جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 124
عنوان :
ترجمه و تحقیق رساله «اسرار بسمله»
نویسنده:
مائده ایزدی,سیدهفاطمه هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
خدا (اسماء ذات الهی)
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
قرآن
,
بسمله
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
همه کتب آسمانی واز آن جمله قرآن کریم با آیه بسم الله الرحمن الرحیم آغاز میشوند. باء بسمله به بهاء یعنی نور، سین به سناء یعنی رفعت میم به ملک و مجد خداوند اشاره میکند خداوند با مشیت و اراده خود بهاء و سناء را خلق کرد و به وسیله آفرینش تجلی نمود. الله جامع جمیع صفات است که به وسیله رحمانیت ورحیمیت خود را بر مخلوقات معرفی میکند. بسمله به اسم اعظم الهی نزدیک است و در باء که سرّ سببی است گنجانده شده و همه در نقطه باء جمع گردیدهاند این نقطه نور محمدی ست که اولین و والاترین آفرینشهاست سپس نور علوی است که هدف از آفرینش وعلت غایی آن رسیدن به این حقیقت بلند مرتبه و عظیم است. ارکان اسم اعظم الهی لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله و بعد شیعیان هستند که اولین مرتبه مرتبهی حق است و دومین پیامبر اسلام(ص) و سومین مرتبه خاندان پیامبر و چهارمین مرتبه انبیاء و شیعیان حقیقی هستند که در بسمله اول الله بعد رحمن بعد رحیم بعد بسم میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آخرت از دیدگاه نهجالبلاغه و مقایسه آن با دین یهود
نویسنده:
عصمت محسنبیگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
یهودیت
,
دین
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
دین یهود
,
معاد(کلام)
,
معارف اسلامی
,
معاد(فلسفه)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
موضوع آخرتشناسی در اسلام مخصوصاً نهجالبلاغه و دین یهود از جایگاه ویژه و موقعیت ممتازی برخوردار است.در این تألیف به کمک خدا سعی کردهام به شناخت آخرت از دیدگاه درخشانترین و برجستهترین چهره اسلامی بعد از پیامبر اسلام یعنی علیبن ابیطالب و مقایسه آن با دین یهود بپردازم. سعی کردهام با توصیه اساتید محترم، آراء و نظریات بیان شده با مراجعه به منابع قدیمی تاریخی ارائه شود و حالت تطبیق با دین یهود داشته باشد.امام علی(ع) در خطبهها و سخنان خود به آخرت و به ضرورت موضوع آخرت و شناخت ویژگیهای آن بسیار زیاد توجه داشتهاند و همچنین به بررسی تک تک جزئیات آن پرداختهاند. اما دانشمندان و متفکران دین یهود که بازآراء و نظراتشان با همدیگر اختلاف دارد، سعی کردهاند به قدر وسع گرهای از کار فروبسته این مسأله بگشایند و به این پرسش مهم و سرنوشت ساز پاسخ دهند که آیا واقعاً از پس امروز، فردایی در کار هست یا نه؟ هر چند اعتقاد به این مسأله یکی از اصول عقاید دین آنهاست اما نسبت به دین اسلام، از جزئیات کمتری برخوردار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاص و بی غرضی در افعال اخلاقی از دیدگاه قرآن و امام علی (ع)
نویسنده:
بنفشه بهبهانیراد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
سعادت
,
انسان
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
وفای به عهد
,
ریا
,
رذایل اخلاقی
,
فضایل اخلاقی
,
اخلاص
,
وفای به عهد
,
ریا (اخلاق)
,
اخلاص
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هنر و علوم انسانی
,
پرهیزگاری
,
هنر و علوم انسانی
,
پرهیزگاری
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
غرض (فلسفه)
چکیده :
اخلاص پاکی و زدودن هر گونه آلودگی و آمیختگی است و اخلاص برای خدا همان تصفیه اندیشه و وارستگی ذهن از غیر خداست که باعث تقرب به سوی معبود است.از آنجا که نیت روح و حقیقت اعمال است و پاداش و جزا به آن تعلق میگیرد چنانچه برای خدا خالص باشد ستودنی و اگر با اغراض دنیوی آمیخته باشد نکوهیده است. منظور از بیغرضی، بیهدفی در اعمال اخلاقی نیست بلکه افعال اخلاقی نباید با اهداف پست و زبون آلوده شوند و انگیزه فقط خدا باشد و نیت با غیر خدا مشترک نگردد. باید دانست که نیت خالص شرط قبولی افعال اخلاقی است که برکات و نتایج فراوانی به همراه دارد از جمله تأمین سعادت دنیا و آخرت انسان، ترفیع مقام انسان، تثبیت نفس، چشمپوشی از مشتهیات نفسانی، هدایت در مسیر مستقیم و کسب توفیقات ویژه الهی.اما کمال اخلاص برای خدا از منظر امام علی (علیه السلام) در نهجالبلاغه نفی صفات از اوست. زیرا توصیف خدا نشانه جهل به اوست و ذات خدا مقرون به چیزی دانسته شده پس در مفهوم خدا دو امر گنجانیده شد، یکی ذات و دیگری صفات که موجب کثرت و دوگانگی در توصیف خدا خواهد شد.ملاک حسن و قبح افعال اخلاقی نبی یا ولی است که متصل به عقل کل میباشد، فعل حسن یا قبیح در فاعل خود اثر مثبت یا منفی دارد و در صورت تکرار ملکه نفسانی میگردد و چون ایمان ریشه عمل صالح است پس عمل بدون ایمان به مقصد نمیرسد و مطابق قرآن کریم ایمان و عمل صالح لازم و ملزومند و معرفت واقعی آن است که آدمی را به انجام تکالیف وادار کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهای فرشتگان و نقش آنان در نظام آفرینش و زندگی انسان از منظر نهجالبلاغه
نویسنده:
سیدمحمد غضنفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
زندگی
,
نظام آفرینش
,
عبادت
,
ملائکه
,
انسان
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
بندگی (اسلام)
,
هنر و علوم انسانی
,
بندگی (اسلام)
,
بندگی (اسلام)
,
بندگی (اسلام)
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
موضوع فرشتگان، که در قرآن کریم بارها مطرح و ایمان به آن برای هر مسلمانی واجب شمرده شده، در نهج البلاغه شریف هم مورد تأکید ویژهای قرار گرفته است و حضرت علی × به این موجودات الهی توجه ویژهای کردهاند. در این تحقیق ـ به کوتاهی ـ مفهوم و جایگاه فرشتگان از نظر دین اسلام و قرآن کریم مشخص شده است. آنگاه از منظر نهج البلاغه به چگونگی خلقت، پیدایش، صورت و شکل، صفات و ویژگیهای فرشتگان و امکان دیده شدن و سخن گفتنشان پرداختهایم. در سخنان زیبا و شگرف حضرت امیر مؤمنان × فرشتگان به صفات والا و متعالی، و نداشتن هر گونه صفات پست و رذیلۀ اخلاقی، متّصفند. مقام و جایگاه فرشتگان در مقایسه با انسان ـ به عنوان اشرف مخلوقات ـ پس از دستور خداوند به فرشتگان، مبنی بر سجده بر آدم، دیدگاههای متفاوتی را در بین دانشمندان اسلامی موجب شده است. در نهج البلاغه در این خصوص و تمرّد ابلیس، اشاراتی درخور هست. در ادامۀ این پژوهش نقش فرشتگان در سه بعد بررسی شده است: الف) نقش فرشتگان در عالم ملکوت و عرش الهی و فرشتگان بهشت و دوزخ؛ ب) نقش فرشتگان در جهان مادی و واسطه بودن ایشان در نزول نعمتهای الهی (به وظایف و مقام والای فرشتگان بزرگ خداوند به نامهای: جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل هم اشاره شده است.)