جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های نقد و بررسی کتاب
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
تعداد رکورد ها : 1319
عنوان :
ترجمه، شرح و نقد رویکرد تحلیلی در فلسفه دین براساس کتاب:Philosophy of religion ed. William J. Wainwright Oxford 2005
نویسنده:
فرید فریدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد
,
هنر و علوم انسانی
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
هنر و علوم انسانی
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
فلو، آنتونی
,
وینرایت، ویلیام ج.
,
فلسفه دین (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
فلو، آنتونی
,
وینرایت، ویلیام ج.
,
فلسفه دین (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
فلسفه دین (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
فلو، آنتونی
,
وینرایت، ویلیام ج.
,
فلسفه دین (کتاب)
چکیده :
زبان دین ازاهمّ موضوعات الهیات و فلسفه دین است. مسئله زبان دین در الهیات، کلام، فلسفه دین و زبان دین ورزان، همواره ناظر و معطوف به متون مقدس ادیان میباشد، و از این روی در این پایان نامه کوشیده شده است که مسایل بنیادینِ زبان دین از رهگذر معرفی یکی از متون مربوط به فلسفه تحلیلی دین به صورت برجسته و نمایان گردد. در شرح متن تأکید بر مسئله زبان دین است که این موضوع از منظر دو فیلسوف بزرگِ قرن بیستم ؛ لودویگ ویتگنشتاین و آنتونی فیلو بررسی می گردد، و در حدّ امکان به نقدهای مطرح بر دیدگاههای ایشان و نقد این نقد ها پرداخته می شود. روش تحقیق دراین پایان نامه، روش تحقیق کتابخانه ای است. نتیجه این تحقیق ردّ همه نقدهای طرح شده بر دیدگاههای این دو فیلسوف در همین پایان نامه می باشد. این نتیجه تا کنون در کمتر تحقیقی در باب زبان دینی در ایران مشاهده شده است، چرا که به نظر می رسد اکثر قریب به اتفاق تحقیقات انجام شده ناظر به دیدگاه های این دو فیلسوف، به نقد و تشکیک در باب آراء ایشان پیرامون زبان دین انجامیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه فصل هشتم (خداباوری و علم جدید) از کتاب (درآمدی بر فلسفه دین) و نقد آن بر اساس حکمت متعالیه
نویسنده:
عبدالرضا سلامی زواره
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و نقد بخش اول کتاب «رجوع به عقل»
نویسنده:
بهجت یایا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیر و شر
,
برهان نظم
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
کیهان شناسی
,
شناخت شناسی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
برهان نظم
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
رجوع به عقل (کتاب)
,
کلارک، کلی جیمز
,
باور دینی
چکیده :
کلی جیمز کلارک فیلسوف غربی معاصر در این کتاب «رجوع بر عقل»، تلاش میکند تا ارتباط بین عقل و ایمان را مشخص سازد؛ ارتباطی که از قرن 18 میلادی، در ذهن روشنفکران قرینهگرا، متزلزل شده و بدین سان بذرهای الحادی را بر نسل امروز پاشیده که یادگار و میراث گذشته است. قرینهگرایی ؛ اعتقاد به عقلانیت یک امر، صرفاً در پس پرده استدلال است و عقیده به خدا را فاقد گواه یا ادلّه کافی میداند. در مقابل این تفکر سه رویه وجود دارد: 1 ـ الهیات طبیعی که میکوشد تا عقلانیت باور دینی را از طریق استدلال ثابت کند. 2 ـ ایمان گرایی که در ضمن پذیرش ضرورت وجود قرینهدر زمینه عقلانیت باور، به نبود دلیل کافی در اثبات خدا، اذعان دارد. 3 ـ معرفت شناسی اصلاح شده که عقلانیت را به گونهای غیر از استدلال خواهی، تفسیر میکند و بر پایه آراء پلنتینگا استوار است. مولف شقوق اول و دوم را مردود میداند و