جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
الف: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره معاصر
>
عبدالله جوادی آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 2136
عنوان :
بررسی مصداقیت فطرت الهی برای تجربه دینی در منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
یاسر هاشمی ، احمد ولیعی ابرقوئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از راههای ویژه برای ارتباط بین حق و خلق، بحث «فطرت الهی» انسان است. قبول این دیدگاه میتواند مباحث مطرح در بحثِ تجربه دینی را دچار تحولاتِ درخور توجهی نماید. از اینرو، در این مقاله سعی میشود با بیان چیستی و انواع تجربیات دینی، بالخصوص دیدگاه استاد آیتالله جوادی آملی از فطرت الهیِ انسان؛ به بررسی چگونگی مصداقپذیری این دیدگاه در ذیل انواع تجربیات دینی اهتمام ورزیده شود. همچنین با این بررسی، چراییِ وجودِ فطرت نیز تبیین میشود. با انجام این بررسی به روش تحلیلی – اسنادی و با تطبیق صورت گرفته شده بین تجربیات دینی و فطرت الهی از منظر استاد جوادی آملی، مشخص میشود؛ فطرت در دیدگاه ایشان، از مصادیق تجربۀ دینی و از انواع آن بوده و با توجه به نوع نگاه ایشان در اینباره، در ذیل تجربیات عرفانی چه در معنای عام و چه در معنای خاص آن قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله ادراک ذات حق تعالی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
روحالله سوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
ادراک ذات الهی مسئلهای پرچالش در عرفان و حکمت اسلامی است. استاد جوادی آملی دیدگاه ویژهای دراینباره دارد که تاکنون موضوع پژوهش مستقلی نبوده و مقاله پیشرو با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین آن میپردازد. استاد جودی آملی ذات الهی را «وجود لابشرط مقسمی» میداند و معتقد است: کنه ذات الهی بهسبب تعینناپذیری و عدم تناهی، ادراک نمیشود. وی دلیلهایی بر ادراکناپذیری ذات بهدست میدهد و بر این باور است که علوم حصولی و شهودی هریک تنگاناهایی برای ادراک ذات غیبی حق دارند. او ادراک شهودی ذات پس از فنای عارفانه را نیز روا نمیداند. همچنین ادراک بخشی از ذات که در توان عارف شهودگر باشد، را نیز نمیپذیرد؛ زیرا ذات الهی بسیط محض و بخشناپذیر است. از نگاه ایشان آنچه ادراک میپذیرد ذات ظهوریافته است، نه ذات بما هی ذات. هویت مطلق الهی، غیب مطلق است و هیچکس ارتباط مستقیم (بیواسطه)ای با او ندارد. این دیدگاه با نقدهایی روبروست که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مفهوم عدالت در بستر جنسیت از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
زهرا خانی ، وحید سهرابی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
عدالت از مسائل مورد توجه ادیان الهی و مکاتب بشری بوده و اندیشمندان مختلف به بحث از آن پرداختهاند. سطح جدید مطالعات در زمینه عدالت، پرداختن به نگرشهایی همچون مطالعه هستیشناسی و انسان شناسیها است که درون مایه محتوایی عدالت را میسازد. عدالت حوزههای گوناگونی را دربردارد. یکی از این حوزهها، مطالعه عدالت بین دو جنس زن و مرد است که امروزه تحت عنوان عدالت جنستی از آن یاد میشود. از آنجا که عدالت جنسیتی مفهومی ترکیبی است، در مطالعه آن علاوه بر فهم عدالت؛ با توجه به شناخت انسان، کیفیت آفرینش او، تفاوتهای بین زن و مرد، حقوق زنان به ارائه مبنای عدالت ضرورت مییابد. بررسی و ارائه معیار در تحقق عدالت جنسیتی مسئلهای است که کمتر پژوهشی به آن پرداخته است. از آنجا که آیتالله جوادیآملی یکی از فیلسوفان معاصر بهشمار میآید که در زمینه انسان شناسی، مسئله زنان، برابری، عدالت و تفاوتهای جنسیتی صاحبنظر است، نظرات ایشان با روش توصیفی_تحلیلی و با محوریت بررسی معیار در تحقق عدالت جنسیتی مورد مطالعه قرار میگیرد. این مقاله به دنبال آن است که معیارهای تحقق عدالت جنسیتی را از منظر آیتالله جوادی آملی متناسب با جایگاههای مختلف انسانی شناسایی و تحلیل کند. در این راستا، در مسائل مربوط به هویت انسانی، عدالت با معیار تساوی و برابری سنجیده میشود؛ در کیفیت تربیت و محیط پرورش که تفاوتهای بین زن و مرد حقیقی نیستند، عدالت با معیار استحقاق افراد تحقق مییابد؛ و در امور زیستشناختی جنسی، عدالت با توجه به تناسب مبتنی بر تفاوتهای طبیعی تعیین میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جریانهای فکری مؤثر در تکوین نگرش کلامی-سیاسی آیتالله جوادیآملی
نویسنده:
علی آقاجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
عبدالله جوادیآملی از اندیشمندان معاصری است که به دلیل جامعیتنسبی در دینشناسی در حوزه کلامسیاسی صاحبسخن و نظر بوده و به دلیل ورود در سیاستعملی و نظری در قواره عالمدینی، شایسته تحلیل است. اگر جریانهای دانشی-ارزشی را به موافق و مخالف یا رقیب تقسیم کنیم، پرسش اصلی مقاله آن است که جریانهای تأثیرگذار بر کلامسیاسی آیتالله جوادیآملی کدام هستند؟ فرضیه در پاسخ بدین پرسش با روش تحلیلی-توصیفی و بر پایه چارچوبنظری هرمنوتیکاسکینر (چارچوبنظری) و مبحث زمینههای ذهنیاش بر آن است که سه جریان دانشی حکمتمتعالیه و فلسفهاسلامی، تفقه و فقه، و قرآنگرایی، بر کلام سیاسی جوادیآملی به مثابه بخشی از زمینههای ذهنی سازنده کلامسیاسی وی بوده است. تأثیرگذاری مبحث تشکیکوجود در حکمتمتعالیه و بازتابش در موضوعهایی مانند خلافتانسان، سراج و کاشفبودن عقل و ولایتشرع و تأثیرش بر مشروعیتسیاسی و نیز ترجیح رایاکثریت بر اقلیت؛ تأثیر تفقهسنتی و پویا و تفقه بهمعنای دینشناسیجامع بر نوع استدلال در مبحث پیمانها و تحدید ناپذیری شرعی قلمرو ولایتفقیه و...؛ نیز قرآن بهمثابه منهجتفسیری و نه منبعدینی؛ حجیت «فعلی» و نه انضمامی تفسیر قرآن به قرآن و تقدم آن بر کلاممعصوم و تأثیرش بر تحلیل از خلافتانسان، کرامتانسان، عدالت و پلورالیزم از یافتهها و دستاوردهای پژوهش است. بر این پایه، کلام سیاسی جوادی آملی مبتنی بر دوگانه عقل و نقل و نه عقل و دین و بر اساس کلامیجامع، تفقهیجامع و تفوق نگرشقرآنی است که در نظاممسائل کلامسیاسی بازتاب مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی انتقادی ماهیت فلسفۀ اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
فردین جمشیدیمهر ، امیر راستین طُرُقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
علامه طباطبایی فلسفه را به الهی و غیرالهی و فلسفۀ الهی را به فلسفۀ اسلام و غیر آن تقسیم میکند. از دیدگاه ایشان الهی بودن فلسفه به اثبات وجود خداوند است، ولی فصل ممیز فلسفۀ الهی اسلام از غیر آن، به مفهومی است که از خداوند اثبات میشود. به اعتقاد ایشان اگر فلسفۀ الهی به اثبات توحیدِ اطلاقی برسد و بپذیرد که وجود خداوند که صرف است و هیچ حدی آن را محدود نمیکند و حتی از قید اطلاق هم مبراست، فلسفۀ الهی مربوط اسلام خواهد بود و در غیر این صورت، چنین نیست. اما آیتالله جوادی آملی، اسلامی بودن علوم، از جمله فلسفه را به معنای عام آن میداند. اسلام به معنای عام یعنی حقجویی و حقپذیری. بنابراین، به اعتبار فیلسوف یا کتابِ فلسفی نمیتوان به اسلامی بودن یک فلسفه فتوا داد، بلکه باید هر مسئلۀ فلسفی یا علمی، جداگانه بررسی شود تا اگر حق و مطابق با واقع باشد، اسلامی شمرده شود وگرنه خیر. مسئلۀ اصلی این پژوهش تعیین مصداق برای فلسفۀ اسلامی از میان فلسفههای شناختهشدۀ موجود است. این پژوهش که در جمعآوری مطالب به شیوۀ اسنادی و در پردازش به شیوۀ تحلیلی و منطقی نگارش یافته است، به لوازم این دو دیدگاه و بررسی آنها میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین ماهیت اجتماعی "تربیت معنوی" در اسلام؛ بر اساس ابعاد اجتماعی عبادت در دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
فاطمه وجدانی ، فاطمه علی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
برای انسان مدرن، معنویت تا حد زیادی حالت فردگرایانه پیدا کرده است؛ به گونهای که غالبا یک نیاز عاطفی و روانشناختی محسوب میشود و آرامش، عشق و شادی برای فرد به ارمغان میآورد. اما به نظر میرسد که تربیت معنوی در اسلام ماهیتی اجتماعی داشتهباشد. در اسلام، با عنایت به اصالت معنویت، تمامی آموزه ها، در پی تقویت نگاه معنوی و پرورش معنویت در انسانهاست و هدف این است که انسان ها را متوجه جهان حقیقی و معنوی بکند؛ حتی آموزه هایی که ظاهرا در پی تنظیم امورات مادی انسان هاست. اما به طور ویژه، عبادات به معنای خاص که مستقیما ارتباط میان انسان و خداوند را شکل می دهند، از قوی ترین روشهای تقویت معنویت محسوب می شوند و بخش زیادی از نیازهای معنوی را تامین میکنند. لذا از طریق تبیین ماهیت اجتماعی عبادات فردی، میتوان ماهیت اجتماعی تربیت معنوی را بهتر درک نمود. هدف از انجام تحقیق حاضر، این است که نشان دهد بر اساس دیدگاه آیتالله جوادیآملی حتی عبادات به اصطلاح فردی، مشحون از جنبههای اجتماعی هستند و در خصوصیترین ارتباطات انسان با خدا نیز، آدمی با هویت جمعی نزد خداوند حاضر میشود. بر اساس تحلیل محتوای کیفی دو کتاب حکمت عبادات و دانش و روش بندگی، هشت مولفه اصلی با تم اجتماعی برای عبادات به دست آمد: بودن با جمع، محبت و خیرخواهی عمومی و پیوندهای اجتماعی، حمایت مالی از قشر نیازمند جامعه، رذیلتزدایی اخلاقی- اجتماعی، تعامل اخلاقی اجتماعی، حق-گرایی و دفاع از حق و حقیقت، دفاع از کشور و بصیرت سیاسی و تلاش جهانی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مضمون مبانی اسلامی احساس حقارت از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
زینب پورکاویان ، زهرا صرفی ، محمد صادق شجاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
برای انسان حکم ارزشیای مهمتر از داوری دربارهی خویش نیست و احساس حقارت فرد ذیل چنین داوریهایی قرار میگیرد. گرچه این اصطلاح توسط اندیشمندان متعددی بررسی شده است، اما در تعریف آن اختلافنظر قابل توجهی وجود ندارد. این مفهوم، گسترهی نفوذ زیادی در ابعاد مختلف زندگی بشر دارد؛ از کاربرد آن در امور تبلیغی-تجاری و کاریکاتور تا اثر سوء آن بر روان افراد. این گستره بیانگر اهمیت و ضرورت پرداختن به این مفهوم است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به دیدگاه صحیح اسلام درباره احساس حقارت، به تحلیل مبانی اسلامی این مفهوم در آثار آیتالله جوادی آملی بهعنوان اندیشمند اسلامی معاصر پرداخته و با استفاده از روش تحلیل مضمون به این سؤال پاسخ داده است که مضامین حاصل از مبانی اسلامی احساس حقارت از دیدگاه آیتالله جوادی آملی چگونه است؟ بررسیها نشاندهندهی دو سنخ از احساس حقارت است. مضمون فراگیر احساس حقارت ممدوح، یعنی احساس حقارت در برابر خداوند و در نفس خود که شامل مضامین سازماندهنده: عامل (معرفت خداوند و قرب به خداوند) و اثر (قرب به خداوند، رشد و کمال فردی و عزت نزد دیگران) است و مضمون فراگیر احساس حقارت مذموم که در ابتدا به دو مضمون فرعی فردی و اجتماعی-ملی تقسیم میشود. بعد فردی آن شامل مضامین سازماندهنده: عامل (سرکوب استعداد و نام حقیرانه)، اثر (معنوی، اجتماعی) و راهکار (باورهای دینی و سیاستگذاری اجتماعی) میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحکمة عند الإمام علي في نهجه
نویسنده:
عبدالله جوادي الآملي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحکمة النظریة والحکمة العملیة في نهج البلاغة
نویسنده:
عبدالله جوادي الآملي
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 2136
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید