جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 52
مجرمان را چگونه به دوزخ مي برند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بردن مجرمين به سوي دوزخ توأم با تحقير و ذلت و زجر و عذاب است ليكن در آيات مختلف تعابير گوناگوني برده شده است از جمله: 1- در سورهء حاقه مي فرمايد: «خذوه فغلوّه ثم الجحيم صلّوه»(1): او را بگيريد و در غل و زنجير كنيد سپس در آتش دوزخ وارد سازيد. و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
تعداد خازنان (نگهبانان) دوزخ چند تا مي باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آياتي از قرآن مجيد راجع به جهنم و تعداد نگهبانان آن بحث مي شود از جمله: «ساصليه سقر و ما ادريك ما سقر لا تبقي و لاتذر لوّاحه للبشر عليها تسعه عشر و ما جعلنا اصحاب النار الّا ملائكه»(1) به زودي گناهكاران را وارد دوزخ مي كنم آتشي كه نه چيزي ر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
دوزخ در كجا واقع شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دوزخ در باطن و در درون همين جهان است عالم آخرت و جهنم محيط بر اين عالم است و اصطلاحاً اين جهان در شكم و در درون آن جهان قرار دارد مانند عالم جنيني خود عالمي مستقل است اما جداي از اين عالم كه ما در آن قرار داريم نيست و عالم دنيا نسبت به عالم آ بیشتر ...
چرا مجرمان درخواست (تقاضاي مرگ) خود را مستقيم از خدا نمي خواهند بلكه توسط مالك دوزخ در خواست را از خدا مي نمايند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انتقال درخواست بوسيله ي فرشته ي عذاب دو دليل دارد، اول آنكه، مجرمان در آن روز از پروردگار خود محجوبند چنانكه در آيه 15 سوره مطففين مي خوانيم: «كلّا انّهم عن ربّهم يومئذ لمحجوبون»، لذا تقاضاي خود را به وسيله فرشته ي عذاب مطرح مي كنند و از طرفي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
بزرگترين عذاب دوزخيان چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در سوره ي مطففين آمده است: «كلّا انّهم عن ربهم لمحجوبون»(1): اين گناهكاران محجوب از پروردگارشان مي شوند در حالي كه نيكان و پاكان به جوار قرب او راه مي يابند و از لذت ديدار محجوب و شهود باطني او كه برترين لذت ممكن است بهره مي گيرند و اين دوزخيا بیشتر ...
وقتي گنهكاران را به سوي دوزخ مي برند در حين مشاهده ي عذاب چه مي گويند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در بسياري از آيات قرآن كريم در رابطه با سخنان مجرمين موقع ديدن عذاب سخن مي گويند از جمله مي فرمايند: «او تقول حين تري العذاب لو انّ لي كرّه فاكون من المحسنين»(1): آيا مي شود بار ديگر مرا به دنيا باز گردانند تا از نيكوكاران باشم، و با مشاهده عذ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
 مجرمان را چگونه وارد دوزخ مى کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بدون شك، بردن آنها به سوى آتش دوزخ، توأم با تحقير و ذلت و زجر و عذاب است، ولى در آيات مختلف قرآن، تعبيرات گوناگونى در اين باره ديده مى شود: در سوره «حاقه» مى خوانيم: «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ» (1) «او را بگيريد و در غل و بیشتر ...
گفتگوهاى دوزخيان را شرح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پس از وارد شدن به جهنم به ستيز با يكديگر مى پردازند . ( ص / 59 - 64 )گمراه شدگان به گمراه كنندگان مى گويند : اين شما بوديد كه ما را گمراه كرديد ,آنان پاسخ مى دهند : شما به دلخواه از ما پيروى كرديد . (اعـراف / 39 و 38 )زيـردسـتان به روسا و بزر بیشتر ...
نقد و بررسی پلورالیسم دینی نجات‌بخش در دیدگاه عرفانیِ ابن‌عربی و مولوی
نویسنده:
قاسم کاکایی، هاجر آویش
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نظریه‌ی پلورالیسم دینی رویکرد جدیدی در عرصه‌ی دین‌پژوهی است و با این عنوان، در زمان ابن‌عربی و مولوی مطرح نبوده است. باوجودِ این، طرفداران پلورالیسم دینی، به‌ویژه جان هیک، مدعی‌اند که عارفان مسلمانی چون ابن‌عربی و مولوی نظراتی شبیه به آرای آنان ارائه داده‌اند و در این خصوص، به برخی از سخنان این دو عارف تمسک می‌جویند. جان هیک مدعی است که ادیان گوناگون، حتی اگر پاسخ‌ها و واکنش­های گوناگون به واقعیت الوهی باشند، همگی می­توانند مایه‌ی رستگاری، کمال نفس یا رهایی پیروان خود شوند. با بررسی و تدقیق در آرای ابن‌عربی و مولوی، مشخص می­گردد که نظریات این دو عارف مسلمان به‌رغم داشتن مضامین کثرت‌گرایانه، تفاوت اساسی با پلورالیسم دینی مورد ادعای هیک دارد، چراکه از منظر ایشان، در حقیقت، یک دین نجات‌‌بخش وجود دارد که دارای تمامی حقایق است و همه‌ی راه‌های محتمل را برای نجات بشر داراست. این دین همان اسلام است که خود را تسلیم حق بودن معرفی می‏کند. اما آنها عقیده دارند که دیگر ادیان نیز دارای حقایقی بوده، به اندازه‌ی حقیقتی که دارند معتقدان خویش را به نجات و رستگاری‏ می‌رسانند. اما پیروان دیگر ادیان اگر از سنت اسلامی آگاهی یابند و به آن پایبند گردند، به درجات عالی‏تری از رستگاری نایل می‏شوند.
صفحات :
از صفحه 51 تا 76
جایگاه عقل از منظر محدثان امامیه (شیخ کلینی و شیخ صدوق)
نویسنده:
سید هادی سید وکیلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
برخی از مورخان، روش مسلمانان را به دو جریان اصحاب حدیث با مشخصه عقل ستیزی، و متکلمین با مشخصه عقلانیت، تقسیم بندی می کنند. این تقسیم که از جریانات فکری غیر امامی گرفته شده است، به امامیه نیز بسط داده می شود. در کتب بسیاری، محدثین شیعی چون شیخ کلینی و شیخ صدوق به عقل ستیزی متهم شده اند. در این مقاله سعی شده است تا با مراجعه به کتب این دو شخصیت مهم امامی، جایگاه عقل در نظر ایشان آشکار گردد.
صفحات :
از صفحه 151 تا 172
  • تعداد رکورد ها : 52