؛ ج) نقش فرشتگان در ارتباط با انسان. فرشتگانی که حافظ و نگهبان انسان و ثبت کنندۀ تمامی اعمال او هستند. همچنین فرشتگانی که در خدمت انسانهای مؤمن و مدد رسان او هستند، برایشان دعا و استغفار میکنند، و در نزد خدای متعال شفاعت کنندهاند. آثار زیادی در اثر توجه و شناخت فرشتگان ممکن است نصیب انسان گردد، که معرفت به آنها باعث تعالی روح و ترک گناهان و معاصی خواهد شد. ان شاء الله.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوستی و مهرورزی در نهج البلاغه
نویسنده:
وحیده نادری گرگری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
فروتنی
,
رفتار اخلاقی
,
معارف اسلامی
,
مهرورزی
,
احسان
,
دوستی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
در این تحقیق، دوستی و مهرورزی از دیدگاه امیرالمومنین (ع) در نهجالبلاغه مورد بررسی قرار گرفته است. این پایاننامه در دو فصل که هر کدام حاوی چندین بخش است تدوین گردیده است. در ابتدا شرح مختصری از دوستی و محبت: دوستی به معنای حب و یکدلی و عشق و مهر و در اصطلاح عبارت است از محبت و دوستی انسان به چیزی که به آن میل و لذت دارد و غلیان دل در مقام اشتیاق به لقاء محبوب است.در فصل دوم شرایط دوست خوب بررسی شده است که عبارت است از عاقل باشد، از خاندان اصیل باشد، اهل خیر باشد و خوشاخلاق و....باشد و در در بخش بعدی انواع دوستی بررسی شده است که در نهجالبلاغه قریب به 25 نوع دوستی آمده است همانند دوستی به دنیا، دوستی آخرت و مرگ و دوستی خدا، دوستی پیامبر واهل بیت و...و در بخش بعدی آداب دوستی بررسی شده است که چگونگی رفتار و آداب و سلوکی که باید در مقابل دوست داشته باشیم از جمله خشوع و فروتنی و ایثار و...و در بخش بعدی حدود دوستی که حضرت به اندازه نگهداشتن در دوستی و دشمنی بسیار تأکید میوزرد و اینکه انسان نباید تمام اسرار خود را به دوست افشا کند و در دشمنی نباید آتش کینه را شعلهور نماید و در بخش بعدی حقوق دوستی بررسی شده است که حقوقی که بر انسان واجب است بیان شده است از قبیل یاری با جان و دل و احسان و فداکاری و... و بخش بعدی موانع دوستی که نباید با افراد پست و بخیل و نادان و... دوست شد و بخش آخر در مورد فوائد دوستی بحث میکند که دوست در شرایط سخت، حامی و یاور انسان است و از او پشتیبانی مینماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آثار دنیوی ایمان به معاد در نهج البلاغه و شروح آن
نویسنده:
ابوالفضل امیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
باور
,
معاد(کلام)
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
معارف اسلامی
,
معاد(فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
در معنا و مفهوم « ایمان » شاخص قلبی بودن و توام با عمل بودن از اهمیت والایی برخوردار است. لذا باید در نظر داشت که صرف ایمان ظاهری به معاد، مستلزم آثار مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نمیباشد. گاهی پیش میآید که افراد، علی رغم ایمان به معاد، نسبت به آن دچار غفلت و فراموشی میشوند که این مساله ایجاب میکند که با موانع یاد معاد مقابله شود. برخی از مهم ترین موانع یاد معاد: آرزوهای طولانی، غفلت، دنیاگرایی و... میباشد؛ اما در مقابل، شاخص هایی نیز وجود دارد که می-توان با در نظر گرفتن آنها، همواره به یاد معاد بود؛ از جمله: پرداخت زکات، اقامهی نماز، زنده نگه داشتن یاد مرگ، عبرت از تاریخ، و عقل و... در میان مفاهیم معنوی، هیچ کدام به میزان ایمان به معاد نمی-تواند در سامان دادن جامعه و افراد در ابعاد مختلف، مثمر ثمر واقع شود؛ زیرا خود مفهوم ایمان به خداوند نیز در اثر ترس از عقوبت در سرای آخرت، منجر به آثار مثبت میگردد. ایمان به معاد، دارای آثار مثبت فراوانی در عرصههای مختلف میباشد؛ در بعد فرهنگی: تقویت روحیهی دین پروری، توبه و استغفار از گناهان، عملگرایی به قرآن، دوری از کارهای حرام، تعدیل شهوت و... در بعد اقتصادی: از بین رفتن فاصلهی طبقاتی، امنیت اقتصادی، عدم مال دوستی، تقسیم عادلانهی بیت المال، پرهیز از خیانت اقتصادی، توجه به کسب روزی حلال و... در بعد اجتماعی: امتیاز ندادن به خویشاوندان، کوشا بودن در اجرای عدالت، خیر خواهی برای دیگران، همیاری اجتماعی و کمک رساندن به دیگران، و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اخلاق مصرف در نهجالبلاغه
نویسنده:
غلامحسین جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق
,
معارف اسلامی
,
انفاق
,
سرمایهداری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مصرف
,
مصرف
,
دارایی عمومی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
دارایی عمومی
چکیده :
آنچه از نظر میگذرد اندک پژوهشی است درباره بررسی اخلاق مصرف در نهجالبلاغه که مطالب آن در یک مقدمه و شش فصل تدوین شده است و هر فصل، موضوعهای فرعی دارد که در فصول مربوطه به آن اشاره خواهیم کرد.فصل اول شامل کلیاتی درباره تبیین موضوع اخلاق مصرف، سوالات اساسی و فرضیههای تحقیق است و در ادامه ضرورت پرداختن به موضوع مصرف و پیشینه تحقیقاتی پیرامون این موضوع در نهج البلاغه بررسی شده است در فصل دوم، مختصراً به برخی از مهمترین دیدگاهها درباره مصرف اشاره شده است از جمله دیدگاه بشری نظام سرمایهداری که با توجه به مبانی فکری و فلسفی آن، تلقی خاصی از مصرف دارد. آزادی در مصرف، کسب بالاترین لذت و رفاه مادی از مصرف از مهمترین اعتقادات آنهاست و در مقابل این نظام، دیدگاه وحیانی اسلام است که مطابق جهانبینی الهی خاصی که دارد، برای مصرف انسان جایگاه و تعریف کاملاً متفاوتی از سرمایهداری ارائه میدهد. علاوه بر دیدگاههای این دو نظام، رهبانیون هستند که گرچه دارای نظام فکری منسجم و تعریف شدهای نیستند اما قائل به محدودیت در مصرف و بهرهگیری از نعمتهای الهی میباشندفصل سوم به بررسی مبانی اعتقادی حاکم بر مصرف از جمله توحید، انسانشناسی و جهانشناسی در نهج البلاغه میپردازدکه نشانگر هماهنگی کامل نظرات امام علی (علیه السلام) با احکام اسلام است. این مبانی گرچه مستقیماً از موضوعات اقتصادی در نهج البلاغه به شمار نمیآیند اما نقش زیر بنایی در اقتصاد و مصرف دارنددر فصل چهارم، انواع مصرف در نهج البلاغه، به لحاظ نیازهای انسان و به اعتبار مصالحی که خداوند برای او در نظر گرفته است، بررسی شده و برخی