جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 302
موقعیت های مرزی و هستی اصیل انسان در فلسفه یاسپرس
نویسنده:
مریم ثقفی ، تورج اردشیری نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دوران تلاش برای دست یافتن به زیستن معنادار از دشوارترین مراحلی است که انسان در طول عمر می گذراند. موقعیت های مرزی (شکست، مرگ، رنج و کشاکش) به طور عادی برای انسان رکود می آورد. انسانهایی که به این مقولات می اندیشند، معمولا با آن دو نوع برخورد دارند. یا جهان را کاملا بیهوده دانسته و موقعیت های مرزی را از عواملی می دانند که انسان را نابود می کند و بنابراین سر در گریبان فرو برده و هر کاری را بی ثمر می پندارند یا کسانی هستند که دم غنیمتی پیشه می کنند و عمر می گذرانند. یاسپرس بی آنکه جزء این دو دسته باشد توانسته موقعیت های مرزی را راهی برای رسیدن به هستی اصیل بداند. در این مقاله اندیشه یاسپرس در دستیابی به وجود اصیل در هنگام مواجهه با موقعیت های مرزی بررسی می شود. از آن جایی که مسئله موقعیت مرزی انسان را از پا در می آورد، این مقاله بر آن است نشان دهد از نظر یاسپرس، بودن در این شرایط چگونه می تواند دستاوردی والا چون هستی اصیل داشته باشد. در مرحله اول وجودِ انسان، دازاین فقط هست اما در مواجهه با موقعیت های مرزی و آگاهی نسبت به آنها، مراتب وجودی بالاتری را کسب می کند تا جایی که از زندگی معمولی به هستی اصیل یا اگزیستانس دست می یابد.
صفحات :
از صفحه 9 تا 32
درباره هستی: یاماها و نیاماهای خیالی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Elisabeth Geisse
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : پایان نامه او شامل ده داستان کوتاه است که با یاماها و نیاماها، ده مستأجر اخلاقی فلسفه یوگا، ساختار، قالب بندی و از نظر موضوعی همسو شده اند. یاماها و نیاماها دو عضو اول مسیر هشتگانه پتینجلی یا مسیر روشنگری از طریق تمرینات یوگا هستند. یاماها پنج اصل را بیان می کنند که زندگی اخلاقی را راهنمایی می کند و به پیروان نحوه تعامل با دیگران و جهان را آموزش می دهد. یاماها عبارتند از: آهیمسا (عدم خشونت)، ساتیا (حقیقت)، استیا (دزدی نکردن)، برهماچاریا (غیر افراط) و آپاریگراها (عدم مالکیت). نیاماها رهنمودهایی برای اعمال شخصی هستند که به رابطه فرد با خود مربوط می شود، توسعه می دهد و بهبود می بخشد. نیاماها عبارتند از: ساوچا (پاکی)، سانتوشا (قناعت)، تاپاس (خود انضباط)، سوادیایا (خودآموزی)، و ایشوارا پراندیهانا (تسلیم شدن). هر داستان در این مجموعه ارتباط ضعیفی با یاما یا نیاما اختصاص داده شده دارد و در مورد آن نظر می دهد. داستان‌ها به‌عنوان یک مجموعه، به‌عنوان اجمالی از هستی عمل می‌کنند - تکه‌های فراکتالی زندگی از درون بحران‌های مختلف وجودی یا شخصی. شخصیت‌ها با دوراهی‌های اخلاقی، شخصی و معنوی روبرو هستند، اغلب با ارواح گذشته دست و پنجه نرم می‌کنند و تلاش می‌کنند تا از طریق ابزارها و مکانیسم‌های مختلف مقابله به آنچه که وجود دارد بفهمند. بالاترین هدف این پایان نامه، تفسیر شرایط مدرن با استفاده از دریچه معنوی و وجودی برای تشخیص و دسته بندی مصائب مدرن است. برخی از شخصیت‌ها به‌عنوان پانسمان زخم‌هایشان، به‌سوی هماهنگی یا روشن‌بینی می‌روند. برخی دیگر صرفاً با شرایط بیماری خود دست و پنجه نرم می کنند. برخی دیگر نیز در ایجاد ناهماهنگی نقش دارند و آن را بدتر می کنند. این داستان‌ها با هدایت ده اصل اخلاقی به تنهایی می‌مانند و با هم کار می‌کنند تا خوانندگان را به اعماق حالات مختلف وجودی هدایت کنند، در حالی که تضاد ذاتی مدرنیته با اعمال معنوی باستانی را روشن می‌کنند.
برهان هستی شناختی مدال کی رشنر [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Andrew Kirschner
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : استدلال‌های هستی‌شناختی برای وجود خدا، که برای اولین بار توسط سنت آنسلم (1033-1109) کشف شد، تلاش می‌کنند تا وجود خدا را از مفهوم خدا استنتاج کنند. هدف این پایان‌نامه حمایت از نسخه‌ای از استدلال هستی‌شناختی به‌عنوان درست فلسفی با اثبات منطقی معتبر بودن آن و با دفاع موفقیت‌آمیز از مقدمات استدلال به عنوان درست است. نسخه کیرشنر از استدلال هستی‌شناختی بیان می‌کند: P1 برای هر نوع موجودیت، نمونه‌هایی از آن نوع موجودیت یا واقعاً وجود دارند، یا صرفاً احتمالاً وجود دارند، یا لزوماً وجود ندارند. P2 اگر بتوان یک موجودیت را تصور کرد، آن موجودیت یا واقعاً وجود دارد یا صرفاً وجود دارد. P3 خدا را می توان تصور کرد. C1 بنابراین، خدا یا بالفعل وجود دارد، یا صرفاً وجود دارد. P4 اگر و تنها در صورتی که آن موجودیت کاملاً غیرمحتوا باشد، یا غیرقابل تصور باشد، چیزی ضروری است. P5 اگر چیزی ضروری است، آن موجودیت یا لزوماً وجود دارد (اگر کاملاً غیرمحتوا باشد)، یا غیرممکن است و بنابراین لزوماً نمی تواند وجود داشته باشد (اگر غیرقابل تصور باشد). P6 خدا کاملاً غیر احتمالی است. ج2 پس خداوند لازم است. ج3 بنابراین، خدا نمی تواند صرفاً وجود داشته باشد. ج4 بنابراین، خدا لزوماً وجود دارد. ج5 بنابراین، خدا در واقع وجود دارد. رویکرد آنسلم این بود که با این فرض که خدا فقط به احتمال زیاد وجود داشته باشد، تناقضی را استنباط کند. رویکرد این نسخه آغاز می شود، نه با این فرض که خدا فقط ممکن است وجود داشته باشد، بلکه با این اصل متافیزیکی که سه مقوله وجود دارد که طیف هستی را در بر می گیرد. این نسخه یک قیاس منفصل بسط یافته است که نتیجه گیری آن از حقیقت داده شده مقدمات پیروی می کند. این برهان هستی‌شناختی معتبر است و ممکن است عده‌ای که ماهیت خدا را به دقت بررسی و بررسی می‌کنند، صحیح تلقی شود. این نشان می دهد که خدا نمی تواند به دسته "نمی تواند وجود داشته باشد" تعلق دارد. از این ایده که خدا صرفاً به دسته «احتمالاً وجود» تعلق ندارد، پشتیبانی قوی می کند. از این ایده حمایت می کند که خدا به عنوان GCB یک مفهوم امکان پذیر است. این یک مورد برای نشان دادن این است که مفهوم خدا وجود خدا را تضمین می کند
در ترجمه گم شده؟ ارتدکس و هستی شناسی در جهان فراآتلانتیک یسوعیان [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Gregory A Michna
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه بررسی تلاش های انجمن عیسی یا یسوعیان برای حفظ ارتدکس در اعمال در طول فعالیت های تبلیغی اولیه خود در فرانسه جدید است. مطالعه دقیقی به اسناد پایه‌گذاری دستور و تأثیر بنیانگذار اصلی، ایگناتیوس لویولا، و همچنین چارچوب آموزش یسوعی که در Ratio Studiorum یافت می‌شود، داده شده است. آموزش یسوعیان در توسعه ادراکات هستی شناختی از گناه و ماهیت انسانی که یسوعیان به عنوان مبلغان به فرانسه جدید وارد کردند، اساسی بود. هنگامی که یسوعیان به دنیای جدید رسیدند، با چالش دلهره آور انتقال مفاهیم ذاتاً انتزاعی در اعمال کاتولیک مانند ماهیت تثلیث، غسل تعمید، و عشای ربانی در میان موانع زبانی و هستی شناختی مواجه شدند و این مبارزات را در قالب روابطی ثبت کردند. در اروپا منتشر شد. از طریق این سوابق می توان حساسیت فرهنگی یسوعیان را شناسایی کرد.
فردریش شلینگ: رستگاری سوتریولوژیکی و تجدید هستی شناختی در شهود فکری زندگی زندگی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Thomas Christopher Seay
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : شلینگ خواهان بازگرداندن وحی اصلی توسط فیلسوف واقعی و برای آنگوی موفق، ایجاد یک دین فلسفی است. این مقاله با فراخواندن انسان به درونی‌ترین آغازش در Prius مطلق، یعنی زندگی زندگی، ادعا می‌کند که شلینگ سنت‌های باستانی ارفیکو-فیثاغورث و افلاطونی و آموزه‌های اسرارآمیز هلنی را دوباره به خاک اروپا تبدیل می‌کند. بر این اساس، این مقاله با تکیه بر مطابقت ها و مطابقت ها و بینش هایی از فلسفه سنت گرایانه، جنبش اصلاحی پیروی از آلمان و سنت متفکرانه باستانی، پروژه شلینگ را به عنوان رازآلودی آغازین به شهود فکری می خواند که در آن مسافر آناگوژیک به حالت اولیه و اولیه فرود می آید و که در آن جوهر مشترک او با زندگی زندگی آشکار می شود.
تبیین و تشریح آموزه هستی در علم منطق هگل بر مبنای تفسیر هولگیت
نویسنده:
نویسنده:زهره نجفی؛ استاد راهنما:یوسف نوظهور؛ استاد مشاور :حسین اشتری کلباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
هدف اولیه این پژوهش تشریح و تفسیر منطق هستی هگل جهت استخراج تعینات و الزامات اجتماعی درونماندگار این نظریه بود. به این منظور ما کار خود را با تفسیر هولگیت از منطق هستی آغاز کردیم و بر اساس عنوان تصویب شدۀ اولیه )تبیین و تشریح آموزه هستی در علم منطق هگل بر مبنای تفسیر هولگیت( بنا بود این پژوهش به تفسیر و تشریح صرف منطق هستی و استخراج التزامات آن در سطح هستی اجتماعی محدود شود. با پیشرفت کار و مواجهه با خیل تفاسیری که بر اساس آنها منطق هستی به عنوان دقیقه ای اولیه و بیواسطه در منطق ذات و منطق مفهوم حل و مضمحل شده و به وانمودی محض تقلیل مییافت، ناچار گردیدیم این تفاسیر را به درون خوانش خود از منطق هستی بکشانیم و به آنها پاسخ دهیم. به این ترتیب برای بررسی رابطه میان منطق هستی و منطق ذات، تفسیر بخشهایی از منطق ذات را نیز در دستور کار خود قرار دادیم. این بررسی نشان داد خوانشی که منطق هستی را به یک دقیقه مضمحلشونده و به نوعی وانمود محض تقلیل میدهد، خود در سطح مواجهه دست اول و بیواسطه با موضوع گیر افتاده و نمیتواند دلالتهای بنیادی و وساطتیافتهتر مقولات را دریابد. ما در این پژوهش با به درون کشیدن منطق ذات در منطق هستی سعی کردهایم نشان دهیم مقولات و تعینیافتگی درونماندگار هستی اگر به شکلی تأملشده و با تعمق بیشتری مورد واکاوی قرار گیرند، کم و بیش سویههایی از مقولات منطق ذات را آشکار خواهند ساخت. در خوانش پیشنهادی ما به جای آنکه دقیقۀ نخست در دل دقیقۀ ثانوی بلع و هضم شود، دقیقۀ دوم به درون دقیقۀ نخست کشانده میشود؛ به این ترتیب کلیت به درون جزئیت کشیده میشود و این خود جزئیت است که ارتفاع میگیرد. این پیشروی دیگر نه از نوع خطی و پشت به گذشته، بلکه به صورت تعمیق در گذشته، مرمت و بازسازی آن است. این رویکرد در خوانش منطق هگل به ما اجازه میدهد، به جای آن که منطق هستی را در مقام نوعی وانمود و هستیِ وهمآمیز از دور خارج کنیم، با نفیِ نفی، آن را تا سطح یک هستیشناسی اجتماعی که مختصات یک جامعۀ آزاد و دموکراتیک را بیان میکند، برکشیم. این خوانش نشان میدهد منطق هستی خود را در مواجهۀ بیواسطهاش نفی میکند، به وانمود بدل میشود، پای ذات را به میان کشیده و تعینات آن را به درون خود میکشد و با نفی دوباره این وانمود و بازگشت مجدد، خود را به منزلۀ نمودِ واقعیت، به منزله مبانی اولیۀ هستیشناسی اجتماعی از نو وضع میکند.
تصور پارمنیدس از هستی (فیثاغورث) [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Geoff Scott. Bowe
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به بررسی قطعات شعر «درباره طبیعت» پارمنیدس می پردازد. من تلاش می‌کنم مرجع «آنچه هست» یا هستی در قطعات موجود را مشخص کنم و اختلاف بین متفکرانی که پارمنیدس را ماتریالیست می‌دانند و کسانی که او را ایده‌آلیست می‌دانند حل کنم. موضع من این است که وجود پارمنیدس یک کلیت واحد انتزاعی است که وقتی به درستی درباره آن فکر می‌شود، را نشان می‌دهد. تنها راه برای درک درست هستی، اندیشیدن یکپارچه و انکار اعتبار خصوصیات مادی هستی است. هستی را نمی توان مجموعه ای از موجودات جسمانی دانست و همچنین نمی توان آن را به شیوه فیثاغورثی به وجود آورد. اعتقاد من این است که پارمنیدس را باید در پس زمینه فیثاغورسیسم دید و نه فلسفه میلزی. هنگامی که ما این واقعیت مهم تاریخی را درک می کنیم، برخی از تصاویر به کار رفته توسط پارمنیدس، و همچنین پروژه او به عنوان یک متافیزیک، واضح تر می شود. در طول این پایان نامه، مروری بر ادبیات مهمی در این زمینه ارائه می‌دهم، جایگاه تاریخی پارمنیدس را مورد بحث قرار می‌دهم و سپس تفسیری ثابت از قطعات موجود از هر سه بخش شعر او ارائه می‌دهم.
نظریه بینایی برکلی: ریشه های نوری و پیامدهای هستی شناختی (جرج برکلی) [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Giovanni Battista Grandi
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : در اثر حاضر، نظریه بینش برکلی در خاستگاه های تاریخی، در ارتباط با مفاهیم کلی فلسفی برکلی، و در دریافت اولیه آن مورد توجه قرار گرفته است. نظریه برکلی جایگزین گزارشی از بینایی می شود که بر اساس آن فاصله و سایر ویژگی های فضایی از داده های ابتدایی از طریق یک استنتاج هندسی ناخودآگاه استنتاج می شوند. این گزارش از بینایی بر حسب «هندسه طبیعی» اولین بار توسط دکارت و مالبرانش معرفی شد. در میان منابع بی واسطه دانش برکلی از نظریه هندسی ادراک، رساله دیوپتریک ویلیام مولینوکس، دیوپتریکا نوا، نقش کلیدی ایفا کرد. درک برکلی از "هندسه طبیعی" به طور نزدیک به توصیف مولینو از مکانیسم بینایی که از پیچیدگی های گزارش های دکارت و مالبرانش اجتناب می کند، متکی است. در فصل اول، نظریه برکلی در تقابل با نظریه مولینوکس ارائه شده است. در فصل دوم به رابطه بین نظریه بینش و غیر مادی می پردازم. در فصل پایانی یکی از اولین انتقادات بر نظریه برکلی را بررسی می‌کنم که در رساله چشم ویلیام پورترفیلد یافت می‌شود.
بررسی هرمنوتیکی اگزیستانزیال ها در هستی و زمان مارتین هایدگر [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Raymond Anthony Couture
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 302