جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 31
منظور از «النّار الكبري» (آتش بزرگ) چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در سوره ي مباركه ي اعلي مي خوانيم: «يتجنّبها الاشقي الذي يصلي النّار الكبري»(1)، بد بختيرن افراد كه از نصايح پيامبر دوري مي گزينند همانها كه در آتش بزرگ دوزخ وارد مي شوند. و منظور ازآتش بزرگ، پائين ترين طبقه ي جهنم و «اسفل السافلين» است چراكه بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
خداوند متعال براي آخرت بر اساس اعمال خوب و بد بهشت و جهنم را قرار داده و وعده داده كساني كه به معاد و توحيد كفر بورزند من آنها را در آتش جهنم مي سوزانم آيا اين آتش جسماني است يا روحاني ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عذاب اخروي صرفا عذاب روحاني نيست بلكه شامل جسم نيز مي‌گردد ما معتقديم كه معاد روحاني و جسماني است. چرا كه: انسان موجودي دو ساحتي است كه از دو بعد جسماني و روحاني فراهم آمده به گونه‌اي كه هر دو در حقيقت او دخيل‌اند و چنين نيست كه يكي (مثلاً بع بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
ممكن است خداوند آتش جهنم را براي ترساندن ما انسان ها آورده باشد (به عنوان تشبيه) مثل خانه عنكبوت كه تشبيه ميباشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : الف) سوختن در آتش و ديگر عذاب‌هاي ذكر شده در نصوص ديني واقعي است، نه صرف تشبيه. البته عذاب آتش آخرت با اين عالم تفاوت‌هاي بسياري دارد؛ و ميزان سوزش آن با آنچه در دنيا رخ مي‌دهد قابل قياس نيست. حضرت امام (ه) در كتاب شريف چهل حديث مي‌نويسند: «ب بیشتر ...
نام جهنم مرادف با كلمه نار و آتش است. چرا خداوند از آتش براي عذاب ستمكاران استفاده مي‏كند و از عذاب‏هاي ديگر... استفاده نمي‏كند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «جحيم» يا «جهنّم» در لغت به معناي چاه بسيار عميق و مملوّ از آتش آمده است. و جايگاه ابدي كافران و معاندان را {ر.ك به قاموس قرآن، سيد علي اكبر قرشي، ج 2، ص 19.} به سبب عمق و گنجايش زياد آن، جهنم ناميده‌اند. هر چند در آيات و روايات فراوان از جهنّ بیشتر ...
آيا منظور از آتش جهنم و ديگر عذاب ها واقعاٌ همان چيزهايي است كه بيان شده و يا نه تمثيل و مثال است براي قابل درك بودن براي انسان هاست (با توجه به اينكه دوري از رحمت الهي را بالاترين عذاب معرفي شده است.)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولاً بايد توجه داشته باشيد كه نظام، سنن و قوانين حاكم بر عالم قيامت غير از قوانين و سنن حاكم بر دنياي مادي است؛ ازاين‌رو، نمي‌توان حقيقت مسائل آن عالم را با ابزار درك دنيوي، درك و دريافت نمود. مثلاً بر اساس آيات و روايات انسان در بهشت هيچ گا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
چگونه مي‏شود كه آتش جهنم هم به قول آيت الله جوادي آملي مظهر رحمت الهي مي‏شود؟ اين مطلب يعني چه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شكي نيست كه جهنم جايگاه عقوبت و عذاب ظالمان و خطاكاران است و آتش آن بدترين عذاب است، ولي وجود جهنم و خوف از آن باعث مي‌شود كه انسان‌ها به گناه آلوده نشوند و از ترس آن به خوبي‌ها و فضايل رو آورند. بنابراين وجود جهنم عامل ترس و وحشت است و مانع بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آسیب شناسی کاربردهای قرآنی ملاصدرا؛ با محوریّت مبحث نفس کتاب الشواهد الربوبیه
نویسنده:
معصومه رستم خانی، سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ملاصدرا، در مبحث نفسِ کتاب الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیّة، مانند بسیاری دیگر از آثار خود، به کرّات از آیات قرآن بهره برده است. در مقاله حاضر، این کاربردها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، کاربست آیات در این مبحث، در چهار بخش دسته ­بندی شده و سپس درستی یا نادرستی کاربرد این آیات در آن مواضع، مورد ارزیابی و مداقّه قرار گرفته است. فرضیه بحث، استفاده بجا و صحیح ملاصدرا از این آیات بوده؛ اما نتیجه مداقّه بیشتر آن است که در بسیاری از موارد، آراء و پیش­فرض ­های فلسفی وی سبب شده­اند که فهم او از این آیات و به کارگیری آن­ها در مواضع و موارد خاص، با ظاهر و سیاق آیات مباین و ناسازگار باشد؛ و لذا نوعی تفسیر یا تأویل باطل محسوب می­ شوند. تنها در موارد اندکی، استفاده صدرا از آیات و تفسیر آن­ها، منطبق بر معنای ظاهری و سیاق آیات بوده است، و او در ارائه چنین تفاسیر صحیح و متقنی از مبانی فلسفی و حِکمی خود بهره برده است.
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
چهره اهل جهنم چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به آیات قرآن، افراد ساکن در جهنم، دارای ویژگی هایی هستند که اگرچه نمی توان ترسیم دقیقی از چهره آنان به عمل آورد، اما با دقت در این خصوصیات، تا حدودی می توان به دورنمایی از وضعیت آنان دست یافت. برخی از این ویژگی ها عبارت اند از: 1. این که تم بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 31