جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 259
نیازمندی به دین از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و ابن تیمیه
نویسنده:
نویسنده:زینب نجفی؛ استاد راهنما:محمد محمدرضایی؛ استاد مشاور :محمد معینی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مسئله نیاز به دین موضوعی بسیار مهم در حوزه دین پژوهی، کلام اسلامی و فلسفه دین است. انسان با اینکه از عقل و خرد بهره‌مند است، اما در شناخت، ناقص است و نیازمند برنامه‌ای برای رسیدن به سعادت است که برای او اطمینان‌بخش باشد. برنامه‌ای وحیانی که بتواند او را در مسیر سعادت، در تمام مراحل زندگی همراهی نماید. بنا بر این نیاز به دین وحیانی در تمام مرحل زندگی، مورد نیاز بشر است. با مقایسه‌ی آراء آیت الله جوادی آملی به‌عنوان نماینده‌ای از تفکر شیعه و ابن‌تیمیه به‌عنوان بنیان‌گذار تفکر سلفی چنین به‌دست می‌آید که هر دو متفکر، قائل به ضرورت دین وحیانی هستند و دین را علاوه بر تکفل امور دنیا، متکفل امور اخروی نیز می‌دانند. اما بر اساس نگاه هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه‌ی متفاوت دو شخصیت، با توجه به جایگاهی که برای منابع شناخت دین قائلند، از تفاوت دیدگاه برخوردار هستند. آیت الله جوادی آملی با قرار دادن عقل در کنار نقل به عنوان جزئی از دین، برای عقل در شناخت دین، جایگاه ویژه‌ای قائل است. ایشان نیاز به دین را با تکیه بر دیدگاه معرفت‌شناسانه خود، نگاه جامع می‌داند که در این نگرش، دین متکفل همه امور دین و دنیا است و بر این اساس نیاز به دین با تکیه بر قاعده لطف، حسن تکلیف و سودمندی‌های دین ضروری است و بر همین اساس، قلمرو نیاز به دین را در امور دنیا، تمدن‌سازی و تشکیل حکومت اسلامی می‌‌داند. همچنین به کاربردی بودن دین جامع اسلام در همه‌ی عرصه‌های زندگی معتقد است. اما ابن‌تیمیه علاوه بر آنکه جایگاه ویژه‌ای به سلف به‌عنوان منبع دین داده است، و علی‌رغم ادعا بر عقل‌گرا بودن، در بیان جایگاه عقل به‌عنوان منبع شناخت با کنار زدن آن، اکثر مبانی فکری خویش را بر نص‌گرایی ظاهری و تبعیت بی‌چون و چرا از دین، حتی در اصول دین، استوار ساخته است. وی نیازمندی به دین را از باب سودمندی دین برای نیل به سعادت اخروی مطرح می‌کند و قلمرو دین را در حیطه ظاهر نقل و تمسک به سلف قرار می‌دهد. بنا بر این هر دو متفکر اگر چه در ادعای ضرورتِ دینِ وحیانی مشترک هستند، اما در بیان نحوه نیازمندی و در بیان وظیفه انسان در این نیاز، نظرات متفاوت دارند.
بررسی و نقد دیدگاه ابن تیمیه درباره شفاعت با تکیه بر آراء آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نویسنده:مهدی مسلمی‌پور؛ استاد راهنما:سهراب مروتی؛ استاد مشاور :سیدمحمدرضا حسینی‌نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مساله شفاعت از آن نظر مهم و در خور توجه است که از سویی با توحید و از سویی با عدل الهی ارتباط نزدیک دارد و یک تفکر اصیل اسلامی است که از گذشته تا به امروز درباره جواز آن مسئله ای پرمناقشه بوده است. تفسیرها و فهم های پر اشتباه پیرامون شفاعت منجر به بروز شبهات گوناگونی شده که می تواند این مساله را دچار کج فهمی کند.ابن تیمیه حرانی از جمله کسانی است که شبهاتی را پیرامون شفاعت مطرح کرده و در این پژوهش سعی بر این شده است تا به شبهات مطرح شده از سوی ابن تیمیه با تکیه بر آراء آیه الله جوادی آملی پاسخ داده شود.روش به کار گرفته در این پژوهش از نوع تحلیلی توصیفی می باشد . نتایج پژوهش نشان می دهد نظر ابن تیمیه مخالف با دلایل عقلی و نقلی می باشد و طلب شفاعت از اولیاء الهی نه تنها شرک نبوده بلکه در اسلام به آن توصیه شده چرا که ماهیت شفاعت وساطت در بخشش است و شفیع کسی را نمی بخشد و مساوی قرار دادن این درخواست به عمل مشرکین باطل بوده و همچنین بعد از مرگ نیز می توان از آنها طلب شفاعت کرد.
بررسی تطبیقی امامت و خلافت از دیدگاه علامه حلی و ابن تیمیه
نویسنده:
نویسنده:ادیب محمدی اصل؛ استاد راهنما:حسین صفره؛ استاد مشاور :عین الله خادمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
امامت و خلافت از دیدگاه علامه حلی و ابن تیمیه دو عنوان مختلف و متمایز نیستند. بلکه دو لفظ و عنوان مترادف برای یک شخض که همانا جانشین و خلیفه پیامبر (ص) بعد از وفاتش است. ماهیت امام، شیوه انتخاب و تعیین امام، صفات و شرایط امام، عصمت امام و دیگر صفات و ملاکات امام از دیدگاه این دو شخص مذکور متفاوت بلکه در برخی اوقات متضاد است. علامه حلی که جانشین پیامبر (ص) را همتراز و عدل پیامبر می داند. و همانند پیامبر قول، فعل و تقریر آن حجت و دین محسوب می گردد. لهذا باید امام صاحب نفس قدسی و متمایز از خلایق باشد. تشخیص و معرفت امام که صاحب نفس قدسی است؛ از توان و قدرت بشری خارج است. به این منظور باید نص صریح خداوندی و نصب به واسطه پیامبر یا امام قبلی صورت گیرد. و امام بدون تلقی وحی شخص معصوم است. اما در مقابل از نظر ابن تیمیه ضرورت و وجوب امام یا خلیفه در راس امور ثابت است. لیکن به گمان وی یک اصل از اصول دین نیست. بلکه در حد یک مسئله فرعی، اجتهادی است. و اتفاق نظر نسبت به یک شخص در راس امور نیاز نیست که معصوم، اعلم یا افضل تر باشد. و بنا به مصلحت اجتماعی تعیین و انتخاب می گردد و همانگونه که او شخص امام و خلیفه را معصوم نمی داند ؛ تبعیت از آنان را نیز واجب نمی‌شمارد. مادامی که امر به معصیت نکند و در چهارچوب کتاب و سنت باشد و در صورت لغزش و گناه او را باید تذکر و نصیحت دارد و هرگونه خروج علیه امام یا خلیفه مجاز نیست. مادامی که امر نماز را بین امت برقرار می کند.
أسس المعرفية للفكر العقدي السلفي، دراسة تحليلية نقدية لأسس الفكر السلفي العقدي عند ابن تيمية
نویسنده:
مصطفی عزیز
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
موسسه الدلیل,
اب‍ن‌ ت‍ی‍م‍ی‍ه‌ و اس‍ت‍ئ‍ن‍اف‌‌ال‍ق‍ول‌‌ال‍ف‍ل‍س‍ف‍ی‌ ف‍ی‌‌الاس‍لام‌
نویسنده:
ع‍ب‍دال‍ح‍ک‍ی‍م‌ اج‍ه‍ر.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ب‍ی‍روت‌/ دار البیضاء: المركز الثقافي العربي,
کلیدواژه‌های اصلی :
اختيارات ابن تيمية في التفسير ومنهجه في الترجيح المجلد 2
نویسنده:
محمد بن زیلعی هندی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مکتبه المزینی,
چکیده :
کتاب"اختيارات ابن تيمية في التفسير ومنهجه في الترجيح" درباره بیان و نکات تفسیری ابن تیمیه در سوره های فاتحه، بقره ، ال عمران و نساء می باشد. کتاب به بررسی نکات ابن تیمیه در ترجیح در تفسیر و شیوه های تفسیری ابن تیمیه می پردازد. بخشی از کتاب به بررسی ترجیحات ابن تیمیه در تفسیر می پردازد مثلا اینکه ایشان ظواهر الفاظ قرآن را ترجیح می دادند، یا ترجیح سیاق آیه ، ترجیح فهم سلف از مفسرین و...
اختيارات ابن تيمية في التفسير ومنهجه في الترجيح المجلد 1
نویسنده:
محمد بن زیلعی هندی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مکتبه المزینی,
چکیده :
کتاب"اختيارات ابن تيمية في التفسير ومنهجه في الترجيح" درباره بیان و نکات تفسیری ابن تیمیه در سوره های فاتحه، بقره ، ال عمران و نساء می باشد. کتاب به بررسی نکات ابن تیمیه در ترجیح در تفسیر و شیوه های تفسیری ابن تیمیه می پردازد. بخشی از کتاب به بررسی ترجیحات ابن تیمیه در تفسیر می پردازد مثلا اینکه ایشان ظواهر الفاظ قرآن را ترجیح می دادند، یا ترجیح سیاق آیه ، ترجیح فهم سلف از مفسرین و...
بعض أفکار ابن تیمیة فی العقیدة عرض و تحلیل
نویسنده:
محمد سالم أبو عاصي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دمشق: الصدیق للعلوم,
چکیده :
کتاب بعض افکار ابن تیمیه فی العقیده عرض و تحلیل توسط ا.د. محمد سالام ابوعاصی به رشته تحریر درآمده است. خداوند متعال دارای صفات کمال و منزه از صفات نقصان می باشد که این مطلب از دلالت عقل و برهان نقل برداشت می شود. شکی نیست که عقیده اسلامی بر دو اصل استوار است: دلیل عقلی و نقل متواتر قطعی الدلاله اما بسیاری از عقایدی که ابن تیمیه مطرح کرده از این دو اصل خارج است مانند اخذ به ظواهر و نسبت دادن صفات نقصان به خداوند مانند داشتن دست. نویسنده در پی بیان بعضی از افکار ابن تیمیه و نقد آنهاست. مطالب این کتاب شامل این موضوعات می باشد: اهل سنت چه کسانی می باشند و روش و چگونگی نسبت دادن این وصف چیست؟ روشی که ابن تیمیه در مسائل عقیدتی اختیار کرده چه می باشد؟ نمونه هایی از نتیجه های روش ابن تیمیه و بیان اختلافات. نویسنده در پایان متذکر این نکته می شود که هر انسان آزاده ای اگر بدون تعصب به عقاید ابن تیمیه نگاه کند درمی یابد که این گفته ها و عقاید، گفته های سلف صالح نمی باشد چرا که مخالف صریح عقل و نقل می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 259