاسخ داده شده است.
دوستی از منظر قرآن و سنت، آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
رقیه جمشیدی انگاس
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر نگاهی است به اهمیت دوستی از منظر قرآن و روایات و آثار آن هدف کلی این تحقیق ارائه راهکارهایی مناسب برای انتخاب و گزینش دوستان و بیان نمودن ویژگیهای دستان شایسته و ناباب و آگاه ساختن افراد از آفتها و عواقب دوستی های ناآگاه و خطرساز می باشد. این رساله از چهار فصل تشکیل شده که در قسمت اول کلیات تحقیق اعم از تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف تحقیق و... می باشد. در فصل اول مفهوم دوست و واژه های مرادف آن بررسی شده و نیز دوستی از منظر آیات وروایات بیان گردیده است. در فصل دوم ویژگیهای دوستان شایسته و خوب و آثار آنان و امتحان و آزمایش دوستان موردبحث قرار گرفته است. در فصل سوم حقوق دوستان و عوامل تقویت دوستی ها ) پایه های دوستی( تبیین گشته است. فصل چهارم نیز به بررسی دوستان ناشایست و پیامدهای آنان پرداخته شده است. در پایان رساله نیز به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها پرداخته شده است. منابع مورد استفاده در این تحقیق متون اسلامی و تألیفات نویسندگان این عصر می باشد که بااستفاده از روش تحقیقی توصیفی، صورت گرفته است. از مجموع بررسی های صورت گرفته نتایج ذیل حاصل شده: - در آیات روح بخش قرآن واژه های صدیق، خلیل، اخ، اَحبَّ به کار رفته است که همگی به معنای دوست می باشند واژه اخ به معنای برادر است که منظور از آن در برخی آیات دوست می باشد. - با توجه به روایات برای دوستی ها، پاداشی در نظر گرفته شده است که این پاداش به کسانی داده می شود که به خاطر خدا با دیگران دوستی بورزند و دیگران را در راه خدا و برای خدا دوست داشته باشند. - انسانها باید در دوستیابی معیارهایی چون عقل، علم، دینداری، صداقت، تقوی و... را ملاک خود قرار دهند و بر این اساس دوستانشان را انتخاب کنند تا هیچ گاه احساس پشیمانی نکنند. - نتیجه حاصل از بررسی حقوق دوستان بیانگر این است که دوستان حقوقی نسبت به یکدیگر دارند که آن حقوق جزء وظایف دوستی می باشد و عمل نکردن به آن حقوق پیوند دوستی رامی گسلد و سبب خشم الهی می شود که از جمله حقوق حق مال، نفس، انصاف، دعا در حق آنان می باشد.
دوستی از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
نجمه تفقدی عابدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بخش اول پایان نامه درباره طرح تحقیق که در آن به ضرورت و اهمیت موضوع ، پیشینه موضوع، سؤالات اصلی و فرعی و کلید واژه ها پرداخته است. بخش دوم آن موضوع دوست و دوستی که در فصل اول آن نظر اهل بیت نسبت به دوستی و اینکه نفس اثر پذیر است معیارهای انتخاب یک دوست خوب و نقش آن در زندگی و اینکه چگونه دوستانمان را راضی نگه داریم و پاداش زیارت دوست چیست بحث شده است. فصل دوم این بخش دوستی حقیقی و مجازی، دوستی یعنی چه، دوست حقیقی کیست، خصال دوستان راستین چیست، برای دوستی باید نرم حوئی کرد، دوستی و خویشاوندی. فصل سوم آن حقوق دوستی و فصل چهارم مرزهای دوستی و فصل پنجم نقش دوستی در خانواده. بخش سوم معیار و سنجش دوستان در فصل اول آن دوستی چرا و چگونه، گزینش دوستان، دوست شایسته ، با چه کسی همنشینی کنیم، دوستان بی عیب. فصل دوم معیاره ای انتخاب دوست، کسی که رفاقت با او لازم است، با که دوستی ورزیم، با چه کسی دوستی نکنیم. فصل سوم چگونه دوستان را بیازمائیم بخش چهارم آن عوامل و موانع دوستی است که در فصل اول آن عوامل استحکام دوستی است و در فصل دوم عوامل گسستن دوستی بحث شده است. بخش پنجم فصل اول بخش در رابطه با محبت در لغت و اصطلاح، طریق تحصیل محبت و فصل دوم آن تعریف عشق و جایگاه عشق نتیجه بهترین دوستی، دوستی با خداوند است و بعد از آن دوستی با خانواده و اگر ارتباطات دوستانه بین خانواده ها باشد دختران در دام شیادان و گرگهای عفاف گرفتار نمی شوند و پسران جوانمان گرایش به مواد افیونی پیدا نمی کنند.
  • تعداد رکورد ها : 21