در طی دو بخش کتاب به اثبات گزینه سوم میپردازد. وی در بخش اول به نقد براهین الهیات طبیعی نشسته و مسأله شر را به عنوان قرینهای علیه خدا، اقامه میکند و در بخش دوم، دلایل خویش را بر پذیرش آراء پلنتینگا و نقدهای وارد بر قرینهگرایی ذکر میکند و بدین سان تصویر جدیدی از عقلانیت ارائه میدهدکه نیازمند استدلال نیست. ما در این مختصر به ترجمه و نقد بخش اول کتاب به طور خاص و بیان فشردهای از ترجمه و نقد بخش دوم میپردازیم. آنچه کلارک از کل بحث خود نتیجه میگیرد، پایه بودن باور خداست. او معتقد است که اشخاص، در رویارویی با استدلالها، نتیجهای را میپذیرند که با مبانی از قبل پذیرفته شده آنها هماهنگ است. به عبارت دیگر افراد در استدلال بر اثبات یا ردّ یک گزینه، بیطرفانه قضاوت نکرده و سعی در قبولاندن و پذیرش نظر اولیّه خود میکنند.بدین ترتیب، برهان نسبی بوده و به اشخاص و پیش فرض آنها بستگی دارد. کلارک در تأیید نظر خود، به براهینی استناد میکند که از مشهورترین براهین بوده و همچنان موافقان و مخالفانی دارد. وی، این را دلیلی بر عدم قدرت برهان در اقناع همگان میداند. ما در این رساله درصدد اثبات بینیاز نبودن باور به خدا از استدلال و بیهوده نبودن آن بودهایم و کوشیدهایم تا ثابت کنیم براهینی که کلارک به ذکر اشکالات آن می-پردازد، صرفاً ناشی از نارسایی مفاهیم فلسفی غرب بوده و این مسأله، ایرادی به قدرت برهان در ارائه یک نتیجه یقینی، وارد نمیکند. در نتیجه، استدلال بر وجود خدا نیز هیچ اشکالی ندارد و پایه بودن باور خدا، آن گونه که کلارک معتقد است، پذیرفتنی نیست. در قبال مسأله شر نیز راه حلهایی ارائه میشود که نشان دهنده سازگاری وجود خدا با بحث شر است. مولف، در پاسخ گویی به این مشکل، از دفاعیه مبتنی بر اختیار پلنتینگا دفاع میکند، لیکن با بررسیهای انجام شده در این موضوع، نارسایی دفاعیه پلنتینگا نیز روشن میشود که کلارک از آن غفلت کرده است. و در مقابل مجموعهای از پاسخهایی مطرح میشود که مجموعاً، میتواند پاسخ گوی مسأله شر باشد.آنچه ذکر شد تلاشی است که تحت عنوان مقدمه مترجم، ارائه میشود و ادامه رساله، ترجمه صرف بخش اول کتاب بوده و در راستای امانت داری، سعی در ارائه متنی سلیس و متناسب با توان مترجم، ضمن حفظ معنا و منظور مولف در نگارش متن بوده است و از آنجایی که این کار، اولین قدم در مسیر ترجمه محقق و کارهای آغازین میباشد، حتماً از کاستیهایی نیز برخوردار بوده که دیده عفو و بزرگی، قلم بخشش بر نقصان و نارساییهای طبیعی کار میکشد تا در پرورش و رشد محقق در این زمینه کار علمی، تأثیر بسزایی داشته باشد ان شاء الله.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دینانی پرسش های روز را با فیلسوفان گذشته در میان می نهد / گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب نصیرالدین طوسی ، فیلسوف گفت و گو با خواجه نصیر / با انگیزه انتشار کتاب نصیرالدین طوسی ، فیلسوف گفت و گو
نویسنده:
سعید انواری
نوع منبع :
نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نمایه مقاله , نقد و بررسی کتاب
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح و نقد نوع کتاب «الاتقان» سیوطی
نویسنده:
علی اکبر ربیع نتاج
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیوطی
,
تفسیر قرآن
,
مفسر قرآن
,
الاتقان فی علوم القرآن
چکیده :
