جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 152
عالم والفرد - المجلد الثانی: الطبيعة ، الإنسان، النظام الخُلقي (به فارسی: جهان و فرد - جلد دوم: طبیعت، انسان و نظام اخلاقی)
نویسنده:
جوزایا رویس؛ ترجمه وتقدیم: احمد الانصاری؛ ویرایش: حسن حنفی
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: المرکز القومی للترجمة,
جدل الأنا والآخر : قراءات نقدیة فی فکر حسن حنفی
نویسنده:
اعداد وتقدیم: أحمد عبد الحليم عطية؛ تصحیح: سید عبد المعطی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مکتبة مدبولی الصغیر,
من النقد الفلسفي إلى فلسفة النقد، قراءة في مؤلفات مصطفى النشار الفلسفية
نویسنده:
مجموعة مؤلفين؛ تصدیر: حسن حنفی؛ تقدیم واشراف: عصمت نصار؛ اعداد وتحریر: محمد ممدوح
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
وهران - الجزائر / بیروت - لبنان: ابن الندیم للنشر والتوزیع / دارالروافد الثقافیة - ناشرون,
من النقل إلى الإبداع - المجلد الاول: النقل
نویسنده:
حسن حنفی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار قباء ,
من النقل إلى الإبداع - المجلد الثانی: التحول
نویسنده:
حسن حنفی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دارقباء,
راه میانه حسن حنفی
نویسنده:
سعید هوشیار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حسن حنفی (1935-) ازجمله نواندیشان معاصر عرب محسوب می‌شود. وی متفکری مصری است و صاحب کرسی فلسفه در دانشگاه قاهره است. حنفی در خانواده‌ای اهل هنر به دنیا آمده است. وی در جوانی به آموختن ساز ویولن پرداخته و تا کنون نیز آن ساز را می‌نوازد. وی اما در هنگامه جوانی، انگیزه‌های انقلابی پر شوری نیز داشته و به فعالیت‌های سیاسی نیز مشغول بوده است. بر همین اساس بود که به اخوان المسلمین پیوسته و در آن محفل به فعالیت‌های سیاسی نیز اقدام می‌کرد. فعالیت‌های سیاسی اما سبب دوری او از محیط علمی نشد. وی در دانشگاه سوربن پاریس به تحصیل فلسفه پرداخت. به مقام استادی نائل آمد و در دانشگاه‌های فرانسه، امریکا، بلژیک، آلمان و کویت نیز به تدریس پرداخت.
فلسفه در جهان عرب
نویسنده:
حسن حنفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فلسفه در جهان عرب
نویسنده:
حسن حنفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
حركات الدينية المعاصرة
نویسنده:
حسن حنفی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نصوص من الفلسفة المسيحية في العصر الوسيط
نویسنده:
حسن حنفي
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بيروت - لبنان: دار التنوير للطباعة والنشر والتوزيع,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تعتبرفلسفة القديس اوغسطين الفلسفة المسيحية في العصر الكنسي ، اذ يمكننا ان نعد القديس اوغسطين قمة هذا العصر حيث يعتبر الجامع لكل ما سبقه من تفكير مسيحي في القرون الاربعة الاولى وما تلاها في القرنين الخامس والسادس . فالبرغم من تأخر التفكير المسيحي عند اباء الكنيسة اللاتين واليونان ، فان القديس اوغسطين يعتبر قمة ما وصل اليه الفكر عند هؤلاء واولئك على السواء . ولما كان الحدس الفلسفي يحتاج الى صورة ذهنية وسطية بين الفكر المحض والواقع المادي ، حتى يتمكن الفيلسوف من أن يلتمس ظاهر مادية من جانب ، وروحية من جانب آخر ، يبدأ بها تحليله للمشكلة العام بصورة جزئية ومحددة لها ، وجد أوغسطين هذ ه الصورة الذهنية المتوسطة في اللغة وخاصة في الكلمة . ويتعرض أوغسطين الى مشكل منهجية أخرى ، وهي مشكلة العقل والنقل ، فالعقل عند اوغسطين لايستقل بذاته في ادراك الحقيقة المطلقة ، بل لابد له في ذلك من سلطة اخرى وهي عند اوغسطين سلطة الكتاب المقدس وسلطة الكتناب المقدس تعني الايمان به ، فالايمان ضروري للتعقل كما التعقل ضروري للايمان . صحيح ان العقل يجب أن يمهد لبعض حقائق الايمان مع ان هذه الحقائق لايمكن البرهنة عليها ، ولكن بالامكان البرهنة على انه يمكن الاعتقاد بها وتلك هي مهم العقل ، فالعقل يسبق الايمان ، ولكن هناك عقلا آخر يتبعه فيقول اوغسطين : اعقل كي تؤمن وآمن كي تعقل .
  • تعداد رکورد ها : 152