جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
چگونه می توانیم به عروة الوثقی تمسک جوییم و از منجلاب هواهای نفسانی خود را دور سازیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكي از بزرگ ترين معضلات جامعه بشري پرداختن به هواهاي نفساني و غوطه ور شدن در لذت هاي زودگذر دنيايي و چنگ انداختن و تمسك به دستگيره هايي است كه همچون تارهاي عنكبوت، سست و بي بنيان است و براي نجات از اين گرداب، بايد دست هاي خود را از اين تارهاي سست، ره بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چگونه از گفتن دروغ، غیبت، فحش و دیگر کارهای زشت خودداری کنیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مقدمه: قبل از هر چيز لازم است به جايگاه انسان، حقيقت گناه و منشاء اصلي گناه اشاره كنيم. از آنجايي كه هر پديده علتي دارد. گناهان نيز از اين قانون استثناء نيستند. پس ناگزير هستيم كه به عوامل پيدايش گناه اشاره كنيم و در آخر، راهكارهاي عملي خود را ارائه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چگونه می توانیم در اعمال خود معصوم و مصون از گناه باشیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
لفظ «عصمت» با تمام مشتقات خود، سيزده بار در قرآن آمده است و معناي جامع آن در لغت عبارت است از: «تمسك و نگاهداري» و «منع و بازداري»[1] گاهي لفظ «عصمت» به چيزي كه جنبه سپري داشته باشد و انسان را از حوادث بد باز مي دارد، گفته مي شود.[2] در هر حال مقصود بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
لطفاً در جهت ترک گناه و معصیت و انجام نماز با حضور قلب رهنمودهایی بیان فرمایید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ سؤال لازم است نكاتي را جهت تبيين ابعاد مختلف سوال، بيان شود. الف. معناي لغوي و اصطلاحي گناه و معصيت گناه در لغت به معناي، جرم، بزه، سهو، غلط، نافرماني، جفا و ظلم آمده است.[1] گناه در اصطلاح ديني به معناي معصيت و نافرماني حق تعالي و سرپيچي از بیشتر ...
گاهی انسان گناهی را انجام می‎دهد و از آن لذّت می‎برد ولی بعد، از گناه خود، پشیمان می‎شود و می‎خواهد توبه کند، چنین شخصی چگونه می‎تواند لذّت آن گناه را در ذائقه خود از بین ببرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
به منظور رفع لذت گناه گذشته مي‎توان به راهكارهاي زير تمسك جست. 1. توجه به عظمت خدا: هرگاه لذت و شيريني آن گناه به خاطر مي‎آيد و ناخودآگاه حداقل در فكر و انديشه به سوي آن عمل خلاف تحريك مي‎شود بلافاصله سعي شود عظمت و بزرگي خداوند را كه مالك هستي و جان بیشتر ...
چرا ما انسان ها با این که خوبی ها و زیبایی ها را دوست داریم دست به کارهای ناپسند می زنیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما انسان ها به صورت فطري و خدادادي خوبي ها و زيبائي ها را دوست داريم؛ اين موضوع گرچه نشان از لطافت و پاكي روح و نقطه قوت بسيار خوبي براي رشد و تعالي ما است؛ اما دو نكته مهم را نبايد فراموش كنيم: نكته اول: گاهي در تشخيص چيزهاي خوب و زيبا به اشتباه مي بیشتر ...
اندیشۀ اخلاقی ابن مسعود
نویسنده:
حامد خانی (فرهنگ مهروش)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
چکیده :
یکی از ادوار مهم در تاریخ اندیشۀ اخلاقی جهان اسلام، عصر صحابۀ پیامبر است که فرصت داشتند تا آموخته های خویش را از پیامبر اکرم در زمینه های مختلف، به همراه اجتهاد شخصی شان و به تناسب نیاز بومی که در آن می زیستند، رواج دهند. با این حال، کمتر کوششی برای شناخت نظریه پردازی های عالمان این عصر ازجمله نگرش های اخلاقی ایشان صورت گرفته و بیشتر به نقش آنها در انتقال سنت نبوی توجه شده است. در این مقاله، با نگرشی بازبینانه به این رویکرد فراگیر، اندیشۀ اخلاقی عبدالله بن مسعود، یکی از عالمان برجستۀ این دوره، بازشناسی و بازسازی می شود؛ عالمی که به عصر پیش از تدوین در تمدن اسلامی تعلق دارد و همچون بسیاری دیگر از معاصران خویش ناشناخته مانده و اثر وی بر تحول اندیشۀ اخلاقی در جهان اسلام واکاوی نشده است. بدین منظور، با مروری بر شواهد تاریخی و روایات بازمانده از وی، نخست مبانی هستی شناسانه و نگرش های کلی وی به هستی و انسان و کمال و سپس تفکر اخلاقی خاصی که وی ترویج می کند، بررسی خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 143 تا 162