جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
حیدری, محمدحسن (استادیار گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قزوین), 1337-
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 37
عنوان :
تکنولوژی در فلسفه هایدگر
نویسنده:
مسعود دودانگه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تکنولوژی
,
گشتل
,
متافیزیک
,
فناوری
,
هایدگر
,
مدرنیت
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هایدگر، مارتین
,
وجود (معرفت شناسی)
,
نظریه نیستی انگاری
,
هایدگر، مارتین
,
نظریه نیستی انگاری
,
درباره هایدگر
چکیده :
بدون شک تکنولوژی مهمترین پدیدهی دوران جدید است. پدیدهای که نه تنها شکل و ساختار زندگی بشر معاصر را به طور بنیادین تغییر داده است، بلکه تأثیری به مراتب جدیتر در ساحت تفکر انسان مدرن داشته است. مارتین هایدگر به عنوان یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین فلاسفهی معاصر، همواره توجهای ویژه، به مسألهی تکنولوژی داشته است. از نظر هایدگر ماهیّت تکنولوژی مدرن یا گشتل، معادل با تعریف ابزاری از آن نیست، بلکه این ماهیّت چیزی فراتر از هرگونه نگرش ابزاری و انسان محور نسبت به آن میباشد. مسألهی ارتباط علوم دقیقهی جدید با تکنولوژی از دیگر مسائل مورد توجه هایدگر است. به اعتقاد وی، ما در دورانی به سر میبریم که جهان برای انسان تبدیل به یک تصویر شده است. این تصویرگری که مبنای پایهریزی علوم جدید است، بر اساس محاسبهگری، برنامهریزی و سازماندهی شکل میگیرد. بنابراین گشتل که بنیاد آن همین محاسبهگری و برنامهریزی است، از نظر وجودشناسانه نسبت به علوم دقیقهی جدید متقدّم است. از نظر هایدگر تکنولوژی مدرن به عنوان انکشاف حقیقت وجود، در زمینه و چارچوب به مراتب گستردهتری، نسبت به درک ابزاری از آن قابل درک است و آن فراموشی و وانهادگی وجود در قالب تفکر متافیزیکی است. به کلام دیگر تکنولوژی مدرن خط سیری است که ابتدای آن فراموشی وجود در هیئت تفکر متافیزیکی و انتهای آن تبلور نیستانگاری تکنولوژیک در قالب تکنولوژی سیارهای است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظر شلایر ماخر درباره دین
نویسنده:
مرتضی موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
رفتار اخلاقی
,
نگرش دینی
,
داوری اخلاقی
,
الهیات(کلام جدید)
,
morality
,
Sociology of religion
,
جامعه شناسی دین
,
philosophy
,
religious attitudes
,
moral judgment
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفهی اخلاق در اگزیستانسیالیسم سارتر
نویسنده:
حسین کاظمی یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصالت
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
وجودگرایی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هنر و علوم انسانی
,
سارتر، ژان پل
چکیده :
ژان پل سارتر یکی از بزرگترین و مشهورترین فلاسفهی قرن بیستم بود. بزرگی این فیلسوف معلول دو کتاب فلسفی مهم او یعنی هستی و نیستیونقد خرد دیالکتیکی است، اما شهرت وی کمتر ارتباطی با فیلسوف بودناش دارد. سارتر علاوه بر اینکه نویسندهای در حوزهی فلسفه بود، رماننویس، نمایشنامهنویس، منتقد ادبی، مبارز سیاسی و منتقدی سیاسی- اجتماعی نیز بود؛ و البته دلیل شهرت وی همین موارد دستهی دوم است. این شهرت، بزرگی او را در جهان، و البته در ایران، تحتالشعاع خود قرار داده است. شاید کمتر کسی در ایران باشد که اهل مطالعه (بهویژه در حوزهی علوم انسانی) بوده اما با نام سارتر بیگانه باشد؛ این در حالی است که فلاسفه اغلب در میان اهل فن مشهورند و حتا گاهی نامشان هم به گوش دیگران نرسیده است. این مسئله یکی از دلایل بدفهمی سارتر در ایران است، چراکه او اغلب بیش از آنکه فیلسوف به حساب بیاید، ادیب (بهویژه نمایشنامهنویس) و مبارز سیاسی به حساب میآید. دومین دلیل بدفهمی سارتر اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر است؛ البته در این مورد، این بدفهمی مربوط به بازهی کوچکتری از افراد است؛ یعنی افرادی که اطلاعات اندکی دربارهی سارتر دارند و اغلب این کتاب را چکیدهی آرا و افکار فلسفی او تلقی میکنند. اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر سالها پیش به زبان فارسی و پیش و پس از آن بارها به زبان انگلیسی ترجمه شده است. سارتر در این کتاب ادعا میکند که در پی دفاع از فلسفهی اگزیستانسیالیسم است. او در اینجا اعتقاد دارد، بدبینیای که از اگزیستانسیالیسم وهستی و نیستی دریافت شده است، بدفهمیای بیش نیست. طبق ادعای سارتر، این سخنرانی خلاصهیی از هستی و نیستی است، درحالیکه بهواقع اینچنین نیست.بسیاری از کسانی که ادعای شناخت سارتر بهعنوان یک فیلسوف را دارند، شناختشان معطوف به همیناگزیستانسیالیسم و اصالت بشر است. البته آنان در این میان تقصیر چندانی ندارند چراکه سارتر خود با بیان اینکه این کتاب-سخنرانی چکیدهی فلسفهی اگزیستانسیالیسم است آنها را گمراه کرده است. اما با مطالعهی اجمالی هستی و نیستی (و حتا تفسیرهای آن) در مییابیم که این کتاب-سخنرانی تفاوتهای بنیادینی با هستی و نیستی و درواقع با اگزیستانسیالیسم دارد. البته خود سارتر هم بعدها به این مسئله اعتراف و از چاپ و انتشار آن در چنین سطح وسیعی اظهار ناراحتی کرد.از دیگر سو این اثر بهعنوان کتاب اخلاقی سارتر نیز مشهور شده است و اغلب به غلط پنداشته میشود که کل اخلاقِ اگزیستانسیالیستی سارتر در این کتاب مستتر است و بنابراین از آن بهعنوان کتاب اخلاقِ اگزیستانسیالیستی سارتر یاد میشود. همچنین یکی از دلایل شهرت و گسترش این کتاب، آسانی و همهفهمی آن است. از آنجا که این کتاب یک سخنرانی است، فاقد پیچیدگیهستی و نیستی بوده و برای افرادی که میپندارند معرفت بدون تحمل سختی قابل وصول است، بهترین وسیله برای فهم (البته سطحی) اندیشهی سارتر است. در این پایاننامه به دلایل مطرح شده، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر محور کار درنظر گرفته شده است. همچنین این پایاننامه درصدد است تا به این وسیله نظریهی اخلاقِ اگزیستانسیالیستی سارتر را (البته اگر بتوان عنوان نظریه را شایسته دانست) مورد بررسی قرار دهد.اولین پرسشی که احتمالاً به ذهن خواننده خطور میکند این است که این کتاب اثری در میانهی زندگی فکری سارتر است و بنابراین مبنا قرار دادن آن، احتمالاً تنها دربردارندهی خود این اثر و آثار پیش از آن است؛ درحالیکه سارتر سالها بعد از این اثر زندگی کرده و کتاب بزرگی مثل نقد خرد دیالکتیکی را در این دوران نوشته است. برای پاسخ به این پرسش نیازمند توضیح مختصری دربارهی زندگی فکری سارتر هستیم.سارتر از جمله فیلسوفانی است که در طول زندگی فکریاش بیش از یک نظریهی جامع را بسط داده است. به دیگر سخن او در مرحلهای از زندگی فکریاش دچار چرخشی کلی شده است و این چرخش، چرخش او از اگزیستانسیالیسم به مارکسیسم است. بنابراین هرچند که او اگزیستانسیالیستی تمامعیار بود، اما این صفت تنها در دورهای خاص از زندگیاش به او اطلاق میشود. سارتر نویسندهای پرکار بود که در طول زندگی فکریاش دو اثر فلسفی مهم یعنی هستی و نیستی ونقد خرد دیالکتیکی را برجای نهاد؛ اما او تنها در محدودهی کتاب اولاش یک اگزیستانسیالیست بود و در دوران نگارش کتاب دوم، یک مارکسیست به حساب میآمد. اتفاقاً شهرت سارتر بهعنوان نمایشنامهنویس، منتقد ادبی و مبارز در این دوره بهوجود آمد. چرخش در اندیشهی سارتر در سال 1957 و از مقالهی «مسئلهی روش» آغاز شد که درواقع مقدمهیی بر نقد خرد دیالکتیکی بود. سارتر در این مقاله بیان میکند که اگزیستانسیالیسم نهتنها یک فلسفه نیست بلکه تنها ایدئولوژیای است که زیر بال و پر فلسفهی حاکم زمان خود، یعنی مارکسیسم، رشد میکند.با توجه به عنوان این پایاننامه، بخش دوم زندگی فکری سارتر مورد توجه قرار نمیگیرد. آنچه در اینجا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، نظریات اخلاقی سارتر در حوزهیهستی و نیستی است؛ اما دلیل محوریت اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر این است که از آن همچون وسیلهای برای فهم بهتر نظریات اخلاقی-اگزیستانسیالیستی سارتر استفاده شود. از آنجا که اگزیستانسیالیسم در عنوان این کتاب وجود دارد و از سویی دیگر سارتر خود در اینجا بیان کرده است که این کتاب خلاصهای از هستی و نیستی است (هرچند که بسیار با آن متفاوت است) محوریت این کتاب در این پایاننامه به معنی بررسی و مقایسهی آن با اگزیستانسیالیسم مطرح شده در هستی و نیستی و نشان دادن تفاوتها و شباهتهای آن است. در انتها باید به مشکلی که در بررسی و مطالعهی کل فیلسوفان اگزیستانسیالیست و بهویژه سارتر وجود دارد اشاره شود و آن این است که اساساً امکان خطکشی واضح میان مفاهیم مطرح شده در اندیشهی این فیلسوفان وجود ندارد؛ چراکه همهی آنها و به ویژه سارتر مخالف ایجاد یک نظام کلی فلسفیاند. بنابراین برای بررسی نظریهی اخلاقی در اندیشهی سارتر یا به بیانی بهتر اخلاق در اندیشهی سارتر نیازمند مقدمهای طولانی هستیم که این مقدمه خود توصیف برخی از مولفههای اساسی در اندیشهی اوست. پیوند این مولفهها با اندیشهی سارتر بهگونهای است که برای بررسی هر مسئلهای در اندیشهی وی، نیازمند بررسی تمام (یا دستکم برخی از) آن مولفهها هستیم.فصل اول این پایاننامه به بررسی این مولفهها اختصاص یافته است. در فصل دوم مسئلهی اخلاق در اندیشهی دورهی اول فکری سارتر بررسی میشود و در نهایت در فصل سوم به تفسیراگزیستانسیالیسم و اصالت بشر و همچنین به بررسی نقاط تشابه و تفاوت آن کتاب با مسائل مطرح شده درهستی و نیستی پرداخته میشود.در پایان، ضمن قدردانی از اساتید محترم راهنما و مشاور جای آن دارد تا تشکری ویژه از جناب آقای دکتر بابک احمدی، به دلیل راهنماییهای موثرشان داشته باشم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه هنر نیچه
نویسنده:
نجمه مکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ابرمرد
,
فلسفه هنر
چکیده :
چکیده
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی وجود در تفکر یاسپرس و هایدگر
نویسنده:
حامد ماهزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
فیلسوف
,
فلسفه اجتماعی
,
پدیده (فنومن)
,
کانت
,
هایدگر
,
آزادی
,
تفکر
,
وجودگرایی
,
correspondence analysis
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
امانوئل
,
social philosophy
,
freedom
,
philosophers
,
existentialism
,
thinking
,
existence
,
مارتین
,
Heidegger
,
martin
,
phenomena
,
درباره هایدگر
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود و عدم در فلسفه هایدگر
نویسنده:
ثمانه درویشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
پدیدارشناسی
,
عدم
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
هایدگر، مارتین
,
درباره هایدگر
چکیده :
به فلسفه هایدگر باید به عنوان راه نگریست او تمام کاوشهای فلسفی اش را بدین پرسش معطوف داشت که وجود چیست و همین ÷رسش به چه معناست؟ به فلسفه هایدگر باید به عنوان یک راه نگریست ذیرا به گفته خود ائ اقتضائ ذاتی پرسشی که او بدان پرداخته همین است واز وجود پرسیدن بایدموضوع اصلی تفکر باشد هایدگر از رهگذر اندیشه ای که از حقیقت آغاز می کند بار دیکر متافیزیک را مورد سوال قرار میدهد وآن را برای دستیابی به پرسش از وجود ناکافی میداند.زیرا متافیزیک وجود را به عنوان امری گشوده و ظهور نمی شناسد .پرسش از وجود و پرسش تز عدم ذاتاً به یکدیگر پیئسته اند با توجه به عدم پرسش از وجود به گونه ای مطرح می شود که ما رابه ظهور حقیقت وجود که بنیاد موجودات است،رهنمئن می سازد این عدم بماهو عدم نیست و عدم آیینه هستی است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریه هنر در فلسفه افلاطون با نگاهی به نیچه و هیدگر
نویسنده:
مجتبی حاجی جمالی آرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه هنر
چکیده :
بررسی نظریه هنر افلاطون با نگاهی به نیچه و هیدگر تاملی پیرامون معنای هنر نزد افلاطون و نسبت آن با مفاهیمی چون » حقیقت « و » زندگی « می باشد و بر آنست تا دیدگاه نیچه و هیدگر را درباره نستب مفاهیمی که افلاطون میان » هنر « ٬ » حقیقت « و » زندگی « برقرار می کند بررسی کند. در این رساله از آن جهت دیدگاه این دو فیلسوف درخصوص نظر افلاطون درباره ی هنر مورد بررسی قرار می گیرد که نزد آنان هنر از اهمیت والایی برخوردار است٬ چنان اهمیتی که از دیدگاه نیچه نجات فرهنگ اروپا در استقرار هنر در جایگاه نظریه و معرفت است و صریحا اعلام می کند که وقت آن رسیده است که ما هنر را به جایگاه پیشین آن درعصر تراژیک یونان برگردانیم تا با هنر زندگی ممکن و شایسته ی زیستن گردد. از سوی دیگر هیدگر به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال بنیادین خود که معنای هستی یعنی چه؟ معتقد است که فلسفه در بند متافیزیک گرفتار آمده و از حقیقت دور مانده و نمی تواند راز هستی را به ما نشان دهد ولی هنر و خصوصا شعر ما را به حقیقت راه می برد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سپهرهای هستی در تفکر کرکه گور
نویسنده:
زهرا رجبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
هستی
,
ذهن
,
ازدواج
,
استحسان
,
اخلاق
,
طنز و مطایبه
,
اضطراب
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کییرکگور، سورن
چکیده :
سپهرهای هستی یکی از کلیدیترین اندیشههای کرکهگور است که تا حدی موجب منحصر به فرد بودن اندیشهی او گردیده است. دغدغه اصلی کرکهگور انسان و احوالات وجودی او است. وی قائل به سه سپهر استحسانی، اخلاق و ایمان است که آنها را سپهرهای هستی نامیده است. منظور از سپهرهای هستی، طریقههای مختلف زندگی است که هر یک از آنها از لحاظ غایت و مقصد با یکدیگر تفاوت دارند. نخستین سپهر، سپهر استحسانی است که فرد فقط برای ارضای تمناهای شخصیاش زندگی می-کند و به دنبال خوشگذرانی و رضایتمندی امیال خود است. سپهر دوم، سپهر اخلاقی است که فرد به فکر انجام دادن تکلیف بر مبنای کلی است. سپهر سوم، سپهر ایمان است که منشاء ارتباط مطلق با خداوند است. ایمان مورد نظر کرکهگور نه تنها فراتر از عقل است، بلکه در برابر عقل قرار میگیرد. ایمانی که باید به نحو انفسی به دست آید، نه به طریق آفاقی. ایمان دلبستگی شورمندانه و بیحد و حصر به خداوند است. از نظر وی سعادت و غایت ابدی در سپهر ایمان به وقوع میپیوندد. به اعتقاد وی گذر از یک سپهر به سپهر دیگر با جهش امکانپذیر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گناه از نظر کی یر کگارد
نویسنده:
سمیه شریفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
امکان
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
آزادی
,
فردیت
,
حقیقت
,
گناه
,
گناه
,
ایمان
,
روح آگاه
چکیده :
کییرکگارد مفهوم گناه را از دیدگاهی جدید و متفاوت بررسی میکند. او میکوشد تا باورهایی را که سالیان سال در مسیحیت درباره ی گناهکار بودن ذات انسان، ریشه دوا نیده بود، تغییر دهد و نه تنها انسان را به خاطر امکان گناه، سرزنش نمیکند، بلکه آن را سندی بر آزادی فرد در انتخاب ایمان میداند؛ تا انسان خود، با آگاهی کامل، در مقابل آن، امکان ایمان را برگزیند. او فردیت بی همتای انسان را به او یادآور میشود و او را از انبوه دل مشغولیتهای زندگی مدرن میرهاند. از نظر کییرکگارد، یکی از مردم بودن وهمانند دیگران بودن، که دنیای صنعتی هرچه بیشتر سعی داشت ذهنها را به سوی آن سوق دهد؛ نمی تواند فرد را در داشتن یک زندگی معنادار یاری دهد. انسان باید جرات کند فرد شود و مهم ترین چیز در زندگی اش را، که خودش است، بیابد و سرنوشت زندگی خودرا با انتخابهای بهنگام در دست بگیرد.کییرکگارد جایگاه حقیقی انسان را تنها در برابر پروردگار میداند و برای رهنمون شدن او به این جایگاه، ماهرانهتر از هر روانشناس، او را وامیدارد تا درون خود را بکاود و منشا گناه را که نا امیدی است، کشف کند و با یافتن خود حقیقیاش که تنها با پیوستن به پروردگار تحقق مییابد، امیدوارانه به نیک بختی جاویدان دست یابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه انسان از دیدگاه کی یر که گور و ژان پل سارتر
نویسنده:
راضیه زینلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
انسان
,
نا امیدی
,
آزادی
,
اضطراب
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
وجود (معرفت شناسی)
,
هنر و علوم انسانی
,
سارتر، ژان پل
,
کییرکگور، سورن
,
سارتر، ژان پل
چکیده :
در این پایان نامه، جایگاه انسان را از دیدگاه سورن کی یرکه گور و ژان پل سارتر مورد بررسی قرار خواهیم داد. در آغار به ضرورت پرداختنبه این موضوع و اهمیت جایگاه انسان اشاره می شود. به طور کلی این پایان نامه در سه بخش تدوین گردیده است که هر بخش حاوی فصولی می باشد؛ در بخش نخست به شرح آرای کی یر که گور می پردازیم . پس از اشاره ای به رویکرد انتقادی او نسبت به تفکر هگل، نظریات کی یر که گور را در دو ساحت جایگاه وجودی و احوالات وجودی پی می گیریم. در واقع انسان از آن حیث که جایگاه وجودی خاصی دارد احوالات وجودی خاصی نیز دارد؛ احوالاتی نظیر اضطراب، نومیدی، ایمان و...در ادامه به شرح و بسط هر یک از این احوالات خواهیم پرداخت که در شرح تمام این احوالات نگاه کاملاً مسیحی کی یر که گور مشهود است. در نهایت این بخش را با بحثی در خصوص ایمان گرایی و ویژگی های شهسوار ایمان به پایان خواهیم رساند. بخش دوم به نظریات سارتر اختصاص یافته است. در آغاز به شرح وجود شناسی سارتر و تقسیم بندی سه گانه او در خصوص وجود اشاره می شود، درفصل وجود? در خود به توصیف این ساحت از وجود و اضافی و زیادی بودن آن خواهیم پرداخت. در فصل وجود برای خود به تعریف انسان پرداخته و از آزادی به عنوان مهم ترین ویژگی او نام برده می شود، سپس به راه های گریز از این آزادی و بحث سوءنیت می پردازیم. درنهایت وجودِ برای دیگری را مورد کاوش قرار می دهیم و رابطه ی انسان با دیگران را در سه حوزه ی رابطه ی کودک با پدر مادر، رابطه ی جنسی و رابطه ی انسان با خدا بررسی می کنیم که از نظر سارتر تمامی این روابط محکوم به شکستند. در بخش آخر ریشه های مشترک و زمینه های اختلاف این دو متفکر بزرگ به بحث گذاشته می شود و نظریات ایشان در سه حوزه ی اضطراب، نومیدی و ایمان مورد بررسی قرار می گیرد . در نهایت به این نتیجه می رسیم که تفکر هر دو فیلسوف از فرد انسانی آغاز و به فرد انسانی ختم می شود، با این تفاوت که انسان? سارتر کاملاً مستقل از خداست در حالی که انسان کی یر که گور در معیت خدا هستی می یابد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 37
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید