جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 193
توحید و ظهور علم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
J L Schellenberg (جان شلنبرگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این عنصر تأثیرات رشد علم را بر جایگاه فرهنگی توحید نشان می دهد. با شروع در گذشته، نشان می دهد که چگونه توحید به اعتلای علم کمک کرد و چگونه علم تا همین اواخر کمک و پشتیبان موفقیت توحید در غرب بود. با عطف به حال، عنصر به بررسی دلایلی می پردازد که به طور توضیحی و حتی در سطح وجودی، علم نقش های سنتی توحید را در فرهنگ غرب به دست می گیرد. این دلایل کمتر از آنچه معمولاً تصور می‌شود قوی هستند، اگرچه چالش وجودی زمانی می‌تواند مؤثر واقع شود که به شیوه‌ای غیرمعمول و غیرمستقیم تنظیم شود. در نهایت، عنصر به این موضوع می پردازد که چگونه رابطه میان مقام عالی علم و مقام توحید ممکن است در آینده ظاهر شود. آیا چیزی مانند توحید می تواند دوباره ظهور کند و آیا علم به آن کمک می کند؟ عنصر نتیجه می گیرد که پاسخ مثبت ممکن است.
عصب شناسی تجربه دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Patrick McNamara
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دکتر مک نامارا یک عصب شناس با اشتیاق به درک پدیده های مذهبی است. این کتاب دمی خوشایند برای علم دین است، زیرا مک‌نامارا علاقه‌ای به استدلال‌های خسته‌کننده‌ای که اغلب در آثار مقایسه‌ای مانند این مبهم هستند، ندارد. مک نامارا در بخش اول کتاب برخی از این استدلال‌ها را به طور عمیق بررسی می‌کند، مانند استدلال «دین توهم است» و چندین مورد از تغییراتی که دین را به «اشتباه عصبی» یا «دستگاه شناختی اشتباه» نسبت می‌دهند. این استدلال‌ها عمدتاً مبتنی بر فرضیات دلخواه هستند که خود به‌طور تجربی ثابت نشده‌اند. در عین حال، مک نامارا یک عذرخواهی مذهبی نیست. او همچنین علاقه ای به انتقاد از الحاد ندارد، موضعی که او بیان می کند "صداقت زیادی دارد". او بیشتر علاقه مند به ایجاد یک کار مقایسه ای محکم است که با نگاهی انتقادی و بی طرفانه به عصب شناسی، شیمی عصبی و نورودینامیک که در تفکر مذهبی، مناسک و سایر فعالیت هایی که مذهبی تلقی می شوند، نگاه کند. او با این کار مدلی از "خود" را می سازد که بر حسب مدارهای مختلف مغز مانند قشر جلوی پیشانی، ناحیه پیشانی گیجگاهی و نواحی لیمبیک تعریف می کند و نشان می دهد که چگونه حتی با داده های تجربی جامد کمی که در اختیار داریم، می توان آنها را کنار هم قرار داد. یک نظریه منسجم در مورد عملکرد و مکانیسم‌های فعالیت دینی و اینکه چرا این همه همه‌جا وجود دارد و در بسیاری از موارد در ایجاد تغییرات واقعی برای بهتر یا بدتر شدن مؤثر است. یک همراه خوش‌آمد برای آثار جاستین بارت، اسکات آتران، دیوید ویلسون یا هاروی وایت‌هاوس - در واقع، فکر می‌کنم مک‌نامارا می‌تواند به خوبی بتواند مدتی را با نوشته‌های کارل یونگ یا آنتونی استیونز بگذراند، زیرا بسیاری از ایده‌های مک نامارا به وضوح هستند. به پیشگویی یونگ مفاهیم مک نامارا از "خود ایده آل" (تصاویر کهن الگوی یونگ)، دگرگونی خود (تبدیل نفس) و دیدگاه بیولوژیکی او از طیف بین اسکیزوفرنی و عملکرد طبیعی ذهنی، خود تکه تکه (کمپلکس ها و شکل های ناخودآگاه جمعی) و غیره. یک تطابق نسبتاً تمیز تشکیل دهید. تنها بحث کوچک من این است که مک نامارا در اکثر موارد فقط می‌تواند نظریه خود را با ادیان رایج‌تر مانند سنت‌های مسیحی یا بودایی مقایسه کند - با این حال، این به دلیل برنامه‌ای از قبل موجود نیست، بلکه صرفاً یک موضوع شخصی خودش است. تجربه. او در اوایل به این محدودیت صریحاً اعتراف می کند و ابراز امیدواری می کند که بتوان تحقیقاتش را در سنت های دیگر مانند بسیاری از ادیان مشرک یا بومی جهان به کار برد. از آنجایی که او این روایات را نادیده نمی گیرد و با آنها محترمانه رفتار می کند، بلکه فقط عدم صلاحیت خود را در آنها اظهار می کند، به نظر می رسد که دستور کار او موضعی کاملاً علمی و غیر انکارآمیز است. علاوه بر این، او از چندین نمونه از گزارش‌های دین بومی استفاده می‌کند تا نشان دهد که چگونه می‌توان آن را از دیدگاه او درک کرد، او فقط قادر به پیگیری آنها در هیچ عمقی نیست. به گمان من، کار آینده با انجام مطالعات بیشتر، جزئیات را پر خواهد کرد. مخاطب این کتاب چه کسانی هستند؟ هیچ نظری ندارم؛ به عنوان یک روانپزشک، هیچ مشکلی در پیروی از استدلال های دقیق مک نامارا نیافتم. با این حال، من گمان می‌کنم که برخی ممکن است در بخش‌های عصب‌شناسی و شیمی اعصاب گم شوند، اگرچه اینها به وضوح برای مخاطبان فنی نوشته نشده‌اند. تصور می‌کنم که یک خواننده غیرعادی تحصیل‌کرده می‌تواند با سهولت نسبی در این کتاب پیمایش کند، اما آن را با کمی نمک بپذیرد. امیدواریم این بررسی برای شما مفید بوده باشد.
خلقت، تکامل و معنا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robin Attfield (رابین آتفیلد)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ashgate Publishing ,
اختراع علم فیزیک: تقاطع ریاضیات، الهیات و فلسفه طبیعی از قرن هفدهم: مقالات به افتخار اروین ان. هیبرت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sara Schechner Genuth (auth.), Mary Jo Nye, Joan L. Richards, Roger H. Stuewer (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: علم فیزیک مدرن از زمینه های علمی تخصصی تشکیل شده است که ریشه در کارهای آزمایشگاهی تجربی و بازنمایی های منطقی و ریاضی دارد. تبیین علمی معاصر به شدت از تفسیر دینی متمایز شده است، اگرچه، مسلماً، دانشمندان گاهی اوقات کار فلسفی تفسیر متافیزیک مکان، زمان و ماده را انجام می دهند. با این حال، به ندرت پیش می آید که متکلمان یا فیلسوفان به طور قانع کننده ای ادعا کنند که کار علمی دانشمندان فیزیکی و ریاضیدانان را انجام می دهند. سختی این تقسیمات و تمایزها نسبتاً جدید است. علم فیزیک مدرن از قرن هفدهم به آرامی و به تدریج از طریق تعامل بین اهداف و مطالب ریاضیات، الهیات و فلسفه طبیعی ابداع شد. ده مورخ علم در مقالاتی با تمرکز از تفاسیر قرن هفدهم از دنباله‌دارهای آسمانی تا توضیح قرن بیستم از ردیابی‌ها در اتاقک‌های حبابی، رشته‌های متافیزیکی و الهیاتی را نشان می‌دهند که همچنان زیربنای معرفت‌شناسی و عمل علوم فیزیکی و ریاضیات هستند، حتی در حالی که آنها در طول سه قرن گذشته به تخصص های انضباطی تبدیل شد. مقدمه این جلد، ادای احترام به اروین ان.هیبرت است، که تدریس و پژوهش او به این موضوعات پرداخته و باعث توجه به آن شده است.
پیدایش و تکامل دین و علم [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Dennis Goldwater
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Dennis Goldwater,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب راه جدیدی را برای سازماندهی درک انسان از طبیعت معرفی می کند. این فرض عمومی پذیرفته شده و در عین حال کاملاً دلخواه و اثبات نشده در مورد طبیعت مبنی بر بی نهایت بودن فضا را مورد بازنگری قرار می دهد و در عوض فرض می کند که فضا متناهی است. پیروی از پیامدهای این تغییر در اساسی‌ترین پیش‌فرض در مورد فضا در طول تاریخ علم، منجر به مدلی بسیار ساده از طبیعت شده است که به قدری سازمان‌دهی شده است که به نظر می‌رسد الگوی واحد و یکپارچه آن تغییر در طبیعت برای همه چیز در طبیعت اعمال می‌شود. گونه ما در اصل بسیار شبیه حیوانات دیگر بود. اجداد ما قبل از دستیابی به درجه مدرن آگاهی از طبیعت و روابط موجود در طبیعت، هر نسل را طی ده ها هزاره تغییر دادند. این تغییر کاملاً تصادفی نبوده، بلکه از یک الگو پیروی کرده است. این الگو به عنوان تکامل شناخته می شود. همه چیز در طبیعت تکامل می یابد و تمام تکامل از یک الگو پیروی می کند. تکامل یک الگوی چرخه ای است. انسان مدرن به آگاهی از 5 مرحله اول در چرخه تکامل تکامل یافته است. این مراحل به بهترین شکل به عنوان ابعاد درک می شوند. از نظر علم مدرن طبیعت از 2 جزء فضا و زمان تشکیل شده است. علم در حال حاضر 3 بعد فضا و 1 بعد زمان را می شناسد. با این حال، اکنون می توان نشان داد که گونه ما با 5 حواس و 5 انگشت در هر دست خود، به آگاهی از 5 بعد مکان و زمان تکامل یافته است. علاوه بر این، وجود هر یک از این ابعاد مکان و زمان توسط ذهن به عنوان یک بعد فضا یا زمان به تنهایی، بلکه از فضا-زمان درک می شود: ما در دنیای آگاهی از 5 بعد فضا-زمان زندگی می کنیم. هندسه پایه تمام چیزی است که برای درک این مدل جدید لازم است، که مفهومی را که یک بعد را تشکیل می دهد بازنگری می کند. در طول تکامل انسان، اجداد ما از زبان برای توسعه مدل هایی از طبیعت استفاده می کردند. گويشوران زبانهاي هند و اروپايي (گروهي شامل انگليسي و يوناني) 2 نوع الگوي اصلي طبيعت به نام دين و علم را توسعه داده اند. دین و علم نه تنها تفاوت زیادی با هم دارند، بلکه از هر نظر متقارن یکدیگرند، به طوری که ظاهراً کاملاً ناسازگار هستند. با این حال، اکنون می توان آنها را به عنوان رویه های به هم مرتبط یک سکه نشان داد. دین و علم بر اساس همان الگوی هر چیز دیگری در طبیعت تکامل یافته اند. از یونانیان به عنوان مثال برای بحث در مورد تحول دین و علم استفاده می شود. همه مراحل اولیه در تکامل دین و علم مورد بحث قرار گرفته است. بحث در مورد دین نمادگرایی هر یک از خدایان یونانی اولیه را از ابتدا تایتان ها، المپیایی ها و یکتاپرستی پوشش می دهد و توضیح می دهد که چگونه و چرا هر کدام از نظر اهمیت جایگزین خدایان بعدی شدند. بحث علم با مدل یونان باستان از 4 عنصر آغاز می شود و تکامل بعدی به هندسه اقلیدسی، فیزیک نیوتنی و نسبیت را توصیف می کند. این کتاب با مقدمه ای برای مرحله بعدی در تکامل علم به پایان می رسد، که نمایانگر یک بعد کامل از تکامل فراتر از آنچه علم در حال حاضر درک می کند، است.
تکامل و اعتقادات جزمی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Augustine Zahm (جان آگوستین زهم)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد 1896 توسط کشیش J.A.Zahm، استاد فیزیک در دانشگاه نوتردام، سنت الهیات کاتولیک را در ارتباط با تکامل در نظر می گیرد. نویسنده نظریه تکامل داروین را به تفصیل مورد بحث قرار می‌دهد و بحث بین الهی‌دانان و دانشمندان را به روزهای اولیه نظریه تکاملی برمی‌گرداند. او نظریه تکاملی اواخر قرن نوزدهم و باورهای کلیسای کاتولیک را مقایسه می‌کند و به دقت استدلال‌ها را ارزیابی می‌کند و خطاها و تصورات نادرست در نظریه و اصطلاحات را بررسی می‌کند. او همچنین تلاش می‌کند تا روابط کم‌شناخته‌شده بین تکامل‌گرایی و مسیحیت را به‌عنوان یک کل روشن کند و درباره اینکه آیا فردی از هر فرقه مسیحی می‌تواند تکامل‌گرا باشد یا خیر، بحث می‌کند. اثر متفکرانه زهم یکی از مهم‌ترین مجلدات تکاملی است که تا کنون توسط یک کاتولیک نوشته شده است.
درباره رابطه علم و دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
George Combe (جورج کومب)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: جورج کومب (1788-1858) از ریشه های فروتنانه به تور گسترده ای در اروپا و ایالات متحده برخاست و در مورد فرنولوژی، این باور رایج ویکتوریایی که ویژگی های شخصیت را با پیکربندی جمجمه تعیین می کرد، سخنرانی کرد. مشهورترین کتاب او، قانون اساسی انسان، که در سال 1828 منتشر شد، یک دستور کار طبیعت گرا را مطرح کرد و تقریباً 350000 نسخه فروخت. در سال 1857، Combe در رابطه بین علم و دین منتشر کرد. او جزم گرایی و فرقه گرایی را محکوم می کند و با اصرار استدلال می کند که رهبران مذهبی باید مطالعه علم را به عنوان آشکار کننده حکومت خدا تشویق کنند. او پیشنهاد می‌کند که فرنولوژی از طریق درک بهتر ذهن انسان، هدف الهی و قوانین اخلاقی را روشن می‌کند و هم از دانشمندان و هم از رهبران مذهبی که معتقدند تفکر برتر هیچ ارتباطی با مغز ندارد، انتقاد می‌کند. کتاب او به طور گسترده‌ای در سراسر دغدغه‌های کلاس‌های تحصیل‌کرده ویکتوریایی را شامل می‌شود، و به سؤالاتی می‌پردازد که بسیاری از آنها هنوز هم امروز طنین‌انداز هستند.
ایده‌های مدرن تکامل در ارتباط با وحی و علم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John William Dawson (جان ویلیام داوسون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: نظریه تکامل داروین در اواخر قرن نوزدهم طوفانی از بحث و جدل در جامعه علمی ایجاد کرد و سر جی ویلیام داوسون، زمین شناس مشهور زمان خود، یکی از کسانی بود که به شدت با آن مخالفت کرد. داوسون در کتاب «ایده‌های مدرن تکامل در ارتباط با مکاشفه و علم» که برای اولین بار در سال 1890 منتشر شد، معتقد است که این دین به تنهایی است که پایه‌ای پایدار برای همه ایده‌های جدید تشکیل می‌دهد. او نظریه تکامل را به عنوان یک فرضیه خام و بدعت آمیز، ناسازگار با دین و غیر مستحق پذیرش رد می کند. او استدلال می کند که اگر به عنوان حقیقت اثبات شده پذیرفته شود، منجر به انحطاط غیر علمی و غیر معنوی ذهن می شود. بیش از یک قرن بعد، تکامل به طور کلی پذیرفته شده است، اما هنوز "اثبات" نشده است، و بحث ها ادامه دارد. بحث پرانرژی داوسون برای مورخان علم که به دریافت ویکتوریایی از داروینیسم و ​​ظهور نظریه تکاملی توجه دارند، یک سند کلیدی باقی می ماند.
سیر تکاملی مسیحیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Lyman Abbott (لایمن ابوت)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: لیمن ابوت یک الهی‌دان لیبرال آمریکایی و از نزدیکان تئودور روزولت بود. او مردی میانه رو بود که در یک دوره تغییر در تلاش بود تا ایمان مسیحی را در میان مردم آمریکا احیا کند. این کتاب که برای اولین بار در سال 1893 منتشر شد، استدلال کرد که تجربه معنوی همیشه جدید است و بنابراین هر عصری نیاز به بیان جدیدی برای آن دارد. ابوت که به امکان همزیستی هماهنگ بین کلیسا و نظریه تکاملی معتقد بود، دینی «معقول تر و معتبرتر» را پیشنهاد کرد که سعی می کرد ایمان را با بیان آن با عبارات معاصر حفظ کند. او معتقد بود که علم و ایمان با هم سازگار هستند و هر دو عنصر طبیعی و معنوی متعلق به یک پادشاهی مشترک هستند که توسط قانون پیشرفت اداره می شود. ابوت با آمیختن ایمان به مسیحیت تاریخی با اعتقاد به پیشرفت و نظریه تکاملی، قصد داشت پلی بین زندگی مذهبی و تفکر فلسفی اواخر قرن نوزدهم ایجاد کند.
تکامل هرج و مرج: ایمان، علم و دین بد در جهانی بدون خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(استیو اولسون)Greg Graffin, Steve Olson(گرگ گرافین)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
HarperCollins e-books,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بیشتر مردم گرگ گرافین را به عنوان خواننده گروه پانک Bad Religion می شناسند، اما تعداد کمی می دانند که او همچنین مدرک دکترای خود را از دانشگاه کرنل دریافت کرده و تکامل را در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس تدریس می کند. در کتاب Anarchy Evolution، گرافین استدلال می کند که هنر و علم ارتباط عمیقی دارند. گرافین وقتی نوجوانی بزرگ می‌شد که «مواد مخدر، رابطه جنسی و مشکلات در هر شب ممکن بود به وجود بیاید»، گرافین متوجه شد که مطالعه تکامل چارچوبی را فراهم می‌کند که از طریق آن می‌تواند جهان را درک کند. در این کتاب تحریک‌آمیز و شخصی، او به بلوغ خود به عنوان یک هنرمند و شکل‌گیری جهان‌بینی طبیعت‌گرایانه‌اش در مورد مسائل مربوط به خدا، علم و وجود انسان اشاره می‌کند. در حالی که نبرد بین دین و علم اغلب با واضح ترین اصطلاحات نمایش داده می شود، تکامل آنارشی بینش های تازه و ظریفی را در مورد بحث طولانی مدت در مورد الحاد و شرایط انسانی ارائه می دهد. این کتابی است برای هر کسی که تا به حال به این فکر کرده است که آیا خدا واقعا وجود دارد یا خیر.
  • تعداد رکورد ها : 193