جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 259
ابن تيمية، المجلد3: في الرد عليه
نویسنده:
حبيب طاهر الشمری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه,
چکیده :
در این مجلد که نامش رد ابن تیمیه است نام بسیاری از بزرگان اهل سنت ذکر و دلائل ایشان برای رد ابن تیمیه بررسی می شود.
تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهۀ اهل سنت و ابن‌ تیمیه با فضایل فاطمۀ زهرا(س)
نویسنده:
رضا جلیلی ،رحمان بوالحسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 71 تا 96
نقد دیدگاه ابن تیمیه در باب تقیه
نویسنده:
سید حسین نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 147 تا 170
بررسی و نقد تعارض عقل و نقل در دیدگاه ابن تیمیه
نویسنده:
مهدی نصرتیان اهور،محمدجواد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پرسش دربارۀ امکان‌،‌ چگونگی و راه‌حل تعارض عقل و نقل‌،‌ قدمت دیرینه‌ای در محافل علمی دارد و هر کس به فراخور نظرگاهش به این مسئله پرداخته است. ابن‌تیمیه نیز از جمله کسانی است که به این موضوع به شکل مبسوطی پرداخته و تلاش کرده است ضمن انکارِ امکانِ تعارض میان عقل صریح و نقل صحیح‌،‌ راه‌حل فراگیری را برای مواردی که تعارض انگاشته می‌شود‌،‌ ارائه کند. راه‌حلی که او ارائه می‌کند هرچند در مرحلۀ نظریه‌،‌ صحیح به نظر می‌رسد‌،‌ در مرحلۀ تطبیق‌،‌ عملکردش به انکار بخشی از گزاره‌های آشکار عقلی و کنار گذاشتن بخشی از روایات صحیح می‌انجامد.
صفحات :
از صفحه 109 تا 122
ترجمه و نقد فصل اول و پنجم کتاب (مذهب حنبلي و ابن تيميه)
نویسنده:
‫حامد محمديان خراساني
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، آيت الله العظمي حائري (مدرسه فيضيه قم) ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
نظرة في كتاب منهاج السنّة النبويّة ابن تیمیه الحرانی
نویسنده:
عبد الحسين الأميني؛ تحقیق: أحمد الكناني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نظرة في كتاب منهاج السنّة النبويّة، اثر علاّمه امينى مى‌باشد. يكى از تأليفات مشهور ابن تيميّه حرّانى(661-728 قمرى)، منهاج السّنة النبويّة فى نقض الشيعة القدرية، ردّى است بر كتاب منهاج الكرامة فى معرفة الامامة علاّمه حلّى (648-726 هجرى قمرى). کتاب نظرة في كتاب منهاج السنّة النبويّة در صدد بیان موضوعات و بررسی دقیق تهمتها و اکاذیب مطرح شده می‎باشد، نویسنده در این کتاب به خوبی توانسته است شبهات وارده را پاسخگو باشد. ابن تيميّه در اين اثر انواع تهمت‌ها و افتراءها را نثار مذهب شيعه كرده و اقوالى را از قول ديگران نقل نموده كه يكسره دروغ محض و خالى از هر گونه تحقيق و تامّل است. از زمان در دسترس قرار گرفتن اثر ابن تيميّه علماء و متفكران اسلامى زيادى در ردّ انديشه‌ها و عقايد او رسائل مختلفى تدوين نمودند. علاّمه امينى در كتاب شريف الغدير در جلد 3 به نقل و نقد عالمانه كتاب‌هاى مخالفان كه به علّت تعصب و دشمنى به انكار و تحريف حقائق پرداخته‌اند، اختصاص داده است؛ از جمله عقد الفريد، انتصار، الفرق بين الفرق، البداية و النهاية و السّنة و الشيعة. علاّمه در همان جلد به نقد و بررسى خدشه ابن تيميّه بر حديث غدير و اشتباهات، افترائات و اظهارات او در مورد مذهب شيعه كه در منهاج السنة خود آورده پرداخته و ردّ عالمانه بر آنها نوشته است. اهمّ موضوعاتى كه او در كتاب خود آورده آيات و روايات در منقبت و منزلت والاى اهل‌بيت(ع)، آيات و احاديث در فضائل اميرالمؤمنين(ع)، حديث رد الشمس، حديث انا مدينة العلم و على بابها، نزول آيه انّما وليّكم الله و رسوله در شأن على(ع)، حديث على(ع) مع الحقّ مأخذ و مصادر آن، عقد اخوت بين پيامبر(ص) و على(ع) و راويان آن، على(ع) فاروق است. حبّ وى معيار تشخيص مؤمن از منافق، حديث منزلت، حديث فاطمة بضعة منّى و راويانش، حديث ان اللّه يغضب لغضب فاطمه(ع)، و مأخذ آن. و كتاب حاضر قسمتى از نوشته‌هاى علاّمه در كتاب الغدير است كه ردّ كتاب منهاج السّنة است كه اوّل اتهامات و خدشه‌هاى ابن تميّه در موضوعات فوق مى‌آيد و سپس پاسخ علاّمه كه اين مجموعه را آقاى احمد كنانى آماده نموده است. در ابتداء فهرست موضوعات و مقدّمه آقاى كنانى در انگيزه و نحوه جمع‌آورى اين كتاب آمده است.
احمد بن عبدالحلیم  ابن تیمیه
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
محمد بن خضر  ابن تیمیه
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
نیازمندی به دین از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و ابن تیمیه
نویسنده:
نویسنده:زینب نجفی؛ استاد راهنما:محمد محمدرضایی؛ استاد مشاور :محمد معینی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مسئله نیاز به دین موضوعی بسیار مهم در حوزه دین پژوهی، کلام اسلامی و فلسفه دین است. انسان با اینکه از عقل و خرد بهره‌مند است، اما در شناخت، ناقص است و نیازمند برنامه‌ای برای رسیدن به سعادت است که برای او اطمینان‌بخش باشد. برنامه‌ای وحیانی که بتواند او را در مسیر سعادت، در تمام مراحل زندگی همراهی نماید. بنا بر این نیاز به دین وحیانی در تمام مرحل زندگی، مورد نیاز بشر است. با مقایسه‌ی آراء آیت الله جوادی آملی به‌عنوان نماینده‌ای از تفکر شیعه و ابن‌تیمیه به‌عنوان بنیان‌گذار تفکر سلفی چنین به‌دست می‌آید که هر دو متفکر، قائل به ضرورت دین وحیانی هستند و دین را علاوه بر تکفل امور دنیا، متکفل امور اخروی نیز می‌دانند. اما بر اساس نگاه هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه‌ی متفاوت دو شخصیت، با توجه به جایگاهی که برای منابع شناخت دین قائلند، از تفاوت دیدگاه برخوردار هستند. آیت الله جوادی آملی با قرار دادن عقل در کنار نقل به عنوان جزئی از دین، برای عقل در شناخت دین، جایگاه ویژه‌ای قائل است. ایشان نیاز به دین را با تکیه بر دیدگاه معرفت‌شناسانه خود، نگاه جامع می‌داند که در این نگرش، دین متکفل همه امور دین و دنیا است و بر این اساس نیاز به دین با تکیه بر قاعده لطف، حسن تکلیف و سودمندی‌های دین ضروری است و بر همین اساس، قلمرو نیاز به دین را در امور دنیا، تمدن‌سازی و تشکیل حکومت اسلامی می‌‌داند. همچنین به کاربردی بودن دین جامع اسلام در همه‌ی عرصه‌های زندگی معتقد است. اما ابن‌تیمیه علاوه بر آنکه جایگاه ویژه‌ای به سلف به‌عنوان منبع دین داده است، و علی‌رغم ادعا بر عقل‌گرا بودن، در بیان جایگاه عقل به‌عنوان منبع شناخت با کنار زدن آن، اکثر مبانی فکری خویش را بر نص‌گرایی ظاهری و تبعیت بی‌چون و چرا از دین، حتی در اصول دین، استوار ساخته است. وی نیازمندی به دین را از باب سودمندی دین برای نیل به سعادت اخروی مطرح می‌کند و قلمرو دین را در حیطه ظاهر نقل و تمسک به سلف قرار می‌دهد. بنا بر این هر دو متفکر اگر چه در ادعای ضرورتِ دینِ وحیانی مشترک هستند، اما در بیان نحوه نیازمندی و در بیان وظیفه انسان در این نیاز، نظرات متفاوت دارند.
بررسی تطبیقی امامت و خلافت از دیدگاه علامه حلی و ابن تیمیه
نویسنده:
نویسنده:ادیب محمدی اصل؛ استاد راهنما:حسین صفره؛ استاد مشاور :عین الله خادمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
امامت و خلافت از دیدگاه علامه حلی و ابن تیمیه دو عنوان مختلف و متمایز نیستند. بلکه دو لفظ و عنوان مترادف برای یک شخض که همانا جانشین و خلیفه پیامبر (ص) بعد از وفاتش است. ماهیت امام، شیوه انتخاب و تعیین امام، صفات و شرایط امام، عصمت امام و دیگر صفات و ملاکات امام از دیدگاه این دو شخص مذکور متفاوت بلکه در برخی اوقات متضاد است. علامه حلی که جانشین پیامبر (ص) را همتراز و عدل پیامبر می داند. و همانند پیامبر قول، فعل و تقریر آن حجت و دین محسوب می گردد. لهذا باید امام صاحب نفس قدسی و متمایز از خلایق باشد. تشخیص و معرفت امام که صاحب نفس قدسی است؛ از توان و قدرت بشری خارج است. به این منظور باید نص صریح خداوندی و نصب به واسطه پیامبر یا امام قبلی صورت گیرد. و امام بدون تلقی وحی شخص معصوم است. اما در مقابل از نظر ابن تیمیه ضرورت و وجوب امام یا خلیفه در راس امور ثابت است. لیکن به گمان وی یک اصل از اصول دین نیست. بلکه در حد یک مسئله فرعی، اجتهادی است. و اتفاق نظر نسبت به یک شخص در راس امور نیاز نیست که معصوم، اعلم یا افضل تر باشد. و بنا به مصلحت اجتماعی تعیین و انتخاب می گردد و همانگونه که او شخص امام و خلیفه را معصوم نمی داند ؛ تبعیت از آنان را نیز واجب نمی‌شمارد. مادامی که امر به معصیت نکند و در چهارچوب کتاب و سنت باشد و در صورت لغزش و گناه او را باید تذکر و نصیحت دارد و هرگونه خروج علیه امام یا خلیفه مجاز نیست. مادامی که امر نماز را بین امت برقرار می کند.
  • تعداد رکورد ها : 259