جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
اسکندرلو , محمدجواد (استاد تمام و عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، جامعة المصطفی ص العالمیة)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 67
عنوان :
جریانشناسی قرآنپژوهیِ مستشرقان در ایالات متحده آمریکا (با تاکید بر سیر تطور، رویکردها، مبانی و روشها)
نویسنده:
پدیدآور: سیدحسین علوی ؛ استاد راهنما: محمدجواد اسکندرلو ؛ استاد مشاور: محمدحسن زمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شرق شناسی
,
خاور شناسان
چکیده :
در دوران معاصر، از سویی، شاهد انتشار انبوهی از دیدگاهها و آرای مستشرقان درباره دین مبین اسلام و معارف متعالی قرآن کریم، در سرتاسر جهان هستیم و از سوی دیگر، ضرورت نقد و بررسی آنها و پاسخگویی به شبهات طرحشده در این آثار، مورد اتفاق اندیشمندان متعهد مسلمان است. این رساله بر آن است که ضمن ارایه تعریف روشنی از جریان قرآنپژوهی مستشرقانِ ایالات متحده آمریکا، با تاکید بر پیدایش و سیر تطور، حوزهها، رویکردها، مبانی و روشهای قرآنپژوهیِ این حوزه، نخست موجبات شناسایی دقیق و صحیح آنها را فراهم ساخته و در مرحله بعد زمینه نقد و بررسی تفصیلی این جریان و پدیده را نیز مهیا سازد. به سخن دیگر، این رساله با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی، به دنبال توصیف، تحلیل و آسیبشناسیِ پدیده قرآنپژوهی در میان قرآنپژوهان غیرمسلمانِ ایالات متحده آمریکا است که چنین پژوهشی، در واقع، نخستین گام در این حوزه و تلاشی جدید در باب قرآنپژوهیِ حوزه جغرافیاییِ آمریکا، در عرصه بینالمللی محسوب میشود. وجود جریانهای گوناگون قرآنپژوهی در ایالات متحده، سبب توجه آنها به گستره وسیعی از موضوعات قرآنی شده که در این رساله، در سه حوزه کلیِ علوم قرآنی، معارف قرآنی و مباحث تفسیری تبیین شده است که البته هر یک از آنها دارای زیرشاخههایی نیز هستند. این جریانها ضمن تأثیرپذیری از پارادایمهای فکری- علمیِ رایج در غرب، دارای رویکردهای متفاوتی در زمینه اسلامشناسی و قرآنپژوهی هستند که بحث تأثیرپذیری از این پارادایمها در مبانی و روشهای قرآنپژوهی مستشرقان نیز مشهود است. سه رویکرد اصلی مستشرقان به منابع اسلامی، به طور عام، و قرآن کریم، به طور خاص، مورد توجه این رساله بوده که عبارتند از: رویکرد توصیفی یا سنتی، رویکرد شکگرایانه و رویکرد انتقادی- علمی که این رویکرد سوم از آنِ جریانی میانهروست که نه دیدگاه اسلامی را کامل پذیراست و نه آن شکاکیت افراطیِ شکگرایان را میپذیرد و ظاهراً در حال حاضر رویکرد غالب محسوب میشود. مهمترین مبانی قرآنپژوهیِ مستشرقان آمریکایی عبارتند از: عدم وحیانیت قرآن، عدم رسالت الهی پیامبر اکرم (ص)، اختصاص داشتن اسلام و قرآن به قومی خاص، عدم اعتبار روایت اسلامی درباره تاریخ اسلام و قرآن و .... روشهای اصلی و فراگیرِ قرآنپژوهیِ مستشرقان آمریکایی نیز عبارتند از: روش نقد تاریخی که در حوزه نقد عهدینی رشد کرده و گستره وسیعی از نقدها مانند نقد متنی، نقد شکلی، نقد زبانشناختی، نقد ادبی را شامل میشود؛ روش پدیدارشناسی؛ و روش تطبیق و مقایسه که کاربست این روشها در میان قرآنپژوهان آمریکایی منتج به خلق آثار مهمی شده است. از مهمترین نتایج و دستآوردهای علمی رساله حاضر این است که مستشرقان با مسلّم انگاشتن درستیِ رویکردها و مبانیِ سازگار با جهانبینی مادی و سکولار خود، اقدام به اخذ روشهایی میکنند که در راستای تامین اهداف رویکردها و مبانی یادشدهاند. به همین دلیل شاهد کاربست روشهایی در نقد منابع اسلامی، به ویژه قرآن کریم، هستیم که در فضایی مادینگر، برای نقد سنت عهدینی، آزموده شده و درستیِ آنها نیز به مجامع علمیِ غرب قبولانده شدهاند. در این رساله، رویکردها، مبانی و روشهای قرآنپژوهی مستشرقان آمریکا، هرچند بهطور کلی و به اختصار، مورد تبیین، تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند تا گامی نو در این حوزه و سرآغازی برای ورود دیگر پژوهشگران در این زمینه نیازمند توجه جدی باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد انسان شناسی مستشرقان در قرآن
نویسنده:
پدیدآور: اظهرباقر خان ؛ استاد راهنما: محمدجواد اسکندرلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شرق شناسی
,
خاور شناسان
چکیده :
از نگاه قرآن کریم، انسان محور اساسی و اصلی تمام مخلوقات است و خداوند متعال همه جهان هستی را برای انسان مسخر نموده است و انسان تنها مخلوقی است که بعد از خلقت او خداوند متعال به خود افتخار میکند و خود را احسن الخالقین مینامد، لذا شناخت انسان یکی از مهمترین بخش علوم انسانی به شمار می رود و قرآن کریم نیز بر انسان شناسی تاکید می نماید. شناخت انسان از طریق ویژگیهای گوناگون او نیز امکان پذیر است، لذا از نگاه قرآن، انسان صاحب اوصافی است که هیچکدام از مخلوقات عالم به آن متصف نشدهاند، از جمله خلیفه الله بودن او بر روی زمین، دارای روح الهی بودن، حامل امانت الهی بودن و مختار بودن و... که انسان باید به آن افتخار کند، لذا انسانی که قرآن کریم آن را معرفی نموده است بالاتر از انسانی است که در علوم انسانی غربی معرفی شده است. آیاتی که در مورد انسانشناسی میباشد، بعضی از مستشرقان مانند ایزوتسو، اهمت البیراک، خانم مارگوت بدران، روث رودد، گوستا ولبون و... و یا کسانی که متأثر از افکار خاورشناسان هستند مانند نصر حامد ابوزید، عبدالفواد محسن ابراهیم و... و در خیلی از مقالات دایره المعارف قرآن لایدن، خانم جین دمن میک اولیف و دانشنامه قرآن کریم اولیور لیمن که به مباحث انسانشناسی پرداخته شده است، نظر خودشان را در مورد انسان بیان نمودهاند و سعی نمودهاند که انسانشناسی غربی را بر انسانشناسی قرآنی برتر جلوه بدهند و به اثبات برسانند که نگاه قرآن کریم راجع به انسان مثبت نیست و انسان را بی ثبات میداند. لذا در این تحقیق آیاتی که بیانگر خلقت انسان و اوصاف انسان و ارزش و جایگاه انسان در نظام هستی هستند در سه فصل مورد بررسی قرار گرفته است و نظرات مستشرقان از طریق بیان درست نظرات قرآن در مورد انسان، مورد نقد قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط عرفان اسلامی با قرآن کریم (با تکیه بر شبهات مستشرقان)
نویسنده:
پدیدآور: حسین احمدی حسینآبادی ؛ استاد راهنما: محمد تقی فعالی ؛ استاد مشاور: محمدجواد اسکندرلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شرق شناسی
,
خاور شناسان
چکیده :
مسئله این است که عرفان اسلامی با قرآن کریم چه ارتباطی دارد؟ بعبارتی آیا این علم ریشه در مکاتب عرفانی بیگانه داشته و از آنها وام گرفته شده است؟ یا اینکه عرفان اسلامی منشأ قرآنی و اسلامی دارد؟ برخی از مستشرقان سالیان مدیدی به این شبهه دامن زدند که عرفان اسلامی ریشه در عرفانهای بیگانه دارد. در این مسئله دو دیدگاه وجود دارد؛ طرفداران دیدگاه اول که به چند گروه تقسیم میشوند معتقدند: عرفان اسلامی ریشه در عرفانهای دیگر دارد؛ لذا عده ای عرفان اسلامی را از یهودیت، برخی آن را از مسیحیت، و گروهی از بوداییان و هندوان، افرادی نیز آن را نشأت گرفته از مکتب نو افلاطونیان و برخی نیز مناشی دیگری را برای عرفان اسلامی معتقدند. دیدگاه دوم که این رساله به تقویت آن پرداخته و دلایل و نیز شواهدی برای آن اقامه نموده است این است که عرفان اسلامی از درون اسلام و قرآن کریم جوشیده و منشأیی جز آن ندارد. تحقیق حاضر پس از تبیین مفاهیم کلی و توضیح برخی از مهمترین مبانی عرفان اسلامی و نیز منازل سلوک عرفان اسلامی، به شبهات مستشرقان در زمینه انکار اسلامیت عرفان و شبهات محتوایی پاسخ داده و در نتیجه بر پایه وجود دلایل قرآنی و شواهد، بر نشأت گرفتن عرفان اسلامی از قرآن و اسلام، تاکید نموده و قرآن کریم را منشأ و منبع جوشش عرفان اسلامی معرفی نموده است و لذا هرگونه شبهه ای مبنی بر بیگانه بودن منشأ عرفان اسلامی را مردود دانسته است. از جمله دلایل قرآنی و اسلامی بودن عرفان اسلامی، وجود آیات متعدد عرفانی در قرآن کریم است؛ مانند آیاتی که دارای کلمه نور، لقاءالله، حب الله، شهود و مانند آن میباشد که هریک بخشی یا بخشهایی از عرفان اسلامی را تبیین کرده است. در این رساله به جهت محدودیت عنوان رساله، به طور مختصر و اشارهگونه به روایاتی که مضامین عرفانی دارند نیز اشاره شده است؛ زیرا مناجات و دعاهای صادره از ناحیه پیامبر اکرم و امامان معصوم، به تبع قرآن کریم مملو از لطایف و دقائق عرفانی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مهمترین مبانیِ قرآنپژوهیِ مستشرقان (با تأکید بر قرآنپژوهان آمریکایی)
نویسنده:
محمدجواد اسکندرلو ، سیدحسین علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شرق شناسی
,
خاور شناسان
چکیده :
تبیین و تحلیل مبانی و پیشفرضهای قرآنپژوهان غیرمسلمان، بهویژه قرآنپژوهان آمریکایی، از مهمترین و ضروریترین مباحث در حوزه مطالعات قرآنی است. کاوش پیرامون این مسئله که مبانی اصلی و ناگفته این مستشرقان در ورای آرای آنها نسبت به قرآن کداماند و نیز تحلیل آن مبانی، هرچند بهصورت مختصر، موضوع تحقیق حاضر است که البته با تمرکز بر مستشرقان ایالاتمتحده آمریکا انجام یافته است. این تحقیق، با گذر از عناوینی مثل اقتباس قرآن از دیگر ادیان و فرهنگها، یا تأثیر از فرهنگ زمانه و مانند آنکه عمدتاً بهمثابه مصادر جایگزین از سوی مستشرقان ترویج شدهاند، به بررسی مبانی اصلی و پنهان در ورای ذهن مستشرقان پرداخته است. در واقع، مهمترین و اساسیترین مبانی مستشرقان در اسلامشناسی بهطور عام و مطالعات قرآنی، بهطور خاص، موارد ذیل است: وحیانی نبودن قرآن یا همان بشری بودن آن، عدم نبوت و رسالت پیامبر اکرمk، اسلام دین قومی خاص، عدم اعتبار روایت اسلامی درباره تاریخ اسلام و قرآن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعه مقالات مجله تخصصی" علم نافع" شماره 1
نویسنده:
حمید رضانیا،علی بهرام طجری ،سید مهدی حسینی،محمدحسن مطیعی,محمد جواد اسکندرلو, محمدعلی میرعلی و...
نوع منبع :
مقاله , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مصداق انحصاری السابقون الاوّلون در آیه 100 سوره توبه
نویسنده:
محمدجواد اسکندرلو
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
درباره آیه »وَالسَّابِقُونَ الأَوݧݩݩݧَّلُون» تفاسیر مختلفی از سوی مفسران فریقین ارائه شده است. این مقاله بر آن است تا اثبات کند که آیه فوق در باب امامت و ولایت میتواند بهعنوان بیانگر فضیلت انحصاری اهلبیت^ مطرح گردد. برای اثبات چنین مطلبی در مقاله حاضر، پس از مفهومشناسی اصلیترین واژگان مذکور در آیه، ابتدا به آن دسته از روایات منقول از فریقین استناد شده است که علی بن ابیطالب× را بهعنوان نخستین پیشگام در اسلام و ایمان معرفی کردهاند. آنگاه براساس پارهای از قرائن و شواهد لفظی و سیاق آیه مذکور، از قبیل عاطفه بودن «واو» در «وَالسَّابِقُونَ الأَوݧݧݩَّلُونَ»، تبعیضیه بودن «من» در عبارت «مِنَ الْمُهَاجِرِینَ»، عاطفه دانستن «واو» در «و الأَنصَارِ» و مکسور بودن إعراب حرف آخر «الأَنصَارِ» و تبیین وجه تقدیم جمله «رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ» بر عبارت «وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الأَنْهَارُ»، ادّعا و فرضیه فضیلت انحصاری اهلبیت^ در آیه 100 سوره توبه، اثبات گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاورشناسان و شبهه سرقت ادبی در قرآن
نویسنده:
محمدجواد اسکندرلو؛ مژگان خان بابا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
برای قرآن کریم منابع و مصادر متعددی از جمله اشعار جاهلی توسط برخی قرآن پژوهان غربی مطرح گردیده است. در این میان بیشترین مورد مناقشه، اشعار دو تن از شعرای منتسب به عصر جاهلیت یعنی «امرؤ القیس» و «امیة بن ابی الصلت» از جهت تأثیر بر اندیشههای پیامبرa و شکلگیری متن قرآن کریم است. اما بررسیهای سندی و متنی این اشعار نشان میدهد که از جهت انتساب اشعار ادعایی به صاحبان آن و ضعف در ساختار و عدم تناسب با اوضاع اجتماعی و فرهنگی اعراب پیش از اسلام، چنین ادعایی بی اساس است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد برداشت ماسیمو کامپانینی از آیات قرآن
نویسنده:
محمدجواد اسکندرلو؛ احمد اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
ماسیمو کامپانینی (Massimo Campanini) یکی از اسلام پژوهان معاصر است که در بررسی آیات قرآنکریم، تفاسیر مسلمانان معاصر، فلسفه اسلامی و حکومت اسلامی فعال بوده است و تألیفات او از زبان ایتالیایی به زبانهای مختلف غربی ترجمه و تأثیر زیادی بر مجامع علمی غرب داشته و دارد. یکی از تألیفات پر تیراژ او کتاب «The Quran: the Basics» است که طیف وسیعی از دیدگاههای او را در زمینه الفاظ قرآنکریم، علوم قرآنی، تاریخ اسلام و تفسیر در بر میگیرد. این نوشتار تنها به بررسی نظرات او درباره برخی واژگان قرآنکریم پرداخته است و نقد دیدگاههای او در سایر حوزهها، مجالی دیگر میطلبد. این پژوهش با رویکردی تحلیلی انتقادی با استفاده از منابع متقن و آخرین تحقیقات مکتوب موجود در کتابهای و مقالات علمی پژوهشی تدوین شده است. روش پژوهش در فرآیند نقد، با توجه به نگاه برون دینی کامپانینی و عدم وجود پیش فرضهای اعتقادی اسلامی، روش تحلیل عقلی ـ تاریخی است که با استفاده از دانش کلامی، تفسیری و علوم قرآنی عمومی شیعه و با استفاده از روش نقد علمی ـ تحلیلی به نقد نظرات نویسنده پرداخته شده است. این نگاشته با نقد برداشتهای او از چند واژه قرآنی به این نتیجه رسیده است که کامپانینی با تکیه به برخی منابع خاورپژوهان دیگر و پیش فرضهای خود و همچنین عدم توجه به منابع شیعی و مبانی و قواعد تفسیر و تأویل، ضمن خلط این دو مفهوم، در فهم آیه نور، کیفیت قرائت پیامبر اکرمa در غار حرا، معنای واژه متشابه و مصداق راسخان در علم دچار خطا شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش انقلاب اسلامی در گسترش پژوهشهای استشراقشناسی
نویسنده:
محمدجواد اسکندرلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پاسخدهی به هجمه گسترده تبلیغاتی، عقیدتی و فرهنگی غربیان و خاورشناسان علیه قرآن و اسلام، وظیفه و رسالت عالمان و محقّقان دینی است. بر همین اساس نوشتار حاضر، در صدد ارائه گزارش مختصری است از تلاشهای گوناگونی که از سوی فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که در همین راستا، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تاکنون انجام گرفته است، از قبیل: تدریس دروس نقد آرای مستشرقان در زمینهی قرآن، حدیث، تاریخ و کلام در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، برگزاری همایش بینالمللی قرآن و مستشرقان، پایاننامههای استشراقی دفاع شده در حوزه علمیه و در جامعة المصطفی العالمیه، تأسیس رشته قرآن و مستشرقان در حوزه علمیه قم و در جامعة المصطفی العالمیه، چاپ و نشر دوفصلنامه علمی ـ ترویجی قرآنپژوهی خاورشناسان، تألیف کتب نقد استشراق و... .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نشانهشناختی «النبی الامی» بر اساس مدل «امبرتو اکو»
نویسنده:
احمد اسدی ، محمد جواد اسکندرلو ، علیرضا کاوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در سالهای اخیر با رواج رویکرد نشانهشناسی در مطالعات قرآنی، شاهد اکتشاف دقیق معنایی لایههای متن هستیم. معنای واژة «النبیالاُمّی» از دیرباز محل بحث عالمان مسلمان و غیرمسلمان بوده است و هرکس در اثبات نظر خود کوشیده است. این مقاله با استفاده از دانش نشانهشناسی، به عنوان دانشی روشمند و بر اساس مدل «امبرتو اکو» در فهم متن، این واژه را از منظر میدان پایه، میدانهای معنایی همنشین، مقابل، کاربردشناسی متن، بافت متنی و میدانهای بینامتنیت تفسیری در چند مرحله تجزیه و تحلیل نموده و ضمن تأکید بر نوآوری روش تحلیل این واژه، بدون تاثیرپذیری از مطالعات محققان پیشین، به این نتیجه رسیده است که در مقام منطوق و ظاهر، مغایر با درک متداول، این واژه به معنی «پیامبر غیریهودی»، یعنی پیامبری که از بنی اسرائیل نیست میباشد. معنای «اهل مکه»، در مقام مفهوم و در طول معنای منطوق قابل پذیرش، اما معنای «درس ناخوانده بودن» از این واژه برداشت نمیشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 67
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید