جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
تبیین آموزه های اخلاقی اسلام پیرامون جنگ و صلح
نویسنده:
وحید واحدچوان، زهرا رضازاده عسگری، ابوالفضل عابدینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سه عامل عمده در مورد مسأله جهاد، موجب تخریب چهره واقعی اسلام ناب محمدی گشته است؛ عامل اول، دشمنان اسلام می باشند که با دستاویز قرار دادن آیات و روایات جهاد، با انواع تبلیغات گسترده، آموزه جهاد در اسلام را تخریب کرده، اسلام را دین خشونت و ترور و مسلمانان را مخالفان صلح معرفی می¬کنند. عامل دوم، ایجاد گروهها و فرقه های افراطی مانند طالبان و القاعده است که بر طبل ترور و خشونت به نام اسلام می کوبند و خواسته یا ناخواسته، بهانه به دست دشمن می دهند، و عامل سوم، فعالیت گسترده وهابیت افراطی است که بر ترور و تکفیر مسلمانان به خصوص شیعه، تاکید می کند و این در حالی است که اسلام، دین رحمت، رافت و مهربانی می باشد و آموزه جهاد در آن، برای مواقع دفاع از دین و متعلقات آن در صورت تجاوز یا فتنه، با صدها مقررات حقوقی و اخلاقی مترقی وضع شده است. از اینرو این پژوهش کوشیده است که کلیات مباحث جنگ و صلح در اسلام ( جایگاه و انواع جنگ، اصالت جنگ یا صلح و اهداف جنگ ) و آموزه های اخلاقی اسلام پیرامون جنگ و صلح را با هدف ارائه و تبیین اخلاق جنگ – در چهار محور: 1.روابط اخلاقی مسلمانان با خود و خدای خود در جنگ 2.روابط اخلاقی مسلمانان با یکدیگر در جنگ 3.روابط اخلاقی مسلمانان با دشمن در جنگ 4.روابط اخلاقی مسلمانان در رابطه با محیط زیست در جنگ - و اخلاق صلح از منظر اسلام – در دو محور: 1.روابط اخلاقی مسلمانان با یکدیگر در صلح 2.روابط اخلاقی مسلمانان با دشمن در صلح – را به صورت مستدل و نظام مند مطرح کند و منابعی که مورد استفاده این پژوهش قرار گرفته علاوه بر قرآن کریم، منابع روایی، تفسیری، فقهی، اخلاقی، تاریخی، ادبی و عرفانی شیعه و اهل سنت می باشد.
مقایسه نظام آموزشی و مراکز علمی آل‌بویه و سلجوقیان
نویسنده:
ابوالفضل عابدینی ، مهدی قهرمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مراکز علمی به جهت آن که زمینه رشد علم و تربیت دانشمندان را فراهم می‌آورند، همواره از جایگاه والایی برخوردار بوده‌اند و یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ و تمدن محسوب می‌شوند. موضوع این پژوهش، مقایسه نظام‌های آموزشی و مراکز علمی آل بویه و سلجوقیان از منظر میزان اثربخشی و تساهل و تعصب مذهبی آنان است. در این تحقیق، ضمن بررسی مؤلفه‌های اساسی نظام آموزشی در این دو ساختار حکومتی، به واکاوی میزان اثرگذاری تساهل یا تعصب مذهبی این دو خاندان به شکل‌گیری و توسعه مراکز علمی و محصول نظام آموزشی در این دوره، پرداخته می‌شود. حاکمان‌ آل بویه با سایر ادیان و مذاهب با تساهل برخورد می‌کردند، اما حاکمان سلجوقی رفتاری متعصبانه داشته و به تقویت مذهب شافعی و حنفی می‌پرداختند. این تنوع سیاست مذهبی بر مراکز علمی از قبیل مساجد، خانقاه‌ها، رصدخانه‌ها، کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها، دارالعلم‌ها و مدارس، همچنین بر نظام آموزشی این مراکز از قبیل متون آموزشی، گزینش استادان و شاگردان اثرگذار بوده است.
صفحات :
از صفحه 163 تا 197
رفتار علی (ع) با زمامداران خویش
نویسنده:
ابوالفضل عابدینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
 مبانی و اصول تمدن در نهج البلاغه
نویسنده:
علی دارابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
چکیده: اصول و مبانی تمدن در نهج البلاغه همانا اصول ارزشی است که به عنوان جان مایه ی اصلی تمدن از آن نام می بریم. در حقیقت، مأموریت اصلی بشر در زمین و هدف از آفرینش انسان در آن همان مأموریت «تمدن سازی» است. حرکت امام علی(ع) نیز در طول حرکت انبیاء است. انبیاء آمده اند تا انسان بسازند و تمدن برپا کنند. به عبارت دیگر یکی از مأموریت های بشر آن است که زادگاه خویش را که زمین است آباد گرداند و البته باید گفت عمران و آبادانی به اشکال مختلفی انجام می شود که یکی از آنها تمدن سازی است که البته در مدل تمدن الهی، عناصر معنوی و عمران برای رشد دخالت دارد ولی در تمدن مادی، مؤلفه های اصلی آن نیز مادی هستند. به طور قاطع در نگاه دینی امام علی(ع) مؤلفه های تمدن در سایه ی ارزش های وحیانی جنبه معنوی، الهی و فطری پیدا می کند به خلاف نوع مادی آن که فقط معطوف به دانش مادی است . نتیجه اینکه از نگاه امام علی(ع)، محصول تمدن الهی چیزی نیست جزء شکوفایی عقل ( یثیروا لهم دفائن العقول) و گسترش دانش که نهایتا منجر به قرب الهی می گردد
از حکومت الهی پیامبر(ص) تا سلطنت موروثی معاویه
نویسنده:
ابوالفضل عابدینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
دعا و آثار آن
نویسنده:
ابوالفضل عابدینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :