جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 696
تغییر ارزش ها در جامعه معاصر مفهوم سازی مجدد ارزش ها با استفاده از تحلیل میشل فوکو [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
David Stephen Scott
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه یک مفهوم سازی مجدد از روانشناسی ارزش ها با استفاده از تحلیل های میشل فوکو ارائه می کند. برای پرداختن به پرسش‌هایی که توسط تحلیل‌های پسامدرن جامعه معاصر و روان‌شناسی گفتمانی مطرح می‌شود، این پایان‌نامه شرح و بررسی مفصلی از اندیشه فوکو ارائه می‌کند، با تمرکز بر مفاهیم آن برای سنت نظری مسلط در روان‌شناسی ارزش‌ها. سپس برنامه ای از تحقیقات تجربی را گزارش می کند که مفهوم سازی ارزش ها را با الهام از فوکو بررسی می کند. پس از بررسی ادبیات ارزشی و معرفی مسئله محوری پژوهش، این پایان نامه مروری بر آثار فوکو و تحلیلی از ماهیت و تکامل کار او ارائه می دهد. این از تفسیر خود فوکو از پروژه خود به عنوان فرمول مجدد سنت روشنگری پیروی می کند و بر سه محور متمایز اندیشه او تأکید می کند. این دیدگاه تفسیرهای بعدی را راهنمایی می کند. خواندن باستان شناسی دانش فوکو، درکی جایگزین از مفهوم گفتمان در مقایسه با آنچه در روانشناسی رایج شده است، ارائه می دهد، و بر ویژگی های توانمند و محدودکننده شیوه های گفتمانی و تولید دانش تأکید می کند. سپس کار فوکو در مورد تغییرات اجتماعی معاصر از طریق نوشته های او در مورد اخلاق تفسیر می شود. استدلال می‌شود که در رابطه‌ای که فرد با خود دارد، خود را به عنوان یک موضوع اخلاقی شکل می‌دهد که ممکن است در جامعه معاصر تغییراتی پیدا کند. مفهوم روان‌شناسی ارزش‌ها این است که پتانسیل تغییر نه تنها در اولویت ارزش‌ها، همانطور که نظریه‌پردازان ارزش‌ها مطرح می‌کنند، وجود دارد، بلکه در بنیان اخلاقی ارزش‌ها، با پیامدهایی برای روشی که مردم ارزش‌ها را مفهوم‌سازی می‌کنند، وجود دارد. از این رو، مفهوم‌سازی غالب ارزش‌ها به‌عنوان اصول راهنما انتزاعی و پایدار ممکن است تنها یک درک واحد از ارزش‌ها را نشان دهد، که در تئوری‌ها و ابزار تحقیق کنونی نهفته است، اما وابسته به اشکال خاصی از اخلاق است. دو مطالعه تجربی اول، رویکردهای موجود را تکرار و پشتیبانی می‌کنند، تغییراتی در اولویت‌های ارزشی پیدا می‌کنند و شواهدی برای مدلی جهانی از محتوای ارزش‌ها پیدا می‌کنند. با این حال، مطالعات بعدی با استفاده از روش کیفی و کیو نشان می‌دهد که مستقل از این نتایج، گونه‌ای از اشکال اخلاقی را می‌یابیم، همانطور که کار فوکو پیشنهاد می‌کند. علاوه بر این، روابط سیستماتیک بین اخلاق و مفاهیم ارزش‌ها نزدیک است. سپس یک مقیاس خودسازی اخلاقی برای نشان دادن اینکه مردم تصوری از ارزش‌ها دارند که به مفهوم روکیچ تقریب دارند، توسعه داده می‌شود، اما فقط تا حدی که ارزش‌هایشان با اخلاقی مبتنی بر معنویت، سنت یا اصول مرتبط باشد. پیامدهای تحلیل فوکو و مفهوم سازی مجدد ارزش ها از نظر روانشناسی ارزش ها، پست مدرنیته و استفاده از فوکو در روانشناسی مورد بحث قرار می گیرد.
قوانین و نقد: کانت، پساساختارگرایی و مسئله مخالفت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Andrew Cutrofello (اندرو کوتروفلو)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: اندرو کوتروفلو نشان می دهد که در پرتو انتقادات تبارشناختی میشل فوکو از مدل حقوقی قدرت، می توان یک مدل پسا حقوقی از نقد کانتی را توسعه داد. کوتروفلو با بازنویسی معضل مشهور زندانی در تئوری بازی‌ها به زبان فوکویی، تکنیک‌های خیانت متقابل را روشن می‌کند که بدن‌ها را آموزش می‌دهد تا خود را برای همدستی با نیروهای انقیاد استدلال کنند. او نشان می‌دهد که چگونه نسخه‌ای از اخلاق کانتی که از نظر تبارشناسی مجدداً فرمول‌بندی شده است، می‌تواند پارامترهای اساسی یک رشته مقاومت در برابر چنین نیروهایی را فراهم کند، و او برای ارزیابی دقیق‌تر از مخاطراتی که در زوال فلسفه به‌عنوان یک شکل‌گیری انضباطی دخیل است، استدلال می‌کند. در طول راه، کوتروفلو خوانش‌های جذابی از مراقبت کانت از اخلاق شخصی ارائه می‌کند که از منابع مفهومی ژیل دلوز، ژاک لاکان و لوس ایریگاری استفاده می‌کند. این تور-د-زور نظریه پردازان اجتماعی را وادار می کند تا در نحوه عملکرد قدرت در دنیای مدرن/پسامدرن ما تجدید نظر کنند.
دین و فرهنگ [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Michel Foucault (میشل فوکو)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
چکیده :
ترجمه ماشینی: میشل فوکو، نظریه‌پرداز پست‌مدرن، بیشتر به‌خاطر کارش درباره «قدرت/دانش» و در مورد تنظیم جنسیت در جامعه مدرن شناخته می‌شود. با این حال، فوکو در طول زندگی خود پیوسته به مسیحیت، دیگر جنبش‌های معنوی و سنت‌های مذهبی و مرگ خداوند توجه داشت و این موضوعات و مطالب پراکنده در بسیاری از نوشته‌های او وجود دارد. دین و فرهنگ برای اولین بار آثار این متفکر مهم در زمینه دین، تجربه دینی و جامعه را گردآوری می کند. در اینجا مقالات کلاسیک مانند نبرد برای پاکدامنی، در کنار مقالاتی که کمتر به زبان انگلیسی یا فرانسوی خوانده شده اند، آمده است. انتخاب ها در سه گروه مرتب شده اند: جنون، مذهب و آوانگارد. ادیان، سیاست و شرق; و مسیحیت، جنسیت و خود: قطعاتی از یک جلد منتشر نشده. از اولین مطالعات فوکو درباره جنون گرفته تا اعترافات جسم، جلد چهارم منتشرنشده تاریخ جنسیت او، افکار نهایی او درباره مسیحیت اولیه، دین و فرهنگ، آثار فوکو را به بخشی جدایی ناپذیر از اندیشه دینی معاصر تبدیل می کند و در عین حال پیوند مهمی نیز ایجاد می کند. بین مطالعات دینی و مطالعات فرهنگی
بررسی تطبیقی مفردات سوره‌های نور و زمر در تفسیرهای المیزان، مجمع البیان، الکشاف
نویسنده:
نویسنده:یونس قادری کنگاوری؛ استاد راهنما:محمدحسین لطفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
علم مفردات دانشی است که درباره واژه های قرآن از نظر ریشه، اشتقاق لغوی، معانی و نوع کاربرد آن در قرآن بحث می کند. این علم یکی از ابزارهای پیش نیاز مفسر است، چون به وسیله آن، شرح مفردات الفاظ و معانی آنها روشن می گردد. کمتر تفسیری را میتوان پیدا کرد که در آن نیم نگاهی هرچند سطحی به مفردات قرآن و ارائه معنایی از آنها نشده باشد. و این علم که بر بنياد موادّ اصلى كلمه سامان داده شده، نخست ماده را با معناى حقيقى‌اش مى‌آورد، آنگاه مشتقات آن را ياد مى‌كند، سپس معانى مجازى را با تبيين علاقۀ حقيقت و مجاز عرضه مى‌دارد ویکی ازراههای دسـتیابی به معنای مفـردات قرآن کریم ، تطبیق و مقایسه صاحب نظران در امرلغت و مفهوم شناسی آن است . در این تحقیق نظرات علامه طباطبایی ؛ طبرسی و زمخشری دربـاره مفردات سـوره نور و زمر اسـتخراج شده و به بررسی نقاط اشـتراک و افتراق نظراتشان می پردازیم و نتایج به دست آمده این بود که مجمع البیان بیشتر به بحث ها ی لغـوی و ریشه شناسی کلمه و نقل شـواهد از اشعار و کـلام عرب پـرداخته است ؛ کـشاف هم معمولا به بـحث های نظری کمتر وارد شده مگر بصورت جزئی و علامه طباطبایی( ره ) در تفسیر آیات قرآن تاکید بسیاری بر معانی مفردات آیات داشته و تلاش کرده تـفسیری که از آیه بیان می کند با معنی لغوی آیه تناسب داشته باشد.
حداقل تعصب و مدارا مذهبی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Clinton Bryan Barron
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به بررسی مسائلی می پردازد که از بررسی رابطه بین استدلال های جان لاک برای تساهل دینی که در نامه او در مورد مدارا یافت می شود و ساخت یک جزم حداقلی برای مسیحیت در کتاب معقول بودن مسیحیت به دست می آید. فصل اول توسعه عقاید حداقلی را از منشأ آن در تجربه‌ای که اریک وگلین جهش در هستی را از طریق مفهوم گزنوفان از «ظاهر» به حداقل عقاید افلاطون بیان می‌کند، دنبال می‌کند. فصل دوم به بررسی استفاده از جزم حداقلی در نظریه های مدارای دینی مور و اسپینوزا می پردازد. فصل آخر به بررسی کار جان لاک می پردازد و کفایت جزم حداقلی فرمول بندی او را بدون مبنایی در جهش به عنوان پشتوانه مدارای دینی زیر سوال می برد.
تفسیر تطبیقی آیه 55 از سوره نور از دیدگاه مفسران فریقین
نویسنده:
نویسنده:نیاز علی؛ استاد راهنما:عباس الهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آیه شریفۀ 55 از سوره نور آیه وعد یا استخلاف نامیده شده است ، نوشتار حاضر در محتوای آیه را به روش توصیفی تحلیل از دیدگاه مفسران فریقین مورد بحث قرار داده است. این آیه خداوند به گروهی از مسلمانان که ایمان و عمل صالح داشته باشند ، سه نوید داده است:استخلاف روی زمین ، استواری و تمکین دین در همه جا تبدیل خوف و ترس به امینت و آرامش. در این آیه درباره مهدویت بحث شده است ، و نیزدرباره تفسیر و مفهوم آیه مصادیق فراوانی در تفاسیر فریقین بیان شده است.از دستآورد های این تحقیق آن است که مفسران شیعی سه مصداق برای آن ذکر نمودند و مصداق اتم و اکمل آن را عصر ظهور امام زمان(ع) را دانسته اند ، زیرا که در آن عصر احکام دین اسلام رادقیق اجرا می کند ، و امنیت بطور کامل بر قرار خواهد شد. برای اثبات این دیدگاه مشهور مفسران شیعی به دلایل درون متنی مانند(فراز های آیه) و برون متنی مانند (روایات) استناد کرده اند ، زیرا که در روایات همان مطالب را بیان شده که در آیه کریمه آمده اند ، و از طرف دیگر این روایات با روایات دیگر تعارض هم ندارند. و مفسران اهل تسنن هم برای مصداق آیه سه دیدگاه را بیان نموده اند ، و بیشتر مفسران سنی قائل هستند که مراد از وعده الهی ، خلافت خلفای اربعه خصوصاً خلفای سه گانه است. برای اثبات ادعای خود سه تا دلیل آورده اند : 1. به روایت شأن نزول استناد کرده اند – 2. روایت سفینه مولی رسول ا...(ص) را به طور دلیل آورده اند – 3. فتوحات در زمان خلفا و نفوذ در جهان را هم به عنوان دلیل آورده اند. ولی روایت شأن نزول درباره تعیین مصداق وعده الهی ساکت است ، و روایت سفینه تنها مدت خلافت را بیان کرده و از طرف دیگر با روایاتی که دربارۀ خلفای دوازده گانه با طرق مختلف از پیامبر گرامی(ص) صادر شده اند ، تعارض دارد. خلاصه مطلب این است که چه در دیدگاه شیعی و چه در دیدگاه سنی ، تطبیق آیه درباره عصر ظهور امام زمان(ع) را تصریح کرده اند و کسی آن را منکر نشده است.
درباره پرسش فوکو از مراقبه مرگ: بررسی سکولاریزاسیون بنیامین به عنوان یک مدل زمانی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Maureen Adair Kelly
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به دنبال ارائه قرائتی احتمالی از مسئله زمانمندی در فرمول بندی پرسشی فوکو در بخشی از اثر او «هرمنوتیک سوژه» است. من رابطه‌ای بین تجربه‌ی زمانی سکولار مدرن و مسئله‌ی فلسفی مرگ را پیشنهاد می‌کنم که اهمیت موقتی بودن را در نظریه اسکزیس فوکو روشن می‌کند. طلال اسد در نشان دادن اینکه زمان سکولار مدرن رابطه ای ناآرام با تجربه معینی از مرگ دارد نقش بسزایی دارد. طلال اسد همچنین رابطه بین نظریه قدرت مدرن فوکو و نظریه زمان سکولار والتر بنیامین را معرفی خواهد کرد. این رابطه، یعنی اینکه قدرت مدرن تا حدی از طریق سازماندهی تجربه زمان بر روی موضوعات عمل می کند، به من این امکان را می دهد که مفاهیم موقتی را در فرمول بندی اسکیس فوکو از طریق توضیح مرگ و زمان سکولار در کار اولیه بنیامین در مورد سوگواری آلمانی بررسی کنم. نمایشنامه. من بر پرسش زمانی در پرسش فوکو تأکید می‌کنم، زیرا درک کار متأخر فوکو در مورد اسکسیس را از طریق خواندن آن در رابطه با اثر پی‌یر هادو در مورد پرسش‌نویسی، که مسئله موقتی بودن را به یاد می‌آورد، گسترش می‌دهد. من استدلال می کنم که تصور بنیامین از زمان سکولار به گونه ای است که زمان می تواند به صورت هژمونیک عمل کند، اما تجربه معینی از مرگ در این عملیات کارکردی مخرب دارد. من بررسی می‌کنم که چگونه تجربه مرگ در مفهوم بنیامین از تاریخ طبیعی، سیاست‌هایی را که به این زمان سکولار متکی است (همانطور که اسد اشاره کرد) را قطع می‌کند، و این ممکن است نشان‌دهنده نیروی اسکیزیس در عاملیت اعمال (تجربه موقتی توسط) باشد. موضوع مدرن بنابراین، بحث بنیامین از زمان سکولار و مرگ، بینشی از نحوه عمل میانجیگری در مرگ به عنوان نیرویی برهم زننده در سازمان هژمونیک سوبژکتیویته مدرن برای فوکو ارائه می دهد.
فلسفه در دوران آشفته: کانگیلم، سارتر، فوکو، آلتوسر، دلوز، دریدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Elisabeth Roudinesco
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Columbia University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: از نظر الیزابت رودینسکو، مورخ روانکاوی و یکی از روشنفکران برجسته فرانسوی، کانگویلهم، سارتر، فوکو، آلتوسر، دلوز و دریدا نماینده «نسل بزرگ» فیلسوفان فرانسوی هستند که کارهای قابل توجهی انجام دادند و زندگی باورنکردنی داشتند. این متفکران آشفته و مبتکر جنگ جهانی دوم و انقلاب فرهنگی و سیاسی دهه 1960 را تحمل کردند و افق فرهنگی آنها تحت سلطه مارکسیسم و ​​روانکاوی بود، اگرچه آنها به هیچ وجه پیرو آموزه های مارکس و فروید نبودند. رودینسکو بسیاری از این روشنفکران را شخصاً می‌شناخت و از طریق تجربه‌های زیسته و یادآوری خاطرات، شرحی از اندیشه‌های آنها را می‌بافد. به عنوان مثال، کانگویلهم، فیلسوف برجسته علم بود که تأثیر زیادی بر کاوش فوکو در زمینه سلامت عقل و جنون داشت. آلتوسر در یک درام شخصی بدنام زندگی کرد. و در نمایش زندگی فروید برای پرده، سارتر اساساً رویکرد فلسفی خود را به روانکاوی تغییر داد. رودینسکو دفاعی پرشور از کانگویلهم، سارتر، فوکو، آلتوسر، دلوز و دریدا در برابر «فیلسوفان جدید» اواخر دهه 1970 به راه می اندازد. دهه 1980، که کار - و گاهی اوقات زندگی خصوصی - این نسل بزرگ را محکوم کردند. رودینسکو تلاش‌ها برای از بین بردن آنها و همچنین سنت مارکسیستی و چپ به طور کلی با قلم مو کمونیسم به سبک شوروی را رد می‌کند. در نظریه فرویدی و فلسفه تعهد رادیکال، او سنگری در برابر نوعی روانشناسی دستکاری، تجویز قرص و عادی سازی می بیند که هدف آن تبدیل افراد به مصرف کنندگان بی فکر است. «فلسفه در زمان آشفته»، شدید، هوشمندانه و متقاعدکننده، با پویایی تفکر فرانسوی در قرن بیستم تسخیر شده است. (جلد 46، شماره 9)
بررسی شبهات کتاب نقد قرآن در زمینه‌ی ازدواج‌های پیامبر(ص)
نویسنده:
نویسنده:محمدحسین اکرمی؛ استاد راهنما:محمدحسین محمدی؛ استاد مشاور :محمدهادی یوسفی غروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش، بررسی شبهات کتاب نقد قرآن پیرامون ازدواج‌های پیامبر(ص) و یک موضوع میان رشته‌ای و بدون پیشینه‌ی اختصاصی می‌باشد که با روش توصیفی-تحلیلی، ابتدا اطلاعات مورد نیاز را از منابع تفسیری، روایی، فقهی، کلامی و تاریخی گزارش کرده و سپس به جمع‌بندی و نقد شبهات سها پرداخته است؛ شبهات سها عبارت است از: اتّهام شهوت‌رانی به پیامبر(ص) از طریق تجویز بی حدّ و حصر زنان؛ تصاحب زنان از طریق هبه و برده گیری؛ تصاحب نمودن زن شوهردار؛ بی‌عدالتی نمودن در بین همسران؛ ارتکاب نقض حقوق در ازدواج با عایشه؛ ارتکاب بی‌عدالتی در تحریم ماریه؛ بشری بودن قرآن به دلیل وقوع نسخ در آن؛ ورود جواز چندهمسری در قرآن از فرهنگ زمانه؛ سود نداشتن امور خصوصی پیامبر(ص) در هدایت انسان؛ عدم لزوم بودن آیات افک جزء قرآن؛ پاسخ‌های ارائه شده به ترتیب عبارت می‌باشد از: بودن آیه‌ی پنجاه سوره احزاب در مقام بیان جواز ازدواج پیامبر(ص) با هفت صنفی از زنان؛ ثابت نبودن پذیرش هبه از جانب پیامبر(ص) از نظر تاریخی؛ جایز بودن برده گیری در جنگ شرعی و تصرّفات مترتّب بر آن؛ صورت گرفتن ازدواج با زینب به‌منظور باطل نمودن سنّت جاهلی؛ بودن سنّ عایشه بین ۱۳–۱۷ سال در هنگام ازدواج با پیامبر(ص) و صورت گرفتن این ازدواج به‌منظور جلب حمایت قبیله‌ی تیم؛ خلط نمودن سها بین «حقّ قَسم» و «حقّ مجامعت» و واجب نبودن رعایت اوّلی بر پیامبر(ص)؛ نبودن محروم نمودن پیامبر(ص) خودش را از امر مباح از مسقطات عدالت؛ نفی شدن عدالت حقیقی در آیه ۱۲۹ نساء و شرط قرار گرفتن عدالت تقریبی عملی در آیه ۳ نساء و بودن حقیقت نسخ تقیید زمانی در اطلاق حکم؛ تجویز شدن تعدّد زوجات برای حلّ معضلات اجتماعی و پذیرفته شدن آن در اسلام به‌صورت محدود و مشروط؛ بودن تخییر زنان پیامبر(ص) دلیلی بر نفی تعدّد زوجات او به‌منظور شهوت‌رانی؛ بودن نزول آیات ۱۱–۲۶ سوره نور در دفاع از پیامبر(ص) در قضیّه‌ی افک به ماریه؛ در نهایت به این نتیجه رسیده است که این شبهات مخلّ به عصمت و نبوّت پیامبر(ص) و وحیانیّت قرآن نیست.
  • تعداد رکورد ها : 696