از اقسام مصرف ذکر گردیده استفصل پنجم، اختصاص به بررسی اصول مصرف در نهج البلاغه دارد که هماهنگ با مبانی اعتقادی و در راستای اهداف زندگی انسان ترسیم شده تا فرد مسلمان در چارچوب آن مصرف نماید. فصل ششم به دو حوزه کلی شخصی و عمومی که فرد درآمدش را عمدتاً در آنها صرف مینماید، میپردازد و مواردی از زیر بخشهای آن ذکر گردیده است. در پایان برداشتهایی از مباحث مذکور تحت عنوان نتیجه و پیشنهادات آمده است که امیدوارم توانسته باشم متناسب با موضوع مطرح شده از عهده و بیان مطلب برآیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفاق و منافق در حکومت امام علی (ع)
نویسنده:
حسین شرافتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
منافق
,
حکومت اسلامی
,
نفاق
,
نفاق
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
«نفاق» به معنای ورود به دین اسلام از یک در و خروج از آن از در دیگر میباشد. نفاق فعل منافق است، «منافق» کسی است که کفر خود را در دل پنهان میدارد ولی به زبان اظهار ایمان مینماید و همواره به دنبال فرصتی جهت ضربه زدن به مسلمانان و حکومت اسلامی است. پیچیده بودن جریان نفاق و پنهانبودن چهره واقعی منافقان از ویژگیهای مهم این پدیده خطرناک به شمار میآید.قرآن کریم به طور دقیق و کامل به مسأله نفاق پرداخته تا آنجا که سورهای با این نام در قرآن کریم آمده است، و ضمن تشریح افکار و اندیشهها و فعالیتهای منافقان، و روشهای مقابله با آنان ، شاخصهها و ملاکهایی جهت شناسایی منافقان از جنبههای گوناگون معرفی میکند و مسلمانان میتوانند با بهرهگیری از رهنمودهای قرآن و احادیث پدیده نفاق و مصادیق آن را در هر زمان به ویژه درعصر حاضر، به درستی و به موقع شناسایی کنند و چه بسا «عدم بصیرت» در شناخت به موقع جریان نفاق و برخورد به موقع با عاملان آن، وقایع تلخی را در جامعه اسلامی به وجود میآورد.درک صحیح مفهوم نفاق در قرآن و پیشینه پیدایش آن در اسلام، تبیین مهمترین شاخصهها و ملاکهای منافقان و تبیین نفاق و منافق در حکومت حضرت علی (علیهالسلام) اقسام دشمنی و معرفی منافقین و علل دشمنی منافقین در حکومت علی (علیهالسلام) و آشنایی با روش برخورد حضرت امیربا دشمن و بیان راه نجات از شیوههای اغفالگرانه دشمن و ضرورت دشمنشناسی و اهمیت اطلاعات در دشمن شناسی، از موضوعات مهم در این رساله می باشد.کلیدواژه: نفاق، شاخصههای منافقان، نفاق در حکومت حضرت علی (علیهالسلام)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل و موانع رشد و کمال انسان در نهجالبلاغه و مثنوی
نویسنده:
زهرا حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
مثنوی معنوی
,
کمال انسانی
,
ادبیّات فارسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
رسیدن به کمال و سعادت، مهمترین هدف پیش روی انسان است. هر مکتبی بر اساس دیدگاه خود کمال را تعریف میکند. در این میان، منابع دینی و عرفانی در تعریف کمال، عوامل رشد و موانع آن، نظر به آموزههای وحیانی دین دارند. در این رساله موضوع عوامل و موانع رشد و کمال انسان در نهجالبلاغه و مثنوی بررسی شد که شامل پنج فصل است: مقدمه و کلیات، کمال انسان از دیدگاه حضرت علی (ع) و مولوی، عوامل رشد و کمال انسان در نهجالبلاغه و مثنوی، موانع راه کمال انسان در نهجالبلاغه و مثنوی و نتیجهگیری. نهجالبلاغه و مثنوی دربارهی کمال، عوامل و موانع آن آفاقی وسیع دارند. کمال انسان از دیدگاه حضرت علی (ع) و مولوی در گرو پیوستن به خداست و این خود حاصل برقراری عدالت در بین قوای وجودی انسان و اعتدال و استوای او در بعد نظر و عمل است. پیروی از برگزیدگان حق و بهرهگیری از عقل اصلیترین عوامل رشد و کمال انسان در بعد نظرند. در بعد عمل، عبادات عامل رشد انسان است. از دیدگاه حضرت علی (ع) توحید، عامل اصلی سعادت انسان است و تقوای الهی که بر بنای توحید استوار است، در رأس همهی فضایل اخلاقی قرار دارد. در مثنوی اگرچه همچون نهجالبلاغه مسائل توحید و ایمان، نظاممند مطرح نشده است؛ اما همهی تعالیم مولوی رویکردی توحیدی دارد؛ به عبارت دیگر فنای عارفانه و رسیدن به حقیقت توحید، مرکز همهی سخنان مولوی است؛ اما مهمترین موانع راه کمال شامل نفس اماره، شیطان و حب دنیاست؛ زیرا این عوامل سهگانه، خود مانعزاست؛ یعنی ریشهی آفتهای بسیار دیگری نیز به شمار میروند. در کلام حضرت علی (ع) دشمنانگی شیطان به نسبت نفس بیشتر است؛ زیرا نفس آنگاه که تبدیل مزاج مییابد، دیگر بر سر راه انسان قرار نمیگیرد؛ امّا در کلام مولوی، نفس غالباً به معنی نفس امّاره است؛ بنابراین خطر او از شیطان بیشتر است. دنیا در کلام امیرمومنان و مولوی دو چهره دارد: چهرهای فریبا و چهرهای پنددهنده. توجه به بعد فریبندگی دنیا باعث نابینایی فرد میشود؛ این چنین دنیایی مذموم است؛ اما توجه به جنبهی عدمی دنیا باعث بینایی انسان است. این دنیایی است که در مسیر آخرت قرار دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مواضع حضرت علی(ع) در برابر بنیامیه بر محوریت نهجالبلاغه
نویسنده:
عذری آرامشپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
تبیین (منطق)
,
جنگ صفین
,
امویان
,
جنگ صفین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
دشمنی خاندان بنیامّیه با خاندان بنیهاشم در قبیلهی قریش تاریخی دیرینه دارد. بنیامیّه در بیشتر غزوات پیامبر اسلام(ص) به سرکردگی ابوسفیان حضوری فعال داشتند. پس از فتح مکّه و شکست در برابر سپاه اسلام نیز،اگر چه به ظاهر مسلمان شدند، امّا پیوسته مترصّد فرصتی برای رسیدن به قدرت بودند؛ تا اینکه در زمان خلافت امام علی(ع)، معاویه از بیعت با امام سر باز زد. آنان در جنگهای جمل و صفین و با ادعای خونخواهی عثمان در برابر امام(ص) قرار گرفتند و در ماجرای حکمیت با نیرنگ و ریا از شکست گریختند. امام علی (ع) در فرازهایی از نهجالبلاغه ضمن توصیهی معاویه به تقوی، پیوسته مردم را نسبت به مکر و نیرنگ بنیامیّه آگاه میکرد و چهرهی واقعی معاویه را برای مسلمانان آشکار مینمود. این جستار میکوشد تا ضمن اشاره به پیشینهی دشمنی بنیامیّه با دین اسلام، مواضع امام علی (ع) را در سالهای رویارویی با معاویه، بر اساس کتاب نهجالبلاغه تبیین کند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد امام علی (ع) هیچ گاه از مکر و حیله بنیامیّه غافل نشد و ضمن آگاه کردن مردم از نیرنگها و فساد معاویّه، با تیزبینی آینده خطرناک و ناپایدار حکومت فاسد آنان را پیشبینی کرده بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 124
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید