جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
آرام , علیرضا (دکتری تخصصی فلسفه اخلاق، گروه فلسفه اخلاق، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 17
عنوان :
دگردیسی مفهوم سعادت در فلسفه اسلامی از کندی تا خواجه نصیر
نویسنده:
علیرضا آرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
در واکاوی پرسش از مصداق سعادت اخلاقی و با وفاداری به ظاهر الفاظ، پاسخی تقریبا یکدست در کلمات فلاسفه اسلامی بیان شده که از تجمیع سعادت دنیوی و اخروی، یا اصلاح توأمان نظام معاش و معاد حکایت میکند. اما در خوانش تفصیلیتر، پرسش از ترجیح جانب دنیوی یا اخروی سعادت همچنان گشوده است. مطابق نتایج حاضر، از عصر کندی تا زکریای رازی سعادت اخروی را در امتداد سعادت دنیوی مییابیم. با ظهور فارابی و تا پیش از خواجه نصیر جریانی حاکم میشود که در پی توازن سعادت دنیوی و اخروی است. در اخلاق ناصری نگرشی به بار مینشیند که سکونت دنیوی را به عنوان مقدمه جبری یا داروی شفای اخروی تلقی میکند و از پی آن مضمون سعادت دنیوی عملا متروک میگردد. با این حال از پی تغییر موازنه به سود سعادت اخروی، مسیر تضعیف عمران اجتماعی به نفع سعادت فردی رواج مییابد. تحلیل انتقادی این وضع هدف مقاله پیشروست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل انگیزش اخلاقی در الهیات عرفانی ابنعربی
نویسنده:
علیرضا آرام ، سید احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ خاص این تأمل، شناسایی عوامل انگیزش اخلاقی در نگاه ابنعربی و ترسیم مسیری است که فاعل اخلاقی با پیمودن آن به حیات مطلوب دینی و اخلاقی دست خواهد یافت. رجوع به آثار ابنعربی با روش توصیفی و تحلیلی، این امکان را فراهم میکند که گامهای انگیزش اخلاقی را چنین تقریر کنیم: رحمت عام الهی در گسترش وجود، به انسان شرف وجود بخشیده و رحمت خاصۀ حقتعالی انسان را در مقام جمعیت (بالقوه) اسماء مستقر کرده است. معرفتی که عطیۀ حق و منتهی به شناخت عالم اعیان ثابته باشد، انسان را به حقیقت وجودی خود ملتفت میکند. رحمت الهی و معرفت انسان به این رحمت، برانگیزانندۀ محبت، زمینهساز همت و بستر پرورش خُلق مطلوب بشر است. در نهایت، مقام ولایت و شناخت اولیای الهی وجه دیگری از رحمت حق، مستدرکی برای نارسایی معرفت و جبرانی برای قصور همت است؛ که عامل اخیر انتقال از انگیزش اخلاقی به عمل اخلاقی را تسریع میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 567 تا 585
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت سعادت اخلاقی و جاودانگی در اندیشه ابن عربی و کیرکگور
نویسنده:
علیرضا آرام ، سید احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
امسئله اصلی این مقاله مقایسه نسبت میان دو مفهوم سعادت و جاودانگی از منظر ابنعربی و کرکگور، به عنوان دو اندیشمند اسلامی و مسیحی است. مقصود از این مقایسه که با روش توصیفی - تحلیلی به پیش میرود، یافتن مبانی و پیامد آرای آنان در کنارِ کشفِ وجوه مشترک و متمایزِ دو دیدگاه در تقریر کارکرد دنیوی و اخروی اخلاق است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در اندیشۀ ابنعربی، سعادت به معنای تخلّق به اخلاق الله و تحقّق در اسماء الله است؛ یعنی بهلحاظ مفهومی معادل و بهلحاظ مصداقی مساوق با جاودانگی است؛ بدین ترتیب انسان در قوس صعود با حرکت حبّی خویش به سمت سعادت اخلاقی و درنتیجه به مقصد جاودانگی حرکت میکند؛ اما از نگاه کرکگور اخلاق به معنای کسب فضایل دنیوی است که از نظر مفهومی و مصداقی از عمل به تکلیف الهی و جاودانهشدن با تفرّد مؤمنانه افتراق مییابد. کرکگور با تکیه بر ایمان، اخلاق را مرتبه افراد قاصر از امتحان الهی میداند و درنتیجه قهرمان فانیِ اخلاق را نازلتر از شهسوار جاودانِ ایمان میشناسد. در مقام داوری و با نظر به مبانی و مفروضات دو متفکر، به نظر میرسد خوانش ابنعربی که حیات دینی و اخلاقی را همسان میداند، بر نگرش کرکگور که اخلاق را مرتبه نازلی از حیات مؤمنانه میشمارد، ترجیح دارد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 28 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر وحی بر معناشناسی اخلاق در اندیشه ابن عربی
نویسنده:
علیرضا آرام؛ سید احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر با روش تحلیلی و انتقادی، به بررسی موضع ابن عربی در باب معناشناسی اخلاق و مشخصاْ به تحلیل نقش وحی در معنا بخشیدن به اخلاق از منظر این متفکّر میپردازد. نتیجه بحث اینکه وی در عین قبول بداهت معانی اخلاقی، آنرا فاقد معنای مستقل از شریعت شناخته و به نقش تأسیسی وحی در ارزشگذاری اعمال باور دارد. از نگاه ابن عربی عملی که اخلاقاْ خوب خوانده شود، به جواز شرعی نیز متصف میگردد؛ که بدین ترتیب تعابیر اخلاقی و شرعی مفهوماْ مساوی و مصداقا ْمساوق با یکدیگرند. در مقام بررسی این رأی، ضمن یک ملاحظه انتقادی به این دریافت میرسیم که ابن عربی با تأکید بر واقعیت و عینیت اخلاق و قبول تساوق اخلاق و خیر، لاجرم بداهت مفاهیم اخلاقی را مقبولتر از ایده بدیل ساخته است. در این نگرش، آموزه وحی در جهت ترمیم ابهامات مصداقی عمل میکند و مرتبه عالیتری از معانی اخلاقی را متجلّی میسازد. با این ملاحظه، هرچند پذیرش نقش امضایی و ارشادی شریعت در معنا بخشیدن به واژگان اخلاقی تکملهای بر آراء ابن عربی به حساب میآید، اما با ارکان اندیشه این متفکّر سازگار میماند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل رابطۀ دین و اخلاق از نگاه ابنتیمیه و آدامز
نویسنده:
علیرضا ارام، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاعده حسن و قبح شرعی
,
دین و اخلاق
,
رابطه دین و اخلاق نزد کانت
,
فلسفه دین
,
دین و اخلاق(فلسفه دین)
,
خدای اخلاق مدار
کلیدواژههای فرعی :
تدین ,
جبر و اختیار(کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
معتزله (اهل سنت) ,
بدعت ,
معناشناسی اخلاق ,
عقلانیت دینی ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
حقیقت دین داری ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
استقلال اخلاق از الهیات ,
تنزیه الهی ,
اراده گرایی الهیاتی ,
استقلال معرفتی اخلاق از دین ,
چکیده :
مسئلۀ این پژوهش، تحلیل و مقایسۀ نسبت دین و اخلاق از نگاه ابنتیمیه و رابرت آدامز است. در مسیر دریافت پاسخ، موضع این دو متفکر را در چهار بخش به تفصیل بررسی کردهایم. حاصل مقایسه این است که از نگاه ابنتیمیه، اخلاق در تمام ساحتهای چهارگانۀ وجودی، معرفتی، معنایی، و هنجاری به دین وابسته است. اما آدامز، در عین وابسته انگاشتن اخلاق به دین در دو ساحت وجودی و هنجاری، در بحث از نسبت معرفتی و معنایی، به تمایز و استقلال اخلاق از دین متمایل میشود. با این همه در مقام ریشهشناسی و نقد نگرش آنان باید گفت: اولاً شباهت مبنایی نگرش این دو چشمگیرتر از تفاوت بیانی آنها است. ثانیاً چالش پیش روی آنان در این نقیصه برجسته میشود که هیچکدام پاسخ مناسبی را برای تبیین رابطۀ دین و اخلاق تدارک ندیده و فرآیند تعامل اخلاقی خدا و خلق را به روشنی ترسیم نکردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضیلتگرایی اخلاقی در تفسیر متن مقدس
نویسنده:
علیرضا آرام، احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله طی یک روش تحلیلی- مقایسهای، پس از تشریح معنا، دامنه و مصداق متون مقدس، ابتدا روششناسی تفسیر و در ادامه رویکرد اخلاقی مطلوب در فرایند تفسیر این متون را معرفی میکنیم.نتیجهی بحث این است که: الف) متن مقدس واجد سه وصف رازآمیزی، قدرتمندی و هیبت است؛ ب) بانظربه موفقیت تاریخی و تأثیر ایمانی متن مقدس، تعیین و تحدید مصداق برای آن امکانپذیر خواهد بود؛ ج) تفسیر متن مقدس از پیشفرض مؤمنانهی خوانندگان خود آغاز شده و با طی دو مرحلهی نشانهی ساختاری و بطون معنایی، تا لایههای پایانناپذیری از معانی پیدا و پنهان اثر امتداد مییابد؛ د) اگر خوانندهی مؤمن به متن، بر مدار موازین اخلاق فضیلت سلوک کند، ضمن عبور از مرحلهی تبعیت محض از قواعد و سنتها، بیواهمه از آثار همنشینی خود با متن، نفس متعالی زیستن در جهان اثر مقدس را تجربه میکند که این تعالی با تعالیم عارفان، مشخصاً آموزههای ابنعربی درباب سلوک انسان، مقارن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل عناصر سعادت در اندیشهی ابنتیمیه
نویسنده:
علیرضا آرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
اخلاق دینی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
تفسیر فلسفی سعادت
,
سعادت دینی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان قلبی ,
عقلانیت عملی ,
تکفیر ,
عبادت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
ثواب اخروی ,
شرک ,
کمال حقیقی انسان ,
عقلانیت نظری ,
غایت حیات اخلاقی ,
فساد اخلاقی ,
داستان یوسف و زلیخا ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
تهذیب ,
انابه ,
توکل ,
استغفار ,
طاعت ,
طهارت ظاهری ,
حب به خدا ,
هوای نفس ,
طهارت باطن ,
نجات اخروی ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
زیبایی معنوی ,
عناصر سعادت ,
تقویت قلب ,
تسریع عمل ,
محبت به پیامبر (ص) ,
عمل ظاهری ,
اعمال فردی ,
اعمال جمعی ,
سماع مشروع ,
صوت قرآن ,
عقلانیت ناتمام ,
افراط در تنزیه ,
نفی اخلاق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در این پژوهش تلاش شده است تا پس از تعریف سعادت از نگاه ابنتیمیه، عناصر ایصال به سعادت از نگاه این متفکّر تألیف و تحلیل شود. اهمیت این مسأله از آن روست که ابنتیمیه از متفکران ضدفلسفی جهان اسلام بوده، از همین نظر میتوان این پرسش را مطرح کرد که نگاه او به سعادت چه تفاوتی با نگرشهای رقیب _ که بهتعبیر ابنتیمیه، نسخههای آلوده به بنمایههای غیردینی هستند _ خواهد داشت؟ برای دستیابی به این مطلوب، آثار ابنتیمیه را بررسی کرده و عناصری را که بهتصریح یا اشاره، به سعادت آدمی مربوط میشوند استقراء نمودهایم. حاصل رجوع به آثار ابنتیمیه و نتیجهی بهدستآمده از کلماتِ بعضاً پراکندهی او در موضوع پژوهش، این است که میتوان پنج عامل را تحت عنوان «عناصر سعادت» در اندیشهی این متفکّر مندرج ساخت. بااینحال، پس از تأمل در این عناصر و ضمن واکاوی تفصیلی آنها، به این نتیجه خواهیم رسید که اندیشهی ضدفلسفی ابنتیمیه، علیرغم کوشش بسیار در زدودن دین از غبار مفروضات فلسفی، عاری از شاکلهی نظری درخور اعتماد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 17
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید