جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه منطق
>
منطق جدید
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 186
عنوان :
پژوهشی نقادانه در باب تبیین گرایس از تابع ارزش بودن شرطیها در زبان طبیعی بر اساسِ مفهومِ اظهارپذیری
نویسنده:
سید علی کلانتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان طبیعی (منطق)
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه منطق
,
فلسفه زبان
,
تابع ارزش
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق گزاره ها
,
شرطیها
,
اظهارپذیری
چکیده :
داتِ منطقی در منطقِ کلاسیکِ گزارهها بنا بر تعریف تابع ارزش (truth function)هستند. فیلسوفانِ منطق و زبانِ معاصر دو نظر عمده در بابِ تابعِ ارزش بودنِ اداتِ متناظر با اداتِ منطقی در زبانِ طبیعی (که عبارتند از "چنین نیست که"، "و"، "یا" و "اگر...آنگاه...") مطرح نمودهاند. برخی استدلال کردهاند که اداتِ متناظر با اداتِ منطقی در زبانِ طبیعی تابعِ ارزش نیستند و در مقابل برخی نیز استدلالهایی به نفع تابعِ ارزش بودنِ اداتِ مذکور ارائه نمودهاند. در این میان، دفاعیاتِ گرایس (1975) از تابعِ ارزش بودنِ شرطیها ("اگر...آنگاه...") در زبانِ طبیعی که بر اساسِ مفهومِ اظهارپذیری (assertibility) و معنای ضمنیِ (implicature) عبارات صورتبندی شده از ثقلِ مهمی در منابعِ فلسفیِ چند دهۀ اخیر برخودار بوده است. هدفِ اصلی این مقاله بررسی و سپس نقدِ دفاعیاتِ گرایس در خصوصِ تابعِ ارزش بودنِ شرطیها در زبانِ طبیعی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محمول وجود در منطق فرگهای
نویسنده:
مهدی محمدی؛ علیاکبر احمدی افرمجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمول وجود
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه منطق
,
فلسفه زبان
,
فلسفه تحلیلی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق محمولها
,
منطق فرگه ای
چکیده :
یکی از مقدماتیترین مطالبی که در هر کتاب آموزشیِ منطقِ فرگهای در بحث منطق محمولات به چشم میخورد، این است که «وجود داشتن» نمیتواند در هیچ گزارهای محمول واقع شود؛ بلکه جایگاه «وجودْ» سور گزارهی جزئی است. هدف من در این مقاله این است که نشان دهم بنیانگذاران منطق فرگهای چه دیدی به ساختار گزاره داشتند و چرا وجود در این ساختار نمیتواند محمول واقع شود. سپس تبیین و راهحل این منطقدانان از گزارههای وجودی را بیان میکنم؛ و در پی آن، اشکالات و نارساییهای تحلیل ارائهشده را بررسی خواهم کرد. بسیاری از فیلسوفان تحلیلی، چون مور (Moore, 1936)، نیل (Kneale, 1936)، ویزدم (Wisdom, 1931)، اِیِر (Ayer, 1947) و دیگران، بیشتر در بحثهای مربوط به برهان وجودی برای اثبات خدا، به محمول نبودن وجود اشاره کردهاند. اما من در این مقاله تنها به فرگه، راسل، و کواین خواهم پرداخت. آرای فیلسوفان نامبرده با اندکی مسامحه ذیل رای این سه میگنجد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 125
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قواعد پذیرفتنی در منطق گبی-دیانگ
نویسنده:
آمنه پیرمرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه صعنتی اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق ریاضی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
منطق شهودگرا Intuitionistic Logic
,
منطق میانی
,
خاصیت تفکیک پذیری
,
قوانین پذیرفتنی
,
منطق گبی-دیانگ
چکیده :
در این پایاننامه قواعد پذیرفتنی منطقهای میانی را مطالعه کرده و نتایج کلی برای توسیعهای مدلها و مجموعهی فرمولها را ارائه میکنیم. این نتایج کلی برای بدست آوردن پایهای برای قواعد پذیرفتنی منطقهای گبی-دیانگ و نشان دادن اینکه این منطقها تایپ یکسانسازی متناهی دارند بکار برده میشود آنگاه یک الگوریتم براساس تفکیک و تابلوها ارائه میکنیم که قادر است تصویری بودن یک فرمول در منطق شهودی گزارهای را بررسی نماید
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جامعهشناسی منطق براساس کتاب "Weaving Self-Evidence A Sociology of logic" by "Claude Rosental"
نویسنده:
زهرا مهدلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصل طرد شق ثالث
,
برهان الکان
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق فازی
,
جامعه شناسی منطق
چکیده :
موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف) بررسی امکان تحقق پژوهش های جامعه شناختی در حوزه منطق؛ تصور می شود، منطق، به مثابه معرفت یقین آور، فعالیتی صرفاً انتزاعی که در اذهان عالمان رخ می دهد. بنابر این غیر قابل مشاهده توسط جامعه شناس هاست. هدف این پروژه: نشان دادن ماهیت ذاتاً اجتماعیِ فرایندی است که در آن گزاره ها به عنوان صادق ها در منطق تولید، پذیرفته و انتشار می یابند. اهمیت این پژوهش روشن کردن بُعد دیگری از فرایند ایجاد معرفت خصوصاً در حوزه منطق است روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعه مورد تحقیق، نمونه گیری و روشهای نمونهگیری، ابزار اندازه گیری ، نحوهی اجرای آن، شیوهی گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها: یافتههای تحقیق: ابداع قضیه ای منطقی و تائید آن در جامعه علمی به هیچ وجه محصول فعالیتی انفرادی و انزوایی نیست بلکه، فرایندی اجتماعی است که مشاهده پذیر و قابل مشاهده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه کتاب مقدمهای بر منطق
نویسنده:
غلامرضا اطمینان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق صوری
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق ریاضی
,
منطق فلسفی
,
تابع ارزش
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق گزاره ها
چکیده :
شیو منطق جدید در تحلیل گزاره ها شیوه تابع ارزش است در حالی که منطق سنتی گزاره ها را با رویکردی مفهومی و ربطی تحلیل می کند.شیوه نخست ناشی از رویکردی ریاضیاتی به منطق است در حالی که شیوه دوم ناشی از رویکردی فلسفی است.از نتایج رویکرد ریاضیاتی به منطق پرداختن به بحث های فرامنطقی و منطق کلان است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارههای همیشه صادق نزد خونجی
نویسنده:
ابوذر قاعدیفرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ منطق
,
اصطلاحنامه منطق
,
عکس نقیض ( قضیه )
,
منطق جدید
,
منطق قدیم
,
منطق کلاسیک
,
منطق موجهات
,
گزارههای همیشهصادق
چکیده :
خونجی در تقسیمبندیِ خود از گزاره، هر کدام از محصورات اربع را به 36 قسم تقسیم نموده است. در آثار معاصر، تنها گزارهی موجبهی کلیه بر اساس تقسیمبندی خونجی، صورتبندی شده است. در این پایاننامه 72 گزارهی جزئیه نزد خونجی صورتبندی شدهاند. خونجی 12 گزاره را از مجموع 72 گزارهی جزئیه، همیشهصادق دانسته است. از این 12 گزاره، 6 گزاره موجبهی جزئیه و 6 گزارهی دیگر سالبهی جزئیهاند. در فصل دوم با بررسی این گزارهها نشان دادیم که اگر چه این گزارهها در منطق جدید، همیشهصادق نیستند اما در منطق خونجی همیشهصادقاند. خونجی، همچنین 5 گزارهی موجهه را همیشهصادق دانسته است. در این پایاننامه، پس از صورتبندی موجهات خونجی در منطق موجهات زمانی، نشان دادیم که اگر چه گزارههای موجههی همیشهصادقِ خونجی در منطق موجهات جدید همیشهصادق نیستند اما در منطق موجهات خونجی همیشهصادقاند. در پایان، به تعریف عکس نقیض و معرفی عکس نقیض نوع سوم و نوع چهارم، به عنوان یکی از توابع بحث گزارههای همیشهصادق پرداختهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق گزارههای حاکی از عمل
نویسنده:
محسن متقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق کاربردی
,
دلالت شناسی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق گزاره ها
,
سمانتیکهای منطق عمل
,
منطق عمل
چکیده :
منطق عمل پارهای از مفاهیم نظیر«قصد » را به عنوان مبدأ خود قرار میدهد، در حالیکه این مفاهیم تعریف روشنی ندارند و تنها به صورت کیفی تعریف شدهاند. تقسیمبندیهایی که بر روی اعمال انجام میشود، میتواند با توجه به نیاز هر علم و با تکیه بر یکی از خصوصیات عمل، انجام شود. در این تحقیق نمونهای از این تقسیمبندیها بر اساس تعداد عاملهای موثر در انجام یک عمل انجام شد ولی در هر علمی میتوان از منظرهای مختلف به عمل نگریست و آن را طبقهبندی نمود. یکی از قسمتهای چالشی در منطق عمل وجود یا عدم وجود اعمال پایهای است که هنوز اتفاقنظری بر روی آن ایجاد نشده است. پس از اتخاذ موضع در موارد بالا و ارائهی تقسیمبندیهای دلخواه در مورد عمل، نوبت به ارائهی معیار، برای اینهمانی اعمال میرسد؛ ناگفته پیداست تا وقتی که در موارد قبلی اتفاقنظر پدید نیاید معیار متقنی برای اینهمانی اعمال حاصل نمیشود. با اینکه هنوز توافق کلی بر سر مفاهیم عملی ایجاد نشده است اما نظامهای منطقی برای صورتبندی اعمال بر اساس بعضی از تعاریف و تقسیمبندیهای عمل پدید آمده است. منطق عمل توسط فون رایت پایهگذاری شد اما دلالتشناسی آن توسط چلاس در سال 1963 ارائه شد. این دلالتشناسی مبتنی بر تاریخچه و زمان بود؛ اما کاستیهای موجود در آن مثل کیفی بودن، باعث شد تا بلنپ و همفکران وی دلالتشناسی جدیدی برای منطق عمل به نام STIT ارائه دهند. این دلالتشناسی که مبتنی بر انتخابهای عامل و زمان بود تا حدودی مشکلات دلالتشناسی چلاس را برطرف نمود. یکی از موارد جالب توجه این است که خود چلاس در سال 1992 در مقالهای، قاعدههای استنتاج را برای دلالتشناسی STIT ارائه نمود و روند تکاملی منطق عمل را همراهی کرد. با اینکه هنوز دلالتشناسی کامل و جامعی برای منطق عمل ارائه نشده است، اما رشد روز افزون علوم دیگر و نیاز آنها به منطقی که بتواند اعمال را توضیح دهد باعث شده است تا همین منطق عمل، به عنوان ابزاری برای آنها قرار گیرد. برای مثال در علم کامپیوتر و به خصوص در شاخهی هوشمصنوعی برای تحلیل اعمالی که عاملهای مصنوعی نظیر رباتها انجام میدهند، منطق عمل مورد استفاده قرار میگیرد. هیچ بعید نیست که در آینده نیز با توجه به نیازهای جدید در علوم دیگر منطق عمل مورد استفاده قرار گیرد. البته ممکن است دلالت-شناسیهای جدیدی برای منطق عمل ارائه شود تا منطبق با علوم دیگر این منطق کاربردی شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالت شناسی ضمایر اشاره ای مرکب مسائل و رویکردها
نویسنده:
محمد یزدانی ؛ علیرضا دست افشان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دلالت شناسی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
ضمایر اشاره ای مرکب
,
تئوری دلالت مستقیم
,
دیدگاه تسویری (منطق)
,
محتوا و مدلول
چکیده :
ضمایر اشارهای مرکب عباراتی پرکاربرد به شکل «آن ب» و حاصل ترکیب یک ضمیر اشارهای و یک عبارت اسمی ساده یا مرکب هستند. در مورد رفتار سمانتیکی این عبارات دو تئوری غالب وجود دارد: یکی دیدگاه دلالت مستقیمی و دیگری دیدگاه تسویری. مبتنیبر اولی، ضمیر اشارهای مرکب یک حد مفرد است و محتوای آن در کاربرد اشارهای یک فرد است و گرچه عبارت اسمی مندرج در آن در تعیین مدلول ضمیر سهیم است اما در محتوای جمله سهمی ندارد. امّا دومی، با آنها رفتاری مشابه سورها میکند، و مبتنیبر آن ضمایر اشارهای مرکب یک نسبت دو موضعی میان صفات را در گزارهی بیان شده توسط جمله حاوی ضمیر به اشتراک میگذارند. این تئوری مدعی توجیه همۀ اقسام کاربردهای این ضمایر از جمله، اشارهای، NDNS، QI، متغیر-پایبند و آنافورا میباشد. لذا حامیان این تئوری، انتقاداتی به واسطۀ این کاربردها به تئوری دلالت مستقیم وارد میکنند. اما قائلان تئوری دلالت مستقیم علاوه بر پاسخ به انتقادات، مسائلی را با استفاده از کاربردهای مزبور در متون وجهی و دیگر متون برعلیه دیدگاه تسویری طرح میکنند که میتواند این دیدگاه را دچار مشکلاتی اساسی کند. رویهمرفته، به نظر میرسد تئوری دلالت مستقیم در مواجهه با ضمایر اشارهای مرکب تبیین شهودیتر و منسجمتری ارائه میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتعریف مادی و مجرد با استفاده از منطق فازی
نویسنده:
محمد فروغی ؛ هادی وکیلی؛ اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت جوهری اشتدادی
,
فلسفه اسلامی
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق فلسفی
,
منطق جدید
,
منطق قدیم
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
منطق فازی
,
تعریف مادی و مجرد
چکیده :
بیشتر تعاریف ارائه شده برای مادی و مجرد به گونهای هستند که ابتدا امر مادی تعریف میگردد سپس امر مجرد به گونه سلبی (سلب ماده، خواص ماده یا وابستگی به ماده) تعریف می شود: مجرد آن چیزی است که مادی نیست. ایراد وارد به اینگونه تعاریف سلبی این است که دیگر نمیتوان بین شی اول و سلب آن شی، حدواسط و شی سومی تعریف کرد. لذا بر اساس این گونه تعاریف نمیتوان بین ماده صرف و مجرد تام دسته دیگری از امور (مثلا مجرد برزخی) تعریف کرد. در این مقاله سعی شده ابتدا تعاریف موجود در خصوص مادی و مجرد بررسی گردد، سپس نشان داده شود که با توجه به نظر صدرالمتالهین در خصوص حرکت جوهری اشتدادی نفس ناطقه، لازم است بین مادی صرف و مجرد تام طیفی از امور داشته باشیم، طیفی شامل مادی محض، اندک تجرد نفس نباتی، تجرد مثالی، تجرد عقلی و فوق تجرد و همچنین مراتبی باید بین این مراتب ذکر شده وجود داشته باشد. آنگاه نشان میدهیم که این نگاه طیف گونه به اشیاء با تعاریف مبتنی بر حصر عقلی و به طریق اولی با تعریف سنتی مادی-مجرد (تعریف دوگانه ایجابی - سلبی) سازگار نمیباشد. نهایتاً بیان میکنیم که نمیشود تعریفی جامع برای امری که واحد شخصی ذومراتب است، ارائه داد؛ و در پایان با اشاره مختصر به منطق فازی بیان میکنیم که باید بهگونهای فازی به مسئله نگاه کرد؛ و تعریف جدیدی با استفاده از منطق فازی ارائه میدهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی نسبت تفکر انتقادی با دو منطق سنتی و جدید
نویسنده:
محمدعلی میرباقری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفکر نقادانه
,
منطق جدید
,
منطق قدیم
,
تفاوت منطق جدید و منطق قدیم
,
منطق کلاسیک
چکیده :
در رسالهی حاضر، وظیفهای که ما بر عهده گرفتیم ارزیابی نسبتی است که تفکر انتقادی با دو منطق سنتی و قدیم برقرار میکند. این ارزیابی ازاینجهت حائز اهمیت است که هم تفکر انتقادی و هم منطقها به دنبال این هستند که انسان را از رفتن به بیراهه در هنگام اندیشیدن (یا ارزیابی اندیشهها) حفظ کنند. برای انجام این مهم رسالهی حاضر در سه فصل تنظیم گردیده است: در فصل اول ما اولاً بدنبال ارائهی تعریفی برای تفکر انتقادی هستیم. برای انجام این کار در حد توان منابع موجود را بدنبال تعاریف ارائهشده از تفکر انتقادی جستجو کردهایم. در نهایت چند مولفهی مختلف، که عمدتاً در تعریف تفکر انتقادی گنجاندهشدهاند، را مورد ارزیابی قرار داده و دست آخر تعریفی را بهعنوان تعریف مختار خود ارائه کردهایم. این تعریف ملاک کار، و دلیل نگارش فصل دوم است. در فصل دوم به مهارتهای تفکر انتقادی پرداختهایم. این مهارتها که حاصل امتزاج رویکردهای مختلف به مهارتهای تفکر انتقادی است، در یک دستهبندی جدید ارائه شده است. مشخصاً رویکرد مغالطاتی با رویکردی که آن را رویکرد نقدی مینامیم در کنار هم آورده شدهاند. رویکرد مغالطاتی به تفکر انتقادی ضعفی دارد و آن اینکه این رویکرد جنبهی منفی دارد؛ لذا تنها وقتی بکار میآید که ما در مقام ارزیابی مدعیات دیگران باشیم. اما اگر خود بخواهیم استدلال کنیم نمیتوانیم از این رویکرد استفاده کنیم. به همین جهت، برخی پیشنهاد دادهاند که بهجای رویکرد مغالطاتی، از رویکرد نقادانه استفاده شود که ملاکهایی مثبت برای درستی یک «استدلال» ارائه میکند. ما در رسالهی حاضر، علاوه بر رویکرد مثبت و ذکر قواعد کلی استدلال، رویکرد مغالطاتی را نیز مد نظر قرار دادهایم. این امر دو دلیل دارد: اول اینکه رویکرد نقادانه ملاکهای مثبت برای «استدلال» ارائه میکند، اما مدعیات همیشه در قالب استدلال مطرح نمیشوند. در توجه ما به تفکر انتقادی مدعیات تکگزارهای که بر استدلال استوار نیستند نیز مد نظر قرارگرفتهاند. علت دیگر آن است که اگرچه ارائهی ملاکهای کلی برای تفکر انتقادی خوب است، اما ذکر موارد جزئی (علیرغم گستردگی موارد) کاربردیتر بوده و متفکر انتقادی امکان تشخیص سریعتر اِشکال در ادعا را دارد. تطبیق مورد جزئی با جزئی راحتتر از تطبیق مورد جزئی با کلی است. همچنین در این فصل دو بخش تحت عنوانهای «مغالطات روانی» و «مغالطات تصویری» گنجانده شده است که هرکدام تا حدی ابداع نگارنده است. این ابداع نه از حیث نوآوری مطالب، که بیشتر از جهت ذکر آنها در دستهای جداگانه است. در فصل سوم، به ارزیابی نسبت میان تفکر انتقادی با دو منطق سنتی و منطق جدید پرداختهایم، و اشتراکات و افتراقات این دو منطق با تفکر انتقادی را به ارزیابی نشستهایم. این ارزیابی در دو سطح بررسی اشتراکات و افتراقات روبنایی و ارزیابی نسبت میان مبانی صورت گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 186
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید