جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1750
بررسی براهین وجود خدا
نویسنده:
گردآوری و تالیف علی طباخیان.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: موسسه آموزشی‌تالیفی ارشدان,
خدا چگونه به وجود آمد؟
نویسنده:
فاطمه واشانی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
خرم آباد: اردیبهشت جانان,
بررسی تقریرهای مختلف وحدت وجود: به ضمیمه نسخه خطی رساله « ابطال وحدة الوجود»  قاضی سعید قمی
نویسنده:
سید‌محسن هندی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
مشهد: اعتقاد ما,
 آگاهی و وجود خدا: برهان خداباوری (مطالعات روتلج در فلسفه دین) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
J.P. Moreland
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge ,
اطروحة فی رد ما أورده ها سبرز علی الألهیین فی إثبات وجود الباری تعالی
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
چکیده :
---
مقایسه رویکرد علامه طباطبایی و نصرحامد ابوزید به رابطه اسباب‌نزول با متن قرآن
نویسنده:
سیده‌معصومه حسینی استاد راهنما: احمد قرائی سلطان‌آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
استقصای ادله‌ی اصالت وجود و اصالت ماهیت و نقدی بر هر یک
نویسنده:
مهدی داودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مسئله‌ی اصالت وجود و ماهیت یکی از مهم‌ترین مسائل فلسفی است. اگر چه به طور مستقل از زمان میرداماد و ملاصدرا مطرح شده است،اما محتوا و مبنای آن را می‌توان در اندیشه‌ی فیلسوفان پیشین نیز سراغ گرفت. بدین سان در این پایان نامه سعی شده است که با استقصای ادله‌ی اصالت وجود و ماهیت حق در مسأله بیان شود.این نوشتار مشتمل بر چهار فصل است : کلیات، که مباحثی چون تعریف اصالت وجود و اصالت ماهیت، مراد از اصالتیا اعتباریت این دو، و همچنین سیر تاریخی این اندیشه فلسفی در آن گنجانده شده است. در فصل دوم به بیان ادله کسانی پرداخته‌ایم که اصالت را با وجود می‌دانند و ماهیت را امری اعتباری می‌پندارند، درفصل سوم تنهادلایلی که موّید اصالت ماهیت می‌باشد ارائه شده است،که بیشتر این براهین از طرف شیخ اشراق بیان شده و در فصل چهارم به نقد این دلایل پرداخته شده است. در نهایت با در نظر گرفتن این ادله حق در مسأله بیان شده است.
شرحی ساده با زبان شیرین فارسی بر موضوع وحدت وجود با استناد به آیات شریفه قرآن مجید، احادیث، روایات و تحقیقات با سخنان منظوم
نویسنده:
‏‫تالیف جواد حامدی‌حق.‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران : رد پای آبی,
اصالت وجود و توسعه پنج گزاره فلسفی‮‬
نویسنده:
‏‫حامد اسماعیل‌زاده.‮‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
‏‫کرج‮‬: ‏‫چکامه باران‮‬,
تأملاتی بر ديدگاه علامه طباطبائی و آيت‌الله جوادی آملی در باب وحدت شخصی وجود
نویسنده:
عباس نيکزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
فيلسوفان صدرايي به تشکيک در مراتب وجود، يعني وحدت وجود در عين کثرت وجود معتقدند و در برابر، عرفا و متصوفه اسلامي به وحدت شخصي وجود عقيده دارند؛ يعني وجود را واحد شخصي مي‌دانند که همان وجود حق عزوجل است و غير حق را به وجود مستعار و مجازي موجود مي‌دانند نه به وجود حقيقي. در مقابل، حکما به کثرت وجود در عين وحدت قائل‌اند. در مکاتباتي که ميان مرحوم سيداحمد کربلايي و حاج شيخ محمدحسين اصفهاني(کمپاني) در اين زمينه رد و بدل شد، مرحوم کربلايي از نظريه عرفا و مرحوم اصفهاني از نظريه فلاسفه دفاع مي‌کرد. علامه طباطبائي تذييلاتي بر اين مکاتبات مرقوم كرد و در نهايت از نظريه عرفا پشتيباني نمود. او بر اين باور است که برهان حکما در باب تشکيک، مسلک عرفا را بعينه نتيجه مي‌دهد؛ يعني همان برهان تشکيک ما را به وحدت شخصي وجود و نفي کثرت حقيقي هدايت مي‌کند. آيت‌الله جوادي آملي نيز بر اين باور است و مي‌گويد: عرفان مبتني بر وحدت شخصي وجود، و فلسفه مبتني بر کثرت حقيقي وجود است. در عرفان، هستي محض وجود واحد است و در عرض يا طول آن وجود ديگري که مستقل از آن و يا عين ربط به آن باشد فرض نمي‌شود و امور مقيد و محدودي که تصوير مي‌شوند، آيات و نشانه‌ها و ظهورات واجب‌اند. در اين مقاله به نقد و بررسي ديدگاه و ادله اين دو بزرگوار پرداخته، و در نهايت حقانيت مسلک حکما اثبات شده است.
صفحات :
از صفحه 23 تا 32
  • تعداد رکورد ها : 1750