نوع کتاب الاتقان درباره شناخت شرایط مفسر وآداب تفسیر است. اهم مباحث این تحقیق، پس ازمقدمه ای درباره زندگی عبدالرحمن سیوطی و کتاب،الاتقان فی علوم القرآن، او عبارتند از: معنای تفسیر وتأویل و فرق آن دو، تفسیر موضوعی قرآن به قرآن،معنای مجمل و سبب آمدن آن در قرآن، آیات پیامبر(ص) همه قرآن را بیان کرده است؟ آیا قرآن قابل فهم است؟ منابع تفسیر اعم از حدیث نبوی، قول صحابی،لغت و رأی؛ تعارض قرآن و سنت، تفسیر به رأی و ادله موافقان و مخالفان، تفسیر صوفیان، ظاهر و باطن درقرآن، و آنچه که بر مفسر واجب است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد کتاب «الاخبار الدخیله»
نویسنده:
مرتضی نادری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحریف
,
معارف اسلامی
,
احادیث شیعه
,
نقد کتاب
,
حدیث مُحَرَّف
,
حدیث مُوثَّق
,
حدیث موضوع
,
هنر و علوم انسانی
,
شوشتری، محمدتقی
,
شوشتری، محمدتقی
,
الاخبارالدخیله (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
شوشتری، محمدتقی
,
الاخبارالدخیله (کتاب)
چکیده :
الف. موضوع و طرح مسئله: موضوع این پایاننامه کتاب «الاخبار الدخیله» اثر علاّمه محمّدتقى شوشترى (م 1374 ش) است. تلاش مولّف در این اثر، بهطور عمده، اثبات محرّف و موضوع بودن بعضى احادیث شیعه است؛ تلاشى که ظاهرا، به «کاسته شدن از اعتبار» یا «بیاعتباری» احادیث منقول در این کتاب، انجامیدهاست. جایگاه حدیث در تعالیم اسلامى «بهشرط اعتبار»، روشنکننده اهمّیّت تحقیق درباره مطالب کتاب مذکور است. هدف بنیادین این پایاننامه، نشان دادن تکرارى بودن مطالب الاخبار الدخیله و نابسندگى شواهد یادشده براى اثبات محرّف و موضوع بودن احادیث نقلشده در آن است.ب. مبانى نظرى: کتب حدیثى و شروح آنها اصلىترین منابع این پایاننامهاند. موافقت با ضوابط علم الحدیث و اصول فقه و سنجش یقینى یا ظنّى بودن شواهد مذکور در اثبات مدّعیات، چارچوب نظرى این پژوهش را شکل مىدهند. پرسشها و فرضیات این پژوهش، پیرامون دو محور «غیر بدیع بودن» سخنان مولّف الاخبار الدخیله و «نابسندگى» آنها در اثبات مدّعیات مطرحشده درباره احادیث است.پ. روش تحقیق: تحقیق حاضر تحقیقى است «نظرى»، به روش «کتابخانهاى» که جامعه آن کتاب «الاخبار الدخیله» است. معیار سنجش مدّعیات مولّف این کتاب، سازگارىشان با قواعد علمالحدیث و «ظنّى نبودن» مطالبى است که بهعنوان دلیل آنها عرضه شدهاست. این بررسى پس از تبیین اشکال علاّمه شوشترى و کاوش در اقوال علماى پیشین براى یافتن ردّ پاى آن اشکال، صورت گرفتهاست.ت. یافتههاى تحقیق: 1. مطالب الاخبار الدخیله مختصّ به احادیث شیعه نیست و اخبار عامّه و گزارشهاى تاریخى نیز در این کتاب، بررسى شدهاند. 2. الاخبار الدخیله به کتابهاى «علل الحدیث» نزدیکتر است تا «الموضوعات». 3. اغلب مطالب مذکور در الاخبار الدخیله بدیع نیست. 4. مطالب این کتاب در موارد بسیار، با اصطلاحات علمالحدیث موافق نیست. 5. سخنان یادشده در جهت اثبات محرّف و موضوع بودن احادیث در الاخبار الدخیله، وافى به مقصود نیست. 6. اشکالات مرحوم شوشترى در موارد بسیار، مبتنى بر رأى شخصى وى و از قبیل ظنّیّات است و در اکثر موارد، با حجّیّت و اعتبار آن احادیث منافات ندارد. ث. نتیجهگیرى و پیشنهادها: 1. حذف مواردى که پیشینیان پیش از مرحوم شوشترى گفتهاند، یا دست کم تذکار به آن؛ 2. تحقیق عمیق درباره اقوال علاّمه شوشترى و بررسى آنها و کاستن از افراط و تفریطها.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تلخیص المحصل المعروف بنقد المحصل
نویسنده:
تالیف الخواجه نصیرالدین الطوسی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , خلاصه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار الأضواء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
عقاید اهل سنت
,
کلام اهل سنت
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
افعال الهی ,
امامیه ,
جن ,
افضلیت انبیا ,
بعثت انبیا ,
حسن و قبح ,
علم بدیهی ,
کیسانیه(غلات شیعه) ,
معجزات ,
ملائکه ,
قضا و قدر ,
عصمت پیامبران ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
جوهر مجرد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
کد کنگره:
BBR845
چکیده :
اين كتاب تلخيص و تحليل انتقادى كتاب« محصل أفكار المتقدمين و المتأخرين» امام فخر رازى مىباشد. خواجه نصير الدين طوسى در مقدمه كتاب علت تأليف كتاب را اينگونه بيان مىكند:«در اين زمان از كتب اصولى كه بين مردم متداول است جز كتاب محصل كتابى در دست نيست و آن نيز برخلاف نامش مشتمل بر غث و سمين بسيار مىباشد. خواستم كه آنرا از زوائد خالى و مهذب نمايم و آنچه بحث در آن واجب است ذكر كنم اگرچه عدهاى از افاضل بر اين كتاب شروحى نوشتهاند و براى توضيح و تبيين مطالب آن جهد و كوشش فراوانى كردهاند ليكن هيچيك چنانكه بايد موفق نگشته و از عهده آن چنانكه قاعده انصاف است برنيامده اند». كتاب به طور كلى به چهار ركن و هرركن گاه به اقسام و مسائلى تقسيم مىشود كه در ذيل مىآيد: الركن الاول فى المقدمات: مولف در اين ركن 3 مقدمه بيان مىكند. مقدمه اول در بيان علوم بديهيه و مباحث مربوط به آن مىباشد. مقدمه دوم در موردنظر و احكام آن مىباشد. در مقدمه سوم مولف به دليل و اقسام آن مىپردازد. او دليل را به ادله نقليه و عقليه و مركب از اين دو تقسيم مىكند و استدلال را تقسيم مىكند به قياس، استقراء و تمثيل. سپس در توضيح هريك از آنها و اينكه كداميك از آنها افاده علم مىكند سخن مىگويد. الركن الثانى فى تقسيم المعلومات: مولف حول موجودات، معدوم و حال بحث مىكند. او موجودات را در تقسيمى به واجب و ممكن تقسيم كرده و خواص واجب لذاته و ممكن لذاته را طى مسائلى بيان مىكند. او در تقسيمى ديگر موجودات را به قديم و محدث تقسيم كرده و محدث را به عرض و جوهر تقسيم مىكند. او اعراض را به دو قسمت اصلى تقسيم مىكند: الاعراض فى غير الحى و الاعراض التى لا يتصف بها غير الحى و هركدام از اين دو را هم به اقسامى ديگر تقسيم كرده و احكام هريك ازآنها و احكام كلى اعراض را بيان مىكند. او اجسام را به جواهر فلكيه و عنصريه و مركبات تقسيم مىكند و ملائكه و جن را از جواهر مجرده مىداند. و در خاتمه اين ركن بحث مىكند از احكام موجودات كه عبارت است از مباحث وحدت و كثرت و علت و معلول. الركن الثالث فى الالهيات: مولف مباحث الهيات را به چهار قسم تقسيم مىكند. قسم اول در بيان ذات خداوند و اثبات وجود بارى تعالى مىباشد. در قسم دوم ابتداء بحث مىكند از صفات سلبيه خداوند عز و جل، سپس در مورد صفات ثبوتيه او سخن مىگويد. در قسم ثالث مولف بحث مىكند از افعال خداوند و از قضاء و قدر و اثبات مىكند حسن و قبح عقلى را و اينكه خداوند عادل است. در قسم رابع از اسماء بارى تعالى بحث مىكند. الركن الرابع فى السمعيات: مولف بعضى از مباحث اعتقادى را از سمعيات شمرده و در چهار قسم آنها را بيان كرده است( البته بايد توجه داشت كه تقسيمبندى ابواب كتاب از فخر رازى است) القسم الاول فى النبوات: مولف در اين مبحث از معجزات و فوائد بعثت، ضرورت نبوت، عصمت انبياء( ع) و افضليت انبياء از ملائكة بحث مىكند. القسم الثانى فى المعاد: در اين مبحث از معاد، نفس، تناسخ، وعد و وعيد بحث مىشود. القسم الثالث فى الاسماء و الاحكام: مولف در اين مبحث از ايمان و كفر و مسائل مربوط به اين دو بحث مىكند. القسم الرابع فى الامامة: مولف در اين مبحث ابتداء اقوال فرق مختلف را حول وجوب امامت بيان كرده سپس فرق مختلف شيعه را به اماميه، كيسانيه، زيديه و غلاة تقسيم كرده و عقائد آنها را بيان مىكند. او فرق مختلف كيسانيه و زيديه را شمرده و عقائد هريك از آنها را بيان مىكند و در پايان مبحثى را اختصاص مىدهد به مذهب اماميه و شرح عقائد و اثبات حقانيت آن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی کتاب « نخستین مناسبات فکری تشیع، بازخوانی مفهوم غلو در اندیشه جریان های متقدم امامی» : ۱۸۶ : کتاب ماه دین
نویسنده:
محمدصادق لبانی مطلق
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غلات (اعم، مذاهب کلامی)
,
غلات شیعه
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
9- غلات (اعم، (فرق اسلامی))
,
غلات شیعه (فرق غلات)
شاپا (issn):
0
چکیده :
اخیرا کتابی با عنوان« نخستین مناسبات فکری تشیع، بازخوانی مفهوم غلو در اندیشه جریان های متقدم امامی» توسط سید محمد هادی گرامی به چاپ رسیده است که در آن نویسنده به بررسی انگاره های غلو آمیز در تاریخ تفکر شیعه پرداخته است. هر چند بررسی مفهوم غلو را نمی توان کار جدیدی به حساب اورد و بسیاری از نویسندگان و محققان دیگر به این موضوع پرداخته اند، با این حال نویسنده مفهوم غلو را با رویکردی جدید به صورت مولفه هایی علی حده در مکاتب کلامی مختلف بررسی نموده است که به بررسی آن خواهیم پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
البعد الإبستيمولوجي للنقد الكانطي –دراسة من خلال كتاب "نقد ملكة الحكم"
نویسنده:
أسماء خديم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی کانتی
,
معرفت شناسی کانتی
,
نقد قوه حکم : کانت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي و نقد ديدگاه قفاري درباره جايگاه ائمه در مکتب تشيع (فصل اول از باب دوم کتاب اصول مذهب الشيعه)
نویسنده:
عبدالمؤمن اميني
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
چکیده :
ناصربن عبدالله قفاري يکي از علماي سلفي، و از استادان دانشگاه امالقري مدينه است. او پيرامون مباني فکري مکتب اهل بيت( و انديشههاي ابنتيميه بهصورت تطبيقي مطالعه گستردهاي انجام داده، و همواره تلاش کرده تا کفر شيعيان را اثبات نموده و آنان را خارج از دين اسلام معرفي کند. پژوهش حاضر کوشيده است تا با روش توصيفي و تحليلي، انديشههاي قفاري را درباره جايگاه ائمه(، بر اساس آنچه در کتاب خود با عنوان "اصول مذهب الشيعه الاثناعشريه" آورده است، مورد نقد و بررسي قرار دهد. او در راستاي ديدگاه سلفيه و برداشت خاص آنان از مباحث توحيد و شرک، هرگونه توجه، فروتني، تعظيم، کمک طلبيدن، واسطه قرار دادن انبيا و اولياي الهي به درگاه خداوند، و طلب حاجت از غيرخدا را شرک معرفي کرده و از دايره توحيد خارج ميداند. قفاري همانند ساير علماي اهل سنت، امامت را تنها يک مقام سياسي و اجتماعي ميداند که توسط مردم و بهعنوان جانشين رسول خدا( انتخاب ميشود. او همچنين به تبعيت از سلفيه، به جسمانيت خدا معتقد است و لوازم و آثار اين اعتقاد را نيز ميپذيرد. وي در پنداري نادرست، توحيد افعالي را بهگونهاي تفسير ميکند که توحيد در خالقيت، حاکميت و مالکيت را نيز شامل ميشود؛ علاوه بر اين مسأله، او بهدليل عدم برخورداري از درکي روشن درباره تمايز ميان تفسير آيه و تطبيق آن بر يک مصداق، مينويسد که شيعيان آيات توحيد را به ولايت ائمه( تفسير کردهاند و درصدد نابودي اساس دين اسلام هستند. مهمترين روش قفاري آن است که وي براي انکار حقايق، کينهتوزانه موضعگيري ميکند، در نقل روايات، کاملاً گزينشي و سليقهاي عمل ميکند، و براي معرفي مذهب اماميه از خبرهاي ضعيف به نفع خود بهره ميبرد. بهعلاوه، او ميان تفسير و تأويل قرآن فرقي نميگذارد. بر اين اساس، پژوهش حاضر به چهارده ايراد قفاري درباره جايگاه ائمه اهل بيت( در مکتب تشيع بهتفصيل پاسخ داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
تعداد رکورد ها : 1319
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید