جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (تهران)
>
پژوهشکده فلسفه
>
گروه فلسفه غرب
>
شهین اعوانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 34
عنوان :
سعادتمندی انسان از منظر افلاطون
نویسنده:
شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
چکیده :
در برخی از آثار افلاطون، همچون دفاعیه، کریتون و فایدون، موضوع مرگ ملموستر از زندگی است؛ ولی آنجا که زندگی مطرح است، غایت سعادتمند شدن انسان را در بطن خود دارد؛ سعادتی که آدمی از طریق کسب فضائل بدان نائل میآید. منظور افلاطون از «فضیلت» که به «سعادتمندی انسان» در زندگانی و پس از مرگ منجر میشود، چیست؟ مقاله بخشی از پاسخ این پرسش را در رسالة آلکیبیادس و بخش دیگر آن را در فیلبُس جسته است. به طور کلی نزد افلاطون، دانایی و تأمل دربارة حقیقت، جدا از زندگی نیست و سعادت یا نیکبختی افراد و به تبع آن جامعه، به میزان آگاهی به فضیلت و دانایی آنان نسبت به حقیقت بستگی دارد. از این رو ماهیت انسان در رسالة آلکیبیادس بررسی شده است که مطابق آن اختلاف انسانها در بودنها و هستها نیست بلکه اختلافشان در شدنها و چیستیهاست. انسانها در نحوة پرورش و میزان تلاش در تهذیب و خودشناسی متفاوتاند ولی همه سعادت را میجویند و از این منظر به لحاظ روحی با یکدیگر مرتبطاند. رسالة فیلبُس به «خیر»، «زیبایی» و مناسبات این دو با «لذت» اختصاص دارد. نتیجهای که از برداشت افلاطون دربارة «سعادتمندی انسان» میتوان گرفت، این است که زندگی، تحقق تطابق عالم مرئی محسوس با کمال مُثُل معقول است که در آن همه چیز بر اساس خیر مطلق تنظیم میشود. زندگی بودن نیست، «شدن» و «صیرورت» است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«سهم زنان از عقلانیت مدرن»
نویسنده:
شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«من» و «خود» از دیدگاه فلاسفه (تا اوایل قرن هفدهم)
نویسنده:
شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
چکیده :
آیا خودشناسی از جسم و مشخصات بیرونی ما نشئت میگیرد یا خصوصیات درونی، منش انسانی، خلق و خوی فردی نیز در آن سهیماند؟ دیگران ما را چگونه میشناسند؟ معیارهای مشترک خودشناسی و دیگرشناسی چیست؟ در پی این پرسشهاست که درک از خویشتنِ خویش با خودآگاهی و ادراک «غیر من» یا «غیر خود» ارتباط مییابد. در این مقاله، علاوه بر سؤالات فوق در صدد پاسخ گویی به آن هستیم که اگر، به طور مثال، اصل «وجود ادراک است» یا وجود به معنای «شیء مدرک» را از بارکلی بپذیریم، آنگاه وقتی میگوییم «من حق دارم» یا «این مالِ من است» یا «خودم را میشناسم»، این «من» و «خود» چیست. خواه وجود ماده را منتفی بدانیم و قائل به ظاهر و نمود یا نمود بیبود باشیم، و خواه قائل به ماده و اصالت آن باشیم و جسم را در قالب بدن انسان به عنوان بود و وجود او قبول کنیم، باید قبل از آن ثابت کنیم که محملِ حقی که بر «من» تعلق میگیرد، کجاست. «من» توسط چه نحلههای فکری و متفکرانی مطرح بوده و آیا از طریق فلسفی قابل تعریف است؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تئودیسه یا عدل الهی
نویسنده:
شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی تاریخ تحول تفکر فلسفی در غرب بیانگر آن است که از زمان افلاطون که خدای صانع (دمیورژ) با نظارة جهان معقول، جهان محسوس را به وجود آورد و گفت که خداوند نمیتواند بر برخی از ضرورتهای طبیعی فائق آید؛ تا شروع قرن هفدهم، و پیدایش دیدگاه جدید انسانمحور دکارت دربارة هستی، پیوسته یکی از موضوعات مشترک و پرسشی که برای اغلب فلاسفه در خلال مباحثی از قبیل چیستی و نحوة هستی خدا، جهان و انسان، مطرح بوده است، این پرسشهاست که: عدل چیست؟ آیا خدا عادل است؟ و آیا انسان به بهترین وجه خلق شده است؟ آیا جهان موجود، بهترین جهان ممکن است؟. تحلیل، توجیه یا هر گونه پاسخی به این مسأله از سوی فیلسوفان مسیحی پیش از لایبنیتس، اغلب صبغة کلامی داشته است. حتی در قرن پانزدهم هم این پرسش که چگونه اختیار انسان با علم پیشین و با مشیّت الهی سازگار است، محور مباحث فلسفی- کلامی است. پیشرفت علم و قوانین ضروری در علوم مختلف سبب شد که اختیار انسان خدشهدار شود. اسپینوزا و لایبنیتس هر یک به شیوة خاص خود در صدد برآمدند تا ثابت کنند که اختیار انسان و جبر علّی- معلولی علوم قابل جمعاند و خدا آنچه را که بیش از همه هماهنگی دارد، اراده میکند. موضوع تصور جهان به عنوان یک هماهنگی کلی پیشینبنیاد در آرای لایبنیتس (در قالب جوهر فرد یا مُناد) از جمله مطالبی است که در این مقاله مقدم بر بررسی چیستی و چرایی «بهترین جهان ممکن» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرگ و جاودانگی در اندیشه هایدگر و عرفان اسلامی
نویسنده:
ونز رابرتزای ؛ مترجم: شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کشف المعاقد فی شرح قواعد العقائد: چاپ عکسی از روی نسخه خطی کتابخانه دولتی برلین (آلمان) به ضمیمه بخشی از کتاب الملخص فخر رازی به خط تاج رازی : چاپ عکسی از روی نسخه خطی کتابخانه دولتی برلین (آلمان) به ضمیمه بخشی از کتاب الملخص فخر رازی به خط تاج رازی
نویسنده:
محمود بن علی بن محمود الحمصی الرازی؛ ویلفرد مادلونگ، محمود یوسف ثانی، زابینه اشمیتکه، نصرالله پورجوادی، غلامرضا اعوانی، رضا پورجواد، شهین اعوانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سدیدالدین حمصی رازی
کد کنگره:
BP210/ن6ق90213 1386
چکیده :
نصیرالدین طوسی، پس از جدا شدن از اسماعیلیه در حدود 654 هجری، چندین اثر را با هدف اعلام کنارهگیری از عقاید اسماعیلی از جمله مصارع المصارع و... تالیف کرد. وی سپس در آخرین سالهای حیات خویش دو رسالهی کلامی مختصر به نام "تجرید الاعتقاد" و "قواعد العقائد" را تالیف کرد. این دو رساله خیلی زود معروف شدند و تاثیر شگرفی در آثار بعدی شیعهی دوازدهامامی گذاشتند. طوسی در این دو اثر بحثهای کلامی را با واژگان، روششناسی و شیوهی فلسفی درآمیخته و شماری از مفاهیم فلسفی را در مباحث خویش داخل کرده است که با آموزههای کلامی امامیه سازگارند. بخش مربوط به امامت در قواعد العقائد شرح مفصلی از عقاید اسماعیلی، به همراه بحثهای گسترده دربارهی نظر غلات، کیسانیه، امامیه، زیدیه و اهل سنت در اینباره است. بر کتاب قواعد العقائد شرحهای متعددی نوشته شده است، از جملهی آنها "کشف المعاقد فی شرح قواعد العقائد. تالیف محمود بن علی بن محمود الحمصی الرازی معروف به "تاج رازی"، حکیم شیعه در قرن هشتم هجری قمری است. تاج رازی این شرح را به ارتنا، فرماندهای از نژاد اویغور، تقدیم کرده است که از سوی ابوسعید ایلخان منصوب شده بود و بعدها فرمانروای بلامنازع مناطق مرکزی آسیای صغیر شد. هدف اصلی قواعد و همینطور شرح آن توصیف عقاید فرق است که به زبان عربی نگاشته شده است. کتاب حاضر به صورت چاپ عکسی از روی نسخهی خطی کتابخانهی دولتی برلین، تنها نسخهی موجود این شرح، فراهم گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لایب نیتس و تمایز جوهر خدا و مُناد
نویسنده:
شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
لایب نیتس فیلسوفی عقلگراست که فلسفه اش نظاممند ، منسجم ولی متفاوت با سایر عقلگرایان است . اکثر عقلگرایان ، مخالف دیدگاه ارسطو هستند. در این مقاله اختلاف منظر آنها با ارسطو و دیدگاه مدرسی بر سر موضوع « جوهر » مد نظر قرار گرفته و به این سئوال ها پاسخ داده شده است که چرا لایبنیتس، بر خلاف سایر عقلگرایان، مخالفتی با ارسطو ندارد ؟ چگونه مُنادولوژی لایبنیتس علیه دکارت و تعریف او از جوهر دو گانه نفس و ماده مطرح شده است؟ تفاوت مُناد و جوهر ارسطویی در تفکر لایب نیتس چیست؟ لایب نیتس مُناد ها را « اتمهای حقیقی طبیعت » میداند. مُنادها عناصر اصلی و بنیادی عالم، موجودات مجرد و بسیط ، شبیه خداوند یعنی خالق خویش اند . هر مُناد جوهری کوشاست. در این صورت آیا خدا هم مُناد است ؟ در مقاله چگونگی نسبت میان مُناد و جوهر و خدا تبیین شده است .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ابعاد و راهکارهای مقابله با فاجعه «جهل مقدس»
نویسنده:
مصطفی بروجردی, شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
تهران - ایران: ایکنا (خبرگزاری بین المللی قرآن),
زبان :
فارسی
چکیده :
بروجردی ضمن اشاره به آثار منفی جهل مقدس از جمله به حاشیه رانده شدن عالمان و رواج تکصدایی در جامعه، به ذکر راهکارهایی برای مقابله با این آسیب پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و معرفی کتاب
نویسنده:
اعوانی شهین
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران ,
زبان :
فارسی
چکیده :
ابوعبدالرحمن سلمی نیشابوری (325/330-412) از مشایخ بزرگ صوفیه و از محدثان نام آورِ سده چهارم و اوایل سده پنجم است که دارای حدود صد اثر بوده است. تا چند دهه پیش، گمان می رفت که جز یکی دو اثر معروف (طبقات الصوفیة و حقایق التفسیر) اثر دیگری از وی به دست ما نرسیده است، ولی پژوهش های اخیر نشان داده است که کم و بیش نیمی از نوشته های سلمی از گزند حوادث جان سالم به در برده است. جای تاسف است که تا بیست سال پیش، هیچ یک از آثار چاپ شده سلمی در سرزمین خودش، ایران به چاپ نرسیده بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی تحلیلی به کتاب دگرگونی بنیادی فلسفۀ یونان در برخورد با شیوۀ اندیشۀ اسلامی
نویسنده:
شهین اعوانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
از میان آثار مرحوم فلاطوری، اسلامشناس و متخصص فلسفه و کلام، کتاب دگرگونی بنیادی فلسفۀ یونان در برخورد با شیوۀ اندیشۀ اسلامی، یکی از جدیترین و تأثیرگذارترین آنهاست که در سال 1352به زبان آلمانی، به قصد احراز کرسی استادی رشتۀ فلسفه به دانشگاه کلن ارائه شدهاست. روش مؤلف در این کتاب تطبیقی ـ مقایسهای است. او در صدد است تا ثابت کند که بر خلاف عقیدۀ رایج، بنیاد فلسفۀ اسلامی صرفاً ارسطویی نیست بلکه حاصل برخورد دو جهانبینیِ کاملاً متفاوت، یعنی جهانبینی حاکم بر فلسفه و علوم یونانی (از پیشسقراطیان تا فیلوپونس) از یکسو و جهانبینی اعتقادی برخاسته از قرآن و علوم قرآنی (در قالب فلسفۀ اسلامی) از سوی دیگر است. مرحوم فلاطوری میگوید فلسفۀ یونانی در بدو ورود به جهان اسلام و به ویژه تفکر ایرانی ـ اسلامی تغییر شکل یافته و به تدریج (و نه به طور دفعی) متحول شدهاست. یعنی بر خلاف آنچه که گفته میشود فلسفۀ فارابی، ابنسینا، و دیگر فیلسوفان مسلمان ریشه در فلسفۀ ارسطویی دارد، مؤلف کتاب تلاش میکند تا خطوط اساسی ساختار اندیشۀ یونانی بررسی و تفاوت آن را با شاکلۀ اندیشه قرآنی برشمارد و در پایان نتیجه میگیرد: شیوۀ اندیشۀ اسلامی، فلسفۀ یونانی فراگرفته را به گونهای تغییر شکل داده که بعدها نام «فلسفۀ اسلامی» به خود گرفتهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 34
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید