جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 387
کاوشی در خصوص فهم بشری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(پیتر میلیکان)David Hume, Peter Millican(دیوید هیوم)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد نام های "نازک" و "کامپندیو" را همزمان به دست می آورد. به شیوه معمول آکسفورد، این نه تنها شامل متن اصلی و یادداشت‌های مدرن است، بلکه مجموعه‌ای از پیوست‌های مرتبط دیگر، از جمله چکیده‌ای از «رساله طبیعت انسان»، مقاله‌ای درباره «روح» که برای تحقیق در نظر گرفته شده بود، اما منتشر شده است. بعداً، دیالوگ‌های پس از مرگ در مورد موضوع، گزیده‌هایی از نامه‌های هیوم که به تحقیق می‌پردازد، زندگی‌نامه کوتاهی که در سال مرگ هیوم منتشر شد، و واژه‌نامه‌ها و فهرست‌های متعدد. به نظر می رسد هیوم از انتشار خود در چنین عصر نابالغی از تحقیق پشیمان شده است، که در ابتدا فروش خوبی نداشت و اتهامات خطرناک بی خدایی را به همراه داشت. در واقع، اتهام بی‌خدایی هنوز هم در اروپای معاصر می‌تواند کشنده باشد، و هیوم همیشه به طور غیرمستقیم به این موضوع نزدیک می‌شود، از جمله تصدیق‌های پیش‌فرض از یک خالق، با کار جسورانه‌تر او به‌صورت جداگانه به‌عنوان مقاله‌های ناشناس یا پس از مرگ منتشر می‌شود. با این وجود، کارهای اولیه او در سال‌های بعد طرفدارانی پیدا کرد و در نهایت او را از نظر مالی مستقل کرد. دستاورد بنیادین این اثر باید مورد قوی فلسفی آن برای تجربه گرایی به عنوان پایه و اساس همه دانش جهان باشد که ارزش نامگذاری را دارد. "وقتی کتابخانه‌ها را زیر پا می‌گذاریم، با متقاعد شدن به این اصول، چه خرابکاری باید انجام دهیم؟ برای مثال، اگر جلدی از الوهیت یا متافیزیک مکتبی را در دست بگیریم، اجازه دهید بپرسیم: "آیا حاوی استدلال انتزاعی در مورد کمیت یا کمیت است؟ شماره؟نه. نه. سپس آن را به آتش بسپارید. زیرا چیزی جز سفسطه و توهم نمی تواند داشته باشد." هیوم این قضاوت را بر مبنایی قرار می دهد که غیرقابل انکار به نظر می رسد. ما از علیت چه می دانیم جز تعمیم روابط ضروری که از تجربه جمع آوری شده است؟ هیچ چیز. ما از ویژگی های ذاتی چه می دانیم. در مورد اشیایی که می توان با عقل محض و بدون مشاهده آنها به آنها پی برد؟ او می‌توانست با علم غیرمستقیم و تخصصی امروزی سر و کار داشته باشد، جایی که ذره‌ای در یک شتاب‌دهنده اغلب نمایشی صرف روی نمایشگر رایانه است؟ در مورد معجزات، که او آنها را رد می کند، زیرا هرگز به اندازه کافی در تمام تجربیات بشری شهادت داده نشده است - اگرچه، توجه داشته باشید، او اصولاً توانایی آنها را رد نمی کند. توانایی نه، منظور او این است که هیچ شهادتی برای اطمینان از وقوع معجزه کافی نیست. معجزه نیاز به شهادت انسانی دارد که قابل خطا است. باور به شکست شهادت آسانتر از شکست قوانین طبیعت است، از این رو هیچ شهادتی برای نشان دادن معجزه کافی نیست مگر اینکه دروغ بودن شهادت معجزه گرتر از خود واقعه باشد. تقریرات هیوم در قرن هجدهم خوانش متن او را کمی دشوارتر از فیلسوفان انگلیسی زبان مدرن یا فیلسوفان باستانی می کند، اما هیوم مسلماً بزرگترین فیلسوف زبان انگلیسی است. عقاید و دوستی او بر آدام اسمیت تأثیر گذاشت و او یکی از چهره های کلیدی روشنگری اسکاتلند است. هرکسی که به تفکر روشنگری، معرفت شناسی، اومانیسم یا الحاد علاقه مند است، باید خود را با این اثر آشنا کند.
رساله‌ای درباره طبیعت آدمی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Hume (دیوید هیوم)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
NuVision Publications,
چکیده :
ترجمه ماشینی: برای کسانی که تظاهر به کشف چیزهای جدید در فلسفه و علوم می کنند، هیچ چیز عادی تر و طبیعی تر از این نیست که با نکوهش همه آنچه که پیش از آن ها بوده است، ستایش نظام های خود را القا کنند. و به راستی آیا آنها به زاری از آن نادانی بسنده می کردند که ما هنوز در مهم ترین سؤالات به آن می پردازیم، که می تواند در دادگاه عقل بشری مطرح شود، معدود کسانی هستند که با علوم آشنایی داشته باشند که به آسانی با آنها موافق نباشند. برای کسی که اهل قضاوت و یادگیری است، درک شالوده ضعیف حتی آن سیستم‌هایی که بیشترین اعتبار را به دست آورده‌اند و ادعاهای خود را بالاتر از حد به استدلال دقیق و عمیق برده‌اند، آسان است. اصولی که بر اساس اعتماد به کار گرفته شده است، پیامدهایی که از آنها به سادگی استنتاج می شود، عدم انسجام در اجزا، و عدم وجود مدرک در کل، اینها همه جاهایی هستند که در نظام های برجسته ترین فیلسوفان با آنها روبرو می شوند، و به نظر می رسد که باعث رسوایی فلسفه شده اند. خود
تحقیقی در باب اصول اخلاق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Hume, David (دیوید هیوم)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Books on Demand GmbH,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحقیقی در مورد اصول اخلاقی (EPM) کتابی نوشته دیوید هیوم فیلسوف روشنگری اسکاتلندی است. در آن، هیوم (از جمله موارد دیگر) استدلال می کند که پایه های اخلاق بر احساسات نهفته است، نه عقل. یک تحقیق در مورد اصول اخلاقی، تحقیقی است که پس از تحقیق در مورد درک انسانی (EHU) انجام می شود. بنابراین، اغلب به عنوان "پرسش دوم" نامیده می شود. در اصل در سال 1751، سه سال پس از اولین تحقیق منتشر شد. هیوم برای اولین بار اخلاق را در رساله ای از طبیعت انسان (در کتاب 3 - "اخلاق") مورد بحث قرار می دهد. او بعداً ایده‌هایی را که در تحقیق دوم خود در آنجا مطرح کرد استخراج کرد و توضیح داد. هیوم در اثر کوتاه خودزندگی نامه خود، زندگی خود من (1776) بیان می کند که دومین تحقیق او «از همه نوشته های من، تاریخی، فلسفی یا ادبی، بی نظیر بهترین است».
تاریخ طبیعی بدن [صحیح: تاریخ طبیعی دین]
نویسنده:
نوشته دیوید هیوم ؛ ترجمه حمید عنایت
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: خوارزمی,
کاوش در مبانی اخلاق
نویسنده:
دیوید هیوم؛ ترجمه مرتضی مردیها
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
ترجمه کتاب "تحقیق در مبادی اخلاق" نوشته دیوید هیوم با مقدمه‌ای در نقد و بررسی نظرات هیوم در علم اخلاق
نویسنده:
رضا تقیان ورزنه
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پس از بیان مختصر زندگینامهء هیوم و اهمیت و جایگاه او در سیر تفکر غرب به بررسی نظرات او در زمینهء موضوعات اخلاقی پرداخته، و نشان داده‌ایم که او تا چه حد نظرات خود را وامدار دیگران است و تاثیر او بر متفکرین بعدی تا چه اندازه است . آنگاه ترجمهء متن انگلیسی را همراه با توضیحاتی در پاورقی آورده‌ایم. سعی شده ترجمه تا حد ممکن سلیس و روان باشد، هر چند در بسیاری از مواقع دقت در حفظ امانت ، و مشکل و پیچیده بودن کلام هیوم، که بر اهل نظر پوشیده نیست ، از روانی آن کاسته است . هیوم در این اثر منشا احساسات اخلاقی را تبیین می‌کند. او به تفصیل صفات اخلاقی و فضایل اجتماعی را مورد بررسی قرار داده و می‌خواهد مشخص کند ارجمندی آنها ناشی از حس خیرخواهی و انسانیت ماست ، یا ناشی از خوددوستی و نظر در منافع حاصل از آنها. چنین می‌نماید که او هم حس اخلاقی و هم منفعت‌طلبی انسان را در سامان دادن به کردارها و رفتارها و اشتیاق او به فضایل اجتماعی دخیل می‌داند. اگر بگوئیم هیوم در نهایت حس اخلاقی را ترجیح داده و آنرا منشا ارجمندی فضایل اجتماعی و بروز احساسات اخلاقی دانسته، سخن گزافی نگفته‌ایم.
تحقیق در مبادی اخلاق
نویسنده:
نويسنده:دیوید هیوم؛ مترجم: رضا تقیان‌ورزنه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
اصفهان - اصفهان: گویا,
کتاب راهنمای فلسفه راتلج: هیوم درباره اخلاق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
James Baillie (جیمز بیلی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: دیوید هیوم به طور گسترده به عنوان بزرگترین فیلسوفی که به زبان انگلیسی نوشته است شناخته می شود. رساله او در باب طبیعت انسان یکی از مهمترین آثار فلسفه اخلاق است که تا کنون نوشته شده است. هیوم در مورد اخلاق معرفی و ارزیابی می کند * زندگی هیوم و پیشینه رساله * عقاید و متن در رساله * اهمیت مداوم هیوم برای فلسفه
جستارهایی در مورد خودکشی و جاودانگی روح [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Hume (دیوید هیوم)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: بنابراین، ماده و روح به همان اندازه ناشناخته هستند و ما نمی‌توانیم تعیین کنیم که چه خصوصیاتی در یکی یا دیگری وجود دارد. آنها همچنین به ما می آموزند که درباره هیچ علت یا معلولی نمی توان درباره هیچ چیز تصمیم گرفت، و اینکه تجربه تنها منبع قضاوت های ما در این ماهیت است، ما نمی توانیم از هیچ اصل دیگری بدانیم که آیا ماده، با ساختار یا ترتیبش، ممکن است علت فکر
تأملی در چالش‌های برهان نظم
نویسنده:
سیدحسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله می‌کوشد با اشاره به جایگاه برهان نظم آن را تعریف نموده و پس از ذکر اقسام نظم و اشکالاتی که نسبت به این برهان مطرح نموده‌اند تأمل نموده و پاسخ آنها را به بررسی بنشیند.
  • تعداد رکورد ها : 387